نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-06-18

نویدنو  28/03/1394 

 

ما در ایران با روند "گزینش" ها از همان طلوع انقلاب آشنایی داریم .آن چه حکومت های نا مردم را وادار به چنین اعمالی می کند همانا وحشت  همیشه از فردایی است که گزینش شده ها به شورش علیه گزینشگران به پردازند . فرق هم نمی کند که این گزینشگر حکومت جمهوری اسلامی ایران باشد یا جمهوری ترکیه وحزب عدالت وتوسعه . سازوکار یکی است : تکیه بر سر نیزه وهراس هماره از مردم .

نوشتار زیر بیانگر چهره دیگری از همین واقعیت است .

مصاحبه ای در یک حزب - دولت

برگردان : آرش وجدانی

 

کارزار تعقیب و توهم رئیس جمهور رجب طیب اردوغان برای یافتن و حذف افرادی که جانبدار جنبش هزیمت ( جنبش عبدالله گولن) هستند ونه جانب دار دولت در مصاحبه هایی که ماه گذشته  از سوی وزیر آموزش وپرورش برگزار شد بازتاب یافته بود . به نظر می رسد ترکیه کاملا به یک حزب – دولت تبدیل شده است .  

وزارت  آموزش وپرورش ترکیه دانشجو ها را  برای تکمیل مطالعه های  خود  با کمک های مالی به مدت  7 سال به خارج از کشور اعزام کرده بوده است . وزیر رسیدن به 5.000 دانشجو را ، به اضافه 1.400 دانشجوی سال جاری هدف گرفته است .  کمک های مالی بیمه سلامت ، هزینه های سفر، حق ثبت نام و 4 یا شش سال شهریه فارغ التحصیلی را همراه باهزینه های زندگی پوشش می دهد . هزینه یک دانشجو سالانه  تقریبا بین 35.000 تا 50.000 دلار است . کمک مالی به محض آن که  دانشجو ها با کار دو برابر دوره تحصیل خود در دانشگاه دولتی هنگام بازگشت به کشور موافقت کنند پرداخت می شود.

برنامه های مشابه اساسا در کشورهای در حال توسعه  انجام می شوند . این کشورها دانشجو ها  را با هدف افزایش قابلیت کادر های دانشگاهی در دانشگاه های دولتی به کشورهای پیشرفته اعزام می کنند.

بر خلاف همیشه ، وزارت خانه امسال برای گزینش دانشجو ها مصاحبه هایی را بعنوان آخرین نقطه کنترل برگزار کرد . دیگر صلاحیت دانشگاهی شرط کافی برای دریافت کمک مالی نیست . همان طور که انتظار می رفت ، مصاحبه ها به جلسه های تعقیب و توهم تبدیل شدند . 

سه افسر مصاحبه ها را برگزار می کردند . یکی از آن ها ظاهرا نماینده  حزب عدالت وتوسعه بود که کمک مالی را تایید می کند.

شرکت کننده ای آمد وبه من گفت که جلسه چگونه برگزار شد . زمانی که من پرسش های مصاحبه را به دست آوردم، تصمیم گرفتم آن ها را پخش کنم . اما متن را قبل ازانتشار ، جهت اطمینان با دو دانشجوی دیگر نیز چک کردم .

 نمونه پرسش ها به این قرارند :

- آیا گولنیست هستی ؟ با سکوتت ، نگاهت و موضعت شبیه یک گولنیستی . آیا یکی از آن هایی ؟

- آیا فرد دینداری هستی ؟ پارسایی تو زاده کجاست ؟

- با چه جامعه ها وانجمن هایی ارتباط داری ؟

- آیا از رئیس جمهور اردوغان ونخست وزیر داود اوغلو پیروی می کنی ؟

- رئیس جمهور اردوغان اخیرا به یک روشنفکر مارکسیست جایزه داد . جایزه برای چه بود ؟ روشنفکر در سخنرانی خود چگونه از رئیس جمهور تشکر کرد ؟

- چه روزنامه هایی را دنبال می کنی ؟ کدام مقاله نویس را دوست داری ؟ یکی از آخرین نوشتارهای آن ها در باره چه بود؟

- کدام روشنفکر ها را جدی می گیری و با آن ها همراهی می کنی ؟ می توانی 5 نفر از آن ها را نام ببری؟

- آخرین کتابی که می خوانید چیست ؟ کدام ناشر کتاب را منتشر کرده است ؟ کتاب در باره چیست ؟

- کدام کانال تلویزیونی را تماشا می کنید ؟ کدام برنامه بحث های سیاسی را دنبال می کنید ؟

- عالی ترین شخصیت مذهبی در ترکیه کیست ؟

در ترکیه ، این نوع پرسش ها اساسا در مصاحبه های ورود به مدرسه های نظامی ترکیه پرسیده می شد . از این رو ، پرسش ها نشان می دهد که طرز فکر حزب عدالت وتوسعه چگونه با ابزار های ایدئو لوژیک کمالیست بر خورد کرده است .

مغزها و روشنفکر های ترکیه از پیش برنامه ترک کشور خود را آغاز کرده بودند . آن ها دیگر حاضر به تحمل کشور حزب عدالت وتوسعه نیستند. ترکیه به صورت خطر ناکی پی آمد های آن را پرداخت خواهد کرد .

حزب عدالت وتوسعه ترکیه را به حزب – دولت  تبدیل کرده است . ما همگی باید برای بستن قرار دادی که به هیچ کس اجازه تبدیل ترکیه به یک حزب – دولت را نمی دهیم راهی پیدا کنیم .

سرچشمه : تو دی زمان چاپ ترکیه

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: