نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2015-02-03

نویدنو  14/11/1393 

 

 

 

اسلام سیاسی فقاهتی و چگونگی طرد آن

تهیه و نگارش : ناهید مذکوری

به لنین گفتند:"کشیشی می خواهد عضو حزب ما بشود! گفت:اشکالی  ندارد,ما با فقرو جهل مبارزه می کنیم,اگر موافق است ومخالفتی ندارد مشکلی نیست."

 نظام امپریالیسم موجود یا برده داری نوین ،در راستای منافع دراز مدتشان خدا راکه می تواند مجوزی به اتحاد انسان های تحت ستم باشد ، می کشند وفرقه های نوظهورو نفاق افکن را- برای زمین گیر کردن وتلاشی اتحاد 99%ها برعلیه 1% ها توسعه می دهند.  باور به خدا ، باور به مهرورزی ، باور به سیاست راستی و درستکاری ، و باور به خدا متضمن افزایش معنویت در روابط اجتماعی است . باور به خدا بی ضرر، اما باور به ادیان، بر اساس تمام تجربه های طول تاریخ ستم , سمی وهولناک ومانع از حصول آزادی ,عدالت جهانی و مانع از استقرار روابط انسانی ست.

از اهمیت داشتن مذهب در انقلاب ایران ونقش نیروهای چپ ودگر اندیش در این برهه تاریخی نیازی به توضیح نیست. بیش از سه دهه حاکمیت استبداد مذهبی که به نوبه خود در تاریخ معاصر بی نظیراست, براهمیت مسئله می افزاید.

ولادیمیرایلیچ لنین در بحبوحه انقلاب 1905در مقاله ای کوتاه نوشت," انقلابی که با تظاهرات میلیونی توده های روسیه شروع شد, در ابتدای آن مردم عکس "مریم مقدس"را در دستان خویش داشتند ."  وی این مقاله را در نشریه "نووایا ژیزن"(زندگی نوین)منتشرنمود.

برخورد مارکسیستی لنین در این مقاله به مسئله مذهب می تواند راهنمای مهمی برای مارکسیست ها و کمونیست های ایرانی باشد وناصحیح بودن بسیاری از گرایشات رایج در چپ را عیان تر از پیش سازد.علیرغم شباهت های مذهبی روسیه قرن بیستم با ایران زمان انقلاب وشرایط کنونی حاکم برمیهنمان چالش های بزرگی را پیش رو می اورد که لازم بر تامل فکریست, حاکمیت کنونی بر پایه استثمار طیقه کارگر و توده های وسیع به دست اقلیتی کوچک,از زمینداران و طبقه سرمایه داری (انگلی) بنا گشته و جامعه برده داری نوینی را بوجود آورده است ,چرا که کارگران "آزادی" که تمام عمرشان برای سرمایه داران کار می کنند وفقط "حق دریافت" وسائل امرار معاشی را دارند، چون بردگانی هستند که سود تولید می کنند و برای حفظ و دوام بردگی سرمایه داری ضروری هستند. سرکوب اقتصادی کارگران انواع سرکوب سیاسی و تحقیراجتماعی را پیش می کشد وزندگی معنوی و اخلاقی توده ها را زوال می دهد وتیره و تار می کند ,واین موضوع شاید بتواند کارگران را پس از سر نگونی سرمایه داری آزاد و از شر فقر ,بیکاری و سرکوب رهائی بخشد.

مذهب یکی از انواع سرکوب های معنویست که همه جا بر دوش توده های مردمی که زیر بار کار دائمی  و  نیاز و انزوا هستند سنگینی می کند . در چنین شرایط بحرا نی است که نیرو ها بر ضد حاکمیت بر می خیزند . بامروری کوتاه در تاریخ میهنمان واقف می گردیم که مذهب شیعه وروحانیت نقش مهم وعمده ای را در زندگی سیاسی و اقتصادی واجتماعی کشورمان ایفا نموده است. روحانیت با تصاحب املاک موقوفه قشر خاصی از زمینداران فئودال را تشکیل می داد "مرجع روحانیت یعنی مجتهد ین وعلما " نقش مراجع قانونگذاری را ایفا نموده و از قوانین خاص  قران ,شرعیات و احادیث استفاده و با شرایط خاص تطبیق می دادند. امور قضائی (مانندامور وراثت ,ازدواج وطلاق,تجارت  و سایر کارها)بر پایه اصول مذهبی وشرعیات بنا نهاده شده ودر دست روحانیون متمرکز بود.روحانیون برای استحکام نفوذ و موقعیت خود از رسم بست نشینی استفاده می کردند,این رسم به افراد اجازه می داد تا بخاطر فراراز تعقیب مامورین ,در مساجد واماکن مقدسه و خانه های مجتهدین به بست بنشینند. نظارت بر مدارس و مراکز آموزشی وعلمی و کنترل آنها نیز در دست روحانیون متمرکز شده بود, بدین ترتیب مراجع روحانی از نفوذ واقتدار بسیاری بر خوردار بودند ودر اداره مملکت دخالت می کردند ,در اواخر قرن نوزدهم بعضی  اصلاحات حقوقی و مدنی بوسیله ناصرالدین شاه صورت گرفت,  از جمله درباراروپائی شد واز نفوذ محاکم دینی روحانیون کاسته گردید و همین عوامل میان در باریان اختلاف بوجود آورد.

وضع قشر پائینی روحانیون با اقشار بالائی وممتاز آنها تفاوت زیادی داشت .قشر پائینی روحانیون از درآمد موقوفه استفاده نمی کرد ودر آمد آنها از امور قضائی آنقدر ها قابل توجه نبود ,بسیاری از روحانیون وابسته به قشر پائین مجبور بودند بتجارت و پیشه وری بپردازند وحرفه ای پیشه خود نمایند اما قشر پائین روحانیون از نظر وضع اقتصادی واجتماعی خود به اقشار دمکراتیک و مترقی آن عصر نزدیکتر بود.

این عوامل در انقلاب مشروطیت نقش عمده ای را ایفا نمود ولی در زمان سلطنت رضا شاه در ایران بنا به شرایطی که کشورهای اروپائی بخصوص انگلیس در بوجود آوردن تجدد سبب شده بودند ارتباط با روحانیت در حد جدی ای تغیر نمود .در این دوره بخش زیادی از روحانیون را به قم فرستاده واجازه فتوا را از آنان سلب نمودند و گاه حتی آن ها را خلع لباس کرده وزنان را به ترک حجاب کشاندند ."این الگواز جمهوری نوین ترکیه به رهبری آتا ترک نمونه برداری شد.,اما بخش دیگر روحانیت  به حکومت سلطنتی رضا شاه پیوسته ودر اصلاح دین فعالیت می کردند.

حمایت دولت پهلوی از روحانیون تحت لوای اصلاح دردین که یکی از حامیانش را"شریعت سنگجی" که داعیه اصلاح دین ومذهب را داشته است می توان نام برد .احمد کسروی مورخ معروف نیز در مبارزه با تشیع ودین ,فعالیت های فراوانی از خود نشان داد.

اما طرفداری رضا شاه از مذهب و تظاهر وی به سنت شیعی وفتنه وهابیون در حجاز بر ضد ارزشها ونمادهای شیعی و فشار انگلیس وملک فیصل به شیعیان وعلمای عراق سه عامل مهم بود که عموم روحانیت ,به جز عده ای مانند "مدرس" ظهور رضا شاه را به فال نیک می انگاشتند, رضا خان در مقابل جنایات وهابیون در مدینه سه روز را تعطیل عمومی اعلام کرد و مقدم مراجع تبعیدی ازعتبات را گرامی داشت ,بدیهی است که وی این اعمال را بخاطر کسب وجهه انجام می داد نه از روی اخلاص ,چنانکه وی قبل از ماه رمضان سید محمد رضا خراسانی واعظ را احضار کرد تا روی منبر بنفع او صحبت کند ,وی قبول نکرد ,روز چهارم ماه رمضان در حالی که در بالای منبر مشغول وعظ بود ,نامه ای باو دادند که "حق منبر رفتن ندارد"

پس از برکناری رضا شاه وروی کار آمدن محمد رضا شاه در 25شهریور 1320در ایران رویداد های زیادی اتفاق می افتد .از جمله این اتفاقات مهم در دهه سی مصادف با اوجگیری جنبش ملی شدن نفت است .که با تصویب قانون 9ماده ای اصل "ملی شدن صنعت نفت "در سال 1330وسپس اظهار تمایل مجلس به نخست وزیری مصدق در هفتم اردیبهشت ماه, که برای نخستین بار ,دولتی روی کار آمد که آشکارا رنگ ضد استبدادی و ضد استعماری داشت ,با تهدید دولت انگلیس با استفاده از نیروی نظامی با این که حزب توده ایران همه توان خود را در دفاع از دولت دکتر مصدق به کار انداخته بود و زمینه های ایجاد یک جبهه مردمی در حمایت از این جنبش ملی پدید آمده بود این تلاش ها  با خرابکاری نیروهای ارتجاعی واتحاد عمل بقائی- زاهدی ونقش متزلزل نیروهای مذهبی مانند آیت الئه کاشانی ,سر انجام در مرحله ای به نتیجه دلخواه نرسید ودربار توانست دولت مصدق را در 26 تیر ماه 1331وادار به استعفا کند.

در بین دهه چهل وپنجاه شمسی همراه با رشد سرمایه داری در ایران ,رشد نسبی صنایع ,باعث افزایش خود بزرگ بینی شاه گردید ,در گزارشی عنوان می شود که شاه خود را "دارای یک ماموریت الهی "برای اداره کشورش می داند ,بدنبال این پیشرفت شاه سیاست های سختی علیه نیروهای چپ گرا ومیانه رو پیش گرفت  ,او معتقد بود که روحانیت (بغیراز طرفداران خمینی ) متحدان مورد اعتماد در جنگ علیه کمونیسم وملی گرائی سکولار می باشند, تا این که پس از اصلاحات ارضی تغییرات ویژه ای در این قشر بوجود آمده و در نقش روحانیون در زندگی اجتماعی و سیاسی کشور تغیراتی روی می دهد ,پروسه های اجتماعی واقتصادی در کشور , اصلاحات ناتمام ارضی و دگرگونیها در زندگی سیاسی واجتماعی موجب تضعیف نفوذ مذهب و روحانیون که در گذشته تاریخی ایران نقش مهمی داشتند می گردد. بخش ارتجاعی روحانیون هم به اتفاق نیروهای ارتجاعی ملاکان از ناخرسندی قشرهای وسیع زحمتکشان که نارضایتیشان علیرغم اقدامات رفرمیستی رژیم هر روز بیشتر می شد  استفاده می کردند.آنها از نفوذ عمیق اندیشه های مذهبی در میان توده های زحمتکش -اعتبار خمینی و وحدت عمل نیروهای مختلف مذهبی در آغاز انقلاب , بعنوان یکی از عوامل عمده  با هشیاری و دقت خاص  بکار گرفته و نیروهای دگر اندیش را باز می داشتند.

مروری کوتاه به دوران صفویه

بدلیل ریشه یابی بیشتر مذهب شیعه به این زمان باز گشتیم  تا شناخت بیشتری از موضوع بعمل آید.

باورها سیاست و ایدئولوژی صفویان به شیعه 12امامی, تاثیر ژرفی در شکل دادن ایران امروزی داشت , گویا شیعه فقاهتی در این مرحله زمانی شکل یافت, که اصفهان به پایتخت مشهور امپراطوری صفویه تبدیل گشت و پدیده روحانی و فقیه در اصفهان نمودار گشت وعلمای شیعی عرب به ایران دعوت شدند .

بر اساس آنچه که در کتابهای سفرنامه نویسان اروپائی آمده است می توان گفت که شیعه صفوی دو مرحله کاملا متمایز دارد

مرحله اول -دین و مذهب علوی ,عرفانی وآئین جوانمردی است, و حتی رهبران صوفی صفوی اگرچه به زیارت امامان و پیران طریقت اهمیت زیادی می دادند اما آنها بیشترعلوی بودند وایمان را در باطن و قلبی می دانستند ونه عبادت های ظاهری (صو فی ها وعلویان ترکیه وسوریه) امروزی هنوزهمان اعتقادات را دارند.

مرحله دوم - که بیشتراز طرف شاه اسماعیل رایج گردیده همین نوع شیعه فقاهتی می باشد که در حال حاضر اکثریت روحانیت ایران به آن معتقدند .رسول جعفریان ,مدرس دانشگاه تهران تلاش کرده تا با نگرشی تاریخی نشان دهد که دولت صفویه چگونه از مفهوم منجی وارتباط با امام زمان سوء استفاده کرده است.از نظر نویسنده کتاب ,اساسی ترین دلیل برای چنین استفاده ای را می توان تلاش سلاطین برای مشروعیت دادن به حکومتشان در برابر فقها دانست سلاطین شخصا در زمان صفویه در تلاش بودند تا هژمونی غالب را در اختیار بگیرند ,ولذا مجبور بودند که سلطنت خودشان را به عنوان سلطنتی که از طرف امام زمان منصوب شده است معرفی نمایند. اسناد اصلی که در زمان صفویه برای توجیه ارتباط شاه اسماعیل و شاه عباس صفوی با امام زمان ارائه شده حدیثی بوده است, این حدیث هم در کتاب "امالی وهم در بحارالانوار " ذکر گردیده. در واقع پخش احادیث دوران صفوی  شباهت سخنان محمد رضا شاه را  بخاطر هر خواننده ای می اورد ,آنها برای قانونی کردن حکومت خویش از اعتقادات مردمی استفاده می نمودند تا بر مسند قدرت باقی مانند .

پس از فروپاشی سلطنت محمد رضا شاه وانقلاب مردمی در تاریخ1357وحاکمیت جمهوری اسلامی , این بار توسعه و تبلیغات افکار مذهبی توسط خمینی وروحانیت همراه با وی رو به افزایش نهاد . تا جا ئی که خمینی در سخنرانی ای چنین می گوید "این انبیا بودند که توده ها را بیدار می کردند بر ضد دولت ها" ودر واقع لوث نقش واقعی توده ها در انقلابات مردمی علیه ظلم می باشد,این سخن خمینی را می باید در محک تفاوت اسلام سیاسی با جریان بنیادگرائی قرار داد.

بار معنای واژگان بنیاد گرائی, رادیکالیسم, اسلامگرائی واسلام سیاسی متفاوت است.دالهائی چون بنیاد گرائی دالهائی نسبتا خنثی و فاقد بار منفی هستند, بنیادگرائی سنتی, حرکتی است معترضانه علیه حکام منحرف و خائن که گویا اصول اسلام ,قران,وحدیث را به فراموشی سپرده اند ومانع تطبیق شریعت با موضوعات اجتماعی گردیده اند.

اسلام سیاسی برخلاف بنیادگرایان مدرنیته را بطور کامل نفی نمی کند  بلکه می کوشد اسلام را با جامعه  مدرن سازگار نشان دهد .اما بنیادگرایان جنبه های سکولار تمدن غرب را نفی کرده و مشکلات جامعه معاصر را به دوری از دین و معنویت نسبت داده و گویا راه رهائی از آنها را توسل به ارزش های دینی و بازگشت به اسلام می دانند.اسلام سیاسی که در برابراسلام سنتی  پدید آمده است و به دنیای مدرن تعلق دارد , اسلام گفتمانی است که هویت اسلامی را در کانون عمل سیاسی قرار می دهد,در گفتمان اسلام سیاسی,اسلام به یک دال برتر تبدیل می شود , مفهوم اسلام سیاسی,بیشتر برای توصیف آن دسته از جریان های سیاسی اسلامی به کار می رود که خواستار ایجاد حکومتی بر مبنای اصول اسلامی هستند , بنا بر این اسلام سیاسی گرد مفهوم مرکزی حکومت اسلامی نظم یافته است.

"اسلامگرائی طیفی از رویدادها یعنی از پیدایش یک ذهنیت اسلامی گرفته تا تلاشی تمام عیار برای باز سازی جامعه مطابق با اصول اسلامی  را در بر می گیرد."

مبانی اسلام سیاسی

1-اعتقاد به ابعاد فراگیر دین

در اسلام سیاسی ,دین فقط یک اعتقاد نیست  بلکه ابعادی فرا گیر تر دارد وتمامی عرصه  حیات آدمی را در بر می گیرد

2-اعتقاد به جدایی ناپذیری دین از سیاست

اسلام سیاسی برتفکیک ناپذیری دین وسیاست تاکید کرده ومدعی است که اسلام از نظریه های جامع در باره دولت و سیاست برخور دار است و گویا به دلیل تکیه بر وی از دیگر نظریه های سیاسی متکی بر خرد انسانی ,برتر است.

3-اعتقاد به تشکیل دولت مدرن بر اساس اسلام

اسلام سیاسی از تغییرهای اسلامی برای تبین و توضیح وضعیت سیاسی جامعه استفاده می کند وباز گشت به اسلام و تشکیل حکومت اسلامی در پی ایجاد نوعی جامعه مدرن است که در کنار بهره گیری از دستاورد های مثبت جامعه غرب هم  از آسیب های آن هم به دور باشد.

انواع مختلف اسلام سیاسی

1-اسلام سیاسی لیبرال(بازرگان)نماینده این دید گاه می باشد.

2-اسلام سیاسی چپ که تر کیب اسلام با سوسیالیست را نظر می دهد (علی شریعتی)نظریه پرداز این خط می باشد.

3-اسلام سیاسی فقاهتی مبنی بر اندیشه های(خمینی)است وبراصل ولایت فقیه ,فقه و روحانیت  بعنوان مفسران اصلی شریعت تاکید می کند.در اسلام سیاسی فقاهتی هم علم فقه  نقشی مهم در شناخت قانون های دینی داردهم فقها به عنوان کارشناسان معتبر دینی از جایگاهی خاصی برخودارند و روحانیون تنها مفسران معتبر شریعت به شمار می ایند واسلام منهای روحانیت از دید آنها اسلامی بی محتوا ,انحرافی و......تلقی می شود .کار خمینی از این جهت اهمیّت دارد که وی نه تنها با رژیم پهلوی بطور خاص بلکه با نظم رایج حتی در جهان اسلام بطور عام نیز به مخالفت بر خاست. واسلامگرائی از یک مخالفت ساده وطرح سیاسی به کنار افتاد وبه یک جنبش تبدیل گشت.

بدنبال بزرگ نشان دادن کیش شخصیت خمینی "ولایت فقیه"از طرف هوادارانش که طیف وسیعی را در بر می گرفت و با حمله وسیع ودستگیری  نیروهای مترقی از طرف حاکمیت ,امکان مبارزه این نیرو ها را برای از بین بردن نقص ها ضعیف گرداند.

اختلافات درون جنبش از جمله عوامل دیگری بودند که در عمل به نیروهای ارتجاعی برای سرکوب نیروهای مترقی و قبضه کردن قدرت کمک نمودند.

نگرانی نیروهای ارتجاعی اجازه داد تا زیر پوشش برقراری امنیت ساختار ننگین وضد انسانی دستگاه امنیت شاه (ساواک) را دو باره باز سازی کنند ,حوادث بعد از انقلاب نشان می دهد که نیرو های ارتجاعی در اشکال مختلف توانستند برای دورانی طولانی مملکت را آشفته و بحرانی نگه دارند و بدین تر تیب مواضع نیروهای مترقی را در مجموع تضعیف نمایند ,و در سازمان های ضد مردمی چون سپاه پاسداران وشکل گیری اسلام سیاسی فقاهتی نقش مهمی ایفا کنند  خصوصا اعتقادات چند صد ساله انحرافی مذهبی تبلیغی را هم نمی توان از دیده پوشاند , اعتقاداتی که ما  را اکنون زیر سلطه دد منشانه وهراس افکنانه "ولایت فقیه" رو در رو می سازد.ولایت فقیه توانست در دوران جنگ ایران و عراق از فرصت استفاده نموده وبرای استحکام خویش دست به سازمان دهی قوی تری در سپاه پاسداران بزند ,وبا تخصیص بودجه 120میلیارد تومانی به سپاه از سوی دولت موقت این سازمان را تحکیم بخشد .تا جائی که این سازمان دیگر نیروهای ضد مردمی را هم درخود ادغام نمود . از آن جمله در تاریخ 18فروردین 1358نیروی های بسیج با سپاه پاسداران ادغام شدند و جواد منصوری به عنوان فرمانده سپاه انتخاب شد وبا فاصله اندکی پس از وی عباس آقا زمانی مشهور به(ابو شریف)فرماندهی سپاه و فرماندهی عملیات آن را بعهده گرفت . پس از ادغام ,محسن رفیق دوست وعباس دوزدوزانی در اواخر فروردین 1358به دیدار خمینی در قم رفتند وخواستار استقلال سپاه از دولت موقت شدند.

"مهمترین ماموریت سپاه حفاظت از اسلام فقاهتی است ",این تشکیلات ,گروهان ها وگردانهای عملیاتی را صرفا برای عملیات شهری و حفظ وارتقای امنیت  جمهوری اسلامی فقاهتی شکل داد . در هرشهر وشهرستانی, سپاه به تناسب نیروئی که جذب می کرد با  وسعت سرزمینی وحساسیت های امنیتی خاصی که آن منطقه داشت ,وضعیت خود را سامان می داد.

سپاه پاسداران شامل 5 نیرو با ماموریت های متفاوت است:

1-نیروی زمینی سپاه پاسداران

2-نیروی هوائی سپاه پاسداران

3-نیروی دریائی سپاه پاسداران

4-نیروی مقاومت سپاه پاسداران (بسیج)

5-نیروی قدس سپاه پاسداران

وهمچنین ستاد مشترک سپاه پاسداران که مسئولیت هماهنگی وفرماندهی نیروهای پنجگانه را بعهده دارد. دو ساختار دیگر در سپاه به نام های حوزه نمایندگی ولایت فقیه وسازمان حفاظت اطلاعات هم وجود دارد که اولی کاملا مستقل از ساختار فرماندهی است و مستقیما زیر نظر ولایت فقیه قرار دارد و دومی نیز تقریبا مستقل از فرماندهی است و فرماندهی آن را ولی فقیه با پیشنهاد فرمانده سپاه انتخاب می کند وفرمانده آن مستقیما با دفتر عمومی حفاظت اطلاعات در دفتر وشخص ولایت فقیه(خامنه ای )مرتبط وبه وی گزارش می دهد.

محمد علی جعفری با دسته بندی تهدیدات علیه جمهوری اسلامی(فقاهتی) به تهدید های نرم , نیمه سخت (شورش های مردمی بدون سلاح گرم  ,تهدیدهای اقتصادی-سیاسی داخلی وخارجی ) وسخت (شورش های مسلحانه, جنگ داخلی و خارجی) وظیفه مبارزه با تهدید نرم را به بسیج غیر نظامی , نیمه سخت را به بسیج نظامی وسخت را به نیروی زمینی سپاه وبسیج نظامی محول می کند.

فعالیت اقتصادی

بر اساس تحقیقات موسسه رند سپاه پاسداران ایران از زمان پایان جنگ ایران وعراق تا کنون با انعقاد 7650 قرارداد از طریق موسسات وابسته به خود فعالیت های اقتصادی گسترده ای داشته است , روز آنلاین از تحلیلگران اقتصادی ایران نقل کرده که:در آمد حاصل از فعالیت سپاه در "عر صه های قانونی اقتصاد" تا 12 میلیارد دلار در سال می رسد.البته هیچ گزارش مالی ای در باره فعالیت های اقتصادی سپاه منتشر نمی شود وبودجه آن محرمانه است .گرچه اخیرا باز هم دولت روحانی 50درصد بودجه دولت را در اختیار سپاه قرار داده !و بنا به گفته سازمان(شورای ملی ایران)بودجه سپاه 62%از بودجه نیروهای مسلح ایران را تشکیل می دهد.

این نهاد در حوزه های نفت وگاز ,راه سازی وساخت تونل, کشاورزی ,مخابرات (بعنوان سهامدار عمده شرکت مخابرات ایران), ساختمان سازی وحتی جراحی های مدرن با لیزرحضور فعال دارد , به علاوه بادر اختیار داشتن 45%سهام شرکت بهمن در تولید خود روی مزدا شریک است.

فعالیت سیاسی

طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و دستور سید روح الئه خمینی وسید علی خامنه ای سپاهیان تا هنگامی که در سازمان سپاه خدمت می کنند حق فعالیت در زمینه های سیاسی کشوری را ندارند .

یکی از سازمان های مهم در سپاه پاسداران  سازمان بسیج زنان می باشد.در ویکی پدیا, دانش نامه آزاد چنین می نویسد:

سازمان بسیج جامعه زنان یکی از اقشار 22گانه سازمان بسیج مستضعفین آغاز به کار کرد.روح الله خمینی شرکت زنان در راهپیمائی ها را باعث تشویق و تقویت حضور مردان در خیابانها ومیدان های مبارزه می دانست (البته کدام میدان مبارزه ؟جای سئوال است) در چند سال اخیر نام بسیج خواهران به بسیج جامعه زنان تغییر یافته تا بتواند همه اقشار زنان را در بر گیرد.

تاریخچه

جمهوری اسلامی به طرز موثری زنان را برای پیشبرد برنامه سیاسی مذهبی –اش به حرکت آورد, بایاری از ارگان های نظارتی  زنان بسیاری را برای گشت زدن در خیابانها و نظارت برحجاب استخدام کرده اند . تا سال 1994 , تعدادزنان بسیجی به 147000رسید, آنهابطور حرفه ای آموزش نظامی دیده اند . اخیرا واحدی برای مقابله با قیام ایجاد کرده اند . بسیجیان زن حقوق خوب وبیمه درمانی ومسکنی می گیرند.عضویت در بسیج به آنها امکانات آموزشی وشرکت ونقش درعرصه سیاسی علیه نیروهای مترقی زن در جامعه مان را داد آنها نقش باز دارنده نیروهای لیبرال و سکولار را ایفا می نمایند.زنان بسیجی در سرکوب  مقاومت زنان و باز داشت فعالین زن در انتخابات نقش عمده ای داشتند.

مینو اصلانی رئیس فعلی بسیج مقاومت زنان می باشد .بسیج زنان در سپاه هر استان یک واحد استانی داشته و در کل کشور 12000پایگاه مقاومت بسیج زنان وبیش از2500گردان الزهرا را اداره می کند ,بسیج خواهران نیروی مقاومت پیش از تبدیل شدن به سازمان بسیج جامعه زنان 31رده در مناطق ,372دفتردر نواحی,712حوزه مقاومت 8155پایگاه مقاومت و4400گردان الزهرا,15598واحد دانش آموزی,247 پایگاه اداری کارمندی 326 پایگاه دانشجوئی و158پایگاه طلاب را در اجرای ماموریت ها و وظایف محوله جذب ,آموزش,سازماندهی وانسجام برعهده داشت.

اصلانی تعداد بسیجیان زن را بیش از 5میلیون نفر عنوان می کند این رقم اولین بار در خرداد 1387مطرح شده است. دو میلیون نفراز اعضای بسیج زنان را زنان خانه دار تشکیل می دهند , مقرر شده است تا پایان برنامه پنجم توسعه این تعداد به 9میلیون نفر افزایش یابد . در تهران 50% جامعه هدف زنان در بسیج این استان عضو هستند. نسرین مصفا بطور غیر رسمی تعداد اعضای بسیج را بی در نظر گیری شاخه نظامی آن 8/1میلیون نفر می داند.

این سازمان خود را گستر ده ترین تشکل جهانی زنان می داند .

بسیج زنان تا کنون 52هزار نفر را در ایران از طریق دوره های متمرکز ,نیمه متمرکز و غیر متمرکز به عنوان "کار شناس عفاف وحجاب" آموزش داده است تا با حضور در مدارس و دانشگاه ها نسل جدید را در این خصوص (بخوانیم  باجبار) اقناع کنند.

اعضای بسیج زنان عموما بین 18 تا 36سال سن دارند,تعدادی از آنها از زمان تاسیس بسیج خواهران در آن عضویت داشته ومسن هستند .در سال های اخیر بسیج زنان حتی به سمت جذب  کودکان ونونهالان هم حرکت کرده است.

اقدامات

راه اندازی وپشتیبانی چهار سایت اینترنتی: طنین یاس, زنان نیوز , زینبیون,و فرازاندیشه.

·     . ایجاد پژوهشکده عفاف

·     . در جریان اتفاقات پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری ودر جریان قتل ندا آقا سلطان گروهی از زنان عضو بسیج با برپائی تظاهراتی در برابر سفارت بریتانیا در تهران خواستار استرداد شاهد قتل ندا اقا سلطان شدند.

·     .ایجاد شوارای گفتمان سیاسی اجتماعی زنان به منظور تاثیر گذاری در حوزه نخبگان.

·     .تدوین 35 شاخص "زن طراز انقلاب اسلامی"(بخوانیم اسلام فقاهتی) تا به عنوان منشوری در نظام آموزسی ,تربیتی ,حوزوی وحضور اجتماعی(البته مذهبی فقاهتی)زنان در ایران به کار گرفته شوند.

·     .تولید نرم افزار "نقش زنان کشته شده "در جنگ ایران وعراق.

·     .تربیت کارشناسان عفاف وحجاب (که البته به عملیات این گروه اکثریت زنان ستم دیده مان آشنائی فراوان دارند)

بسیج یکی از شاخه های فعال سپاه پاسداران می باشد که همواره بسیاری از سرکوب ها وکنترل ها را اعمال نموده , بتازگی و با پشتیبانی سپاه پاسداران وارد مرحله ای تازه از تحریکات جدید شده است ,اخبار متعددی از ورود عرصه اقتصادی شدن بسیج در سطح گسترده ای منتشر گردیده که قابل تامل میباشد.

بنا به انتشارات سایت کلمه "

کشور تحت تیول سپاه است .سیاست وامنیت در این نهاد تعین وکنترل می گردد.پولدارترین سایت ها و خبرگزاری های کشور را در اختیاردارد و به کسی هم پاسخگو نیست "

شواهد نشان می دهد که ما هم اکنون با ایرانی زیر سلطه واقتدار حکومت "قانون الهی" با شیوه های تبه کارانه ,هراس افکن, وسرکوبگر روبرو هستیم. گنجاندن "اصل ولایت فقیه" با پشتیبانی سپاه رعب و وحشت در حکم اصل تامین کننده حاکمیت روحانیون بر حیات سیاسی کشور - ودر قانون اساسی جمهوری اسلامی, نشانه روشن این تحمیل می باشد. نیروهای ارتجاعی درون و بیرون از حاکمیت ,برای منحرف کردن انقلاب از مسیر مردمی و ترقیخواهانه آن ,همه تلاش خود را بکار بردند ,امپریالیسم جهانی نیز که سخت نگران اثر گذاری انقلاب بهمن در کل منطقه, وبخصوص بر رژیم های ارتجاعی حاشیه خلیج فارس بود,از هیچ تلاشی برای در هم شکستن انقلاب وبه شکست کشاندن آن خود داری نکرد .

نیروهائی که حاکمیت را در روندی کوتاه قبضه کردند ,خیلی زود خصلت انحصار گرایانه و ارتجاعی خود را در شکل یورش به نیروهای ترقیخواه ,دستگیری وشکنجه آنها ,بستن روزنامه ها, تثبیت احکام فقاهتی ضد زن و زندانی کردن کارگران و.....نشان دادند.ما امروز در مقابل این واقعیتیم که از یک سو حمله وسیعی از طرف نیروهای انحصار طلب راست برای سرکوب آزادی و دردرجه اول آزادی نیروهای راسین انقلابی چپ وحتی بخشی از معتقدین دینی که زیر پرچم اعتقادی مبارزه می کنند ,آغاز گردیده.

چنین می توان مطرح نمود که روند چرخش به راست ودر فرجام, شکست انقلاب بهمن 57گذار بسیار پیچیده ای است که هنوز به بررسی وپژوهش بیشتر نیازمند است ,اما آنچه مسلم است و می توان بیان کرد این است که اعتلاف نیروهای مذهبی شرکت کننده در انقلاب  با وجود نا همگونی طبقاتی و داشتن نظر های متفاوت در باره انقلاب و سرنوشت آن به طورعمده ظرفیت عملی کردن آرمان های مردمی انقلاب را نداشتند .

وجود  شعارها ی پوچ در زمینه توجه به حقوق "کوخ نشینان "از سوی خمینی ,بیهوده گوئی ای بیش نبوده و با خواست نیروها وآرمان های مردمی توده های شرکت کننده در انقلاب هم خوانی نداشت , و یورش وحشیانه به آزادی ها و حقوق دمکراتیک مردم,از جمله دستگیری وسیع ,شکنجه و اعدام های گروهی ,بازگذاشتن دست بورژوازی تجاری (بازاریان) در غارت کشور , و طرح قوانین ارتجاعی برضد کارگران ,زنان , و زحمتکشان و روشنفکران جامعه (از جمله قانون توکلی وقانون قصاص) وغیره اقداماتی بودند که از سوی حاکمیت در جهت سرکوب کامل انقلاب  و باز گرداندن کشور به دوران پلیسی –دیکتاتوری قبل از انقلاب  یعنی  دوره  هزاره سوم میلادی  که ایران کشوریست اسیر د یکتاتوری سرمایه داری بزرگ با رو بنای مذهبی باز گرداند.

ادامه رژیم ولایت فقیه  بعنوان نماد تمرکز قدرت سیاسی اش دیکتاتوری وسد اساسی حرکت ایران بسمت پیشرفت اجتماعی –اقتصادی ودستیابی به حقوق و آزادی های دموکراتیک و عدالت اجتماعیست .وجود میلیونها تن بیکار و بسر بردن ده ها میلیون نفر از شهر وندان در فقر ومحرومیت اقتصادی ,اقتصاد تک محصولی ، نبود صنعت های پایه ای برای نجات کشور از وابستگی ,محروم بودن اکثریت عظیم جامعه از حقوق و آزادی های مدنی و دموکراتیک ,نقض وحشیانه حقوق اقلیت های ملی و مذهبی و زنان و حاکمیت دیکتاتوروخونریز که آماده است تا به منظور تامین حیات خویش به هر جنایتی دست زند ,بخشی از دستاوردهای جمهوری اسلامی فقاهتی برای مردم میهن ماست

وجود چنین شرایطی است که ضرورت  تشکیل یک جبهه واحد ضد دیکتاتوری را بر ما واجب می نماید تا هرچه نیرومند تردر راه " طرد رژیم ولایت فقیه " مبارزه نموده تا بتوانیم از اهداف انسانی آزادی ,استقلال ,صلح, و عدالت اجتماعی برخوردار گردیم.  " جبهه واحد در مقام ستاد مشترک توده ها در مبارزه بر ضد استبداد, با توجه به شرایط و روند تحول ها , تاکتیک های مبارزه بر اساس توافق مشترک نیروهای شرکت کننده در آن."

9 بهمن 1393 برابر با 29 / 01 /2015

استفاده ازمنابع : سایت کلمه ,سایت لبیک , برنامه نوین حزب توده ایران ,نامه مردم شماره 959 نشریه دنیا شماره 1372

اثارمنتخب لنین درباره مذهب,تاریخ مذهب در دوران صفویه وپهلوی و استفاده از ویکپیدیا در باره سپاه پاساداران وبسیج زنان

.      

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: