نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 

2014-09-12

نویدنو  20/06/1393 

 

 

وعده های غرب به کی یف

آیا راز وحشتناکی آشکار شده است

کشورهای ناتو اخبار مربوط به قصد این سازمان جهت ارسال اسلحه به اوکراین را تکذیب کردند. یوری لوتسِنکو مشاور رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که نروژ، لهستان، ایتالیا ، فرانسه و آمریکا جهت ارسال تسلیحات مدرن به اوکراین ابراز آمادگی کردند. معلوم نیست آیا لوتسِنکو آرزو را با واقعیت اشتباه گرفته است و یا راز وحشتناکی را آشکار ساخته است.

اخباری مربوط به اینکه در اجلاس ناتو در ویلس بریتانیا 5 شرکت کننده آن– ایتالیا، نروژ، لهستان، آمریکا و فرانسه – قول دادند که تسلیحات مدرن را در اختیار اوکراین بگذارند. یوری لوتسِنکو مشاور رئیس جمهور اوکراین روز یکشنبه در صفحه خود در « فیس بوک» از این موضوع یاد کرد. پطر پروشنکو رئیس جمهور اوکراین نیز کمی زودتر در باره این موضوع در مصاحبه با بی.بی.سی صحبت کرده بود. او در نشست 5 سپتامبر حضور داشت. وی با اشاره به محرمانه بودن اطلاعات از کشورهای مشخص نام نبرد اما این نکته را مورد تأیید قرار داد که موافقت نامه تحویل تسلیحات مدرن به اوکراین وجود دارد. وقتی مشاور وی اخبار مربوطه را فاش ساخت، اعضای ناتو مجبور شدند بسرعت مقاصد خود را توجیه کنند.

یاتسِک سونت دبیر مطبوعاتی وزارت دفاع ملی لهستان اعلام کرد که لهستان قصد ندارد مدرن ترین تسلحیات را در اختیار اوکراین بگذارد و در اجلاس ناتو چنین تصمیمی اتخاذ نشده است. به گفته وی، در ویلس فقط از کمک مالی به میزان 15 میلیون یورو برای تجدید ساختار اداره ارتش اوکراین و مبارزه با جنایتکاری سایبرنتیک صحبت شده بود.

ایتالیا فقط قصد خود جهت تحویل کمک نظامی به اوکراین بشکل جلیقه های ضد گلوله و کلاه خود نظامی را مورد تأیید قرار داد و از امکان فروش 90 زره پوش به کی یف صحبت کرد.

واشنگتن اشاره کرد که پیشنهادی در رابطه با تحویل « تسلیحات مرگبار» به اوکراین نکرده است.

لارس ایمبِله سخنگوی وزارت دفاع نروژ گفت که کشور وی « قصد ندارد هیچگونه تسلیحات و یا فناوری جنگی به اوکراین بدهد». اما در اسلو مایلند این نکته را روشن کنند که به چه دلیل چنین اطلاعات نادرستی پخش شدند.

به احتمال زیاد، لوتسِنکو برای « استفاده داخلی» این موضوع را بیان کرده است یعنی این گفته برای شهروندان اوکراین در نظر گرفته شده است.

اژدر کورتوف کارشناس انستیتوی پژوهش های استراتژیک روسیه در اینباره گفت: وقتی در نبردها شکست می خورند مانند قضیه مقامات کی یف معمولا از پخش اطلاعات نادرست ، دروغ و تحریف حقایق استفاده می کنند تا موفقیتهای چندی را برای ساکنان خود به نمایش بگذارند. هیچ گونه موفقیتی در عرصه اقتصادی و یا سیاسی در کی یف مشاهده نشده است. از اینرو از تاکتیک پخش اطلاعات نادرست و دروغ استفاده می شود.

بطور کلی نباید این نکته را نادیده گرفت که کی یف بطور تصادفی اطلاعات محرمانه را فاش کرده است و از اینرو متحدان غربی را در وضعیت بدی قرار داده است. بهر حال، اوکراین یکبار دیگر خود را شریک نامطمئنی نشان داد. در این زمینه، حرف های همان یوری لوتسِنکو، در باره اینکه کشور در انتظار سرمایه گذاری های چند میلیاردی از طرف آمریکا، آلمان، چین و فرانسه است از واقعیت بدور است. البته علت آن نیست که امضای موافقتنامه آتش بس روز 5 سپتامبر بین کی یف و نیروهای مردمی جنوب – شرق اوکراین فعلا ضامن صلح پایدار نیست، بلکه اقتصاد اوکراین در وضعیتی قرار ندارد که بتواند سرمایه گذاران را جلب کند.

- هر نماینده عرصه تجاری که قصد دارد پول زیادی در اوکراین سرمایه گذاری کند، 10 بار فکر خواهد کرد که آیا ارزش آن را دارد سرمایه خود را به خطر بیاندازد. اوضاع اقتصادی کنونی اوکراین خیلی وخیم است. نرخ » گریوین» ( ارز اوکراین) افت شدیدی کرده است. کاهش ذخیره طلا نیز زیاد است. آژانس بین المللی رتبه بندی از جمله Standard & Poor’s پیش بینی کرد که بر اساس جمع بندی سال، تولید ناخالص ملی اوکراین بیش از 7 درصد افت کرده است. در چنین شرایطی کمتر کسی مایل است پول خودر ا به خطر بیاندازد. بهر حال، در دنیای معاصر کشورهای بسیاری هستند که شرایط اقتصادی در آنجا برای سرمایه گذاری مناسب تر است.

حتی صندوق بین المللی پول، که قبلا با سخاوتمندی زیادی به اوکراین وام داد در مقابل وضعیت دشواری قرار گرفته است. کی یف به وام های جدید نیاز دارد، اما آیا قادر به پرداخت آنها خواهد بود؟ در شرایط کنونی هیچگونه تضمینی وجود ندارد.

خواندن کامل متن http://persian.ruvr.ru/2014_09_08/277018178/

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: