نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-05-31

نویدنو  10/03/1394 

 

 

پايبندي به مضمون پرسويه مبارزه حزب طبقه كارگر ايران!

نگاهی به نوشتار احمد سپیداری

 فرهاد عاصمی

١- در تائيد نكته مركزي در نظر رفيق احمد سپيداري مبني بر ضرورت استفاده از امكان هاي الكترونيكي براي پيشبرد مبارزه طبقاتي حزب توده ايران، استفاده از اين امكانات در فعاليت تبليغي و ترويجي حزب ضروري و كمك است.

٢- شكل پيشنهاد شده به منظور بهبود شرايط نبرد طبقاتي، آنطور كه بيان شده، تبديل حوزه هاي حزبي به واحدهايي كه «شبكه اي» شده اند است. چنين شكلي به منظور بهبود فعاليت تبليغي- ترويجي حزب شكلي مناسب را تشكيل مي دهد كه بايد شرايط عملكردي آن تدقيق يابد. اما اين شكل، تنها شكل نيست. به طور قطع چنين شكلي كمك خواهد بود براي شركت وسيع تر و خلاق تر رفيقان حزبي و هواداران در شرايط حساس كنوني كه نياز به تشديد فعاليت نظري و سياسي در حزب احساس مي شود. نيازي كه انگيزه كوشش رفيق سپيداري را نيز تشكيل مي دهد.

٣- شكل ممكن ديگر، ايجاد هسته ي حزبي توسط ارگان مربوطه است كه در ارتباط با حوزه ها و كل شبكه حزبي، وظيفه تعيين شده را سازمان دهد. به اين منظور، حوزه حزبي و تك تك اعضا و هواداران، ”خبرنگاراني“ هستند كه با توجه به موازين مبارزه مخفي و علني، به طور فعال در رساندن خبر، عكس، ويدئو و غيره براي انتشار توسط ارگان حزبي مي كوشند و به غني تر شدن فعاليت تبليغي- ترويجي حزب كمك مي كنند. اين فعاليت در واقع شكل عملي براي تحقق بخشيدن به پيشنهاد رفيق سپيداري است. از اين طريق مبدا ارسال خبر، كم تر در معرض خطر قرار داشته و محفوظ تر است.

اخيراً نشريه آلماني ”جهان جوان“ از ابتكارِ مبارزان افريقايي تبار در آمريكا خبر داد كه همه افريكوآمريكايي ها را تشويق مي كند، با فيلم برداري به صورت منظم از اقدام پليس عليه افريقايي تبارها و انتقال آن به شبكه هاي پيش گفته، شيوه سركوبگرانه پليس ايالات متحده آمريكا را به چالش كشانده و افشا و رسوا سازند. در جريان كودتاي انتخاباتي سال ١٣٨٨ در ايران نيز مبارزان از اين امكان براي افشاي سركوب عمال كودتا به طور وسيع بهره بردند. شيوه اي كه بدون ترديد مي تواند اكنون نيز به طور منظم مورد استفاده قرار گيرد. انتقال و انتشار اين نوع خبرها كه در رسانه هايي ايراني نيز به كارگرفته مي شود، فعاليت توده اي ها و هواداران حزب توده ايران را توسعه مي دهد. روندي كه در طول زمان مي تواند با دستاوردهاي بيش تر و شايد هنري نيز روبرو باشد.

بدون ترديد اشكال ديگري نيز براي تحقق بخشيدن به پيشنهاد پراهميت رفيق سپيداري مي توان يافت. شكل پيشنهاد شده براي تشكيل هسته حزبي توسط ارگان مربوطه، شايد قادر باشد، عمل به اصل مركزيت دمكراتيك را به صورت بهينه در به كار گرفتن امكان هاي الكترونيكي موجود ممكن سازد.

٤- از آنجا كه فعاليت طبقاتي- سياسي- آموزشي حزب توده ايران، چندلايه و از بخش هاي متعددي تشكيل مي شود، ارايه تعريف از فعاليت حزبي در چارچوب اصل ”مركزيت دموكراتيك“ و همچنين از فعاليت حزبي در چارچوب سازمان هاي ”دموكراتيك“ و «شبكه»اي، كمك به درك همه جانبه وظايف مي كند.

اول- اصل مركزيت دموكراتيك، همان طور كه رفيق سپيداري آن را از اساسنامه حزب توده ايران نيز نقل مي كند، اصلي است كه به كمك آن فعاليت نظري- سياسي در درون حزب به سرانجام رسانده مي شود، و وحدت نظري و سازماني حزب طبقه كارگر، به عنوان بخش سازمان يافته و آگاه طبقه، ايجاد و حفظ مي گردد. فعاليت تبليغي و ترويجي در چارچوب اين اصل از شكل فعال و خلاق و سازنده ضروري برخوردار مي گردد. تنها از اين طريق است كه يك پارچگي نظري و عملكردِ حزب طبقه كارگر در فعاليت تبليغي- ترويجي نيز حفظ مي شود كه بايد در فعاليت «شبكه اي» به آن پايبند بود.

همه ابعاد فعاليت نظري، فلسفي، نظربندي سياسي، ارزيابي شرايط در ارتباط با مبارزه روز- تاكتيكي، دورنمايي- استراتژيك، ملي، زنان، جوانان و ... نياز به تدارك دقيق و علمي دارد و مي تواند در چارچوب اصل پيش گفته فعاليت درون حزبي به ثمر رسانده شود. نشريه تئوريك- سياسي، برگزاري سمينارها و كنفرانس هاي حزبي با اشكالي كه در محيط هاي مختلف زمينه اجراي متفاوت آن وجود دارد، اهرم هاي ممكن را در اين زمينه تشكيل مي دهد. امري كه مي تواند با استفاده از امكان هاي داخل و خارج از كشور، كتبي و در گفتگوهاي حضوري در نشست هاي چند نفره و وسيع تر و با تلفيق كار علني و مخفي عملي گردد.

با توجه به شرايط تغيير يابنده در ايران كه ناشي از اجراي برنامه ”خصوصي سازي و آزادي سازي اقتصادي“ در چند دهه گذشته است كه مقاله پراهميت نامه مردم، ارگان مركزي حزب توده ايران (شماره ٩٧٣، ٢٨ ارديبهشت ٩٤) با عنوان ”تاملي بر شيوه مبارزه براي شكل گيري و جايگزين ملي و دموكراتيك“ توضيح مي دهد، جنبش مردم با رشدي روزافزون و با كيفيت هاي جديدي همراه است. سياست اقتصادي- اجتماعي نوليبراليسم جامعه را به قطب كوچك ثروت و توده بزرگ محرومان تقسيم نموده است. علت تغييرات كمي و كيفي چشمگير در مبارزات اعتراضي و اعتصابي زحمتكشان در ايران در ماه هاي اخير ناشي از چنين وضعي است. براي شرايط نوين مبارزاتي بايد از همه امكان ها كه شيوه هاي جديد خبررساني بخشي از آن را تشكيل مي دهد، روي آورد.

همان طور كه بيان شد، ما با دو نوع  «به ثمر» نشستن سياست ضدمردمي و ضدملي حاكميت سرمايه داري در ايران روبرو هستيم. از يك سو، غارت و استثمار است كه مي توان آن را «به ثمر» نشستن جهاني سازي به سود طبقات حاكم ارزيابي نمود. و از سوي ديگر، تعميق تضاد اصلي در جامعه و پررنگ تر شدن نبرد طبقاتي در ايران است كه بايد آن را به مفهوم «به ثمر» نشستن پيامد همين سياست به سود خواست و منافع زحمتكشان ارزيابي نمود و از شرايط ايجاد شده به طور فعال براي تعميق مبارزه بهره برد، ازجمله در شبكه هاي نام برده شده.

مقاله پيش گفته ارگان حزب، بر «نقش پراهميت و حساس» فعاليت در اين مرحله تاكيد دارد و بر ضرورت «تبيين ايدئولوژيك و روشنگري درباره بغرنجي هاي گذار به مرحله ملي دموكراتيك از سوي نمايندگان سياسيِ طبقه ها و قشرهاي اجتماعي پيشرو» اشاره كرده و آن را «تعيين كننده» ارزيابي مي كند.

چنين وضعي، اشكال نوين مبارزه و نيروهاي خود را مي پروراند.

سايت ”كلمه“ از سخنان «يك دانشجوي دكتراي جامعه شناسي دانشگاه تهران» خبر داد (٢٣ ماه مه ٢٠١٥) كه در برنامه زنده تلويزيوني عليه سياست اقتصادي- اجتماعي حاكميت نظام سرمايه داري كه به آن ”اقتصاد سياسي اسلامي“ نام نهاده اند كه همان ”اقتصاد سياسي نوليبرال“ است، موضعي افشاگرانه اتحاذ نمود. در «چكيده» خبر، اقدام اين پژوهشگر جامعه شناس چنين ترسيم مي شود: «آرمان ذاكري كه دانش آموخته دانشگاه تهران و دانشجوي دكترا در دانشگاه تربيت مدرس است، با انتقادات صريح و شجاعانه خود در برنامه زنده تلويزيوني، سركوب علوم انساني و اخراج و زنداني كردن پژوهشگران اجتماعي را به چالش كشيد و رانت خواري به نام حكومت ديني و توجه نكردن حاكمان به مطالبات اجتماعي را مورد اعتراض قرار داد ...».

به نظر مي رسد كه شرايط فروريزي سدهاي سلطه ارتجاع زير فشار نبرد طبقاتي تشديد يابنده آماده مي شود!

مقاله پيش گفته نامه مردم درباره شيوه مبارزه طبقاتي كه نمونه اي از آن در خبر پيش تداعي مي شود، مي نويسد: «مبارزه طبقاتي، مبارزه يي است پرپيچ و خم كه نيروهاي سياسيِ كشور، بنا بر شرايط عيني و اولويت هاي جنبش مردمي، مي بايد آن را در برنامه و فعاليت سياسي شان جاي دهند ...».

اين خبر، اهميت پيشنهاد رفيق سپيداري را براي استفاده از شبكه هاي پيش گفته برجسته مي سازد و همچنين ضرورت كوشش همه جانبه به منظور به راه انداختن راديو- تلويزيون مستقل زحمتكشان را نشان مي دهد.

دوم- فعاليت تبليغي و ترويجي فعالين توده اي در سازمان هاي دموكراتيك و همچنين «شبكه اي»، بدون پيش شرط تداركاتي در چارچوب اصل ”مركزيت دموكراتيك“ كه به آن در اول- اشاره شد، ناممكن است.

سازماندهي فعاليت  «شبكه اي» بدون پيش شرط برشمرده شده در اول، مي تواند در طول زمان، با خطر دور شدن و پراكندگي نظر مبارزان توده اي از دور خط مشي انقلابي حزب طبقه كارگر روبرو بوده و به سوي نظرات و حوادث و جريان هاي اتفاقي منحرف گردد. چنين گرايش هاي انحرافي را مي توان هم اكنون در كشورهاي متفاوت يافت.

استفاده از امكان هاي ارتباطي جديد كه استفاده بهينه از آن در شكل «تلفيق» آن با اصل ”مركزيت دمكراتيك“ كه رفيق سپيداري به درستي بر آن انگشت مي گذارد، براي مبارزه در مرحله كنوني ضروري است. بايد با وسواس توجه داشت كه در طول زمان، وزن فعاليت «شبكه»اي در چارچوب ”جهاني سازي امپرياليستي“ كه به منظور دستيابي به انباشت سود و سرمايه عملي مي شود و از شيوه هاي ”مديريتي“ در خدمت اين منافع استفاده مي كند، در تضاد با خواست هدف «تلفيق اصل مركزيت دموكراتيك» با فعاليت «شبكه اي» در حزب طبقه كارگر ايران قرار نگيرد. 

هدف مبارزه حزب طبقه كارگر – در ايران و در هر كشوري -، پيش بردن نبرد طبقاتي و جانبداري از منافع زحمتكشان به منظور برقراري جامعه بي طبقه است. مضمون جهاني سازي پرولتري، انترناسيوناليسم كارگري است كه مضموني بكلي متفاوت با جهاني سازي امپرياليستي داراست!

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: