نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-06-02

نویدنو  12/03/1394 

 

 

بیانیه کنفرانس بین المللی حزب کمونیست بوهمیا و موراویا ،

پراگ ، 23-24 ماه می  2015 (2-4 خرداد 1394)

برگردان : مهرگان

کنفرانس بین المللی حزب کمونیست بوهمیا و موراویا در پراگ ، جمهوری چک ، در روزهای 23 و 24 ماه می 2015 با حضور نماینده های حزب های کمونیست ، کارگری و چپ و جنبش هایی از 17کشور جهان  برگزار شده است  

شرکت کننده ها ، در راس همه موضوع ها ، وضعیت سیاسی پیچیده جاری در سراسر جهان را مورد ارزیابی قرار دادند ، و چند پیشنهاد برای بر خورد با آن را مطرح کردند . آن ها به ضرورت پیش برد فعالیت مشترک با همکاری چپ بعنوان مانع استوار علیه توسعه طلبی امپریالیستی تاکید کردند .

آن ها توافق دارند که 70سال پس از پایان جنگ جهانی دوم ، بشریت هنوز درس های لازم را از همه آن رخ داد های وحشتناک یا از دشواری های عظیمی که به وجود آورد نگرفته است . اجازه ندهیم آن هایی را که جان خود را فدای آزادی ما کردند کسی مورد اهانت قرار دهد .اجازه ندهیم اهمیت بیش از 50 میلیون قربانی ، خواه سرباز های ارتش سرخ  ، سربازهای متحدین ، یا شهروند های کشته شده یا شکنجه شده تا حد مرگ را مورد پرسش قرار دهند. ما نباید به بازی های خطرناک بازی شده از سوی سرمایه بزرگ چند ملیتی ، از سوی امریکا و نوکران آن ها را دست کم بگیریم . اجازه ندهیم چپ وجنبش های ترقی خواه ، آن چنان که در قرن بیستم ، با سوء استفاده از احساسات ملی یا نقاط حساس گذشته ما ، با تحریف تاریخ ما ، تحریف واقعیت ها و اطلاعات  تاریخی ، یا با استفاده از انفعال شهروندها رخ داد درهم شکسته شود . بیایید به جنگ آینده نه بگوییم !    

افکار عمومی از سوی رسانه های بورژوایی با حمایت همه جانبه انحصار های چند ملیتی و نیز سرمایه مالی چند ملیتی گمراه می شود . تاریخی تحریف می شود . رخ داد های تاریخی به سود منافع نیروهای جنگ طلب تحت هدایت ناتو به غلط تفسیر می شوند . بار دیگر اروپا ، به ویژه بخش شرقی آن به مرکز منافع آن ها تبدیل شده است . رهایی بخش ها به متجاوز ها تبدیل می  شوند و جنگ سالاران بعنوان مدافع های حقوق بشر و دموکراسی خوانده می شوند . به سهم اتحاد شوروی سابق که به شدت از سوی اشغال نازی آزموده شده بود هم نیروهای فاشیست و هم ملی گرا ها ، با تلاش برای تحریف نتیجه های جنگ جهانی دوم  با سکوت تایید آمیزیا با حمایت از سرمایه چند ملیتی تحت رهبری هم امریکا وهم اتحادیه اروپا  سر بر می آورند .

تمدن ما بار دیگر خود را در خطر عظیمی می یابد. یک بار دیگر ، هم ارزش ها و هم اطمینان ها دچار بی ثباتی می شوند . نماینده های جی 7 ، همراه با ایالات متحده امریکا در راس آن ، ستیزه های خونینی را در افریقای شمالی ، در خاورمیانه و نیز بخش های دیگر جهان به راه انداخته اند . مردم از جنگ ها ، فقر و خشونت می گریزند ، جنبش ما نباید در باره این موضوع ها ساکت بماند .  

ضربه های این جنگ ها پی آمد های مستقیمی بر کل اروپا در بر دارد. به ویژه بخش جنوبی اروپا هدف ده ها هزار مهاجر است ، که برای فرار از دست متعصب هایی که از اعتقاد اسلامی سوء استفاده می کنند تلاش می کنند . امروز ، این به راه اندازی ساختگی مهاجرت به موضوعی جهانی تبدیل شده است . هزاران نفر از آن ها در مدیترانه جان باخته اند. آن ها در حال تبدیل شدن به قربانی تجارت لعنتی آن ها هستند. اما متهم ها به ویژه کسانی هستند که ، قرن ها ، ملت های جهان سوم را استثمار کرده اند . کشور های آن ها را درهم شکسته اند و آن ها را به ستیزه های خونین جنگ رانده اند. ما باید امکانات قانونی برای آواره هایی که به اروپا می آیند ، بدون مخاطره ای که آن ها ممکن است در مرزهای دژ اروپا بمیرند فراهم کنیم .  

این موج آواره ها ، پی آمد سیاست های استعماری گذشته و نیز بلندپروازی کنونی به اصطلاح تمدن ارو- آتلانتیک برای تحمیل پندارهای خود در باره نظم جهانی به بقیه جهان است . به همین خاطر ما به حل موضوع مهاجرت درست در داخل مکان های منشا آن توجه داریم . در ابتدا ، تنها کشورهایی که با سیاست های غارتگرانه قدرت مندخود بحران های اجتماعی و انسانی  را در کشورهایی که مهاجر های اروپا از آن جا می آیند ایجاد کرده اند ، باید نقش فعال خود را در فراوری کمک های مورد نیاز به عهده بگیرند . 

تنش فزاینده در سراسر جهان حاکی از خطر جوانه زدن جنگ جدیدی است . برای دفاع موفق از صلح ، اقدام مشترک ونیز گرد هم آوری تمام توان مان ضروری است . بخش جدایی ناپذیر آن مبارزه علیه فقر و بیکاری و نیز علیه هر شکلی از بهره کشی است ، که سبب از دست رفتن شان بخش وسیعی از مردم می گردد و راه را برای تروریسم باز می کند. ما همه در یک قایقیم . هدف ما جهانی از نظر اجتماعی عادلانه و بدون جنگ است . 

از این رو زمان آن برای حزب های کمونیست و کارگری ، برای چپ و جنبش های مدنی مترقی فرا رسیده است تا آمرانه برای صلح ، استفاده از تمام امکان ها و ابزار های در دسترس ، از اعتراض ها (گرفته ) تا کف پارلمان ، از اعلامیه ها ( گرفته )تا شبکه های اجتماعی ، در اروپا و نیز امریکای لاتین ، در خاورمیانه ، در افریقا و نیز درشرق دور و ماورای آن اقدام کنند.  

کمونیست ها ، نیروهای چپ ، شهروندها !

بیایید از جنگ طلبی جلو گیری کنیم . ما تنها در صلح می توانیم موضوع های حاد برابری ، پیشرفت دموکراتیک جامعه و نیز هر منزلت انسانی فردی را حل کنیم . 

اجازه ندهیم آن ها پندارهای حل موضوع ها از طریق ستیزه های جنگ را بر ما تحمیل کنند . بیایید به کسانی که درباره صلح سخن می گویند ، اما شمشیر هایشان را می چرخانند ، تهدید می کنند و اوضاع را تا منتهای درجه محدود می کنند اعتماد نکنیم .کلمه " جنگ " از زبان آن ها بعنوان چیزی بدیهی ، چیزی اجتناب ناپذیر سرریز می کند. در عصر جدید سلاح های هسته ای ، زمانی که تنازع بین قدرت ها به لبه احتمال استفاده از آن ها برسد ، می تواند پی آمدهای مهلکی برای کل بشریت داشته باشد . بیایید از این واقعیت که هر جنگی به معنی هزاران نفر کشته ، فقیر شده ، و شوربخت است آگاه باشیم . هر جنگی ، به معنی کشورهای  ویران شده ، در هم شکسته و نیز از دست رفتن منزلت انسانی ، رها کردن جامعه در هرج ومرج است. استفاده از سلاح های هسته ای ، می تواند وسیله نابودی کل سیاره باشد .   

بیایید به موضوع های اجتماعی جامعه رسیدگی کنیم ، بیایید علیه استبداد سرمایه داری مبارزه کنیم ، اما بیایید فراموش نکنیم که بهترین پیش شرط دست یابی به هدف هایمان تنها صلح است !

بیایید به مردم امید دهیم که جهانی بدون جنگ ، بدون خشونت ، بدون بدبختی می تواند موجود باشد ! اما همه ما باید درد های بزرگ خود را برای رسیدن به آن تحمل کنیم .

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: