نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2014-11-29

نویدنو  09/09/1393 

 

 

 

 

حزب تودهٔ ایران تهاجم دولتی به حزب کمونیست سودان و

بازداشت رهبران و کادرهای حزب را محکوم می‌کند

 

بنا بر گزارش‌هایی که به حزب توده ایران رسیده، در پی اعتراض‌های گستردهٔ مردمی به اوضاع اجتماعی-اقتصادی-سیاسی در شهرهای گوناگون سودان، موج تازه‌ای از سرکوب در این کشور به راه افتاده است. در سه ماه اخیر، نیروهای امنیتی دولت دیکتاتوری عمر البشیر سودان ده‌ها تن از فعالان دانشجویی، زنان، حقوق بشر، و از جمله شماری از رهبران حزب کمونیست سودان را دستگیر و زندانی کرده اند.

رفیق ابراهیم موسیٰ از رهبران برجستهٔ حزب کمونیست سودان نزدیک به دو هفته پیش در محل کارش در ادارهٔ جنگل‌بانی استان “نیل آبی” دستگیر و بازداشت شد. رفیق عادل محمد کِریازی از کادرهای حزب برادر نیز بیشتر از یک ماه است که در زندان به سر می‌برد. در زمان دستگیری این رفقا، رفیق سلیمان علی، دبیر اوّل حزب برادر در ایالت “نیل آبی”، نسبت به بازداشت این رفقا با استفاده از “قانون وضعیت اضطراری” که سه سال پیش به اجرا گذاشته شد، اعتراض کرده بود و خواستار آزادی فوری این رفقا شده بود. امّا در تازه‌ترین تهاجم به نیروهای سیاسی و کمونیست، روز ۱۱ آبان نیروهای امنیتی سودان به منزل رفیق سلیمان علی در شهر الدَمازین ریختند و او را نیز به زندان بردند. رفیق سلیمان علی به‌تازگی یک عمل قلب داشته است و به علت بیماری‌اش نیاز به مصرف روزانه و منظم دارو دارد، ولی نیروهای امنیتی حتّیٰ اجازه ندادند که او داروهایش را با خود ببرد. در اطلاعیه‌ای که ابوبکر، پسر رفیق، از جانب خانوادهٔ ایشان منتشر کرده است آمده است: “مسئولیت کامل سلامت و جان پدرم و دیگر دستگیرشدگان به عهدهٔ نیروهای امنیتی است.”
عادل فضل‌الله، صاحب یک چاپخانه، و یکی از کارگران زن چاپخانه به نام مودة احمد نیز به جرم تکثیر و پخش اعلامیهٔ حزب کمونیست سودان دربارهٔ ۵۰مین سالگرد “انقلاب اکتبر” سودان توسط نیروهای انتظامی دستگیر شده‌اند. قیام سراسری و “انقلاب اکتبر” سال ۱۹۶۴ (۱۳۴۳ش)در سودان منجر به سقوط دولت ابراهیم عبود شد.
اعضای حزب کمونیست سودان به جرم “اختلال در نظم و قانون”، “اشاعهٔ اکاذیب”، و “به خطر انداختن دولت” (سرنگونی رژیم) دستگیر شده‌اند که مجازات آن می‌تواند از مصادرهٔ اموال تا زندان طولانی‌مدت تا ابد، و حتّیٰ اعدام باشد.
بنا بر گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های سودان و اطلاعیه‌های حزب برادر، وضعیت جسمانی رفیق سلیمان علی که ۶۸ سال سن دارد، رو به وخامت دارد که موجب نگرانی شدید خانواده و رفقای حزبی او شده است.
حزب تودهٔ ایران نقض بنیادی‌ترین حقوق مردم و فعالان سیاسی توسط مقام‌های سودان برخلاف معیارهای پذیرفتهٔ جهانی، و بازداشت و حبس فعالان سیاسی و از جمله رفقای رهبری و کادرهای حزب برادر، حزب کمونیست سودان توسط نیروهای امنیتی را به‌شدت و قاطعانه محکوم می‌کند و خواستار آزادی فوری همه زندانیان سیاسی، از جمله و به‌ویژه رفقای کمونیست سودانی است. ما صمیمانه با حزب برادر و مردم سودان در مبارزه‌شان در راه عدالت اجتماعی، حقوق دموکراتیک و حقوق بشر اعلام همبستگی می‌کنیم و دولت و نیروهای امنیتی سودان را مسئول حفاظت از سلامت و جان رفقای دستگیر شده، و به‌ویژه رفیق سلیمان علی می‌دانیم که در وضعیت جسمانی نامساعدی در شرایط سخت و غیرانسانی زندان در بازداشت به سر می‌برد.

حزب توده ایران
۱۸ آبان ۱۳۹۳ (۹ نوامبر ۲۰۱۴)

به نقل از «نامه مردم»، شماره ۹۶۰، ۲۶ آبان ماه ۱۳۹۳

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: