نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2014-12-08

نویدنو  16/09/1393 

 

 

  بدرود رفیق امیر علی لاهرودی

اطلاعیه دبیرخانه کمیته مرکزی حزب تودهٔ ایران

رفیق امیر علی لاهرودی، صدر فرقه دمکرات آذربایجان ایران، مبارز پرشور راه سعادت و پیشرفت میهن و از زمره فعالان جنبش مردمی  وفادار به آرمانهای زحمتکشان، روز  پانزدهم آذر ماه  ۱۳۹۳ در سن نود سالگی درگذشت .


رفیق امیر علی لاهرودی در ۲۲ مرداد ۱۳۰۲ در روستای لاهرود «لاری» از «توابع مشکین شهر» آذربایجان شرقی در یک خانواده روستایی به دنیا آمد و آموزش دورهٔ ابتدايی را درمکتب خانه زادگاه خويش  به پایان رساند. وی بعد از اتمام این دوره تحصیلی همراه پدرش به  کارهای کشاورزی  مشغول شد . رفیق لاهرودی نیز همچو هزاران مبارز دیگر در سراسر ایران تحت تاثیر نفوذ معنوی حزب توده ایران  قرارگرفت و به هواداری و پشتیبانی از حزب توده ایران و سیاست های آن پرداخت.
رفیق لاهرودی در اولین گنگره حزب توده ایران  که در  ۱۰ مهر ماه ۱۳۲۳  در تهران  تشکیل شد شرکت کرد .  او که  مبارزه را در تشکیلات حزب توده ایران آغاز کرده بود با تاسیس فرقه دمکرات آذربایجان، به رهبری  سید جعفر پیشه وری،  مانند هزار ها توده ای دیگر به تشکیلات فرقه دمکرات  پیوست. جنبش ۲۱ آذر، به مثابه جنبشی برای رهایی خلق های ایران از استثمار دوگانه،  بخشی از مبارزه توده های محروم میهن ما برای استقرار آزادی و عدالت اجتماعی در کشور بود و خیلی زود دامنه آن از منطقه آذربایجان فراتر رفت و به الگوی مناسبی برای مبارزه خلق های دربند میهن ما  تبدیل شد..
سرکوب خونین جنبش ۲۱ آذر، توسط ارتش دست نشانده شاهنشاهی با کمک گرفتن از نیروهای ارتجاعی محلی و با زیر پا گذاشتن تمام موازین انسانی به قتل عام بیش از سی هزار شهروند آذربایجانی منجر شد.
هزاران خانواده مجبور به ترک وطن و در کشورهای همسایه پناه گرفتند. بر اثر شکست این جنبش رفیق لاهرودی نیزدر سال ۱۳۲۵ مجبور به مهاجرت شد. رفیق در مهاجرت  به تحصیلات خود ادامه داد و در سال ۱۳۳۰ همراه با گروه ۴ نفره برای تحصیلات عالی در رشته علوم اجتماعی به مسکو اعزام شد. وی برای به ثمررساندن خواستهای زحمتکشان ایران و خلق آذربایجان ازعضو ساده حوزه حزبی اغاز و تا صدرفرقه دمکرات آذربایجان و یکی ازاعضای رهبری حزب توده ایران ارتقاء یافت. رفیق لاهرودی دریورش گزمگان رژیم جمهوری اسلامی به حزب توده ایران که درسالهای (1361-1362) صورت گرفت کمکهای شایان وفراموش نشدنی به پناهندگان ایرانی دراتحادشوروی کرد. رفیق لاهرودی در کنار رفیق خاوری و دیگر اعضای رهبری باقی مانده از کمیته مرکزی حزب ما،‌ نقش مهمی را در راه بازسازی سازمان های حزبی و در اهتزاز نگاه داشتن پرچم ظفر نمون حزب تودهٔ ایران ایفاء کرد
رفیق امیرعلی لاهرودی بیش از هفتاد سال عمر خود را در سنگر مبارزه برای رسیدن کشور به  استقلال، آزادی و عدالت اجتماعی طی کرد.  تردیدی نیست که مردم میهن ما  به پاس هفت دهه  مبارزه خستگی ناپذیر از  تلاش های رفیق لاهرودی در راه رهایی خلق های ایران به ویژه خلق غیور آذربایجان از استبداد و ظلم مضاعف، قدردانی  نموده  و او را فراموش نحواهندکرد
حزب توده ایران در گذشت  رفیق امیر علی لاهرودی مبارز راه آزادی زحمتکشان و محرومان جامعه را به خانواده و بازماندگان وی و به همه اعضا فرقه دمکرات آذربایجان ایران و به همه اعضا و هواداران حزب توده ایران، به دوستان و آشنایان او تسلیت می گوید
خاطره رفیق امیر علی لاهرودی و یادش گرامی باد.


دبیرخانه کمیته مرکزی حزب تودهٔ ایران
۱۶ آذرماه ۱۳۹۳

 

نویدنو هم دردی خود را به مناسبت درگذشت رفیق لاهرودی  با خانواده ، رفقا و دوستان ایشان و فرقه دموکرات آذربایجان ابراز می دارد .

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: