نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-05-31

نویدنو  10/03/1394 

 

 

در معرفی سازمان های کمونیستی در سوریه

برگردان: شهریار قاسمی

حزب کمونیست سوریه در سال 1944 تشکیل شد و در اصل بخشی از حزب کمونیست سوریه و لبنان بود که در سال 1924 تشکیل شده بود . در سال 1937 خالد بکتاش ( کرد سوریه) که از سال 1930 به حزب پیوسته بود به عنوان دبیر کل کمیته مرکزی انتخاب شد . در سال های 1954-1958 حزب کمونیست سوریه تقریبا در تمام ساختارهای دولت سوریه شرکت داشت اعضای آن حتی بالاترین پست های نظامی را داشتند. پس از اتحاد سوریه و مصر ناصری کمونیست های سوریه را سرکوب و تبعید کردند. تنها پس از ایجاد جبهه ملی پیشرو توسط حافظ اسد در سال 1972 حزب کمونیست سوریه توانست وضعیت حقوقی و قانونی خود را به دست آورد. از آن زمان به طور مداوم در جبهه ملی پیشرو و پارلمان سوریه که حزب بعث رهبری انرا عهده دار بود شرکت داشت. در سال 1986، بحث و جدل در رهبری حزب بین  یوسف فیصل و خالد بکتاش بر سر مسئله پروستریکا در اتحاد جماهیر شوروی باعث ایجاد شکاف در حزب شد. هر دو جناح تا مدت های طولانی نام حزب کمونیست داشتند تا این که بعد از مدت ها حزب یوسف فیصل نام حزب کمونیست سوریه (متحد) را بر خود نهاد و حزب کمونیست سوریه با نام بکتاش باقی ماند. پس از مرگ بکتاش  در سال 1995 همسر او در راس حزب کمونیست سوریه قرار گرفت و در حال حاضر  پسرش عمار بکتاش رهبری حزب را به عهده دارد.

2اوریل سال 2015 حزب کمونیست سوریه (متحد) در ارتباط با وضعیت  سوریه و خاورمیانه خطاب به کمونیست ها، کارگران و احزاب چپ وارد عمل شد .کمونیست ها یادآور می شوند که سوریه و مردم آن سال های زیادی در معرض بدترین و شناخته شده ترین تجاوزها به بشر توسط سازمان های تروریستی به رهبری تکفیری ها و فرقه گرا ها که به ترور مخالفان خود می پردازند بوده است. آن ها بر این باورند که اکثر کشورهای مسلمان و مسلمانان عادی اسلام را ترک کرده اند . در میان آنها مهاجرانی نیزاز سراسر جهان به دنبال از بین بردن دولت سوریه و نهادهای اقتصادی، مدارس و دانشگاه ها، و قتل عام مردم  سوریه وجود دارند. این سازمان های تروریستی نمی توانستند این قتل عام ها را بدون حمایت نامحدود امپریالیسم آمریکا و شرکای اروپایی خود، به خصوص فرانسه و بریتانیا، و همچنین کشورهای خلیج فارس و ترکیه اردوغان انجام دهند. این ائتلاف  نفی کننده تمام تلاش های داخلی و بین المللی برای پایان دادن به بحران از راه حل های سیاسی است.

سوریه به جامعه بین الملل در مورد پایان دادن به تروریسم، که به ریختن خون بی گناهان  و از بین بردن میراث بشر دوستانه مردم، از جمله آثار تاریخی قرن های گذشته مشغول است هشدار داده بود. و این در سطح منطقه ای و بین المللی اتفاق افتاده و در حال گسترش به بسیاری از کشورهای اروپایی می باشد.

با وجود تصویب قطعنامه 2199 شورای امنیت سازمان ملل متحد در تاریخ 12 فوریه 2015 و منع تامین مالی سازمان های تروریستی و تجارت غیر قانونی نفت و محصولات نفتی در سرزمین سوریه و عراق ، قتل عام در سوریه  به مرگ هزاران نفر از شهروندان منجر شده است. در روستای دیرالزور در شهرستان حلب، که در آن دانش آموزان کشته شدند و در نزدیکی شهر هساکا هم به قتل عام شهروندان سوری پرداختند. پس از آن هم تروریست ها در یک روستا در نزدیکی شهرستان ال امباوش،  به قتل عام کردها که مشغول برگذاری جشن نوروز (تعطیلات سال جدید در تقویم خورشیدی مردم ایران و ترک) بودند پرداختند ، حدود 60 غیر نظامی کشته و ده ها تن ربوده شدند . همین طور هم ،  شبه نظامیان مسلح شده که از ترکیه امده بودند به شهرستان ادلیب حمله ور شدند.

حزب کمونیست سوریه (متحد) همه کمونیست ها، کارگران و احزاب چپ و تمام نیروهای صلح دوست در جهان را به منظور بلند کردن صدای اعتراض خود به جنایات تروریست ها در سوریه و اعلام همبستگی با مردم سوریه، که هنوز هم پایدار و محکم مخالف تروریسم است دعوت می کند. با وجود قتل عام های گسترده مردم ، سوریه ای ها  به آینده ای روشن ودموکراتیک که راه را برای گفتگوی ملی با مشارکت همه نیروهای سیاسی، اجتماعی و مذهبی در کشور باز خواهد کرد باور دارند. ترور در سوریه باید متوقف شود.

یکی از رویدادهای غم انگیز اخیر در سوریه قتل یکی از اعضای دبیر خانه کمیته مرکزی و کمیته منطقه ای دمشق با نام موهناهانی جبار بود . به گزارش کمیته مرکزی حزب کمونیست سوریه او صبح  روز 12  مارس 2015  در نزدیکی خانه اش به ضرب گلوله کشته شده است . او یکی از اعضای شورای ولایتی و مدافع کارگران و رفیقی ممتاز و با نظم و انظباط در حزب بود.

برگرفته از سایت حزب کمونیست کارگری روسیه

12/05/2015

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: