نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-06-10

نویدنو  19/03/1394 

 

ای اچ بیلدو : حزب دموکراتیک خلق ها تبریک!

برگردان : مهرگان

ورود اچ دی پی به پارلمان در انکارا ، نه تنها برای کردستان ، بلکه برای ترکیه و خاورمیانه مثبت است .

انتخابات قانون گذاری برگذار شده در 7 ژوئن  در ترکیه  نتیجه ای به به بار آورده است که انتظار می رود دورنمای کشور را تغییر دهد . زئیس جمهور رجب طیب اردوغان و حزب او عدالت وتوسعه  اکثریت مطلق را در موجودیت 13 ساله خود از دست داده است . 

در نتیجه ، اردوغان نمی تواند اصلاح قانون اساسی را که او برای تقویت قدرت خود می خواست اجرایی کند. این خبر خوبی است چون حزب عدالت وتوسعه یک سیاست برجسته اجتماعی – اقتصادی نئو لیبرال را هدایت کرده است ، که با اقدام به محدود کردن آزادی بیان ، همان طور که پاسخ به جنبش برای دموکراسی برگذار شده در پارک گزی و میدان تقسیم شاهد آن بود همراه بوده است .

از دست رفتن نفوذ حزب عدالت وتوسعه به سیاست منطقه ای نیز ربط دارد . چنان که رزمنده های  جنبش کرد در روجوا محکوم کرده اند  دولت انکارا برای جلوگیری از پیشرفت دولت اسلامی نه در سوریه ونه در عراق  سیاست فعال قابل توجهی اجرا نکرده است .  

در هر حالتی بهترین خبر این انتخابات بدون شک برداشتن گامی به پیش از سوی چپ کرد است . 

حزب دموکراتیک خلق ها با غلبه برآستانه 10 درصدی آرا به 13 درصد رای ها دست یافته است ، که به آن ها 80 کرسی ( 31 کرسی  از آن ها از سوی  زن ها کسب شده است ) در پارلمان در آنکارا می دهد .  

حزب دموکراتیک خلق ها به نتیجه شگرفی در کردستان دست یافته است ، موفق شده است حمایت قابل توجهی را در شهرهای بزرگ ترک گرد آورد . واین بر برنامه ای مبتنی است که  در آن خواسته های به رسمیت شناختن  حقوق خلق کرد و حمایت  از فرایند صلح به پیشنهاد های  در باره  برابری جنسی ، تنوع فرهنگی ، اکولوژی ، و بسیار قابل ملاحظه در طرف داری از حقوق اجتماعی اضافه شده بودند . 

دمیر تاش رهبر حزب به حمله های جدی تحمل شده از سوی ائتلاف در آخرین راه پیمایی در دیار بکربا روشنی پاسخ داد " صلح پیروز خواهد شد ". این آخرین حمله در رشته ای طولانی ازحمله های تحریک آمیز و تلاش های غیر قانونی بوده است .  

ای اچ بیلدو ، پیش از این نیز همبستگی و حمایت خود را پیش از انتخابات به حزب دموکراتیک خلق ها ارسال کرده بود ، و تنها می توانیم از نتیجه تشویق کننده انتخاباتی به دست آمده از سوی چپ کرد خرسند باشیم .

ما شک نداریم که پیشرفت انتخاباتی حزب دموکراتیک خلق ها انگیزه ای در فرایند های رهایی ملی و اجتماعی کردستان خواهد بود .

 

در معرفی بیلدو

ایوسکال هرریا بیلدو ائنلافی از چهار حزب چپ گرای باسکی هوادار استقلال باسک ، ایوسکوالکارتاسونا ، التاتیبا ، آرالار و سورتو است . بیلدو در اصل بعنوان اتحاد بنا شد ، ما 25 درصد رای های هر انتخاباتی را از سال 2011 کسب کرده ایم وبه اولین نیرو در آخرین رای گیری انتخابات پارلمان اروپاتبدیل شده ایم .

ایوسکال هرریا بیلدو بر چهار موضوع پافشاری می کند ، عدالت اجتماعی ، حق تصمیم گیری و جدایی و صلح برای کشور باسک . ما دو پیشنهاد اصلی در رابطه با باسک داریم ، راه باسک و راه باسک برای صلح 

  • راه باسک از ضرورت برقراری یک روند مجلس موسسان در همه جنبه های زندگی ما ، با حق تصمیم گیری بعنوان یک بنیاد ، برای تصمیم گرفتن در باره آینده خودمان ، واز این راه آغاز ساختن کشور باسک هواداری می کند. 

  • راه باسک برای صلح  پیشنهاد ای اچ بیلدو در رابطه با حل پی آمد های ستیزه است . پیشنهاد در بر دارنده  چهار نقشه راه مشخص همراه  با پیشنهاد ای اچ بیلدو  در رابطه با چهار پی آمد برجسته ستیزه است ( قربانی ها و یادبود ، جزا و سیاست تادیبی و بازگشت به خلع سلاح وغیر نظامی سازی ران) 

در آخرین انتخابات پارلمان اروپا در ماه می 2014، جوسو جواریستی ، بعنوان عضو پارلمان بعنوان سهم ائتلاف "مردم تصمیم می گیرند" انتخاب شد .او سپس به عضویت گروه GUE-NGL سازمان های چپ متحد اتحادیه اروپا در پارلمان اروپا در آمد . حزب ها در ائتلاف ارتباط های مشخصی با اتحاد آزاد اروپایی دارد ، ما یک پروتکل همکاری با گروه آن ها در پارلمان اروپا  نیز داریم .

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: