نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2015-03-28

نویدنو  08/01/1394 

 

 

تاریخ جنبش حوثی

تهیه و برگردان : آرش وجدانی

جنبش حوثی بعنوان جوانان مومن آغاز شد ، که در سال 1992 در سعادا توسط دو عضو خانواده حوثی محمد ال حوثی یا برادر او حسین ال حوثی  تشکیل فرمانداری دادند.  

براساس نوشته احمد آداگاشی پرفسور دانشگاه سعادا ، حوثی ها بعنوان جنبشی مذهبی آغاز به کار کردند که مدارا و صلح را موعظه می کرد و پنداره های آموزشی و فرهنگی روشنفکرانه قابل توجهی را با خود حمل می کرد . منابع غربی گزارش می کنند که جوانان مومن  در راستای ترویج  احیای زیدی در سعادا کانون های مدرسه و اردوهای تابستانی بر گذار کردند که تا 1994-95 ، پانزده تا بیست هزار دانشجو در اردوهای تابستانی جوانان مومن شرکت کردند .  

پس از تجاوز 2003 به عراق جوانان مربوط به جنبش جوانان مومن سر دادن شعارهای ضد امریکایی و ضد یهود را در مسجد صالح در صنعا پس از نماز جمعه آغاز کردند. این تظاهرات به رو در رویی با دولت منجر شد و 800  حامی جوانان مومن در سال 2004 در صنعا دستگیر شدند . حوثی ها اعضای گروه های شورشی هستند که به انصارالله هم معروفند ، که طرفدار شعبه ای از شیعه معروف به زیدیه اند . زیدی ها یک سوم جمعیت یمن را تشکیل می دهند و تا 1962 بر یمن شمالی تحت سامانه ای معروف به امامت تقریبا 1000 سال حکومت کرده اند .

حوثی ها نام خود را از حسین بدرالدین ال حوثی می گیرند . او اولین قیام گروه را در سال 2004 در تلاش برای به دست آوردن خودمختاری بیشتر برای منطقه مرکزی خود استان سعادا هدایت کرد ، ونیز از مذهب زیدی و سنت های فرهنگی ازتهاجم عریان اسلام گراهای سنی محافظت کرد .

علی عبدالله صالح رئیس جمهور پس از آن قیام حسین ال حوثی را به ملاقات دعوت کرد اما حسین درخواست اورا رد کرد . در 18 جون 2004 صالح نیروهای دولتی را برای دستگیری حسین اعزام کرد . حسین پاسخ اورا با به راه انداختن قیامی علیه دولت داد ، اما در 10 سپتامبر 2004 کشته شد . شورش به طور متناوب تا حصول توافق آتش بس در سال 2010 ادامه یافت . 

در سال 2011 حوثی ها به اعتراض علیه رئیس جمهور وقت صالح پیوستند و از خلا قدرت برای گسترش کنترل ارضی خود در سعادا و استان همسایه عمران بهره برداری کردند .

آن ها سپس به کنفرانس گفتگی ملی پیوستند ، که نتیجه کنفرانس در فوریه 2014 به اعلام برنامه هایی برای یمن شامل تقسیم یمن به 6 منطقه فدرال ، مصونیت سیاسی صالح رئیس جمهور پیشین و تاسیس دولت ائتلافی از سوی رئیس جمهور هادی منجر شد .

اما حوثی ها با اعلام آن که ممکن است طرح آن ها را تضعیف نماید با طرح مخالفت کردند

به موازات پیشرفت انقلاب حوثی ها کنترل سرزمین بزرگتری را به دست آوردند . تا 9 نوامبر 2011 گفته می شد که حوثی ها اداره دو فرمانداری ( سعادا و الجاف) را در دست دارند وبه اداره سومین فرمانداری خود( حجاح) که می توانست آن هارا  به حمله مستقیم بر صنعا پایتخت کشور قادر سازد نزدیکند. در می 2012 ، گزارش شد که حوثی ها اکثریتی ازفرمانداری های سعادا ، الجاف وحجاح را در اختیار دارند و راه دست یابی به دریای سرخ را هم به دست اورده بودند و نصب سنگرهایی را در شمال پایتخت برای تدارک ستیزه بیشتر آغاز کردند .  

تا 21سپتامبر 2014 ، گفته می شد که حوثی ها بخش هایی ازصنعا پایتخت یمن  ، از جمله ساختمان های دولتی و ایستگاه رادیو را در کنترل دارند. در عین حال کنترل پایتخت به بقیه صنعا ، ونیز سایر شهر ها مانند شهر رادا نیز گسترش یافت که این کنترل یه شدت القاعده را به چالش کشید . اعتقاد کشورهای غربی و عربستان سعودی بر این بود که حوثی ها کمک های ایران را پیرفته بودند در حالی که عربستان سعودی به القاعده رقیب یمنی آن ها کمک کرده بود . 

در 20 ژانویه 2015 ، شورشیان شیعه حوثی ، کاخ ریاست جمهوری را در پایتخت تصرف کردند. در حالی که رئیس جمهور عبد ربوه منصور هادی در زمان تصرف در کاخ بود سالم ماند . جنبش رسما کنترل دولت یمن را در 6 فوریه با انحلال پارلمان و اعلام کمیته انقلابی بعنوان اعمال قدرت در یمن به دست گرفت . در 20 مارس 2015 ، مسجد های بدر و هاشوش  در زمان نماز ظهر مورد حمله انتحاری قرار گرفت . دولت اسلامی عراق وشام ( داعش) بلافاصله مسئولیت آن را بعهده گرفت . انفجار 142 نماز گزار حوثی را کشت و351 نفر را زخمی کرد و ان را به مرگ بارترین حمله تروریستی در تاریخ یمن تبدیل کرد .  عبدل مالک حوثی رهبر حوثی ها در یک سخنرانی تلویزیونی در 22 مارس، امریکا واسرائیل را به پشتیبانی از حمله های تروریستی متهم کرد . او کشور های عرب  منطقه را هم به خاطر تامین مالی گروه های تروریستی فعال در داخل یمن سرزنش کرد . در 27 مارس 2015 ، در پاسخ به  مشاهده تهدید حوثی برای گروه های سنی در منطقه ، عربستان سعودی همراه با بحرین ، قطر ، کویت ، امارات متحده عربی ، مصر ، اردن ، مراکش و سودان  حمله هوایی علیه یمن را تحت هدایت ائتلاف خلیج انجام دادند . ائتلاف نظامی امریکارا  که با طراحی حمله های هوایی و نیز حمایت لجستیکی و اطلاعاتی ( جاسوسی ) به ائتلاف یاری می رساند در بر می گیرد .    

طبق گزارش فوریه 2015 نیوزویک ، حوثی ها "برای چیزهایی که همه یمنی ها آرزو می کنند : دولتی پاسخگو ، پایان دادن به فساد ، تسهیلات معمولی زندگی ، بهای سوخت عادلانه ، موقعیت شغلی برای یمنی های عادی و پایان دادن به نفوذ غربی " مبارزه می کنند.

حسین ال بخارایی یک محرم راز حوثی ها  در مصاحبه ای با یمن تایمز گفت که سامانه سیاسی مطلوب حوثی ها یک جمهوری با انتخابات است که زنان هم بتوانند در آن جمهوری پست های سیاسی به دست بگیرند و آن که در تلاش تشکیل دولت شیعی تحت رهبری روحانیت پس از مدل جمهوری اسلامی ایران نیستند چون " ما نمی توانیم این سامانه را در یمن اجرایی کنیم ، برای آن که پیروان  مذهب شافعی ( سنی ) بیشتر از تعداد زیدی ها ( شیعه) هستند" .  

تاکتیک ها

حوثی ها هم از اقدام نظامی و هم از فعالیت سیاسی برای دست یابی به اهدافشان استفاده می کنند . در سال 2004 حسین بدرالدین الحوثی شورشی را در شمال یمن به راه انداخت . حسین الحوثی برادر عبدل مالک حوثی شورش را پس از مرگ او به کناری نهاد . در سال 2015 حوثی ها صنعا پایتخت یمن را در کودتایی تصرف کردند .

در گذشته حوثی ها از روش های مسالمت آمیز ، مانند نافرمانی مدنی ، هم  در مواردی استفاده می کردند . متعاقب تصمیم دولت یمن در 13 جولای 2014 برای افزایش قیمت سوخت ، رهبران حوثی موفق شدند راهپیمایی عظیمی را در صنعا برای اعتراض به تصمیم دولت و درخواست استعفای ناگزیر دولت منصور هادی به خاطر " فساد دولتی" سازمان دهند . هزارها یمنی به  فراخوان عبدل مالک حوثی رهبر حوثی ها برای " برافراشتن چادرها ، سازمان دادن تحصن " در پایتخت پاسخ مثبت دادند . این اعتراض ها در سال های 2014-2015 به شورش گسترش یافت . 

به همان شکل ، به دنبال حمله هوایی تحت رهبری سعودی علیه حوثی ها که ادعای خسارت جان های غیر نظامی ها را کرد یمنی ها از تمام گروه ها به دعوت عبدل مالک حوثی پاسخ مثبت دادند و  ده ها هزار نفر در صنعا برای نشان دادن خشم خود  علیه دخالت سعودی به خیابان های پایتخت ریختند .  

حوثی ها بر قسمت شمال یمن اقتدار غیر رسمی اعمال می کنند . یمن شمالی در سال 1990 با یمن جنوبی متحد شد ، دولت یمن به تکرار جدایی طلب هارا با زور سرکوب کرد . اداره مستقیم حوثی ها سرزمین های زیر را شامل می شود:

·      تمام فرمانداری سعادا

·      کل فرمانداری عمران

·      اکثریت فرمانداری الجاف شامل : بخش ال هاضم

Ø    بخش ال ماتون

Ø    بخش اززهیر

·      کل فرمانداری حجاح

·      اکثریت فرمانداری صنعا از جمله حضور قدرتمند در :

Ø    بخش اهراب

·      کل فرمانداری دمار

·      کل فرمانداری المحویت

·      تمام فرمانداری ریماح 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: