نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2015-02-11

نویدنو  22/11/1393 

 

 

خطر بروز جنگ در اروپا

 

باید مانع از عمیق تر شدن  بحران اوکراین و فراروئیدن آن به جنگ بزرگ مقیاس اروپایی شد

به نوشته روز دوشنبه روزنامه « راسیسکایا گازتا» بدون شک، 51 – مین کنفرانس امنیت مونیخ را باید نقطه عطف نامید. زیرا در این کنفرانس موضوع آینده اروپا در زمینه درگیری مسلحانه در جنوب – شرق اوکراین بررسی شد.

این همایش یکی از معدود کنفرانس های بین المللی است که سیاست مداران و شخصیت های دولتی در سطح عالی از بیش از 40 کشور از جمله روسیه در آن شرکت دارند. قابل درک است که این همایش را باید یکی از آخرین امکاناتی دانست که با کمک آن باید سعی شود بحث های متقابل طرفین درگیر به گوش یکدیگر رسانده شود. برای درک جدی بودن اوضاع کافیست سخنان فرانسوآ اولاند، رئیس جمهور فرانسه پس از بازگشت از مذاکرات کرملین یادآوری شود. در مذاکرات مسکو آنگل مرکل صدراعظم آلمان نیز حضور داشت. فرانسوآ اولاند گفت: « اگر نتوانیم به سازش و توافق درازمدت در باره صلح برسیم، همگی می دانیم که چه سناریویی در انتظار ماخواهد بود. این سناریو نامی دارد – نام آن – جنگ است». مرکل در کنفرانس مطبوعاتی کوتاه مدت در چارچوب کنفرانس بین المللی امنیت در مونیخ گفت « بحران اوکراین از راه نظامی قابل حل و فصل نیست». درک این هشدار باید با توجه به دورنمای واقعی تشدید درگیری کنونی تا کاربرد سلاح اتمی انجام شود. در این سناریو از موجودیت تمدن بشری صحبت خواهد شد.

روزنامه بریتانیای « دیلی تلگراف» به این نکته اشاره می کند که بحران از آغاز سال جاری وخیم تر شده است و باید مانع از عمیق تر شدن این بحران و فراروئیدن آن به جنگ بزرگ مقیاس اروپایی شد. به نوشته روزنامه، جو پس از آن متشنج شد که دفتر رئیست جمهور باراک اوباما، فهماند که آمریکا در حال بررسی جدی تحویل تسلیحات به اوکراین است. ریسک درگیری بزرگ مقیاس بین روسیه و غرب افزایش می یابد. جلوگیری از خونریزی آتی در درگیری که تا کنون باعث کشته شدن 5 هزار نفر شده است کار ساده ای نخواهد بود.

ما هنوز از جزئیات ابتکار جدید صلح و پیشنهادات رهبران آلمان و فرانسه به پوتین بی خبریم و نمی دانیم آنها در چه سطحی با واشنگتن به توافق رسیده اند. زیرا همانا درخواست بخشی از کارمندان با نفوذ دولتی آمریکا در رابطه با تحویل تسلیحات مرگبار به کی یف و تمایل رهبران اوکراین به دریافت و استفاده از آنها در لحظه کنونی دلیل جدی برای تشدید تشنج است. از اینرو آلمان و فرانسه مخالفت شدید خود با ایده تحویل سلاح به اوکراین را ابراز کردند.

بحث ها در چارچوب همایش «مونیخ» نشان می دهد که روسیه و غرب بطور متفاوت دلایل و پیامدهای درگیری اوکراین را درک می کنند.

در عین حال باید درک کرد که حتی اگر بتوان با کمک روسیه و غرب درگیری در جنوب – شرق اوکراین را متوقف کرد مسأله تعامل آتی آنها در عرصه امنیت در آینده، باقی می ماند. باید با نظر وزیر امور خارجه روسیه موافقت کرد که در کنفرانس «مونیخ» گفت: « مشارکت استراتژیک روسیه و اتحادیه اروپا نتوانست با نمره خوب امتحان مقاومت را از سر بگذراند و رویدادهای سال اخیر تأییدی بر عادلانه بود هشدارهای روسیه در باره وجود مسائل عمیق و سیستمی در سازماندهی امنیت اروپا و مناسبات بین الملل بطور کل است».

جامعه بین المللی با مسائل لاینحل زیاد از جمله رفع عدم اعتماد کنونی نسبت به یکدیگر روبروست. باید از رفع درگیری در جنوب – شرق اوکراین از راه صلح آمیز شروع کرد.
http://persian.ruvr.ru/2015_02

_09/282786613/
 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: