نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2015-03-08

نویدنو  16/12/1393 

 

 

 

در  آستانه هشت مارس

دیوارهای پوسیده تحجر آیا برای زنان مانعی خواهد شد؟

ناهید مذکوری

"کسانی که حرکت نمی کنند  زنجیر های خود را حس نمی کنند"(رزا لوکزمبورک )

 

اکثر زنان وسازمانهای آنان دارای خواستهای مشترک واحدی در جهان میباشند. آنها در راه صلح وعلیه جنگ هسته ای وبرای بدست آوردن کار وحقوق برابر در مقابل کار برابر در راه ایجاد موسسات تخصصی مورد استفاده  همگان وبرای کودکان بیمار وبخصوص در کشورمان ایران  استفاده برابر از تحصیل و ورزش وازدواج یک همسری  وحقوق فرزند خواندگی حق بیمه زنان خانه دار وحق بیمه طلاق  وحق  شهادت برابر-آزادی در حجاب –خروج آزاد انه به خارج از کشور –حق حضانت از فرزندان  حق طلاق –ممانعت از ختنه زنان- آزادی سقط جنین  امنیت محیطی  از قبیل اسید پاشی بر آنان ودهها نا برابری دیگر که یکی از مهمترین آنها  نا برابری حقوق"زنان کار "بخصوص زنان کارگر میباشد را در بر میگیرد,جنبش زنان وکارگری  اتفاق نظر دارند که اوضاع وخیم  وتورم اقتصادی  حاکم در کنار تبعیض های جنسی ونابرابری  زنان,وضعیت سخت  ودشواری را برای زنان  وبخصوص زنان گارگر بوجود آورده و پیش از پیش زندگیشان را تهدید مینماید. زنان کارگر بار سنگین داشتن شغلی با کمترین حقوق وبدون هیچ مزایائی را بهمراه  درد و رنج وخشونت  و آزار های جنسی  بدوش میکشند.

این بی قانونی ها که از دهه اول انقلاب همراه با دستگیری های تعداد زیادی از فرزندان خلق و کشتار هزاران مبارز و حمله به احزاب مترقی وتشکیلات دمکراتیک زنان شروع  گردید ,در دهه دوم  منجر به اتحاد وشکل گیری  نیروهای مردمی وبخصوص زنان گردید ,در این پروسه زنان دست به تشکلهای ضد جنگ وضد اعدام زدند ,از آن جمله  میتوان تشکل های "مادران پارک لاله " و"کمپین مادران صلح "وکانون وکلای  زن را در این میان نام برد.

در جنبش های مترقی همیشه نیروها و عواملی وجود دارند که میکوشند جنبش های توده ای از جمله جنبش زنان را متوقف نمایند .این جنبش ها هم از درون وهم از بیرون مورد حمله قرار میگیرند .وعلیه مبارزان صلح وبرابری تحریکاتی سازمان داده میشود .در یک سلسله از کشورهای سرمایه داری منجمله  میهنمان ایران  به نسبت تحکیم نیرو ها شیوه های مبارزه دشمنان آنها هم هرچه ظریف تر وخشن تر میگردد.

یکی از اشکال مبارزاتی  علیه مردم در جمهوری اسلامی تشکیل وسازمان دهی بسیج زنان  "یکی از ارگان های اقشاری 22گانه سپاه پاسداران میباشد.

جمهوری اسلامی بطرز موثری  زنان را برای پیشبرد برنامه سیاسی مذهبی – اش به حرکت درآورده , با یاری از ارگان های نظارتی  زنان بسیاری را برای گشت زدن در خیابانها  ونظارت  بر حجاب استخدام نموده اند .تا سال 1994,تعدادزنان بسیجی به 147000رسید,آنها بطور حرفه ای آموزش نظامی دیده اند.اخیرا واحدی برای مقابله با قیام ایجاد کرده اند.بسیجیان زن حقوق خوب وبیمه درمانی ومسکن میگیرند.عضویت در بسیج به آنها امکانات آموزشی وشرکت درنقش باز دارنده نیروهای لیبرال وسکولار را میدهد.زنان بسیج در سر کوب مقاومت زنان وبازداشت فعالین زن در انتخابات نقش مهمی را ایفا میکنند  ولی با این وجود مقاومت زنان ایرانی در عرصه اعتراضات حقوقی شان سیر تند تری را  پیش گرفته ودر مسیر صحیچ خود ادامه میدهد.در این میان میتوان نام زنان زیادی چون"نسرین ستوده"عالیه اقدام دوست""آتنا فرقدانی"و.......صدها زن مقاوم دیگر را برنگاشت نام زنان مبارزی "چون مریم فیروز " و"سیمین فردین "(فاطمه مدرسی)و"شهلا فرجاد"هرگز از خاطر هیچ میهن پرستی زدوده نخواهد شد.

زنان دلیری که درسرتا سر جهان  علیه ظلم ونابرابری  وستم دوگانه به  روند سخت مبارزاتی و وجود سد های فراوان به  ادامه میدهند.

فاطمه مرنیسی جامعه شناس وفمینیست مراکشی معتقد است که در جهان بطور کلی اوضاعی بوجود آمده که همه بنوعی به این امر پی برده اند که این دیوار ها (بین زن مرد) ساخته وپرداخته ظلم وجهل و زور میباشد . وحتی آنها ئی که درمسند قدرت هم هستند میدانند که دیر یا زود این پرده های ضخیم کنار خواهند رفت و دیوار ها نا پدید خوا هند گشت. با این وجود ,هنوز به این امید هستند که شاید از طریق زور وایجاد ترس ویا هر دو (بنام میهن ,یا دین و یا  تاریخ )به زندگی این دیوار های فرسوده تاریخی که نماد ستم وظلمند چند روزی اضافه نمایند.وی همچنین معتقد است که در تاریخ اسلام سنتهای متفاوتی وجود داشته ودارد .  هستند سنتهائی که چندان بویی از انسانیت نبرده  ولذا ,زنان را در معرض خشم وتحقیر وخشونت خود قرار داده است .از نظر مرنیسی امروز در جهان عرب ومسلمان این زنان هستند که از یک سوی بیان کننده یک سنت تاریخی وانسانی در جوامع خود میباشند و از سوی دیگر مورد ستم وجور کسانی قرار دارند که از تحقق اهداف صلح طلبانه و انسانی آنها وحشت دارند.

حرکت وجنبشهای زنان در ایران  وحضور عدالت خواهانه  آنها برای دستیابی به حقوقشان چنان پر رنگ  و تاثیر گذار  گشته است که دیگر کمتر کسی میتواند آنها را نادیده بگیرد و به این صف نپیوندد.در این طیف وسیع نوگرایان وروشنفکران دینی هم به  جنبش زنان نزدیکتر گشته اند واحساس همدلی مینمایند.  مسائل مشترک ,  نیروهای مترقی را  به نتیجه مطلوب صلح وبرابری وآزادی های دموکراتیک خواهد کشاند .کلارا ستکین و  رزا لوکزمبورگ بر این باور بودند که زنان راه مبارزاتی خود را خواهند یافت . بی شک گسترش مبارزاتی زنان امروزی دال بر اثبات این یقین میباشد زیرا بسیارند زنانی که در راه دستیابی به حقوق  سیاسی وآزادی وبرابری های اجتمائی,مبارزه را بر خواستهای شخصی زنانه شان مهمتر دانسته و"من"شخصی را به فراموشی سپرده ودر راه"ما"ی والای انسانی جان در طبق اخلاص نهاده اند.

چه بسیار بودند وهستند زنانی که پا به پای همسران رزمنده خویش تاب زندانها و شکنجه های طاقت فرسا و داغ همسران وفرزندان ومادران-پدران و خواهران و برادران خویش را دیده اند وبا این حال سر تسلیم فرود نیاورده ولحظه ای درنگ نورزیده اند ,گوئی این فرشتگان زمینی برای آفرینش صلح و دوستی وبرابری آفریده گشته اند,تا با تخریب دیوار های پوسیده ضد بشری  کبوتر صلح صبحگاهی را به پرواز در آورند, دیواری که بدون شک با پیوند مشترک همه زنان هرچه زودتر فروخواهد ریخت و از پس آن خورشیدصبحگاهی طلوع خواهد کرد.

ناهید مذ کوری   14اسفند1393 برابر با 05.03.2015

هشت مارس بر  زنان زحمتکش ومبارز جهان وایران مبارک باد.

 

1-فاکت ها از پسا سکولاریسم,نو گرائی دینی ,وجنبش های زنان در خاور میانه 2-نشریه لبیک

 

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: