نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2014-08-01

نویدنو  09/05/1393 

 

 

آغاز ارتباط تجاری ایران و آمریکا

 

کنسرن Boeing Co قرار داد مربوط به ارسال قطعات هواپیما را با شرکت هواپیمایی ایرانی Iran Air امضاء کرد.

کنسرن Boeing Co قرار داد مربوط به ارسال قطعات هواپیما را با شرکت هواپیمایی ایرانی Iran Air امضاء کرد. بزرگترین تولید کننده فن آوری های هوایی جهان و اولین شرکت آمریکایی ، تجارت خود با ایران را از سال 1979 آغاز کرد. بر اساس خبر ها توافق در دو فصل از سال تنظیم شد.

شرکت تولید کننده ی هواپیمای آمریکایی، قطعات هواپیما ، کتابچه های راهنما ، نقشه های ناوبری و اطلاعات تعویض قطعات و معاینه ی هواپیما را برای Iran Air ارسال می کند.

ایوان زاخاروف در این باره می نویسد.

کارشناسان کشورهای مختلف معامله ی Boeing Co و Iran Air را با پیشرفت سیستماتیک اجرایی شدن قراردادهای بدست آمده برای برنامه ی هسته ای ایران در ژنو و در نوامبر سال 2013 مرتبط می دانند. یادآوری می کنیم که درک مهمی در خصوص وظایف بین المللی جمهوری اسلامی ایران در زمینه ی عدم گسترس برنامه ی هسته ای بدست آمد. طی ماه های گذشته ایران آمادگی خود را برای همکاری باز و آشکار با آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان داد و محدودیت هایی را در توسعه ی برنامه ی هسته ای خود ایجاد نمود. از جمله جمهوری اسلامی ایران غنی سازی اورانیوم تا 5 درصد را محدود کرده و تجهیزاتی که اورانیوم را در سطح بالاتری غنی سازی می کنند از کار انداخت. تهران همچنین کار از بین بردن منابع اورانیوم غنی شده ی 20 درصد را ادامه می دهد.

واشنگتن نیز وظایف خود را بر اساس توافق ژنو انجام می دهد. آمریکایی ها 4 میلیارد و2 میلیون دلار از دارایی های ایران در خارج از کشور را از آزاد کردند.

شرق شناس روسی لئونید سیوکیاینن ، پروفسور مدرسه ی عالی اقتصاد ، می گوید : این اواخر نزدیکی مواضع تمامی طرفین ذینفع در خصوص برنامه ی هسته ای ایران هم از طرف ایران و گروه 5+1 و هم ایران و ایالات متحده ی آمریکا ایجاد شده است. سخن در خصوص کم شدن تحریم های آمریکایی در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران از اواخر سال 2013 و یافتن تدریجی مسیر های همکاری دو جانبه است.

یکی از این جهات ، حمل و نقل هوایی است . بر کسی پوشیده نیست که ناوگان هوایی ملی ایران به اصلاحات جدی نیازمند است. در ساختار Iran Air و شعبه های آن ، هواپیماهای روسی و تولید غربی و از جمله هواپیمای آمریکایی Boeing تولید شده تا سال های 1979 وجود دارند. برخی از آنها به اهداف جلب توریست تبدیل شده اند. چند سال پیش یکی از روس های علاقه مند به سفرهای هوایی برای پرواز در مسیر تهران – مشهد و در هواپیمای افسانه ای Boeing 707 ، که در رمان " فرودگاه" آرتور هیلی توصیف شده بود ، به ایران سفر کرد.

به طور جدی ، تحریم های یکجانبه و بین المللی آمریکا در ارتباط با هواپیماهای مسافربری به ضرر شرکت های هواپیمایی ایرانی بود. این کشور امکان خرید هواپیماهای جدید و همچنین قطعات برای تعمیر هواپیماهای موجود را از دست داد. در نتیجه در سال های اخیر در ایران تعداد سانحه های هوایی افزایش یافت. بنابراین توافق با Boeing از طرف ایرانی با استقبال روبرو شد. حسن بهشتی پور ، تحلیل گرد سیاسی کانال انگلیسی زبان پرس تی وی می گوید :

 

خاطر نشان می کنیم که شرکت هواپیمایی ایرانی قصد ندارند تنها با خرید قطعات برای هواپیماها از شرکت های غربی خود را محدود سازند. چندی پیش فرهاد پرورش رئیس کل شرکت هواپیمایی ملی ایران " هما" بیان داشت که شرکتش به حداقل 100 هواپیمای مسافربری احتیاج دارد و پس از لغو تحریم ها " هما" اقدماتی برای خرید آنها ترتیب می دهد. آقای پرورش در کنار Boeing از General Electric و Airbus به عنوان شرکای بالقوه خود نام برد.

http://persian.ruvr.ru/2014_07_31/275337416/

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: