نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2015-02-08

نویدنو  18/11/1393 

 

 

 

انصار حزب الله مجری امر به معروف و نهی از منکر

تهیه و نگارش - شهریار قاسمی 

انصار حزب‌الله به عنوان تشکل سیاسی اصولگرا که  بیشتر اعضای آن را سربازان سپاه پاسداران و بسیج شرکت‌ کننده در جنگ ایران و عراق تشکیل می‌دهند ، برای سرکوب اعتراضات و جنبش  مردمی وارد صحنه سیاسی کشورشد .این گروه گرچه در بدو تاسیس بعنوان نهادی فرهنگی از وزارت ارشاد دریافت مجوز نموده است، اما برای فعالیت در عرصه‌های مختلف خود را بی‌نیاز از دریافت مجوز می‌داند . این مجموعه که یک گروه فشار از لباس‌شخصی های بنیادگرای هوادار رژیم ولایت فقیه به شمارمی آید، در دهه هفتاد خورشیدی با هماهنگی وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران، برای دفاع از نظام فاسد و ارتجاعی جمهوری اسلامی برپایه آنچه «امربمعروف و نهی از منکر» خوانده می شود فعال شد.  بعد از جنگ تحمیلی ایران و عراق  ذخایر مادی کشور به مقیاس گسترده ای از بین می رود و با سیاست های غلط اقتصادی همراه با سیاست عمیقا ارتجاعی  و ضد مردمی رژیم که زائیده سازش میان جناح محافظه کار خرده بورژوازی با بورژوازی تجاری است ، به بحران هر چه بیشتر دامن می زند ، این مکانیسم سرمایه داری وابسته که زیر پوشش اسلام عمل می کند سبب اصلی گرانی سرسام آور، بیکاری آشکار و پنهان ، گسترش بی سابقه فقر و بی نوایی ، بی خانمانی و بیماری و رواج فساد و فحشا در جامعه می گردد، و تشدید بحران اقتصادی به نوبه خود به تشدید بحران سیاسی منجر می شود . بازتاب این  بحران  را در نارضائی فراگیر و روی گردانی رو به افزایش توده های میلیونی از رژیم و بالا گرفتن موج اعتراضات مردمی می توان مشاهده کرد . در آن شرایط رژیم جمهوری اسلامی به چنان بن بستی دچار می شود که بی دست یازی به ترور و اختناق و سرکوب ، به ادامه حیات خود قادر نیست ، از این رو ایجاد جریان یا نهادی سرکوبگر - فراتر از بنیان های قانونی موجود ، که می تواند در صورت تخطی به چالش کشیده شود - که بتواند در راستای حفظ نظام و در دفاع از منافع رژیم استبدادی ولایت فقیه ، نماینده کلان سرمایه داری و بورژوازی بوروکراتیک عمل کند ضرورت پیدا می کند.

این گروه با شبکه گسترده خود درسراسرکشورنقش مهمی در سرکوب جنبش دانشجویی، روشنفکران و گروه‌های منتقد، مطبوعات و اصلاح‌طلبان پیشرو ایفا کرده است. از مهمترین اقدامات این گروه فشار برهم زدن سخنرانی دکتر سروش در دانشگاه فنی دانشگاه تهران با حمله به دانشجویان در سال1374 و دانشگاه صنعتی امیر کبیر 1375، - تجمع در مقابل روزنامه سلام ، جنجال تبلیغاتی وسیع بر علیه محمد خاتمی در انتخابات دوم خرداد 1376، حمله به وزرای خاتمی در نماز جمعه تهران ،حمله به کوی دانشگاه و دانشجویان در 18 تیر 1378 -البته واقعه کوی دانشگاه با تحریک گروهی که فرصت‌طلبی و دشمنی دیرینه‌شان با دفتر تحکیم وحدت مشخص بود، سبب شد که  فضا ملتهب شود و انصار حزب الله هم از سوی دیگر وارد معرکه شوند - ، و حمله و سرکوب شدید مردم معترض در پی انتخابات 22 خرداد 1388 بوده است که  تاکنون هیچ یک از اعضای این گروه پایشان به دادگاه و محاکمه کشیده نشده‌است.

این گروه «امر بمعروف و نهی از منکر» (به ویژه در عرصه فرهنگی و اجتماعی) را یکی از اهداف اصلی خود می‌داند. در همین راستا در برابر فیلم تحفه هند که در سال 1374 ساخته شد، اعتراضات گسترده‌ای را آغاز و در مقابل سینما قدس تهران تجمع کرد. این تجمع به درگیری و شکسته شدن شیشه‌های سینما و به گفته برخی منابع سقط جنین یک زن باردار انجامید. اکبر عبدی بازیگر نقش حسن در فیلم تحفه هند که رقص او با لباس زنانه در چند سکانس فیلم دلیل اعتراض انصار حزب‌الله بود، بعدها به بازی در فیلم اخراجی‌های مسعود ده نمکی پرداخت که از انصار حزب الله جدا شده بود و ترجیح داد به سراغ فیلم‌سازی برود.

در سال 1374 کتاب داستانی با نام  خدایان دوشنبه‌ها می‌خندند توسط انتشارات مرغ آمین که از ناشران معتبر وقت بود به بازار کتاب عرضه شد. کتاب به زندگی سه دوست می‌پردازد که یکی از آنان که در کودکی انحرافاتی داشته بعدها به عضویت بسیج در می‌آید و به جنگ می‌رود. انصار حزب‌الله در اعتراض به چاپ کتاب نسبت به آتش زدن دفتر این ناشر در خیابان کریم خان تهران اقدام کرد. از دیگر اقدامات این گروه درگیری در مراسم یادبود مختاری و پوینده. (دو تن از نویسندگان قربانی قتل‌های زنجیره‌ای در سال  1377) ، محاصره فرودگاه‌ها ،- گروه‌های فشار در سال 1379 ضمن محاصره فرودگاه خرم‌آباد و جلوگیری از حضور عبدالکریم سروش و محسن کدیور در اردوی دفتر تحکیم وحدت به ضرب و شتم آنان پرداختند. در جریان درگیری‌های بعدی در شهر، یک دانشجو کشته شد و دفتر تحکیم دیگر اجازه برگزاری نشست سالانه از وزارت علوم نیافت . حمله به ستادهای انتخاباتی جبهه دوم خرداد در سال 1380 ، از آغاز دولت دوم اصلاحات تا سال 84، سعی این گروه‌های فشار که برخی جریانات در دانشگاه همسو با آنان بودند، بر آن بود که تغییراتی در رویکرد خود نشان دهند و هوشمندتراز گذشته کارکنند. دانشجو را درمقابل دانشجو قرار می‌دادند و کم کم در همین سال‌ها بود که در انجمن‌های اسلامی (به عنوان تنها مجموعه منتقد دانشجویی) پراکندگی و شکاف صورت گرفت که راه هموارتر گردد. ...

حمایت از احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری از مواضع دیگر این سازمان بود. پس از به قدرت رسیدن وی برخی از رهبران این سازمان به پست‌های دولتی رسیدند. از جمله ذوالقدر معاون امنیتی وزیر کشور شد و محمدعلی رامین پست مشاوره دریافت کرد. مقامات دولت احمدی نزاد نیز بارها در جلسات این گروه حاضر شده و به تبادل نظر و ارائه گزارش پرداختند . در آغاز دولت دوم آقای احمدی‌نژاد و به خصوص سال 88 بود که گروه‌های فشار به صورت مستقیم بعد از چند سال دوباره به رویکرد برخورد فیزیکی خود بازگشتند و مردم معترض به نتیجه انتخابات 88 را به شدت سرکوب کردند. بعد از پایان حوادث سال 88،  این گروه با بازگشت شرایط ایده‌آل خود، به فعالیت‌های شبه‌فرهنگی و آموزشی خود پرداختند. این بار سعی کردند که در مجموعه‌های مختلف فرهنگی به خصوص هنری، نیروهایی به زعم خودشان حزب‌اللهی را وارد این‌گونه مجموعه‌ها کنند. پایگاه‌های مساجد ، به طورکامل در اختیارشان قرار گرفت و موازی با گشت ارشاد اقدام به سلب آزادی‌های اجتماعی  و سرکوب اعتراضات مردم کردند. در سال اول دولت تدبیر و امید حسن روحانی نیز با ایجاد فشارهایی بر دولت به خصوص وزارت علوم سعی شد که بدنه‌ی دانشگاه‌ها تکان نخورد. به نوعی این اقدام برای جلوگیری از ایجاد فضای آزادی بیان مشابه دولت اصلاحات بوده است . از دیگر اقدامات این گروه بنا به گزارش رادیو فردا روز 21 تیر برگزاری تجمعی اعتراضی در پارک ملت نسبت به نحوه پوشش خبرفعالیت خود در صدا و سیمای ایران بود. این گروه 17 اردیبهشت امسال نیز در میدان فاطمی تهران تجمعی «علیه بی‌حجابی» برگزارمی کند . بنا به گذارش کلمه 23 شهریور ماه  1393 انصار حزب الله به طور رسمی اعلام کرد که با چهار هزار نیرو برای مبارزه با بدحجابی و فساد به سطح شهر می‌آید و نیروهای موجود برای پوشش کامل این فریضه سه هزار زن و بقیه مرد هستند. درحالی که در‌‌ همان موقع وزارت کشور اعلام کرد هرگونه فعالیت دسته جمعی از جمله گشت‌های امر به معروف و نهی از منکر انصار حزب الله باید با مجوز وزارت ارشاد صورت گیرد. دبیر کل انصار حزب الله با صدور بیانیه‌ای با یادآوری اصل هشتم قانون اساسی "تذکر لسانی" را بلامانع دانست و کارشان را فریضه‌ای دانست که به هیچ قانونی مربوط نیست . کار موتوری‌های ارشاد‌کننده تا جایی بالا گرفته که صدای علی لاریجانی هم بلند شده و می‌گوید «رفتارهای تندروها به عنوان امر به معروف و نهی از منکر را به عینه می‌بینیم، نگرانی ما از این رفتارهای غلط است !. انصار حزب‌الله اما ساکت نمی‌نشیند. عبدالمجید محتشم اظهارات لاریجانی را به دلیل پست "سیاسی" او دانسته و آن را در حوزه فرهنگی و اعتقادی رد کرده است. وی همچنین گفته است: «جهت اطلاع ایشان بنده که جلودار این جمع هستم سرعتم از لاک‌پشت هم کمتر است!»

انصار حزب الله  جریانی است که دانشجویان دوران اصلاحات زیاد در مورد آن شنیدند و دردولت تدبیر و امید، نیزخواهند شنید. درآن دوران، این گروه تحت عنوان «گروه‌های فشار» تحلیل می‌شد. شاید بتوان گفت که در جامعه ما این گروه‌ها به عنوان اقلیت هدفی جز تعیین خطوط قرمز برای آزادی‌های مورد درخواست اکثریت ندارند. چرا که راهی بهتر از فشار بر اکثریت یا به نوعی محدود کردن آن، به خصوص زمانی که در اقلیت هستند نمی‌بینند . در سخنان دبیرکل انصار حزب‌الله  نیز تاکید شده که « مفسدان» به دلیل  فضای تسامح حکومتی تجری یافته‌اند» و بنابراین باید « منکوب» شوند و حامیان آنان نیز از « صفحه عمل» حذف شوند. .

شاید باید پرسید که آیا این گروه برای اقداماتش مجوزی می گیرد؟ و چه ارگانی این مجوز را برای برخورد با مردم صادر می کند؟

در این راستا بنا به گذارش اعتماد 19 مهرماه 1393 طرح 21 ماده ای در صحن علنی مجلس به تصویب رسید که بنا بر این گذارش «امر به معروف و نهي از منكر» را به هر چيزي كه ديدنش نياز به تجسس نداشته باشد تسري داده است. «وسايل نقليه، هتل ها، آپارتمان ها و بيمارستان ها» جزو اماكني هستند كه از نگاه آنها مصداق «حريم خصوصي» ندارد و مي توانند در آن امر به معروف و نهي از منكر كنند. ستاد تشكيل مي دهند تا به آنهايي كه مي خواهند از طريق تجمع امر به معروف و نهي از منكر كنند مجوز بدهند. تاكيد كرده اند هر كسي كه در برابر امر به معروف آنها مزاحمت ايجاد كند به حبس محكوم مي شود. با وجود تاكيدات فراوان مبني بر اينكه در مسير امر به معروف نبايد زد و خوردي صورت بگيرد اما احتمال رخ دادن قتل در مسير اين كار هم در نظر گرفته شده است. براي روزي كه آمران به معروف توانايي پرداخت ديه به فرد خسارت ديده از امر به معروف را نداشته باشند هم بودجه در نظر گرفته شده است. اگر آمر به معروف حين كار دچار حادثه شود هم ايثارگر محسوب مي شود. و نمایندگانی اعم ازائمه جمعه تهران، وزير كشور، وزير اطلاعات، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، دو نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به پيشنهاد كميسيون فرهنگي و انتخاب مجلس به عنوان ناظر، نماينده تام الاختيار رييس قوه قضاييه، فرمانده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران، فرمانده بسيج، دبير ستاد ائمه جمعه، دو نفر مجتهد به انتخاب شوراي عالي حوزه هاي علميه و يك نفر مجتهده به انتخاب شوراي عالي حوزه هاي علميه خواهران به عنوان اعضاي آن در نظر گرفته شده اند که به چماق داران و اوباش و نیروهای بسیج اجازه برگزاری قانونی تجمع و فعالیت در سطح شهرها را می دهد. در این راستا نیز آقای محتشم رهبرفعلی این گروه اعلام کرد که فعالیت‌های اجتماعی انصار حزب الله برای امر به معروف و نهی از منکر به صورت رسمی آغاز خواهد شد. به گفته ایشان نیروهایی که برای روز مبادا ! آموزش دیده‌اند، قصد دارند با روش‌های خاصی فعالیت اجتماعی داشته باشند.

درست چند روز بعد از تصویب طرح 21 ماده ای مجلس در مورد امر به معروف و نهی از منکر این گروه وارد عمل می شود،  بنا به گزارش رسانه ها، 24 مهرماه، اسیدپاشی زنجیره ای در شهر اصفهان آتش خشم مردم این شهر را برافروخت و آنان را به تجمع  و اعتراض در برابر دادستانی اصفهان بر انگیخت  یورش وحشیانه به حقوق زنان میهن ما که بخش رزمنـده و خسـتـگـی  ناپذیری از نیروهای اجتماعی، در پیـکـار بـرضـد واپـس گـرایـی و بـرای اصلاحات و آزادی در میهن ما بوده و هستند، به هیچ وجه امری تصادفـی نمی تواند باشد. هراس افکنی و وادار کردن زنان به خانه نشینی و تسـلـیـم شدن در برابرعقاید قرون وسطایی مشتی تاریک اندیش جنـایـتـکـار کـه سرنوشت میهن ما را در دست دارند، یکی از هدف های چنین برنامه هایـی می باشد. تن درندادن به الگوهای قرون وسطایی ساخته شده از زن ، از زمره  گناه این زنان و دختران است. روشن است که سازماندهی این جنایـت هـا درست پس از اظهار نظرهای اخیر برخی از روحانیون و دسـت انـدرکـاران ارتجاعی و فرماندهان نیروهای انصار حزب الله مبنی بر ضرورت “ نـهـی از منکر” و مقابله با روند رو به رشد کوشش های مـردمـی بـرای بـاز کـردن فضای اجتماعی و فرهنگی جامعه ، به هیچ وجه نمی تواند اتفـاقـی بـاشـد . این گروه اوباش و سرکوبگر اخیرا نیزمطلبی را در شماره 780 نشریه یالثارات‌الحسین ارگان رسمی خود به چاپ رسانده که حاکی از ماهیت شدیدا ارتجاعی  این جریان می باشد. این هفته نامه از ترور چهار کاریکاتوریست و هشت روزنامه‌نگار نشریه شارلی ابدو  در پاریس استقبال کرد. این هفته‌نامه که بودجه آن از سوی دفتر علی خامنه‌ای تامین می‌شود و ساختمانی چهار طبقه از سوی این دفتر در اختیارش قرار دارد به طور رسمی از ترور‌ در پاریس استقبال کرده است. در این شماره  به صراحت نوشته شده قتل «سب» كنندگان پیامبر اسلام پدیده‌ای «مبارک» است. یالثارت‌الحسین  عنوان نخست صفحه یک خود را به شعری به این مضمومن که «امسال ایام ربیع/ نور علی نور شد/ دشمن هتاک نبی/ روانه گور شد» اختصاص داده است. پیش از این نشریه نیز برخی رسانه‌های محافظه‌کاران تندرو نشریه شارلی ابدو را هتاک دانسته و از حمله مسلحانه به دفتر این نشریه به طور تلویحی حمایت کرده بودند.

نگاهی به سابقه تاریخی این جریان نشان می دهد که، انصار حزب الله همیشه مصونیت آهنین داشته اند، شاخه فکری و عقیدتی انصار حزب‌الله ازکسانی چون مصباح یزدی و نوری همدانی تغذیه می‌شود که انها را می شود مروجان شیعه طالبانی نامید . افرادی چون آیت‌الله جنتی نیز در ساختار قدرت این گروه را حمایت می‌کنند. در رژیم ولایت فقیه اصل سرکوبگری و پایمال کردن حقوق اولیه شهروندان بخش نهادینه شده و جدایی نـاپـذیـر سرشت حکومتی است که برای ادامه حیاتش حاضر است به هرجنایتی دست بزند رژیم استبدادی قرون وسطائی که بر کشور ما حکمفرماست با ارگانهای سرکوبگر و با استفاده از اوباش ، مردم میهن ما را از ابتدائی ترین حقوق دمکراتیک و آزادی های اجتماعی سیاسی محروم ساخته اند.مبارزه در راه آزادی ها و حقوق دمکراتیک و پیکار در راه بر چیدن ارگان های سرکوبگر یکی از وظایف جنبش مردمی میهن مان می باشد.

منابع / برخی از سایتهای رسانه ای  کلمه  ،اعتماد و نامه مردم شماره 959

06/02/2015   

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: