نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2015-03-15

نویدنو  23/12/1393 

 

 

 

سوریه زنده خواهد ماند

برگردان : شهریار قاسمی

بخشی از مصاحبه عبدالله الا حمر معاون دبیر کل حزب سوسیالیست عرب سوریه با  خبرنگار ویژه روزنامه  پراودا ولادیمیر یاسنوا

·     س ) رفیق عبدالله الاحمر، ما بسیار خوشحالیم که شما را دوباره ملاقات می کنیم . پنج سال از آخرین مصاحبه شما با روزنامه ما می گذرد. در چهار سال گذشته، مردم قهرمان سوریه یک جنگ سنگین را علیه تروریسم آغاز کردند. وضعیت فعلی میدان جنگ، که در آن مردم سوریه از میهن، استقلال، حاکمیت ملی، وحدت و تمامیت ارضی خود  دفاع می کنند چگونه است؟

ü    - ج ) وضعیت کنونی نشان می دهد که مردم عرب سوریه مخالف قدرت طلبی و تجاوز به تمام معنی هستند .آن ها هم در حوزه ایدئولوژیک و هم در میدان جنگ مبارزه می کنند ، آن ها با استقامت بی حد و حصر و ایمان راسخ برای پیروزی تلاش می کنند. مردم عرب سوریه قادر به مقاومت در برابر ارعاب و ترور و سرکوب هستند . آن ها از همه چیز برای خنثی کردن اهداف متجاوزین در این جنگ کثیف استفاده می کنند.

اراده مردم عرب سوریه ضعیف نشده، آنان همچنان با تمام قدرت  به مبارزه علیه توطئه ادامه می دهند. این ویژگی از آغاز بحران در چهار سال گذشته به وضوح نمایان بوده است. مردم سوریه نه تنها از میهن خود بلکه از بسیاری خلق های  دیگر که در حال حاضر و یا در آینده ممکن است تبدیل به هدف تروریست ها بشوند محافظت می کنند. مردم ما - ملت بزرگ با یک تاریخ چند هزار ساله و فرهنگ باستانی، قادر به مقابله با متجاوزان برای ساختن آینده خود هستند . این مردم، با اعتماد به نفس به آینده پیش می روند .

مردم سوریه، و ارتش شجاع آن ، با یک پایه ایدئولوژی قوی ، و همچنین رهبری و نیروهای سیاسی و اجتماعی آن دو هدف را دنبال می کنند: اول - مبارزه بی رحمانه علیه تروریسم، دوم - برقراری گفتگوی ملی. هدف از این تصمیمات یافتن راه حل برای حل مسائل سوریه است . هدف آن ها جلوگیری از ادامه خونریزی، بازگرداندن امنیت، و بازگشت پناهندگان به خانه های خود و بازسازی آنچه نابود شده است.

همانطور که وضعیت نشان می دهد  مردم سوریه قادر به مقاومت در برابر کسانی که مبلغ این ایدئولوژی تاریک اندیش هستند می باشند. با توجه به وحدت و فرهنگ عمیق، آن ها قادر به مقابله با هرج و مرج و آشفتگی در تمام اشکال و مظاهر آن هستند. مقاومت آن ها بصورتی پایدار و محکم نشانه وحدت ملی است. مردم ما به خوبی آگاهند  که کثرت و تنوع  قومی - حالت طبیعی این کشور است و این تفاوت بدان معنی نیست که باید تقسیم شوند.بر عکس آنها در پیشرفت جامعه و کمک به توسعه آن در حوزه های ایدئولوژیک، علمی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی یاری می رسانند.

·     س ) بخشی از خاک سوریه در حال حاضر تحت کنترل گروهی از مزدوران، تروریست ها، به ویژه، گروه های تروریستی جبهه النصره و نیروهای مدافع آنها می باشد .اقدامات تهاجمی و هدف انها تهدید استقلال سوریه است ، از این مسئله جامعه بین المللی و کشورهای عضو سازمان ملل به خوبی اگاه هستند . همه می دانند که در میان کسانی که در صفوف مزدوران تروریستی می جنگند ، بسیاری از خارجی ها از اروپا، آسیا، آفریقا و مناطق مختلف شرق میانه هستند . در واقع آن ها چه اهدافی را در این مناطق دنبال می کنند؟

ü    ج ) تمام این اتفاقات بدون شک یک عمل تجاوز کارانه با استفاده از گروه هایی از نیروهای داخلی است  با این حال، ارتش عربی سوریه همچنان کنترل شهرستانها و مراکز استان ها را در دست دارد . کسانی که شما در سوال خود نام بردید در واقع مزدورانی از کشورهای غربی و کشورهای عربی ، و تعدادی از همسایگان دور و نزدیک کشورمان هستند. آنها با عناصر خاصی در کشور ما، کسانی که با کشورهای خارجی در ارتباط هستند همکاری کرده اند. این افراد ادعا می کنند که برخی از مناطق واقع در نزدیکی مکان های اقامت نمایندگان ملیت های مختلف و جوامع مذهبی را در کنترل خود دارند . به طوری که آن ها در حال تلاش برای توجیه ادعاهای دروغین خود و اتهام مبنی بر اینکه سوریه در گیر جنگ داخلی است ، هستند. در همان زمان عده ای با عقاید کثیفشان می خواستند بگویند که تروریست ها ظاهرا یکی از دو طرف  در گیر در جنگ داخلی  سوریه هستند ، در کل ابزاری در دست نیروهای خارجی می باشند .

جنگ های داخلی، همانطور که می دانید، باعث ایجاد تفرقه در کشور و منجر به فروپاشی همه نهادهای دولتی و عمومی می شود. با این حال، این تفرقه و شکاف در سوریه نبوده و نخواهد بود. بنابراین، ارتش سوریه متحد و منسجم باقی خواهد ماند . این بدان معناست که یک دولت واحد باقی می ماند.بله همه مردم با حفظ وحدت در مقابله با تروریسم، با میل بازگرداندن امنیت و ثبات در سراسر قلمرو کشور مبارزه می کنند. آن ها به دنبال بازگرداندن تمام چیزهایی هستند که در نتیجه تجاوز نابود شده ، و می خواهند سوریه را به قوی تر از آنچه که قبلا بود تبدیل کنند.

در این زمان راهزنان تروریست با عملیاتی معادن نفت و گاز را کشف و ضبط کردند واین تلاشی برای محروم ساختن سوریه از یکی از منابع مهم اقتصادی آن بوده است. آن ها قصد نابود کردن زیرساخت هایی را دارند که دولت سوریه در طول دهه ها ایجاد کرده است . علاوه بر این، آن ها در تلاش برای تضعیف ستون مهم دیگری از اقتصاد سوریه یعنی گردشگری هستند . هدف آن ها به طور کلی مختل کردن موقعیت های مالی شهروندان سوریه در سراسر کشور است .

همان طور که می دانید هیچ ارتشی در جهان همزمان قادر به انجام عملیات در دو جبهه نمی تواند باشد. و ارتش عربی سوریه هم همزمان قادر به کنترل همه مناطق نیست بنابراین، تروریست ها و مزدوران با آمدن از کشورهای مختلف اروپا، امریکا، آسیا، آفریقا و نفوذ در سوریه از طریق مرزهای کشورهای همسایه، به دنبال کنترل در درجه اول مناطق مرزی کشور ما که در آن هیچ کدام از نیروهای سوری به طور منظم وجود ندارد هستند . و هم زمان هم آنها حمایت مالی خاصی از خارج کشور دریافت می کنند. با این حال، این به این معنا نیست که این مناطق اشغال شده، به محض آن که ارتش سوریه تصمیم می گیرد که وارد منطقه ای که تروریست ها هستند بشود به محض ورود به آن منطقه جایگاه خود را احیا می کند .

جنگ ، طولانی و دردناک شده است و ارتش سوریه، با حمایت مردم سوریه، مجبور به مبارزه بر علیه باندهای جنایتکاری شده که در تاریکی، با حمله به افراد غیر نظامی در حال بازگشت از محل کار به خانه و با ورود به روستاهای سوریه آرامش روستاییان را سلب می کنند . در این زمان راهزنان معمولا شروع به تصرف محله ها و راندن مردم محلی می کنند.

سوریه بارها اظهار داشت که از تلاش صادقانه همه اعضای جامعه بین المللی و پشتیبانی آن ها در مبارزه با تروریسم، هنگامی که این مبارزه تضمین حفاظت از جان بی گناه شهروندان و احترام به حاکمیت ملی سوریه باشد حمایت می کند . موضع ما به طور کامل با قوانین بین المللی سازگاراست ، به ویژه مفاد قطعنامه 2170 و قطعنامه 2178 از پایان دادن به حمایت و تامین مالی تروریسم و جلوگیری از نفوذ تروریست های خارجی در سوریه و عراق. اگر شما در عمل به اجرای قطعنامه وفادار بمانید ، ما نیز قادر خواهیم بود به طور مشترک در کوتاهترین زمان تمام سرزمین های تحت کنترل گروه های تروریستی را بازپس گرفته ، و با بازگشت همه ساکنان به خانه های خود امنیت را به کشور باز گردانیم .

·     - س ) در هفته های اخیر، تلاش فراوانی برای پایان دادن به خصومت ها و حل و فصل اوضاع در حلب یکی از بزرگترین شهرستان ها در سوریه صورت گرفته است. پیشتر نیز موفق به پایان دادن خصومت ها در حمص شدید ، که  این یک گام مهم به سوی هماهنگی و برقراری صلح بود و به توافقی هم برای آتش بس در شهرال وارا که به عنوان یک دژ مستحکم که در خدمت گروه های مسلح مخالف بود رسیده اید. علاوه بر این، اقدامات جدی نیز برای آتش بس در دمشق، به ویژه در شرق صورت گرفته است.

در 29 ژانویه، مسکو میزبان یک جلسه مشورتی با حضور نمایندگان دولت سوریه و مخالفان بود . در این نشست هر دو طرف ابراز تمایل به ادامه گفتگوها در مسکو کردند. این نیز معلوم شد که در تاریخ 13 فوریه سوریه برای شرکت در سازمان همکاری شانگهای به عنوان ناظر دعوت شد. به نظر شما این چه اهمیتی برای شما دارد آیا این واقعه قادر به تغییراتی در آینده سوریه می باشد؟

ü    ج ) اولا ، سوریه یکی از اولین کشورهای برگزار کننده کنفرانس بین المللی، که وظیفه آن مبارزه با تروریسم با روش های ممکن بود. سوریه بارها به عواقب ناشی از گسترش تروریسم در کشورهای همسایه و دیگر کشورهای جهان هشدار داد، به خصوص از آنجا که اکثر تروریست ها از کشورهای مختلف آسیایی، اروپایی و آفریقایی به سوریه آمده بودند که از پشتیبانی و کمک برخی دولت های اروپایی ، و منطقه ما برخوردار بودند.

من می خواهم اضافه کنم که دولت سوریه به تمام ابتکارات عربی و بین المللی در حل و فصل مناقشه در سوریه تاکید دارد . و پاسخ مردم سوریه به این طرح ها همواره سازنده، شفاف و آغشته با روح همکاری است. از همان ابتدای بحران، دولت ما همه کار های لازم را برای دفاع از شهروندان خود انجام داده است. و فضا برای گفت و گو با همه کسانی که مایل بودند باز بود . دولت به پیروی از تعهدات خود مربوط به قانون اساسی پایبند است، اصلاحاتی در برخی از قوانین موجود ایجاد کرده و مقررات و قوانین  جدیدی نیز به آن اضافه گردیده است . در میان آنها - قانون احزاب ، که در حیات سیاسی کشور اجازه ایجاد و تشکیل احزاب سیاسی کارامد در سوریه، که ضامن اجرای اصل کثرت گرایی باشد را می دهد.

دوما ، با توجه به آتش بس در حلب. همانطور که می دانید، سوریه توانسته است با موفقیت وضعیت در حمص و چند شهرک دیگررا قبل از ورود فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به سوریه، آقای استفان دی میستورا در دست بگیرد . این پیشرفت در حل و فصل مناقشه امید کسانی که در حال توطئه علیه کشور ما بودند را نابود کرد. اساسا از طریق ارائه یک راه حل سیاسی برای عبور از بحران از طریق آشتی ملی، به عنوان نمونه در حمص صورت گرفت .

رئيس جمهور بشار اسد، بعد از ادای سوگند به عنوان رئیس دولت در ماه جولای سال 2014، گفت: ما آرام نمی نشینیم تا زمانی که در حلب، برای ساکنان مقاوم و قهرمانش صلح و امنیت برقرار کنیم .او همچنین تاکید کرد: ما شهر مقدس راقا ( شهری در شمال سوریه)را فراموش نکرده و فراموش نخواهیم کرد که خدا کند آن ها نیز از دست تروریست ها آزاد شوند.

ارتش سوریه توانسته است کنترل بسیاری از مناطق شمال حلب و محاصره شهرستانها را در دست بگیرد. این موفقیت استراتژیک الهام بخش مردم سوریه است البته هنوز هم مناطقی مسدود شده توسط تروریست ها باقی مانده است که ما قول می دهیم هر چه سریعتر آن ها را نیزاز دست مزدوران و افراط گرایان مذهبی آزاد کنیم.

با این حال، به طور کلی، اگر چه سوریه از تلاش های دی میستورا با هدف آتش بس در حلب استقبال و حمایت کرد، اما سوریه از آن انتظار یک برنامه ریزی دقیق تر با یک جدول زمانی دقیق برای اجرای آنرا داشت . می خواستیم که بر این اساس امکان بحث و پیاده کردن مراحل پیشنهادی با تمام احزاب مسلح و نیروهای تحت حمایتشان را داشته باشیم . سوریه هر گونه ابتکار عمل را به حل و فصل بحران از طریق گفت و گو جدی با مخالفان وطن پرست، که پشتیبان حل مناقشه های سوریه بدون هیچ گونه دخالت خارجی هستند تایید می کند . این گفت و گو باید به صورت موازی با ادامه مبارزه برای احیای امنیت، ثبات و اقتدار دولت انجام شود حل و فصل بحران تنها باید در داخل سوریه و بدون هیچ گونه تحمیل شرایطی از خارج کشور باشد.

گفت و گوی بارور تنها با مخالفان وطن پرست امکان پذیر است، که در جهت منافع مردم سوریه قدم برمی دارند و نه برای اجرای منافع برخی از نیروهای خارجی. ما آماده همکاری با مخالفانی هستیم، که عروسک خیمه شب بازی در دست ایالات متحده، ترکیه، قطر، عربستان سعودی، و غیره نیستند.

سوما ، با توجه به مشارکت هیئت های نمایندگی دولت جمهوری عربی سوریه در نشست مسکو، ذکر چند نکته را ضروری می دانم: دعوت نامه هایی از طرف روسیه برای شرکت در تبادل نظر و امکان گفت و گوی  مسائل داخلی سوریه ارسال گردید. این گفتگو می توانست در دمشق با رعایت اصول ملی برگزار شود . به این ترتیب اصول ما احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه، احترام به اراده مردم سوریه، حکومت قانون، حفظ و توسعه نهادهای دولتی ، توجه به ارتش و نیروهای مسلح به عنوان نمادی از وحدت ملی، به رسمیت شناختن این حقوق در راه دفاع از منافع کشور و ادامه مبارزه برای آزادسازی کامل از بلندی های جولان است .

چهارما ، من در اینجا می خواهم توضیحی در مورد الحاق سوریه به سازمان همکاری شانگهای بدهم . به تازگی در عرصه بین المللی، تغییرات بسیار مهمی رخ داده است. از ویژگی های مشخصه دوران مدرن میل روزافزون دولت ها به ایجاد صلح و ثبات توسعه و تقویت همکاری در منطقه می باشد . بنابراین، حرکت به سوی جهان چند قطبی به یک حرکت اجتناب ناپذیر تبدیل شده است. شواهد قوی موجود است که این سازمان منطقه ای می تواند بسیاری از مسائل بین المللی و بحران را حل کند .

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان مهم بین المللی، و  شامل دولت هایی است  که یک چهارم از جمعیت جهان را در خود دارد. آنها تا سال 2020 تلاش های زیادی را برای توسعه استراتژی خود خواهند کرد ، که در اجلاس آتی در اوفا مورد بحث قرار خواهد گرفت. درهای این سازمان به پذیرش اعضای جدید باز هستند. این سازمان در اظهارات خود،همه نیروهای داخلی را برای حل و فصل بحران سوریه از راه های سیاسی و دیپلماتیک و گفت و گوی سالم  فرا می خواند . سازمان همکاری شانگهای همواره برای حل و فصل اختلافات بین المللی نیز از طریق مذاکرات و تصمیمات سیاسی، و نه از طریق جنگ و تجاوز پافشاری می کند ، کاری که برخی از اتحادیه ها و بلوک های بین المللی دیگر انجام می دهند . علاوه بر این، سازمان همکاری شانگهای معتقد است که یکی از اهداف آن مبارزه با تروریسم، افراط گرایی، با هر نوع حرکات جدایی طلبی ، مخالف قاچاق اسلحه و مواد مخدر، به دنبال تقویت اعتماد متقابل بین کشورهای عضو و حمایت از همکاری موثر بین آن ها در زمینه های  سیاسی، اقتصادی، تجاری و علمی است.

درخواست سوریه برای قرار گرفتن در صفوف سازمان همکاری شانگهای در چارچوب همکاری با کشورهایی که به دنبال مقابله با تروریسم و افراط گرایی و حل و فصل بحران با راه حل سیاسی، بدون دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر صورت گرفت . این درخواست به دلیل میل به ایجاد همکاری های اقتصادی با کشورهای عضو سازمان به تقویت و توسعه روابط اقتصادی، تجاری سوریه، افزایش حجم صادرات سوریه برای بالا بردن درآمد کشور و واردات کالا از کشورهای دوست و هم پیمان ، بوده است.

برگردان / شهریار قاسمی 07/03/2015

سرچشمه : پراودا

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: