نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2015-05-09

نویدنو  19/02/1394 

 

 

 

بیانیه مشترک حزب های کمونیست بریتانیا ، المان ، فرانسه ، فدراسیون روسیه ، امریکا

در باره هفتادمین سالگرد پیروزی آزادی علیه استبداد فاشیستی

برگردان : هاتف رحمانی

۸ماه می ٢۰١۵ هفتادمین سالگرد پیروزی آزادی بر استبداد فاشیستی  در اروپاست. پیروزی با اتحادی از خلق های اتحاد شوروی، بریتانيا، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و نیروهای مقاومت در سراسر اروپا تحت رهبری کمونیست‌ها ، چین وآسیای جنوب شرق به دست آمد.

ضایعه، در بعدی که پیش از آن هرگز تجربه نشده بود صورت گرفت . سرباز ها ميليونی جان باختند، اما غیرنظامی ها بودند که عظیم ترین تلفات را متحمل شدند. وحشی‌گری نازی‌ها و متحدهای آن‌ها  برای ابد لکه ننگین خود را بر تاریخ بشر باقی گذاشته است. امروز هر کودک دبستانی می‌تواند هیتلریسم را به آن چه که ، شاید بسیار سهل انگارانه ، "هولوکاست " خوانده می‌شود، وصل نماید. به ویژه ، دراتحاد شوروی و بین جامعه های  یهودی کشور‌های بالتیک و اروپای شرقی، ده‌ها میلیون انسان بی‌گناه به هلاکت رسیدند . این کشتارهای سامانه مند در سراسر اروپا، معلول ها، داغ ننگ خوردگان به خاطر تمایل جنسی و جامعه اقلیت‌های قومی مانند (کولی  های) روما را شامل می شد . ما باید مراقبت کنیم که نسل‌های آینده جوان ها چنین جنایت های هیولایی را فراموش نکنند.

دهه‌های ١۹٢۰ و ١۹۳۰ زنگ‌ خطر را به صدا درآورده بود . فاشیسم با یاری و تشویق طبقه های سرمایه دار حاکم در سراسر اروپا،به دمکراسی و صلح حمله کرد، و برای محاصره و نابود کردن اولین کشور کارگری در اتحاد شوروی تلاش نمود .

تاریخ، نه کودتای فاشیستی رم، آتش‌ ساختگی رایشتاگ، حمله و به گازبستن حبشه ، توطئه فاشیستی اسپانیا ونه خیانت در مونیخ را فراموش نخواهد کرد.سراسر دهه ١۹۳۰، کمونیست‌ها برای گردهم آوردن نیروهای راد، صادق ، ودمکراتی، که تنها آن ها می‌توانستند کشند بربریت را بند آورند ، مبارزه کردند.

پیروزی بر آیند  فداکاری در داخل کشور و در جبهه‌های جنگ زمینی ،دریایی، وهوایی، و در کارخانه‌ها، شهرها و جنگل‌ها و هر جايی که مقاومت گرد آمده بود بود. ما پیروزی را این‌گونه به یاد می‌آوریم: پیروزی زندگی بر مرگ و اثبات نیروی حیاتی دمکراسی، تحت رهبری زحمتکشان و متحدین آن‌ها.

جهان در نورنبرگ، فاشیسم را محکوم کرد. عبارت " دوباره هرگز " پژواکی عمومی یافت .
سال ١۹۴۵ انتقالی قطعی به سود ترقی و علیه نیروهای ارتجاع  را مشخص کرد. شکست فاشیسم و نازیسم و نقش تعیین کننده‌ای که از سوی اتحاد شوروی در این دوره  ایفا شد ، بر نیروهای دمکراتیک و بر مردمی که در سرتاسر جهان علیه استعمار و امپریالیسم مبارزه می‌کردند تأثیرعظیمی گذاشت . فدراسیون جهانی متحد سندیکاهای جهانی در کنار سازمان ملل تشکیل شد . اعلامیه جهانی حقوق بشروسیعا مورد استقبال قرار گرفت .

ما، حزب های کمونیست امضاء کننده از روسیه، بریتانیا، فرانسه، ایالات متحده آمریکا و آلمان، سر بلندی خود را نسبت به  فداکاری قهرمانانه عضو ها و هوادارهای خود که جلودار صف های مبارزه بودند ، تکرار می‌کنیم. کمونیست‌ها نخستین کسانی بودند که   باید دراردوگاه‌های کار اجباری شکنجه می‌شدند، آن ها در میان نخستین داوطلبان برای نبرد در دره ‌های اسپانیا ، و همین طور در استالینگراد قرار داشتند ، و هرزمانی که به شدت مورد نیاز بودند " حتی یک قدم عقب نشینی  نکردند !"

پس ازگذشت هفتاد سال، فاشیسم و نژادپرستی دوباره درحال پیشروی هستند.  تحریک کننده هایی وجود دارند که باز نویسی تاریخ جنگ راتبلیغ می کنند تا بتوانند مرزهای جغرافیایی موجود امروزی راباز ترسیم  نمایند . در این امر، جنگ‌سالاران ناتو آن ها را تشویق می‌کنند.

همان طبقه های حاکمی که پیش و در طی جنگ دوم جهانی با فاشیسم مدارا و همدستی کردند ، امروز  از هم ارزی بین کمونیسم و فاشیسم طرف داری می کنند .

 نیروهای قدرتمندی در محفل های حاکم وجود دارند که آرزومند ند روسیه امروزین را در محاصره و منزوی شده مشاهده نمایند . در اوکرائین، صریحا قتل عام سندیکالیست‌های اودسا است که به روشنی بسیار نشان داد که ایالات متحده آمریکا، اتحادیۀ اروپایی و ناتو در مقابله  خود با روسیه چگونه بر کمونیست‌‌ستیزها، ملی گراهای افراطی و جنبش های فاشیست  نو تکیه می‌کنند.

بخش اعظم این تلاش برای تغییر توجه از شکست مزمن سرمایه‌داری در برخورد با اشتغال، بهداشت، مسکن، آموزش و سایر نیازهای اجتماعی نسل‌های جدید است.در همه جا، حاکمیت ملی مردم ، با ریشه کن شدن میلیون ها نفر و رانده شدن درسراسر قاره ها در جستجویی نومیدانه برای صلح ، کار و امنیت به چالش کشیده می‌شود.

از این رو، کمونیست‌ها دوباره پاپیش می گذارند تا نسبت به خطرهای مرگباری که از سوی سامانه سرمایه‌داری بحران‌زده مطرح می شود هشدار دهند  . دست آورد ‌های اجتماعی و سیاسی  کسب شده در سایه پیروزی ١۹۴۵ ، مورد حمله و عقب نشانده می شوند . مردم اروپا باید، بار دیگر، برای  پیکار با شوونیسم، نژادپرستی، فاشیسم  و نظامی‌گری  که در شرایط بحران سرمایه‌داری و ریاضت اقتصادی پرورده  می شوندهشیارو آماده باشند .

 ما تمام  نیروهای دمکراتیک، ترقی‌خواه و صلح‌دوست، زحمتکشان سراسر اروپا را، که برای صلح، عدالت اجتماعی و برای آزادی عليه استبداد می‌رزمند، به ایفای نقش خود در این مبارزه تاریخی برای یک نظم اجتماعی نوو عادلانه، برای سوسیالیسم فرا می خوانیم .

آن ها عبور نخواهند کرد !*



حزب کمونيست بريتانيا
حزب کمونيست آلمان
حزب کمونيست فرانسه
حزب کمونيست فدراتيو روسيه
حزب کمونيست ايالات متحدۀ آمريکا

این شعار معروفی است حاکی از اراده برای شکست دشمن . سابقه ای طولانی دارد.

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: