نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-06-09

نویدنو  19/03/1394 

 

550 زن نامزد های حزب کمونیست ترکیه برای انتخابات عمومی ترکیه

برگردان : هاتف رحمانی

 

 همه 550 نامزد حزب کمونیست ترکیه که در انتخابات آینده ژوئن شرکت خواهند کرد زن هستند.

براساس بیانیه اخیر حزب کمونیست ، دلیل انتخاب نامزدهای زن تنها به خاطر شرکت فعال زنان در مبارزه سیاسی نیست بلکه به خاطر آن است که تنها زن ها می توانند شورش علیه نظم اجتماعی را  که هر روزه  با کشتن وتحقیر آن ها به پیش می رود نمایندگی کنند. 

 بیانیه همچنین یاد آور می شود که نامزدهای زن حزب تجسم عینی مقاومت علیه رژیم ارتجاعی حزب عدالت وتوسعه هستند. طبق اعلام حزب کمونیست ، درگیری فعال زنان در زندگی اجتماعی و سیاسی نمی تواند صرفا با داشتن یک نمایندگی متعادل " هویت زنانه" در انتخابات بورژوازی حاصل شود . 

 این واقعیت که همه نامزدهای حزب از زنان هستند ان چنان که ممکن است برخی مایل باشند تصور کنند کاری به " هویت سیاست ها" ندارد بلکه با صدور بیانیه ای که رهایی زن های طبقه کارگر تنها از طریق هدایت مبارزه زنان علیه نه تنها ستم بلکه علیه کل سامانه بهره کشی می تواند رخ دهد با کل جامعه ترکیه کار دارد. 

این در واقع نمونه بزرگی از چگونگی دخالت در انتخابات های بورژواری است که می تواند راهکار قدرتمندی برای انقلابی ها در کشوری مانند ترکیه ، در دوره ای باشد که حقوق اجتماعی ، سیاسی و انسانی زن ها  در 12 سال گذشته تحت حمله مداوم حزب عدالت وتوسعه بوده است .

 در ترکیه ، علاوه بر حمله به حقوق تناسلی ( حق فرزند آوری یا سقط آن – مترجم ) ، حقوق اجتماعی وسیاسی زن ها عموما از طریق تغییر های ارتجاعی در قانون اساسی و قضایی و نیز نابود کردن ماهیت سکولار جمهوری ترکیه که حداقل روی کاغذ برابری زن ها را تضمین می کند مورد حمله بوده است .

 در زیر نمونه هایی از بیان های حزب عدالت وتوسعه را می بینید که  شدت وماهیت ستم به زنان را در رژیم حزب عدالت و توسعه نشان می دهد :

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه عرصه جدیدی را در تعصب و تبعیض جنسی شکست چون با جزئیات توضیح داد که چرا اعتقاد ندارد زن ها ومردها برابرند . در سخنرانی در کنفرانس "زن ها وعدالت" ( چه عنوان مضحکی) در استانبول در ماه نوامبر 2014 گفت :" دین ما ( اسلام)برای زن ها جایگاهی تعریف کرده است : مادری ...برخی افراد می توانند این را درک کنند و برخی دیگر نمی توانند . شما نمی توانید این را به فمنیست ها توضیح دهید چون آن ها مفهوم مادری را نمی پذیرند." او ادامه داد :" شما نمی توانید ، مانند رژیم های کمونیستی ، زن ها را وادار به همان شغلی کنید که مرد ها انجام می دهند. نمی توانید به آن ها بیل بدهید وبگویید کارشان را انجام دهند . این بر خلاف  ماهیت ظریف آن هاست ." به نظر می رسد رئیس جمهور ترکیه عمدا مفهوم برابری فیزیکی و داشتن حقوق برابر اجتماعی را زمانی که به مردها وزن ها رجوع می کند مغشوش می سازد .  

 در نمونه ای دیگر ، نماینده حزب عدالت وتوسعه ، ایهان سفر اوستون، که در چرخشی مسخره رئیس کمیسیون حقوق بشر پارلمان ترکیه است اظهار داشت :" سقط جنین جنایت علیه بشریت است وپزشک هایی که سقط جنین انجام می دهند بدتر از متجاوز های جنسی هستند ."

 بیانیه بیدادگرانه دیگری توسط نویسنده ای در روزنامه ای هوادار دولت منتشر شد که درباره اعتراض های توده ای که به دنبال  تجاوز و کشتن  اوزگجان اسلان زن جوان و دانشجوی دانشگاه ، در فوریه 2015 جرقه زد نوشت :" اگر شما ، شب وروز ، برای آزادی جنسی ، فرد گرایی و خودخواهی فریاد بزنید ، نتیجه اش همین می شود ."  

 اتفاقی نیست که خشونت علیه زن ها در دوران حاکمیت حزب توسعه وعدالت ، با 1400 درصد افزایش در تعداد زن های کشته شده تنها بین سال های 2003 و  2010 ، که اکثریت آن ها توسط همسرانشان به قتل رسیدند سر به فلک کشیده است .

 تجاوز به حقوق زن ها مبنایی اقتصادی دارد

طبق مطالعه جدیدی از سوی اوزلم الیاس تولانی ، در بین تمام کشورهای سازمان برای همکاری اقتصادی وتوسعه ، ترکیه با 28.7 درصد بالا ترین نرخ بیکاری زن ها را داشته است . طبق همان تحقیق ، حدود 11.9 میلیون نفر از 27 میلیون زن بالای 15 سال در ترکیه " خانه دار" شناخته می شوند . سه میلیون  نفر از زن های شاغل در بخش کشاورزی ،  در تقسیم بندی کار اساسا " کارگران بی حقوق خانگی " شناخته می شوند .  

 نماینده های ایدئولوژی ارتجاعی حزب عدالت وتوسعه که زن را چیزی جز ماشین بچه زایی در خانه تحت قیمومیت مردان آن ها نمی بینند ، زن ها را از تحصیلات عالیه محروم می شوند تا در بهترین حالت بعنوان کارگر ارزان در کارهای خدماتی استخدام شوند ، اردوغان به دفعات بیانیه هایی با درخواست آن که زنان ترکیه حداقل باید سه فرزند داشته باشند صادر کرده است . دیدگاه او در باره سقط جنین ؟ " مبارزه علیه سقط جنین وظیفه همه است چون نقشه منحرفی برای از بین بردن ملت ترکیه در جهان است "  در بهشت سرمایه داری نئو لیبرال حزب عدالت وتوسعه ترکیه ، وظیفه  اصلی زن ها باز تولید کارگر ارزان مرد است تا بازار کار برای بهره کشی تغذیه شود . 

 نظر یک نامزد حزب کمونیست در باره سوسیالیسم

ناتالیا کویونچو ( صاحب عکس پیوست ) یکی از نامزدهای انتخاباتی حزب کمونیست ترکیه است . ناتالیا در سال 1979(1357)  در اتحاد شوروی به دنیا آمد . پس از ازدواج با همسر خود که اهل ترکیه است ، در سال 2007 به ترکیه آمد . او که در جوانی عضو فعال بخش جوانان حزب کمونیست اتحاد شوروی بود می گوید :" من در یک کشور سوسیالیستی بزرگ شدم وبه مدرسه رفتم .من عملا سوسیالیسم را تجربه کرده ام . دلیلی که من در صف حزب کمونیست ترکیه در سیاست فعالم برقراری دوباره سوسیالیسم است ." در مصاحبه با یک رسانه محلی ، وقتی که از او پرسیده شد :" چون شما در باره سوسیالیسم با مردم صحبت می کنید ، قطعا با این چالش ناظر به گذشته مواجه خواهید شد که ، اگر سوسیالیسم یک چنین چیز خوبی بود ، نباید سرنگون می شد . پاسخ شما به آن پرسش چه می تواند باشد ؟" او پاسخ داد :" اگر کمونیسم چیز خوبی نبود ، چرا ارباب های دنیا  برای ویرانی این چنین شدید آن و اطمینان از آن که هرگز باز نخواهد گشت تلاش می کنند ؟"

 زن های ترکیه به مقاومت ادامه خواهند داد

زن های ترکیه تسلیم ستم حزب عدالت وتوسعه نخواهند شد . آن ها مقاومت کرده اند وسازمان یافته اند . در سال های اخیر ، اعتراض های بزرگی در سراسر ترکیه با حضور هزارها زن ومرد ، با محکوم کردن سیاست های ارتجاعی زن ستیز حزب عدالت وتوسعه و پی آمد آن افزایش خشونت علیه زنان وجود داشته است. دو شعار محبوبی بودند که در طی این اعتراض ها مورد استفاده قرار گرفتند " سقط جنین تصمیم من است ، کشتن شیوه شماست " و " حزب عدالت وتوسعه دست هایت را از بدن من بردار" ، ماهیت مقاومت زن ها را بیان می کند.   

 سر انجام ، در طی قیام عظیم گزی که نه تنها دولت حزب عدالت وتوسعه بلکه هسته مرکزی کل سامانه را تکان داد ، زن ها نقش برجسته ای ایفا کردند . آن ها در صف مقدم مقاومت بودند ، آن ها در سنگرها بودند ، و دلاورانه در برابر گاز اشک آور پلیس ، ماشین های آب پاش و اسپری فلفل مقاومت می کردند . آن ها تسلیم ترور پلیسی حزب عدالت وتوسعه نشدند . به همین خاطر دولت حزب عدالت وتوسعه به شدت از زن ها زخمی است . به همین دلیل است که در سراسر حکومت آن ها ، زنان در هر جهت کلامی مورد حمله بوده اند . چون حزب عدالت وتوسعه می داند و از آن وحشت دارد  که زن ها ، همانند 550  زن عضو حزب کمونیست ، در نبرد خود برای رهایی زن ها ، مبارزه برای ریشه کن کردن سامانه ای که تمام شکل های ستم وبهره کشی و بی عدالتی در آن ریشه دارد را نیز هدایت خواهند کرد . 

برگرفته از تارنگاشت حزب کارگران کمونیست روسیه

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: