نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-06-18

نویدنو  28/03/1394 

 

جی 7 : کشورهایی برای حفاظت ، کشورهایی برای بمباران

وی جی پراشاد - برگردان : مهرگان

عضوهای جی 7 به تازگی به 14 مین گردهمایی خود پایان دادند . رهبرهای کانادا ، فرانسه، المان ، ایتالیا ، ژاپن ، بریتانیا و امریکا در قصر بزرگ باواریایی المائو گرد آمدند . آنجا محل مناسبی برای ارباب های جهان بود.

آن ها ادعا می کنند که حفظ نظم جهانی مورد علاقه آن هاست . در واقع آن چه آن ها بسیار به آن علاقه دارند حفاظت از قدرت خود به هر قیمت است . 

اولین همایش جی 7 در سال 1974 در قصر فتودالی چاتو دو رامبو در فرانسه برگزار شد .هدف ان همایش برای کشورهای جی 7 یافتن راهبرد مشترکی برای جلوگیری از کارتل نفتی اوپک و نظم جهانی جدید اقتصادی بود .

اوپک تامین نفت مازوت را به خاطر افزایش قیمت محدود کرده بود ، که رشد اقتصادی کشورهای پیشرفته صنعتی را تهدید می کرد . نظم اقتصادی جدید جهانی در اجلاس عمومی سازمان ملل با حمایت کشورهای جهان سوم تصویب شده بود . 

آن مصوبه ملت های فقیر تر را به ساختار اقتصادی وسیاسی جدیدی به سود آن ها فرا می خواند . جی 7 برای ایجاد شکاف هم در اوپک و هم در  نظم اقتصادی جدید جهانی تلاش می کرد .

تا حد زیادی موفق شد .

بلعیدن کل جهان 

پس از فروپاشی اتحاد جمهوری های شوروی ، جی 7 روسیه را به مدار خود کشید و در سال 1994 به جی 8 تبدیل شد . پوتین باید به حد قابل توجهی تقویت می شد تا از ظهور قطب جدید اقتصادی و سیاسی در کره زمین – به نمایندگی ظهور چین – جلوگیری نماید . 

با بحران مالی جهانی درسال 2007 ، غرب نخ نما برای تامین نقدینگی به بلوک بریکس ( برزیل ، روسیه ، هند ، افریقای جنوبی ، چین) رو کرد.

وعده آن بود که اگر این کشورها ، به ویژه چین ، به سامانه مالی جهان پول تزریق کنند ، جی 8 می تواند به سود جی 20 به حال تعلیق در آید . چین به تمامی تسویه کرد . آن وعده بستن جی 7 زمانی که بانک هااحساس امنیت کردند با سرعت  کنار گذاشته شد . جی 20 به تاخیر انداخته شد .

اطمینان غرب در پی آمد دخالت 2011 ناتو در لیبی افزایش یافت . اکنون فکر می کرد که نه تنها سامانه مالی نجات یافته ، بلکه دخالت بشر دوستانه ( در لیبی) مشروعیت قابل توجهی برای غرب  در استفاده از نیروهای نظامی عالی برای برقراری نظم کره زمین فراهم کرده است .

فشار غرب علیه ایران از اواسط دهه 2000 ، به محض آشکار شدن  تنش ها با روسیه در اطراف سوریه و اکرایین افزایش یافت . جی 8 عضویت روسیه را در سال 2014 به حال تعلیق در آورد . در همایش جدید جی 7 ، روسیه هدف لفاظی ها آتشین بود . باراک اوباما رئیس جمهور امریکا ، از همکار روس خود ولادیمیر پوتین پرسید :" آیا به متلاشی کردن اقتصاد کشور خود و ادامه انزوای روسیه در تعقیب آرزوی خیره سرانه ایجاد دوباره افتخارهای امپراطوری شوروی ادامه می دهد ؟"

اگر امپراطوری شوروی مدت طولانی است رفته است ، اما جاه طلبی غرب برای اداره سیاست  جهان دست نخورده باقی است . تناقض ها در سیاست جی 7 اروپا را بیشتر از امریکا تحت تاثیر قرار می دهد – دو تامین کننده بزرگ انرژی برای اروپای غربی ، ایران و روسیه ، با تحریم های ترویج شده از سوی امریکا از طریق جی 7 آسیب می بینند ، و لیبی ، تامین کننده بزرگ دیگر ، شاهد نابودی نهادهای خود با جنگ ناتو وپی آمدهای آن بود . 

اروپا بار زیاده خواهی جی 7 را به دوش می کشد . صدراعظم المان ، آنجلا مرکل ، به خوبی می تواند از اوباما بپرسد آیا او با تعقیب جاه طلبی خیره سرانه خود برای ابدی کردن سرکردگی امریکا خواهان متلاشی کردن اقتصاد اروپا است .

جی 7 ، آن چنان که من در جریان تحقیق برای کتاب خودم در فوروم پی بردم ، اغلب گفتگوهای بسیار مهم خود با ملت های فقیر تر را آشکار نمی کند .

اعلام های عمومی آن در دهه 1970 در باره ثبات ونظم صادر می شدند . رهبر ها به طور خصوصی در باره شرایط عملی شکست دادن اوپک و بلوک جهان سوم با هر وسیله ضروری ، از جمله بی ثباتی بحث می کردند .

همه حرف ، بی هیچ عملی

در همایش بسیار جدید ، ارباب های دنیا به خارج کردن سوخت های فسیلی تا پایان قرن بیست ویکم – 85 سال بعد از اکنون- و پایان دادن به فقر تا 2050 متعهد شدند . هیچ برنامه عملی وجود ندارد ، تنها تعهد های خالی است.

آن چه به طور خصوصی مورد بحث قرار گرفت ممکن است بسیار مورد علاقه ما بوده باشد ، اما مجبور خواهیم بود دهه ها برای خواندن رونوشت ملاقات های خصوصی منتظر بمانیم .

حیدر العبادی نخست وزیر عراق ، در سالن انتظار ، منتظر دعوت بود . به او گفته شده بود که جی 7 " برای همکاری با یک دیگر در مبارزه بیشتر با تروریسم" موافقت کرده است . آن ها چگونه می توانند این کار را انجام دهند؟ جی 7 هیچ برنامه ای ندارد . اوباما در اظهارات پایانی خود گفت :" ما هنوز راهبرد کاملی نداریم ، چون مستلزم تعهد هایی در سمت عراق است ." 

از یک سال پیش تاکنون ، امریکا ومتحد های آن – مورد پشتیبانی جی 7- در حال بمباران عراق وسوریه بوده اند ، اما به نظر می رسد بدون هیچ راهبردی بوده است . اوباما گفت :" ما هنوز برنامه نهایی شده ای نداریم ، چون عراق تا کنون آن را به ما نداده است ".

ارباب های جهان ادعا ی حق تعیین امور جهانی ، با استفاده از نیروی نظامی ای که در خور آن ها است ، و نیز ابراز اهانت مطلق به متحد های زیر دست خود را دارند :

اوباما از حیدر عبادی که ظاهرا مشتاق گفتن بیشتر بود روی بر گرداند ، و خود را وارد گفتگویی سرزنده با ماتئو رنزی نخست وزیر ایتالیا ، و کریستین لاگارد رئیس صندوق بین المللی پول کرد . عبادی کناری ایستاد . هیچ کس یادی از او نکرد . او سرانجام از آن جا دور شد . او درک نکرد که زمانی که اوباما روی از او بر گرداند مرخص شده بود . 

ارباب های جهان با یک دیگر مشغول بودند . آن ها کشورهایی برای حفاظت و کشورهایی برای بمباران دارند .

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: