نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-06-18

نویدنو  28/03/1394 

 

اف بی آی در برابر فیفا

بازی بیس بال با قدرت نرم

دیانا جانستون  - برگردان : هاتف رحمانی

مامورهای اف بی آی که در اواخر ماه می رسوایی فدراسیون جهانی فوتبال را با تحویل گرفتن گروهی ازخارجی های دستگیر شده در سوئیس افشا کردند به طور طبیعی متقاعد شده اند که یگانه هدف آن ها مبارزه با فساد است . نظریه پرداز( ایدئولوگ ) های امریکایی که از آرتو پی R2P - " حق و وظیفه برای محافظت "– دفاع می کنند ، شک ندارند که دخالت نظامی شیوه مناسبی برای محافظت از حقوق بشر است . افسر های نیروی هوایی که مردم افغانستان ، پاکستان یا یمن را بمباران می کنند بی چون وچرا قبول دارند که در حال نابود کردن تروریسم هستند.  

فراتر از هر چیز دیگر ،  چیز های بدی مانند فساد ، نقض حقوق بشر ، تروریسم ، در جهان وجود دارند . آیا اگر ایالات متحده امریکا توسط پدران بنیادگذار ایجاد نشده بود ، جهان بنام خدا از چیزهای بد پاک سازی نمی شد ؟ مامورهای اف بی آی ، سردبیر های جریان مسلط ، خلبان های نیروی هوایی ، همگی مانند فضا آونگان در پیله قرنطینه نیکوکاری امریکایی ، به شک در هدف های نیکوی خود مجهز نیستند . 

آزارنده ان است ، که اکثریت رشد یابنده ای در جهان خارج از پیله به صورت قطعی تردید های خود را دارند .

برون مرزی

امریکا در ماموریت همیشگی خود برای تحمیل پرهیزگاری بر دنیا ، سه اسلحه عمده دارد : زراد خانه به شدت کشنده ، ایدئولوژی و دلار امریکا . افراد بیشتر وبیشتری خارج از "جامعه جهانی" خودخوانده ( کشورهای انگلیسی زبان و اتحادیه اروپا) تنها یک هدف اصلی در استفاده از سلاح های آن ها را درک می کنند: نگهداری و تقویت سلطه جهانی امریکا  

بنا بر این ، در حالی که امریکایی ها به خاطر حرکت برای " پاک سازی ورزش جهانی " به خودشان شادباش می گویند بخش بزرگی از جهان به سادگی باز هم نمونه دیگری از استفاده امریکا از قدرت برتر خود برای قلدری کردن و به راه خود رفتن را مشاهده می کنند .

دلار دارایی اولیه " قدرت نرم" امریکا است . بخش گسترده ای از مبادله ارزی جهانی به دلار است ، و باید از سوی دفتر تاوان در ایالات متحده ترخیص شود، که امریکا را به الزام آن که تمام معامله های دلارها مطابق با قانون های ایالات متحده باشد قادر می سازد . این امر درواقع به امریکا قدرت یگانه فرا مرزی اعطا می کند.  

بعنوان یک نمونه ، ایالات متحده اخیرا به سادگی جریمه گنده بیش از 8 میلیارد دلاری را بر بانک فرانسوی بی پی ان – پاریباس BPN-Paribass  به خاطر انجام معامله با کوبا ، ایران و سودان  کشورهای تحت محاصره امریکا تحمیل کرد . معامله های بانک فرانسوی بر اساس قانون های فرانسه کاملا قانونی بودند . اما واشنگتن از دلار برای گردن گذاشتن سایر کشورها به هم نوایی با تحریم ها و ممنوعیت های امریکا استفاده می کند. 

از این رو ، صرف نظر از برتری های مالی بی نهایت آن ، مالکیت ارز جهانی اصلی دنیا نیز به امریکایی ها فرصت بی نظیری برای ایفای نقش داروغه شریف محبوب هالیوود را اعطا می کند که به شهر حمله می کند ، بازی پوکر مغبون کننده را بر هم می زند ، مردان بد را  با چند شلیک به خوبی نشانه رفته خلع سلاح می سازد ، و همراه با  هنرپیشه زن وقراردادهای نفت به سمت غروب می راند .   

امروز سناریو هالیوود شکل مامورهای اف بی آی متهم کننده مقام های فدراسیون جهانی فوتبال ( فیفا) را با معامله مالی غیر قانونی در تخصیص میزبانی جام جهانی به خود می گیرد .

نان وسیرک

به نظر می رسد که در سراسر جهان در همه جا پسر بچه های کوچک لگد زدن به توپ ها را دوست دارند. اما آن لگد زدن تنها محض تفریح نیست . بلکه به خاطر تجارت فوتبال ، مهارت لگد زدن به توپ ، رویای شهرت ، ثروت ، و خوش گذرانی را در بین جوان ها که امیدهای آن ها در غیر این صورت به شدت محدود هستند تحریک می کند. فوتبال برای میلیون ها نفر امید فرار است ، در حالی که برای میلیون ها نفر دیگر رهایی از فشار، راهی برای تحریک رایگان هیجان و احساسات قوی نا مربوط به نیاز ها وخطر های واقعی است . برای بازیکنان ، می تواند معنی لباس کهنه به ثروت را بدهد . برای مالک ها ، معنی از ثروت به ثروت را دارد . 

فوتبال برای دنیای جهانی شده حکم نهایی نان وسیرک را دارد .

تنها ایالات متحده نسبتا ( از این جهان ) دور است . و می خواهد نمایش را اجرا کند .

فیفا یک قطعه بسیار ارزشمند تجارت سرگرمی در سراسر جهان است . دلارهای بسیار بسیار فراوانی در اطراف آن چلپ وچلوپ می کنند. تبلیغات وحق پخش تلویزیونی آن میلیاردها دلار ارزش دارد . فوتبال جهانی در داخل اقتصاد جهانی شده ، که از معامله های مشکوک ، فرار مالیاتی و فساد سرشار است استفراغ شده است. هیچ کس ثانیه ای شک نمی کند که در فیفا حجم عظیمی از پول "زیر میزی " مبادله می شود . هدف اصلی برای رشوه گیری بالقوه بدون شک گزینه کشور میزبان جام جهانی است . همه نوع فشاری برای تاثیر گذاری بر یک گزینش دلبخواه اساسی مورد استفاده قرار می گیرد . جایزه ها می تواند سبب اندک هزینه ای برای میزبان گردد ، اما همراه خود تجارت ، تبلیغات ، اعتبار – وحتی سرگرمی تماشای بازی ها را می آورد . 

این تجارت بسیار بزرگی است ، اما تجارتی امریکایی تلقی نمی شود . امریکایی ها بازی را "سوکر" می نامند و "فوتبال" خاص خودشان را دارند ، که بیشتر شبیه راگبی همراه با لگدمالی است . پس – و این واکنش در بخش زیادی از جهان است – آیا آن چه امریکایی ها انجام می دهند وارد شدن در بازی ماست ؟

غرب بهترین است ، بقیه به جهنم

(گرفتن ) پاسخ مشخص خیلی طول نمی کشد . هر چند گزارش های فساد فیفا سال ها منتشر شده بودند ، به ویژه در رابطه با بازی های 2010 در افریقای جنوبی ، اما زمان بندی این حمله ناگهانی تنها می تواند برای بی اعتبار کردن دو جام جهانی آینده مورد استفاده قرار گیرد ، که برای روسیه در سال 2018 و امریکا برای 2022 زمان بندی شده است . در زمانی که ایالات متحده امریکا هر کار قابل تصوری را برای "منزوی کردن روسیه پوتین" انجام می دهد ، بسیار زیاد چنین به نظر می رسد که اف بی آی با آسودگی از هم گسیختن فیفا را انتخاب کرده است تا به موقع کاررزار لغو ، یا تحریم جام جهانی 2018در روسیه را ایجاد کند.

مفسر های غیر غربی مانند سوکانت چاندان کارزار سرنگونی سپ بلاتر را "تغییر رژیم" دیگری تحت هدایت واشنگتن ارزیابی می کند. 

سپ بلاتر رئیس سوئدی 79ساله فیفا ، هرگز نوکر وفادار "جامعه جهانی" آنگلو – امریکایی نبوده است . سیاست او به هر قیمتی مکتب فوتبال را در باقی جهان ، با حرکت در جهت ترقی کشورهای در حال توسعه غیر غربی گسترش داد . 

بلاتر به جهان سوم رو کرد ، که به دشواری می توانست بدون تجارت شیطنت آمیز در جایی امکان پذیر باشد . اروپا همراه با امریکا معمولا همه چیزرا " محترمانه" ، یا حداقل به صورت قانونی کنترل می کنند، چون به طور طبیعی قدرت ونفوذ ونیز وکیل هایی دارند .  

فساد شیوه ای است که تجارت در افریقای جنوبی انجام می دهد ، چون خود افریقای جنوبی ها اولین کسی هستند که می پذیرند و محکوم می کنند . اما آیا با دادگاه های ایالات متحده است که فسادی را که بومی کشورهای افریقایی است تنبیه کند ؟

انتخاب قطر برای بازی های 2022 مشکل آفرین بود ، چون تنها رشوه می تواند چنین گزینشی را توضیح دهد . اینجا کشوری است بدون سنت فوتیال ، بدون باز ی کنان ، بدون سرگرمی ها بدون  همه چیز مگر کپه های پول و فراتر از همه آب وهوایی بسیار نامناسب که باید به صورت مصنوعی برای بازی ها خنک شود . بر این واقعیت باید افزود که زیر ساخت های در حال ساخته شدن نیز همراه با نیروی کار نیمه بردگی است .این مورد تعلیق به محال فساد فیفا بود . موردی است که بازی را به صورت واقعی افشا می کند.

انتخاب (قطر) آن چنان غیر عادی بود که مقام های سوئیسی در 10 مارس گذشته تحقیق هایی را آغاز کردند. ایالات متحد امریکا ممکن است با یاری آن تحقیق ها به جای برق زدن زیر نور نورافکن ها متقاعد شده باشد . اما آن تحقیق ها نمی تواند از مطرح کردن پرسش هایی در باره روسیه اجتناب کند.

ممکن است درست باشد که در هر مورد واگذاری جام جهانی فوتبال پول " زیر میزی" رد وبدل شده است . در فرانسه ، اتفاقا شک زیادی درباره نفوذ آنگلو – ساکسون در واگذاری المپیک 2012 به لندن غیر مهیا در برابر پاریس کاملا اماده وجود دارد . هر چند از دیدگاه امپریال ، گزینش بریتانیای کبیر یا ایالات متحده همیشه "عادی" به نظر خواهد رسید ، و هر بخششی ( رشوه) می تواند غیر ضروری تلقی شود .

در مقابل می توان چشم انتظار رسیدگی عظیمی در تحقیق برای برخی تجارت های سرگرمی در رابطه با روسیه بود ، حتی اگر روسیه کشور بزرگ ورزشی از هر لحاظ مجهزی برای میزبانی بازی ها باشد .

فساد چیست ؟

ایالات متحده "جهانی سازی" معینی را ، به معنی خصوصی سازی و مقررات زدایی ، با دادن فرصت های پایان ناپذیر به نهادهای مالی و شرکت های بزرگ برای بهره کشی و فریب کشورهای  جهان جنوب ، ونیز شهروند های خود تشویق کرده است . کل سامانه عرصه پرورش رشوه و فساد است . آن سامانه طرف دار تجارت گسترده و مرگبار اسلحه ، همراه با "پورسانت" آن است . تجارت مواد مخدر ، در امتداد با  انواع قاچاق های غیر مجاز شکوفا می شود .      

شاهد قدرتمندی وجود دارد که در واگذاری جام جهانی به افریقای جنوبی رشوه دریافت شد . این فساد است . اما آیا وقتی که کوکاکولا ، آدیداس و مک دونالد تهدید می کنند که اگر امور به خواسته ان ها نباشد از فیفا پشتیبانی تبلیغاتی نخواهند کرد فساد است یا نیست ؟ این امر که آشکارا انجام می شود ، آیا شکلی از فساد نیست ؟ 

و سخن گفتن از فساد ، آیا فساد فقط رشوه است آن هم تنها زمانی که رشوه مخفیانه باشد ؟ در مورد سامانه انتخاباتی امریکا چطور که در آن میلیاردرها آشکارا می توانند به خاطر کارزار کاملا قانونی اعانه ها "قمارکنند"؟

در مورد شتابی که کنگره موضع خود را در 14 ماه می تغییر داد و عجولانه قانون همکاری " فست تراک " (قدرت مذاکره تجاری رئیس جمهوری) حوزه اقیانوس آرام را – بدون بحث یا اصلاح – به محض ان که عضو های کنگره با دلارهای گلدمن ساچز Goldman Sachs، یو پی اس UPS  سیتی گروپ Citigroup ، فدکس FedEx، کوکاکولا Coca Cola ، بوئینگ Boeing ، پی فیزرPfizer  نورتروپ گروما ، موگان استنلی Morgan Stanley  ، وال مارت Walmart، دیسنی Disney ، مونسانتو Monsanto و غیره و غیره سرمست شدند تصویب کرد چه ؟  این رای در زندگی ، شغل ، و کیفیت زندگی میلیون ها امریکایی تاثیر خواهد گذاشت . 

و اف بی ای در باره آن چه می کند ؟

ایالات متحده تعیین می کند که چه چیزی فساد است و چه چیزی فساد نیست . امریکا تعیین می کند چه چیزی حقوق بشر هست و چه چیزی نیست . به طور فوق العاده زندان های طولانی نقض حقوق بشر نیست چون بعنوان نمونه در امریکا اجرا شده اند . خریدن " نماینده های مردم" از سوی شرکت های بزرگ فساد نیست  بلکه آزادی خوانده می شود . 

ایالات متحده برای تحمیل قاعده های اخلاقی بر عمل های غیر اخلاقی که پرورش می دهد تلاش می کند. واشنگتن در حالی که در سراسر کره زمین جنگ به راه می اندازد ، برای تحمیل قاعده های " انسان دوستانه" بر جنگ با زدن انگ جنایتکار جنگی بر مخالف های ضعیف خود و هل دادن آن ها به جلو دادگاه های بین المللی و تریبونال ها( که خود ایالات متحده از آن ها معاف است )  تلاش می کند. 

با همان نشانه ، ایالات متحده بر تحمیل سامانه جهانی "اقتصاد آزاد" که به ناگزیر محل رشد انواع فساد رام ناشدنی است پافشاری می کند ، اماسپس با سخت گیری بر فساد گزینشی برای خوب نمایی آن می کوشد.

این ترکیب امریکایی صلیب نیکوکاری و مخاطره های نفع شخصی به پرهیز گاری نام بدی می دهد.

سرچشمه : کانتر پانچ

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: