نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2015-05-15

نویدنو  25/02/1394 

 

 

 

استفاده گسترده از شکنجه از سوی ارتش ونیروی امنیتی اکرایین

 مصاحبه با زندانی های آزادشده در مبادله زندانی ها

راجر آنیس – آرش وجدانی

 

ارزیابی : " جنایت های حنگی نیروهای مسلح و نیروهای امنیتی اکرایین : شکنجه و رفتار غیر انسانی " منتشر شده در اول مارس 2015 از سوی بنیاد مطالعات دموکراسی ، 144 صفحه به انگلیسی و روسی ، شناسه ISBN978-5-903882-05-2. نسخه بر خط در اینجاOnline here

در اول مارس 2015 گزارشی از سوی بنیاد برای مطالعات دموکراسی مستقر در مسکومنتشر شد که در بر دارنده توصیف های میخکوب کننده ای از استفاده  گسترده از شکنجه و دیگر رفتارهای غیر انسانی بر روی زندانی ها از سوی ارتش ونیروهای امنیتی اکرایین و پلیس امنیت ملی اکرایین است . عنوان گزارش " جنایت های حنگی نیروهای مسلح و نیروهای امنیتی اکرایین : شکنجه و رفتار غیر انسانی" است . گزارش 144 صفحه ، نیمی به روسی ونیم دیگر به انگلیسی است . 

اطلاعات گزارش نتیجه گفتگو با بیش از 200 زندانی آزاد شده از سوی اکرایینی جنگ است که تمام طول سال گذشته در اکرایین شرقی شدت داشته است . گفتگوها از سوی پژوهنده های بنیاد از 25 اوت 2014 تا 20 ژانویه 2015انجام شده بود .

بنیاد برای مطالعه دموکراسی یک سازمان مدنی در روسیه ( تارنگاشت انگلیسی زبان بنیاداین جاست ) است . مدیر آن ماکسیم گریگوریف است . گزارش درباره شکنجه و سوء استفاده از زندانی ها در همکاری با شورای عمومی روسیه برای همکاری بین المللی و دیپلماسی عمومی ، به ریاست S.Ordzhonikidze ، در عین حال با یاری بنیاد روسی صلح ( ال.اسلاتسکی ، وای .سوتورمینا L. Slutsky, Y. Sutormina) و S. Mamedov, I. Morozov, E. Tarlo, D. Savelyev, A. Chepa و سایر عضو های کمیته برای حمایت عمومی از ساکنان جنوب شرق اکرایین آماده شد

تور رسانه ای به دونسک ، اکرایین شرقی در میانه آوریل 2015  اعزام شد که من درآن شرکت داشتم  ودر آغاز تور با آقای گریگوریف در مسکو دیدار کردم .

گریگوریف توضیح داد " حقوق بشر یکی از مسائل کلیدی برای بنیاد ماست ." به محض آن که سوء استفاده و شکنجه در بهار وتابستان گذشته گسترده شد ، بنیاد او تصمیم گرفت برای اتهام های رسمی تر تحقیق نماید . اولین گزارش بنیاد در 24 نوامبر سال گذشته منتشر شد . (1)  گزارش دوم منتشر شده در اول مارس سال جاری داده های جمع آوری شده در گزارش اول  را در بر دارد .

گریگوریف توضیح می دهد " جمع آوری اطلاعات دشوار نبود . زمانی که مبادله زندانی ها (تقریبا پیش از آتش بس سپتامبر 2014) آغاز شد ، پژوهشگرها یا روزنامه نگار های بسیاری توانستند با زندانی هایی که مایل به گفتگو بودند صحبت کنند ".

زندانی هایی که  در ابتدای اوت گذشته آزاد شدند ازشکنجه  شدن با شوک الکتریکی وکتک های بی رحمانه ، روزهای متعدد ماندن  در صف استفاده از چیزهایی مانند مانند میله های آهنی ، چوب بیسبال ، چماق ، قنداق تفنگ ، سرنیزه و باتون های پلاستیکی گزارش دادند . فن های به وفور استفاده شده از سوی نیروهای مسلح وامنیتی اکرایین  فروبردن سردر آب ، خفه کردن با یک اسباب فشار و دیگر انواع ابزارخفه کردن را شامل می شد .در برخی موارد،زندانی ها با هدف ارعاب به میدان های مین اعزام می شدند و با کامیون های ارتشی زیر گرفته می شدند که منجر به مرگ می شد .   

شیوه های دیگر شکنجه شکستن استخوان ها ، زخمی کردن وبریدن با چاقو ، داغ کردن با اشیا تفته ، و تیراندازی به قسمت های موچک بدن با اسلحه را شامل می شود . زندانی ها روز ها در درجه انجماد و بدون دسترسی به غذا یا کمک پزشکی نگهداری می شدند . آن ها اغلب به استعمال مواد روانگردان مجبور می شدند که سبب عذاب می شد . 

اکثریت مطلق زندانی ها جلو جوخه های آتش ساختگی قرار می گرفتند و از مرگ و تهدید تجاوز به خانواده هایشان عذاب می کشیدند.

بسیاری از شکنجه شده عضو نیروهای جمهوری های خلق خود مختاردونسک و لوهانسک نیستند. آن هایی که عضو هستند در گزارش های بنیاد شناسایی شده اند .

این طرح کلی یافته های منتشر شده در گزارش 1مارس 2015 بنیاد است .

بنیاد در گزارش خود یاد آور می شود که براساس  مقررات دادگاه حقوق بشر اروپایی  کنوانسیون اروپایی در باره حقوق بشر شکنجه را ، قطع نظر ازهراقتضایی  مطلقا ممنوع می کند . ماده سوم کنوانسیون اشعار می دارد که :" هیچ کس نباید  تحت شکنجه یا رفتار غیر انسانی یا رفتار تحقیر آمیز گیرد ".

علاوه بر این ، درقانون اتحادیه اروپا قید شده است  که "  کشوردر برابر کنش های تمام نهاد ها ، مانند پلیس ، نیروهای امنیتی ، دیگر مقام های مجری قانون ، و هر مقام کشوری دیگری که فردی را دراختیار می گیرند ، خواه بر اساس مقررات عمل کنند یا بر اساس خواسته خود مسئول است ." 

برخلاف سایرشرط های کنوانسیون در رابطه با حقوق ، ماده 3 هیچ شرطی برای عدم اجرا در هنگام وقوع  جنگ یا هر تهدید اضطراری دیگری برای امنیت ملی قرار نمی دهد . ماده 15 صریحا ابراز می دارد که هیچ عدم اجرایی از ماده 3 کنوانسیون نمی تواند وجود داشته باشد . 

گزارش مارس 2015 بنیادبرای مطالعه دموکراسی نتیجه می گیرد " اطلاعات جمع آوری شده از سوی (بنیاد) به این اعتقاد که نیروهای مسلح اکرایین ، گارد ملی و سایر واحد های نظامی وزارت کشور اکرایین ، ونیز نیروهای امنیتی اکرایین ، به صورت سامانه مند و از روی قصد کنوانسیون اروپایی حقوق بشر را نقض می کنند زمینه فراهم می کند . وسعتی که شکنجه مورد استفاده قرار گرفته است و این حقیقت که این امر به صورت سامانه مندی انجام می شود ثابت می کند که شکنجه یک راهبرد بین المللی نهادهای کناری با اجازه رهبری ان ها است . 

اطلاعات گرد آوری شده زمینه های این نتیجه گیری را که شکنجه و رفتار غیر انسانی تحمیل شده از سوی نیروهای امنیتی اکرایین ، نیروهای مسلح اکرایینی ، گارد ملی و دیگر نهادها در داخل وزارت کشور اکرایین ، ونیز گروه های مسلح غیر قانونی مانند جناح راست ،امری عادی هستند وحتی در مقیاس بیشتر می شوند و قاعده مند می گردند اثبات می کند ."

سازمان های حقوق بشر اکرایینی ونیز جهانی ظاهرا توجه اندکی به اتجام شکنجه در اکرایین نشان داده اند . ماکسیم گریگوریف می گوید او شخصا دو گزارش خود را  به پژوهشگر اکرایین ، خانم  والریا لوتکوسکا داد " او به من گفت که نمی تواند کاری با شکنجه گر ها بکند چون تحقیق در مورد ادعا ها برای او دشوار است . "

آزانس های بین المللی چطور؟  گریگوریف می گوید دادگاه حقوق بشر اروپایی مستندات را دریافت کرده است وگفته می شود باید تحقیق شود . 

ناظر حقوق بشر هم موارد ادعا را دریافت کرد و اعلام کرد جواب می دهد ." این اتفاق دو ماه پیش روی داد ".

او می گوید " حقوق بشر جهانی گفت که از یافته ها استفاده خواهد کرد ".

هیچ سازمانی بیانیه ای از یافته های شش ماه شهادت های زندانی ها منتشر نکرده است .

گزارش جولای 2014 حقوق بشر جهانی به طور مختصری اتهام های شکنجه را با اعلام آن که رخ داده است و هر دو طرف ستیزه مسئول آن بودند  گزارش کرد . که به طور ضمنی مسدولیت دولت اکرایینی را با نیروهای شورشی ، که تا امروز در حال اداره ساختارهایی بودند ،که دولت های اکرایین و اتحادیه اروپا از به رسمیت شناختن آن ها خود داری می کنند برابر کرد.

گزارش دوم حقوق بشر در اکتبر 2014 ، بازهم خلاصه بود وباز هم مسئولیت های هر دوطرف ستیزه را برابر اعلام می کرد.

حقوق بشر گزارش هایی را با مستند کردن آن چه " جنایت های جنگی"  از سوی یکی ازشبه نظامی های راست افراطی متحد شده با دولت کیف می خواند ،گردان آزوف منتشر کرده است . گزارشی در سپتامبر 2014 منتشر شد . در دسامبر حقوق بشر محاصره کاروان های بشر دوستانه به داخل اکرایین شرقی از اکرایین توسط نیروهای متحد شده با کیف را محکوم کرد . 

دیده بان حقوق بشر استفاده از سلاح های خوشه ای علیه غیر نظامی ها در اکرایین شرقی توسط نیروهای مسلح اکراین را مستند کرد اما در باره استفاده از شکنجه مطلب اندکی منتشر کرده است .

رسانه های غربی به طور عمده در باره موضوع سکوت کرده بودند . خروجی های اندکی ، مانند روزنامه تلگراف بریتانیا گردان های راست افراطی متحد شده با کیف را مورد تحقیق قرار دادند. 

گریگوریف گذاشتن علامت مساوی بین عملکرد نیروهای اکرایینی و نیروهای شورشی را رد می کند.او می گوید " درست نیست . نیروهای اکرایینی از شکنجه یا آزار زندانی ها پنجاه یا صد برابر بیشتر از نیروهای شورشی استفاده می کنند وبسیار بیرحم تر هستند."

گزارش های شکنجه و آزار زندانی ها درخروجی خبرهای چاپی وبر خط اکرایین وروسیه بسیار گسترده است . این امر شهادت قربانی را که به صورت ویدیویی ضبط وبر خط پست شده است را شامل می شود . ما کی می توانیم انتظار داشته باشیم رسانه های غربی این موارد را گزارش کنند و دولت های غربی کی آن چه را که صورت می گیرد تایید می کنند ؟ 

نه به این زودی . حجم عظیمی از سرمایه سیاسی ، اقتصادی ونظامی در شکست جنبش شورشی اکرایین شرقی وتضعیف و منزوی کردن دولت و مردم روسیه سرمایه گذاری شده است . " حقیقت های ناجور" ی که در سر راه حکایت " تقصیر روسیه" برای این جنگ قرار می دهند آخرین چیزی است که طلب می کند. 

به سکوت رسانه ها و دولت زمانی که دیده بان حقوق بشر در اکتبر گذشته گزارش استفاده گسترده ازسلاح های خوشه ای از سوی نیروهایی اکرایینی را منتشر کرد فکر کنید. یا به تحقیق در سقوط  پرواز 17هواپیمای خطوط هوایی مالزیایی در17 جولای 2014، که به صورت پایان ناپذیری کش داده می شود در حالی که اتهام های بی اساس پایین کشیدن هواپیما توسط "موشک های روسی" به شیوع خود ادامه می دهد . 

در طی تمام جنگ ها – ویتنام به ذهن می آید – اقدام های  گروه هایی نظیر بنیاد برای مطالعه دموکراسی بر آن متمرکز می شود  که  نیروهایی که نسبت به جنایت های جنگی صادق هستند به پیش رانده شوند . اعتراض ها ، دادگاه ها ، کسب حمایت از سازمان های اجتماعی سیاسی مانند اتحادیه های کارگری و حزب های سیاسی – این ها آزموده شده اند و روش های واقعی دفاع از حقوق انسانی واجتماعی است که امروزبه فوریت مورد نیاز هستند .  

پانوشت ها : " جنایت های جنگی  نیروهای مسلح . امنیتی اکرایین : شکنجه منطقه دونباس ، منتشر شده از سوی بنیاد برای مطالعه دموکراسی ، 24 نوامبر 2015 ، 49 صفحه به انگلیسی ( فرمت پی دی اف )

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: