نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2015-01-30

نویدنو  10/11/1393 

 

 

 

مبارزه یونان علیه ریاصت اروپایی

طارق علی – برگردان : هاتف رحمانی

 

برای اولین بار در تاریخ سیاسی یونان ، یک حزب چپ رادیکال ، سیریزا، مطلوب قدرتمند برای پیروزی درانتخابات عمومی 25 ژانویه است .شما از اروپای نئو لیرال و به ویژه المان انتظار چه نوع واکنشی را دارید.

طارق علی : اگر سیریزا برنده شود آغاز صف آرایی علیه ریاضت اقتصادی و اروپای نئو لیبرال رامشخص خواهد کرد . دو فرایند هم زمان از آغاز پیروزی در حرکت خواهد بود . تلاش عظیمی از سوی نخبگان اتحادیه اروپا به رهبری المان برای تصفیه و اهلی کردن سیریزا از طریق ترکیبی از تهدید و امتیازوجود خواهد داشت . هدف این عملیات ساده است . تصفیه و دو نیم کردن سیریزا در همان مرحله اول . 

در ثانی انتظارات سطح بالایی از سوی حوزه های انتخابیه سیریزا ودور تر از آن وجود خواهد داشت . بسیج توده ها به شدت برای حفظ دولت جدید و هل دادن آن به انجام اقدام های ضروری اولیه اهمیت خواهد داشت . بدهی و اقدام برای سازگاری مجدد باید بلافاصله قبل ازحرکت به سوی کاربست برنامه ای  که دست آوردهای اجتماعی را ، که قبلا به دست آمده بودند و اکنون از سوی دولت تحت هدایت تروئیکا کنار گذاشته شده اند احیا کند ، فسخ شوند . اولین سه ماه در شرایط  اشکار شدن اشکال چشم انداز سیاسی واقتصادی مطرح شده از سوی سیریزا تعیین کننده خواهد بود . نئو لیبرالیسم نمی تواند یک شبه کنار گذاشته شود اما اراده برای انجام آن  باید مهم تر از هر چیزی باشد .  نباید اجازه داد فعالیت های منفعت طلبانه آن چه را می توان انجام داد وباید انجام داد خراب کند.   

آیا اعتقاد دارید که – داخل این چارچوب محکم اروپایی – دولت سیریزا خواهد توانست برنامه سیاسی خودرا پیش برد و اصلاح های وعده داده را بعنوان اولین راه علاج برای بحران انسانی فزاینده اجرا کند؟ اولویت اصلی و شیوه حکومت از سوی دولت سیریزا چه باید باشد ؟ آیا فکر می کنید که سیریزا ، و الکسیس تسپیراس بعنوان رهبر ، می تواند شرایط سیاسی ،اجتماعی و جهت گیری کشور را دو باره شکل دهد و باز تعریف نماید ؟

طارق علی : اجرا زمان خواهد برد .ما این را از تجربه امریکای جنوبی می شناسیم ، اما آغازی باید ایجاد شود ورهبر ها باید ایجاد اطمینان کنند که هرآن چه انجام می دهند در آشکاری است . شفافیت برای بسیج توده ای و سیاست ورزی یک جزء حیاتی است . حمایت عمومی بیشتر که در خیابان ها مشاهده شود شهروندهای بیشتری را درسایر کشورهای اتحادیه اروپا به حمایت از درخواست های یونان متمایل خواهد کرد .  سرانجام ، به نظر من ، اگر نخبگان اروپا / تروئیکا از دادن امتیازمعنی داری خود داری کنند آن موقع تنها بدیل به مبارزه طلبیدن آن ها است و اگر ، در نتیجه این مبارزه ، یونان از اتحادیه اروپا اخراج شود ( چیزی که می تواند نا مشروع باشد ) آن زمان برنامه دوم (ب) باید به اجرا در آید . دولت سیریزایی که به خود اجازه دهد به طور موثری از سوی اتحادیه اروپا باج سبیل بگیرد خطر تبدیل شدن به پاسوک ( حزب سوسیال دموکرات یونانی - مترجم) شماره 2را مطرح خواهد کرد که می تواند مصیبت عظیمی برای یونان واسپانیا باشد . من فکر نمی کنم این امر رخ خواهد داد و فکر می کنم الکسیس در برابر پوزش خواهان اتحادیه اروپا در داخل صف خود مقاومت خواهد کرد ، اما فشار عظیمی به ویژه از سوی المان ها برای آن که جایگاه فوق طبیعی اتحادیه پولی را کسب کرده اند وجود خواهد داشت.  چون اتحادیه پولی اروپا به روشنی جواب نمی دهد به مراقبت از پرتاب شدن نیاز دارد.ظهور ملی گرایی المان باید موجب نگرانی نخبگان باشد و پگیدا یک هشدار روشن است .  

نظر شما در مورد اوضاع سیاسی اجتماعی جاری در یونان چیست ؟

طارق علی : موقعیت قطبی شده است .فاشیست های طلوع طلایی ونوادگان محافظه کارطرف نا درست در جنگ داخلی یونان حمایت بخش قابل ملاحظه ای از جمعیت یونان را دارند . این امر نمی تواند نا دیده گرفته شود و ما در موقع خطر آن ها را نادیده می گیریم . ظهور و رشد حمایت از سیریزا ( وپودوموس در اسپانیا) پسا توسعه مثبت در اروپا است ، اما در راستای حرکت آن به یک گام پیش بدون حرکت به عقب مجبور به چالش با الیگارش های یونان ، رو در رویی با مافیای صاحبان کشتی که رسانه ها را در مالکیت دارند، که اگر نه هیچ ، بلکه مالیات اندکی می پردازند ، وهمچنین لغوموضع عدم پرداخت مالیات از سوی کلیسای ارتدوکس خواهد بود . کلیسا فقیر نیست . مالکیت آن  بر دارایی  به نوبه خود  کلیسا را به یک الیگارش تبدیل می کند . در مورد صاحبان کشتی ها آن ها باید مجبور به پرداخت مالیات گذشته خود شوند به نحوی که کشور بتواند از نظر اقتصادی دوباره به پیش حرکت کند و به درستی کار را آغاز کند. چنین حرکتی بخش های عقب مانده بیشتری از نخبگان اتحادیه اروپا را خواهد رنجاند اما در کل در اروپا محبوب خواهد شد و خواهد توانست برای مبارزه سیاسی با تروئیکا  با ایجاد شکاف بین حامیان آن تکیه گاهی فراهم سازد. 

آیا فکر می کنید یک پیروزی سیریزا در انتخابات های آینده می تواند تاثیر دومینو واری در اروپا داشته باشد ، به نحوی که سایر خلق های اروپا حمایت وانتخاب احزاب چپ ( رادیکال) برای اداره کشورشان را آغاز کنند ؟

طارق علی : قطعا . این ضربه ای خواهد بود چون سیریزا اولین حزب منتخب در اروپا برای قدرت خواهد بود که با به چالش کشیدن مرکز سختی که بر اروپا حکومت می کند و سامانه اقتصادی مطلوب آن : نئو لیبرالیسم مالی شده  این کار را انجام داده است . با انتخابات منطقه ای در اسپانیا در ماه می ممکن است شاهد زنجیره واکنشی جذابی باشیم و کسی چه می داند ، شاید چپ افراطی در پرتقال و حزب چپ المان درک کنند که چسبیدن به دامن سوسیال دموکراسی دستور العملی برای  نزول و بدبختی است . 

مهاجر ها در یونان ، اسپانیا ، ایتالیا وسایر کشورهای اتحادیه اروپا در اردوگاه های مهاجر ها ، تحت شرایطی بسیار نا مطلوب جمع شده اند . دولت های چپ در اروپا با موضوع مهاجرت چگونه رو در رو خواهند شد ، آیا چارچوب قانونی بسیار سخت اروپایی را رها می کنند ؟

طارق علی : مهاجرت به دلیل اقدام های ریاضتی ، بیکاری ، شرایط کارپر مخاطره وغیره به موضوع بزرگی تبدیل شده است. چارچوب قانونی اروپایی ( سنگر اروپا) بیش از آنی که غیر اروپایی ها ملاحظه می کنند نژاد پرستانه است . سیریزا وپودوموس باید آشکارا از حقوق مردمی که زندگی آن ها در اثر جهانی سازی جهانی مورد حمایت امریکا / اتحادیه اروپا درهم شکسته شده است دفاع کنند . اگر منبع ها برای بهبود زندگی شهروند های عملا موجود آزاد شوند تدارک کمک و حقوق قانونی برای مهاجر ها را آسان تر خواهد ساخت . وقتی برخی از سیاست مدار های اروپایی از حزب های مرکز سخت مرگ در اثرغرق شدن در دریاهای احاطه کننده اروپارا با این تصور که این امر سایر مهاجر ها را دلسرد خواهد کرد  توجیه می کنند ، این امر برای کسی که  توجه کند تنها یک رفتارغیر انسانی ساده نیست ، بلکه شکست کامل درک آن است که چرا افراد مهاجرت می کنند وچه کسی شرایط مهاجرت را ایجاد می کند . مصیبت های اقتصادی وآب وهوا همراه با جنگ های ابداعی غرب در سال های اخیر همیشه سبب مهاجرت بوده اند ، یک نمونه کلاسیک آن اخراج افریقایی ها از لیبی پسا قذافی ساخته شده از سوی ناتو است ، بسیاری از کسانی که بعدا در مالی گردهم آمدند با یک دخالت نظامی فرانسه در مالی برای نجات دولت تعقیب شدند .    

به نظر می رسد بازار های مالی تنظیم کننده مطلق سیاست ها و در برخی موارد دموکراسی هستند. آیا امکان دارد یک دولت چپ با سامانه بازار در داخل چارچوب سرمایه داری برخورد نماید ؟

طارق علی : بعله ، آن همان چیزی است که امروز در دستور کار است و امری است که دولت های بولیواری امریکای جنوبی در طی پانزده سال گذشته  با موفقیت نسبی انجام داده اند. بنیاد گرایی بازار به کاهش شدید دموکراسی ( ولفگانگ استریک ، جامعه شناس المانی فرایند نزول را به خوبی در کتاب ها ونوشتارهای خود شرح داده است ) و سقوط وال استریت 2008 منجر شده است . آن چه مورد نیاز است ترکیبی از تنظیم ، دخالت دولت برای بازگرداندن خدمات عمومی و ایجاد و مالکیت صنایعی است که می توانند به بنیان گذاری وپیشرفت دموکراسی پیشین در همه سطوح برای تضمین مشارکت مردمی یاری کند .  در لحظه کنونی این می تواند تنها برنامه حداقل ما باشد . 

پیش بینی شما در باره آینده اتحادیه اروپایی چیست ؟

طارق علی : اتحادیه اروپا وضعیت خیلی بدی دارد. سیاست ها را تابع اقتصاد ها کرد واز آغاز شکل غیر دموکراتیکی داشت . سرزنش جنوبی های تنبل به خاطر بحران مضحک است . نه تنها چپ آن این چنین استدلال می کند ( در حقیقت چپ با برخی استثنا ها در اتحادیه اروپا بسیار ضعیف بوده است ) ، بلکه پادشاهان ماشین سرمایه گذاری مانند جرج سوروس هم اخیرا گفت :" بدترین ترس های من مسجل شدند ...این همان چیزی است که از آن می ترسیدم، که یورو بتواند حفظ شود ...  مشارکت را منحرف کند، و اتحادیه اروپا را نابود سازد  . به جای همبستگی ( اتحادیه اروپا) متلاشی شدن آن تصور شود ، به هر کشوری  برای خود تبدیل شود " و پاپ فرانسیس در واتیکان ، چپ تر از هر دولتی در اتحادیه اروپا امروز اعلام کرد :" ایده های بزرگی که به اروپایی ها الهام می داد به نظر می رسد جذابیت خود را از دست داده اند،این ایده ها  تنها باید با اصطلاحات فنی بوروکراتیک نهادهای آن جایگزین شوند. " روی کرد تک فرمولی در واحد پولی اتحادیه در آب های مدیترانه مهجوراست . ضرورت دارد بدیلی فرآوری شود . اگر این امر با موافقت جمعی انجام شود می تواند بهتر باشد ، اما آن امری غیر محتمل است چون دولت های رادیکال جدید ممکن است مجبور به اتخاذ نصمیم هایی یک جانبه باشند . 

من فکر نمی کنم که اتحادیه اروپا با ترکیب کنونی بتواند خیلی طولانی دوام بیاورد . خطر آن است که اگر اوضاع به همین شکل ادامه یابد دولت های راست افراطی ظهور خواهند کرد وموضوع های مرکبی: مهاجرت ، رومانی ها ، اسلام هراسی وغیره مطرح خواهند شد. نشانه های آن روی دیوارهای اروپا مشاهده می شوند .  

سرچشمه : کانتر پانچ   

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: