نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2015-01-23

نویدنو  02/11/1393 

 

 توضیح نوید نو : این مجموعه با همت وتلاش بی وقفه رفقای جوانی فراهم شده است که برای به موقع رساندن مطالب در هنگام باز نگاشت آن ها از ساعت های استراحت وآسایش خود مایه گذاشتند . بی چشم داشت وبعنوان وظیفه ای انقلابی کارکردند . جا دارد سپاس صمیمانه خودرا تقدیم این رفقای عزیز کرده واز تلاش گرانقدرشان یاد کنیم . رفقا دست مریزاد وخسته نباشید .

ویژه نامه مسئله ملی

مسئله ملی در ادبیات حزب توده ایران

یادی از جنبش خلق کردستان

به مناسبت جنبش دوم بهمن 1324

علی گلاویژ

تاریخ انقلابی ورهائی بخش کشور ما که اینک درخشان ترین ادوار خود را طی می کند ، دارای صفحاتی است که در پایه گذاری و پیدایش فصل سرنوشت ساز امروز نقش برازنده ای دارند . هر جنبش خلق نسلی دست پرورده ، سنتی آفریده و راهی گشوده . توده مردم که به حقانیت خود اعتقاد دارند این سنن را حفظ می کنند و به تناسب اوضاع جهان خروشانی که در ان زندگی می کنیم آن را توسع و تکامل می بخشند .

جنبش دوم بهمن سال 1324 در کردستان که جزئی از جنبش سراسری  همه مردم ایران بود صفحاتی از تاریخ پر افتخار میهن ماست .

این جنبش که تحت رهبری حزب دموکرات کردستان و به صدارت قاضی محمد انجام گرفت و به تاسیسس حکومت ملی کردستان انجامید جنبش بود ملی و دموکراتیک ف با سمت گیری روشن و پیگیر انقلابی و به مثابه جزئی از نهضت سرتاسری ایران . این جنبش که هدف های عمده ی آن عبارت بود از طرد امپریالیسم ، طرد ارتجاع ، اعاده ی حقوق غصب شده ی اجتماعی و ملی توده های وسیع مردم وتامین آزادی و سعادت آن ها ، جنبشی بود دارای سرشت عمیقا انترناسیونالیستی . مظاهر این سرشت عبارت بود از اتحاد ارگانیک جنبش 2بهمن با جنبش 21 آذربایجان ، اتکاء بر حزب توده ایران ودیگر نیروهای ملی و دموکراتیک ایران وقوای مترقی و ضد امپریالیستی جهانی .

حکومت ملی کردستان توام با حکومت ملی آذربایجان توام با حکومت ملی آذربایجان خود را پایگاه و تکیه گاه جنبش رهائی بخش و انقلابی سرتاسری ایران می شمرد . ومجموع فعالیت خود را تابع یک اصل عمده ، یعنی تامین استقلال و آزادی ایران واستقرار دموکراسی در ایران که تامین حقوق ملی خلق کرد جزء لاینفک آن است ، نموده بود . نسبت * تجزیه طلبی * واتهامات دیگر از این قبیل که دهها سال است از جانب ارتجاع شوینیستی ایران و امپریالیسم حامی آن در باره ی جنبش دوم بهمن نیز مانند جنبش قهرمانه ی مردم آذربایجان اقامه می گردد ، آن قدر باطل وبی مایه است که چیزی باطل تر و بی مایه تر از آن نمی توان تصور کرد . در حقیقت ، تجزیه طلب نه جنبش دموکراتیک خلق کرد ، بلکه حکومت مرتجع سلطنتی مرکزی ایران بود که آن زمان میان بقیه ی خاک ایران از سوئی وکردستان و آذربایجان آزاد شده از سوی دیگر سدی از محاصره ی نظامی و اقتصادی و سیاسی کشید ومانع از آن شد که دموکراسی در سراسر ایران تعمیم و گسترش یابد . ودر چنین  حالی رهائی از اسارت حکومت مرتجع شاه را به عنوان * جدا شدن از ایران * قلمداد نمود .

در سایه ی پیروزی جنبش دوم بهمن تاریخ خلق کرد یک باره ورق خورد . خلق کرد به دست خود و بر پایه ی اراده ی خویش ، با اتکاء بر جنبش انقلابی سرتاسری ایران ودر شرایط پیروزی جهان شمول سوسیالیسم بر فاشیسم امکان آن را یافت که نیروهای پیش رو خوذ را در صفوف حزب دموکرات کردستان سازمان دهد . چارچوب قالب های متحجر فئودال _ عشیره ای قرون وسطائی را بشکند ، زندگی سیاسی مردم کردستان را به شاهراه رهائی و ترقی هدایت نماید .

جنبش دوم بهمن در نتیجه ی تهاجم مشترک امپریالیسم آمریکا وانگلیس وارتجاع سلطنتی ایران شکست خورد . وقاضی محمد ودهها تن از رهبران حزب دموکرات کردستان وصدها تن از پیشمرگان واعضای حزب به چوبه ی دار بسته شدند . ولی این جنبش به علت درستی راه و اوصولیت وپایداری بر مواضع سیاسی وانقلابی خود پس از شکست نیز خاطره ای افتخار آفرین ونیرو بخش از خود به جای گذاشت . نام * کوماری مه ها باد * را که نام سمبلیک حکومت ملی کردستان است در سراسر کردستان با سربلندی به زبان می آورند ، آن را با عالی ترین آرزوهای انسانی خود برابر می نهند واز آن الهام می گیرند . در دوران مدید پس از شکست جنبش هزاران افراد مبارز کردستان به ادامه ی راه جنبش دوم بهمن کوشیدند ودر این رهگذر از بذل هیچ قربانی دریغ ننمودند . قهرمانانی چون سلیمان معینی وهم رزمانش در این راه به سنگر نشستند وبه ابدیت پیوستند . راد مردانی چون عزیز یوسفی ، جوانی وسلامت خود را در این راه در گوشه ی سیاه چالهای شاه فدا کردند ودلاورانی چون غنی بلوریان پس از بیست وپنج سال زندان با ایمانی راسخ تر به آرمان آزادی ، به نیروی مبارزه ی عظیم خلق درهای زندان را شکستند و به آغوش مردم باز گشتند .

خلق کرد به تجربه پی برده که اصول دوم بهمن یگانه راه آزادی و سعادت اوست وهر راه دیگری که از این اصول منحرف گردد نه تنها به شکست و ناکامی ، بلکه بدتر از آن به بدنامی خواهد انجامید . هم چنان که در کردستان عراق دیدیم که یک جنبش بزرگ ونیرو مند خلق در نتیجه ی انحراف از اصول و تغییر جبهه وگرفتن دشمن به جای دوست به چه عاقبت اسف انگیزی دچار شد .

                                  #     #      #

سالگرد جنبش دوم بهمن به دورانی تصادف می کند که وسیع ترین نهضت رهائی بخش وانقلابی ایران را فراگرفته وارکان سلطنت دست نشانده ی امپریالیسم را به لرزه در آورده . در این جنبش تاریخی خلق کرد نیز دوش به دوش همه ی خلق های ایران با جان و دل شرکت کرده و می کند . در ردیف تهران و تبریز و مشهد و قم و شیراز و . . . سنندج و مهاباد و کرمانشاه وپاوه و سرپل  زهاب ومریوان وبوکان وسقز و . . . نیز جانانه به پا خاستند ودر سنگر همگانی همه ی مردم ایران برای برچیدن رژیم منفور شاه واستقرار دموکراسی در ایران مردانه مبارزه می کنند . همه ی کوشش هائی که از جانب رژیم و عوامل آن به منظور جدا ساختن خلق کرد از جنبش همگانی ایران به بهانه ی شیعه و سنی ودیگر دستاویزها انجام گرفت ، نقش بر آب شد .

در این اعتلای سطح آگاهی سیاسی توده های خلق کرد ، مهر و نشان جنبش دوم بهمن و تاثیر شاهراه سیاسی انقلابی وانترناسیونالیستی که به رهبری حزب دموکرات کردستان در زندگی سیاسی وی ایجاد گردید و همواره مورد پشتیبانی بی دریغ حزب توده ایران قرار گرفته و می گیرد ، آشکارا به چشم می خورد . خلق کرد به خوبی می داند که اعاده ی حقوق غصب شده ی وی فقط در داخل یک ایران مستقل و دموکراتیک امکان پذیر است . و لذا مبارزه برای بر چیدن بساط سلطنت دست نشانده که شوینیسم یکی از خصائل ارتجاعی وضد مردمی آن است ، خود به خود مبارزه ای است در راه رهائی خلق کرد هم از ستم اجتماعی و هم از ستم ملی .

خلق کرد و نیروهای پیشرو آن در مبارزه ی تاریخی خود به همه ی نیروهای ملی و دموکراتیک ایران ومقدم بر همه بر حزب مارکسیست _ لنینیست طبقه ی کارگر ایران ، یعنی بر حزب توده  ایران متکی هستند . حزب توده ایران به مقتضای سرشت طبقاتی و محتوی جهان بینی خود هم مسئله ی الغای ستم طبقاتی و هم الغای ستم ملی از کشور و ایجاد یک ایران متحد ، مستقل ، دموکراتیک وشکوفان را که در داخل آن همه ی خلق ها واقعا برابر ، آزاد و مرفه زندگی کنند ، عمده ترین هدف خود قرار داده واین پرچم پر افتخار را تا سر منزل پیروزی خواهد برد . به همین دلیل نیز حزب توده ایران همیشه از خواست های دموکراتیک خلق کرد ، از سرشت انترناسیونالیستی جنبش خلق کرد ، از راه قاضی محمد بی دریغ دفاع کرده ، برای تشکل و پیشروی مبارزه ی خلق کرد و به ویژه برای یاری به حزب دموکرات کردستان جهت تحکیم مبانی ایده ئولوژیک ، سیاسی و سازمانی وی آماده ی هرگونه کمک بی شائبه ای بوده و هست . برنامه ی حزب توده ایران و دیگر اسناد آن که به کردی نیز ترجمه و چاپ و وسیعا انتشار یافته وجائی که حزب توده ایران در مبارزات خود به کردستان و مسئله ی کرد داده و می دهد خود دلیل روشنی بر این واقعیت است که حزب توده ایران منعکس کننده ی منافع دور ونزدیک خلق کرد نیز هست و لذا به این خلق نیز تعلق دارد .

به مناسبت سی و سومین سالگرد جنبش دوم بهمن از صمیم قلب به خلق کرد ، به حزب دموکرات کردستان وپیشمرگان دلاور کرد تبریک می گوئیم و خاطره ی تابناک شهیدان این جنبش را گرامی میداریم . اطمینان داریم که خلق کرد و نیروهای پیشرو آن با شرکت هرچه فعالتر در جنبش همگانی سراسری ایران دین خود را در راه آزادی میهن عزیز ما ایران از بند اسارت ارتجاع و امپریالیسم ادا خواهند کرد .

 

 

منبع : دنیا نشریه سیاسی و تئوریک کمیته مرکزی حزب توده ایران شماره 11_ 10 دی ، بهمن سال 1357

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: