نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2014-06-14

نویدنو  24/03/1393 

 

 

 عراق وبحران داعش

اوباما: به عراق نیرو اعزام نمی‌کنیم

درگیری‌ها در فلوجه و حمله هوایی به موصل

اتحادیه عرب اوضاع عراق را در نشستی فوق‌العاده بررسی می‌کند

رهبر داعش کیست؟

کدام گروهها به داعش کمک میکنند؟

تقدیر دختر صدام از حملات داعش؛ "روزی به عراق باز می‌گردم"

 

اوباما: به عراق نیرو اعزام نمی‌کنیم

» سرویس: بين الملل - آسيا،خاورميانه

کد خبر: 93032312314

جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۷

 1-3293.jpg

باراک اوباما اعلام کرد دولت عراق باید تلاشی جدی برای فائق آمدن بر اختلافات فرقه‌ای انجام دهد در غیر این صورت اقدام نظامی آمریکا نمی‌تواند در فرونشاندن ناآرامی‌ها موفق باشد.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به اینکه کشورش نیروی نظامی به عراق اعزام نخواهد کرد گفت: ما نمی‌توانیم این کار را برای آنها انجام دهیم.

اوباما از تیم امنیت ملی خود خواسته است گزینه‌های دیگری را پیشنهاد دهند که او طی روزهای آتی این گزینه‌ها را بازبینی خواهد کرد.

رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید تهدیدهای تروریستی در عراق نهایتا منافع آمریکا را نیز مورد تهدید قرار خواهد داد.

شبکه سی.ان.ان نیز گزارش داد، اوباما تصریح کرد، در کنار راه‌حل کوتاه‌مدت نظامی، سران عراق نیز باید تمایل خود را برای گرفتن تصمیم های دشوار و آشتی نشان دهند. همسایگان عراق نیز در تأمین یکپارچگی و ثبات در عراق منافعی دارند زیرا کسی مایل نیست ببیند گروهی تروریستی اوضاع را در کشور همسایه در اختیار دارد و این کشور در هرج و مرج فرو رفته است.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت، در نهایت این به عهده مردم عراق است که در این خصوص تصمیم‌گیری کنند.

وی ادامه داد: با این حال ما در چند روز آینده اوضاع عراق را از نزدیک دنبال می‌کنیم و اولویت‌مان جلوگیری از تهدید علیه کارکنان و نیروهای ما در آن سوی آب‌هاست.

اوباما گفت: تلاش‌های خود در منطقه را برای مقابله با تروریسم دوچندان می کنیم تا داعش نتواند پناهگاهی برای خود ایجاد کند. در عین حال از مخالفان میانه‌رو در سوریه نیز حمایت می‌کنیم و حمایت ما از نیروهای امنیتی عراق و دیگر شرکایمان در منطقه نیز ادامه خواهد داشت.

وی اظهار کرد: همچنین دیپلماسی فشرده‌ای را در داخل عراق و منطقه دنبال خواهیم کرد زیرا تنها زمانی می‌توان به بهبود اوضاع عراق امیدوار بود که اختلاف‌ها بدون دست زدن به جنگ و به گونه‌ای مسالمت‌آمیز حل شود.

اوباما اعلام کرد: زمانی که ثبات داخلی در عراق وجود نباشد، حمایت خارجی از این کشور هیچ تاثیری نخواهد داشت.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت: با کنگره درباره آنچه که باید در عراق انجام دهیم، رایزنی خواهیم کرد.

اظهارات اوباما در حالی مطرح شده که خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های دولت آمریکا گزارش داده است که رییس‌جمهوری آن کشور در حال بررسی امکان حملات هوایی با هواپیماهای بدون خلبان و هواپیماهای جنگنده است. براساس این گزارش، نظارت بیشتر و جمع‌آوری اطلاعات از جمله از طریق ماهواره و نیز کمک مالی از دیگر اقدامات احتمالی کوتاه‌مدتی است که بررسی می‌شود.

کاخ سفید نیز پیش از این اعلام کرده بود که به دنبال آن است تا به جای توجه به درخواست‌های عراقی‌ها در خصوص حملات هواپیماهای بدون سرنشین، نیروهای عراقی را تقویت کند تا بتواند با شبه نظامیان مقابله کند.

در چند روز گذشته پیکارجویان گروه "دولت اسلامی عراق و شام" چند شهر مهم عراق، از جمله موصل و تکریت را تصرف کرده‌اند. پیشروی سریع این نیروها به نگرانی از احتمال سقوط بغداد، پایتخت، دامن زده است.

تاکتیک‌های خشنی که نیروهای داعش در عراق و سوریه به کار گرفته‌اند ترس و وحشت زیادی را ایجاد کرده است. سازمان ملل متحد می‌گوید که داعش دست به اعدام نظامیان و غیرنظامیان زده است.

صدها هزار عراقی از مناطق تحت تسلط داعش گریخته و به کردستان عراق پناه برده‌اند.

 

درگیری‌ها در فلوجه و حمله هوایی به موصل

 تلاش داعش برای پیشروی به سوی بغداد و کربلا

» سرویس: بين الملل - آسيا،خاورميانه

کد خبر: 93032312084

جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۹

 

یگان واکنش سریع ارتش عراق اواخر شب گذشته با افراد مسلح در نزدیکی شهر فلوجه درگیر شد. نیروی هوایی عراق نیز مواضع افراد مسلح را در اطراف شهر موصل هدف قرار داد. این در حالی است که داعش از نیروهای خود خواسته است تا به سمت بغداد و کربلا پیشروی کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای‌نیوز عربی، هلی‌کوپترهای ارتش عراق مناطق شرقی، شمالی و غربی شهر فلوجه را هدف قرار دادند.

در همین راستا منابع امنیتی اعلام کردند که نیروی هوایی عراق پایگاه‌های افراد مسلح گروه دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش در اطراف شهر موصل را هدف قرار داده است.

مسئولان عراقی دستور داده‌اند که نیروهای این کشور به سمت شهر موصل در شمال عراق جهت آغاز عملیات آزادسازی این شهر از دست افراد مسلح حرکت کنند. این در حالی است که گروه دولت اسلامی عراق و شام از حامیان خود خواسته است تا به سمت بغداد و کربلا پیشروی کنند.

منابع اعلام کردند: پس از اینکه ارتش عراق نیروهای خود را از شهر فلوجه برای پیش‌روی به سمت استان صلاح‌الدین خارج کرد، افراد مسلح توانستند سه مسیری را باز کنند که شهر فلوجه را به اطراف آن متصل می‌سازد.

یک منبع امنیتی اعلام کرد که در طی حمله افراد مسلح داعش به گارد مرزی عراق در منطقه مرزی القائم چهار تن از نیروهای ارتش عراق کشته شده و 20 تن دیگر زخمی شدند. در همین حال منابع امنیتی عراق خاطرنشان کردند‌ که افراد مسلح دو منطقه اصلی در استان دیالی را تحت تصرف خود درآورده‌اند.

منابع اظهار کردند که افراد مسلح دو ناحیه السعدیه و جلولاء را در استان دیالی تحت تصرف درآورده که این دو منطقه در فاصله 65 کیلومتری از شمال شرق بغداد قرار دارند.

منابع آگاه همچنین از درگیری‌های افراد مسلح در ناحیه المقدادیه خبر دادند.

در همین راستا وزیر کشور ترکیه اعلام کرد: اوضاع جسمانی اتباع ترکیه‌ای که در کنسولگری ترکیه در شهر موصل عراق به گروگان گرفته شدند تاکنون خوب بوده است.

از سوی دیگر شرکت‌های آمریکایی که برای دولت عراق در عرصه دفاعی فعالیت می‌کنند کارمندان آمریکایی را که تعداد آنها به صدها تن می‌رسد از پایگاه هوایی عراقی که در فاصله 80 کیلومتری شمال بغداد قرار داشت به داخل بغداد انتقال دادند.

یک مسئول آمریکایی اعلام کرد که علت این اقدام حمله افراد مسلح به این منطقه بوده است. نیروهای کرد نیز شهر کرکوک را کاملا تحت کنترل خود درآوردند.

از سوی دیگر یکی از رهبران نیروهای پیش‌مرگ کرد در سخنانی عنوان داشت: ما اجازه نمی‌دهیم که حتی یک تن از اعضای داعش وارد شهر کرکوک شوند. این در حالی است که وزیر پیش‌مرگ‌ها از تلاش برای ترور وی در شهر کرکوک جان سالم به در برد.

از سوی دیگر ارتش عراق گروهی از افراد داوطلب را برای مقابله با گروه‌های مسلح تشکیل داده است.

منابع امنیتی اعلام کردند که در بصره روز پنج‌شنبه بیش از 13 هزار داوطلب به ارتش عراق پیوسته‌اند. به این افراد داوطلب آموزش داده خواهند شد و به استان نینوا انتقال داده می‌شوند.

در همین راستا آمریکا اعلام کرد که کمک‌های بشردوستانه خود به عراق را به 12.8 میلیون دلار افزایش داده است تا نیازهای افرادی که در داخل عراق به دلیل درگیری‌ها نقل مکان کرده‌اند برآورده سازد.

جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان این خبر گفت: آمریکا نگران است که اوضاع امنیتی در عراق، بحران انسانی در این کشور را عمیق‌تر سازد.

وی عنوان داشت: گزارش‌های سازمان بین‌المللی مهاجرت حاکی از این است که تعداد افرادی که به دلیل خشونت‌ها در موصل و مناطق اطراف آن ظرف روزهای جاری آواره شده‌اند به 500 هزار تن می‌رسد که 430 هزار تن دیگر نیز به دلیل درگیری‌ها در الانبار آواره شدند و حدود یک میلیون تن دیگر نیز به دلیل جنگ در عراق همچنان در مهاجرت به سر می‌برند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز با بیان اینکه باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا تصمیم‌های اصلی را در خصوص عراق در آینده‌ای نزدیک اتخاذ می‌کند تاکید کرد که تمام گزینه‌ها در حال حاضر روی میز است.

کری با بیان اینکه آمریکا نسبت به اوضاع کنونی در عراق به شدت نگران است گفت: آمریکا با نوری مالکی نخست‌وزیر عراق و مسئولان ارشد عراقی در تماس است.

 

اتحادیه عرب اوضاع عراق را در نشستی فوق‌العاده بررسی می‌کند

 

» سرویس: بين الملل - آسيا،خاورميانه

کد خبر: 93032312115

جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۶

 s5201321143732.jpg

به دنبال حملات گروه "دولت اسلامی عراق و شام" موسوم به داعش به شهرهای عراق و وخیم‌شدن اوضاع امنیتی در این کشور، منبعی در اتحادیه عرب اعلام کرد که این اتحادیه اوضاع عراق را در نشست روز یکشنبه خود مورد بررسی قرار می‌دهد.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، منبع مسئولی در اتحادیه عرب اعلام کرد که این اتحادیه در نشست فوق‌العاده خود در روز یکشنبه آتی، اوضاع عراق را مورد بررسی قرار خواهد داد.

 

به گزارش منبع مذکور، در این نشست درخصوص حمایت اتحادیه عرب از دولت عراق در مقابله با تروریسم بحث و گفتگو خواهد شد.

 

در همین راستا نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب اعلام کرد که وی در تماس تلفنی با هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق درخصوص اوضاع امنیتی در این کشور بحث و گفتگو کرده است.

 

وی ضمن ابراز نگرانی از افزایش انفجارهای تروریستی و حملات گروه "دولت اسلامی عراق و شام" موسوم به داعش به شهرهای عراق بر لزوم متحدشدن تمامی گروه‌های سیاسی و ملی عراق جهت مقابله با تروریسم تأکید کرد.

 

وی همچنین ضمن اعلام حمایت اتحادیه عرب از دولت و ملت عراق بر لزوم تحقق سازش ملی میان مسئولان عراقی تاکید کرد.

 

رهبر داعش کیست؟

» سرویس: بين الملل - آسيا،خاورميانه

کد خبر: 93032312094

جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴

0,,17703545_303,00.jpg

با پیش‌روی‌ گروه داعش در عراق اینک بیش از پیش بحث درباره رهبر این گروه بالا گرفته است. «ابوبکر بغدادی» با کشتارهایی که در یک سال اخیر داشته، به لحاظ معروفیت و نفوذ در میان گروه‌های افراطی از رهبر القاعده نیز پیشی گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شبکه خبری دویچه وله در گزارشی می‌نویسد: «القاعده هم شاید از "پیروزی‌های" اخیر گروه موسوم به "دولت اسلامی عراق و شام" (داعش) به حسرت و حسادت دچار شود. داعش با تسلط اخیر بر موصل، دومین شهر بزرگ عراق، عملا حیطه تصرفات و اقتدارش مساحتی را تا حدی گسترش داده است که کمتر گروه افراطی دیگری تاکنون به آن رسیده است. در همین حال، بر اساس آخرین گزارش‌ها، برخی از ساکنان شهر موصل از تخلیه خیابان‌های این شهر از سوی اعضای داعش براساس دستوراتی در زمینه عقب‌نشینی به منطقه ربیعه خبر دادند.

حوزه تسلط پر سرکوب و خشونت داعش هم‌اکنون از مرزهای حلب در سوریه شروع می‌شود، تا ۸۰ کیلومتری بغداد گسترش می‌یابد و هفت منطقه نسبتا مهم، از جمله دیرالزور، رقه، فلوجه و موصل را در برمی‌گیرد.

پیشروی‌های داعش را رهبر آن، "ابوبکربغدادی" فرماندهی می‌کند؛ مردی پر رمز و راز که نام اصلی‌اش را ابودعا ذکر می‌کنند.

از بغدادی تنها دو عکس موجود است، یکی مردی جوان را نشان می‌دهد با ابروهایی پرپشت و چهره‌ای گرد. در عکس دوم بغدادی پیرتر است، اما همچنان نگاهی سرد و خشک به دوربین دارد.

بغدادی در خفا زندگی می‌کند تا حیات و ممات خود را به خطر نیاندازد. سلف او، ابومصعب زرقاوی، سال ۲۰۰۶ هدف حمله هوایی نیروهای آمریکایی قرار گرفت و کشته شد. همین امر باعث شده که بغدادی محتاط‌ تر عمل کند و حتی هنگام سخنرانی برای اطرافیانش نقاب بزند. البته از سخنرانی‌های او هیچ نوار و سندی در دست نیست و برخلاف رهبر القاعده ایمن‌ الظواهری، هیچ‌گاه هم مواضع خود را در نوارهای ویدئویی منتشر نکرده است.

"استراتژی زیرک، قاتلی بی‌رحم"

بغدادی قدرت و اقتدار خود را در عرصه ترور به دست آورده است. روزنامه واشنگتن پست او را "استراتژی زیرک، قاتلی بی‌رحم و تامین‌کننده منابع مالی گروه" معرفی می‌کند که "در عین حال دست و دل باز هم هست".

هم منابع مالی قدرتمند در کشورهای عرب خلیج فارس از داعش پشتیبانی می‌کنند، هم وضع عوارض گمرکی در مرز عراق و سوریه این گروه را به مال و منالی رسانده است و هم فروش سیاه نفت شرق سوریه و نیز باج‌گیرها در شهرهای مختلف عراق برای آن منبع درآمدی فراهم کرده است.

واشنگتن‌ پست در تحلیل خود نوشته است که بغدادی ظرف یک سال با کشت و کشتارهای بی‌رحمانه خود نفوذ و تاثیری بین‌المللی‌ در میان دسته‌جات افراطی به هم زده که از کسی مثل الظواهری، رهبر القاعده هم فراتر می‌رود.

بنا بر برخی منابع، بغدادی سال ۱۹۷۱ در سامرا متولد شده و نام اصلی‌اش ابراهیم عواد ابراهیم علی بدری سامرایی ذکر می‌شود. او از خانواده‌ای باسواد و در عین حال مذهبی برخاسته و به نوشته‌ی واشنگتن پست، او فارغ‌التحصیل دوره دکترای علوم اسلامی دانشگاه اسلامی بغداد است.

تا سال ۲۰۰۳، یعنی تا زمان حمله آمریکا به عراق، بغدادی به کار وعظ و موعظه مشغول بود. بعد از حمله اما در شرق بغداد گروهی "جهادی" مسلح تشکیل داد و از همان هنگام هم در خفا ماند.

به نوشته واشنگتن پست، بغدادی سال ۲۰۰۵ توسط نیروهای آمریکایی در عراق دستگیر شد و ۴ سال را در اردوگاه بوکا در جنوب عراق در بازداشت بود. بنا بر برخی منابع عربی او در همین محل به تمرینات مشترک با نیروهای القاعده پرداخت.

سال ۲۰۱۰ که او رهبری القاعده عراق (دولت اسلامی عراق) را به عهده گرفت، نفوذ و وجهه افراطی‌های سنی که با دولت و نیروهای آمریکایی می‌جنگیدند، در پایین‌ترین سطح خود بود.

اما جنگ داخلی عراق نقطه عطفی در اوج‌گیری نفوذ و قدرت عمل بغدادی و گروه تحت رهبری او شد. در نتیجه این جنگ خلاء قدرتی در شرق سوریه به‌ وجود آمد که بغدادی توانست به راحتی آن را پر کند و این منطقه را تا حدود زیادی به زیر سلطه گروهش که حالا به "دولت اسلامی عراق و شام" تغییر نام داده بود، بکشد.

به زودی نزدیک به ۱۲ هزار شبه‌نظامی افراطی دیگر نیز از اقصی نقاط به داعش پیوستند. این گروه با رشته بمب‌گذاری‌های پرخون و خشونتی عملا توانست اراضی دیگری را به تصرف خود درآورد.

تهدیدی برای کل منطقه

ایمن الظواهری پیوسته از بغدادی خواسته بود که حیطه عملیات خود را به عراق محدود کند و سوریه را به جبهه النصرة بسپارد. اما در ژوئن ۲۰۱۳ بغدادی از تبعیت از القاعده سرباز زد و از آن اعلام استقلال کرد. به نوشته لوموند داعش در حال حاضر ۱۰ هزار نیرو در عراق دارد و بین هفت تا هشت هزار نیرو در سوریه.

بغدادی نفر دوم در فهرست تروریست‌های بین‌المللی تحت تعقیب آمریکاست. وزارت خارجه ایالات متحده برای هر نشانه‌ای که به دستگیری یا نابودی بغدادی منجر شود، ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده است. اما فقط آمریکا نیست که از پیشروی‌های اخیر بغدادی و گروهش سخت نگران است. برای ترکیه و ایران هم این روند بسیار نگران‌کننده شده است.

بعید نیست که برخی کشورهای سنی منطقه که دولت عراق را به دلیل اتحادش با ایران و سوریه ضعیف و ضربت‌خورده می‌خواهند، از اقدامات و پیشروی‌های داعش ناخشنود نباشند، اما این نگرانی هم هست که بغدادی همچون اسامه بن‌ لادن فردا سمت حملاتش را متوجه محافل حاکم این کشورها کند

 

کدام گروهها به داعش کمک میکنند؟

علاوه بر گروههای چندگانه عراقی که درخیانتی آشکار درحال همکاری با داعش هستند رسانه هایی مانند توییتر،فیس بوک ،هماهنگی بهار عراق، تریبون عراق و شام و اخبار داعش نیوز بطور مدام وظیفه جنگ روانی را به نفع این گروهک برعهده گرفته اند.

ده‌ها گروه تروریستی در این روزها در برخی مناطق عراق در کنار گروه تروریستی داعش وارد جنگ شده و به کشتار مردم و تخریب زیربناههای این کشور مشغول هستند


به گزارش شبکه خبری البرز ، کارشناسان مسائل عراق عقیده دارند که قدرت داعش در وضعیتی نبوده است که بتواند در زمانی کوتاه به موفقیت هایی در تصرف برخی از مناطق و شهرهای مهم عراق دست یابد


پایگاه اطلاع رسانی عراقی "المسله" با ارائه اطلاعاتی از فعالیت گروههای مختلف در کنار تروریست های داعش واقعیت حمایت و همکاری همه جانبه تروریست ها در کنار هم برای ضربه زدن به وحدت ملی این کشور را افشا کرده است

 
موضوع حمایت گروههای مختلف از داعش به خصوص از آن جهت اهمیت دارد که آخرین اطلاعات حاکیست که گروه دولت اسلامي عراق و شام (داعش) با دراختیار داشتن عناصر مسلحي كه تعدادشان از هزار نفر تجاوز نمي كند ، شهر موصل را اشغال كرده است

 
به عقیده کارشناسان اشغال شهري با جمعيت دو ميليون نفر صرفاً توسط گروه داعش صورت نگرفته است، بلكه صدها نفر از عناصر گروه هاي ديگر نيز به آنان پيوسته و ده ها نفر نيز در داخل شهر كه به منزله ستون پنجم هستند ، به تعجيل در سقوط اين شهر كمك كردند

 
در راس گروههای همرزم تروریست های داعش، بعثی ها و افسران ارتش صدام قراردارند که در کمک های اطلاعاتی و عملیاتی بازوی مهمی برای داعش به شمار می آیند

 
حزب بعث 

 
از مهم ترين گروه هايي كه از داعش حمايت كرد و به آن پيوست  گروه هاي حزب منحل شده بعث بود كه اشغال موصل را فرصتي براي تاكيد برحضور خود در عرصه تلقي كرد

 
برخي منابع به پايگاه المسله گفتند كه نيروهاي وابسته به حزب منحله بعث كه لباس نظامي زيتوني رنگ ( لباس نيروهاي امنيتي در زمان صدام حسين ) به تن داشتند، در خيابان هاي موصل گشت مي زنند و از عزت الدوري فرمان مي گيرند

 
افسران سابق ارتش عراق 

 
ده ها نفر از افسران ارتش سابق عراق و نيروهاي گارد رياست جمهوري و سازمان اطلاعات صدام هم به گروه داعش پيوسته اند

 
در لحظه ورود داعش به شهر موصل، ده ها نفر از نظاميان فراري از خدمت براي كمك به تصرف شهر موصل به تروریست ها پيوستند. تعداد اين نيروها زماني افزايش یافت كه گروه داعش درهاي زندان ها را باز كرد و زندانيان را که بسیاری از آنها در ریختن خون مردم عراق دخالت مستقیم داشته اند ، به جنگ در كنار اين گروه دعوت كرد

 
ارتش مجاهدين 

 
درموصل در كنار گروه داعش، تعدادي از اعضای گروه هاي ديگر نيز مي جنگند كه يكي از مهم ترين آنان، ارتش مجاهدين است. این ارتش گروهی سلفي است كه براي از سرگیری فعاليت خود كه از سال 2003 شروع شد، تلاش مي كند

 
نيروهاي گروه نقشبنديه 

 
پايگاه المسله همچنين فعاليت هاي نيروهاي گروه نقشبنديه را پي گيري كرد، اين گروه توسط "عزت ابراهيم الدوري" معاون صدام حسین رهبري و در شمال عراق فعاليت مي كند و داراي طرفداراني در مناطق كردنشين است

 
به علت تنوع و كثرت طرف هايي كه دركنار داعش در موصل مي جنگند، منابعي در شهر موصل به رسانه ها اعلام كردند كه تصميمي مبني بر تشكيل شوراي يكپارچه براي اداره اين شهر متشكل از افسران سابق و نمايندگان گروه هاي اسلامي وجود دارد

 
ارتش اسلامي عراق 

 
تصاويري از نيروهاي گروه موسوم به "ارتش اسلامي درعراق" منتشر شده که يك گروه متشکل از افسران سابق ارتش عراق و برخی عشاير طرفدار صدام تشكيل شده است

 
گردان هاي انقلاب بيستم 

 
شيخ حارث الضاري رهبر این گروه درتلاش است تا از طريق گردان هاي "انقلاب بيستم" حضور خود را در نبرد مسلحانه در موصل و ديگر مناطق شمال بغداد به نمايش بگذارد، اين گروه به الضاري كه درخارج ازعراق مقيم است، اعلام وفاداري كرده است

 
گروه ارتش " انصار السنه

 
اين گروه به گروه هاي مسلح درموصل امكان داد كه فرماندهان و كردهاي ارتش و نيز اهالي موصل و تكريت و مناطق غربي را كه همه آنان با اين گروه هاي مسلح ارتباط دارند، فراري دهند
 
داعش و گروه هايي كه با آن هم پيمان شده اند، از درگيري در مناطقي كه تحت سلطه نيروهاي كرد هستند يعني مناطقي كه مسيحيان و كردها درآن ساكن هستند، پرهيز مي كنند و به نظر مي رسد كه هدف آنان از اين رويكرد ، تكميل سلطه خود بر همه مناطق شهر است

 
منابع ياد شده به پايگاه المسله گفتند كه افسران و نظاميان فراري كرد عليرغم اينكه از دولت بارزاني دستور گرفتند كه وظايف خود را ترك كنند، اما به طور مخفيانه به ارتش انصار السنه اعلام وفاداري كردند ، اين گروه ، گروهي به اصطلاح جهادي است كه سپتامبر 2003 تشكيل شد و درميان اعضاي آن ، اعضاي سابق گروه كرد انصار الاسلام و جنگجويان عراقي و سلفي عرب هستند
 
"
محمد هايف المطيري" شيخ تندرو و دبير كل تشكل " ثوابت الامه " (آرمان هاي ملت) طي اظهارنظري درباره استقرار گروه هاي مسلح و تنوع اين گروه ها گفت موصل توسط اهالي شهر موصل با رويكردهاي مختلف آنان آزاد شد و نه فقط داعش

 
افزون بر گروه هاي مسلح ، رسانه هاي مختلف نیز به عنوان بازوی تبلیغاتی درهفته های اخیر در کنار داعش فعالتی کرده اند. مهم ترين آن ها صفحات عناصر داعش در توييتر و "هماهنگي بهارعراق" و "تريبون عراق وشام" و "اخبار داعش نيوز" است كه همه آن ها، به عنوان ابزاري براي اطلاع رساني درباره داعش در موصل، رمادي و مناطق ديگر فعاليت مي كنند.

 

تقدیر دختر صدام از حملات داعش؛ "روزی به عراق باز می‌گردم"

» سرویس: بين الملل - آسيا،خاورميانه

کد خبر: 93032312223

جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۶

 

در پی حملات گروه داعش به موصل و دیگر شهرهای عراق و کنترل برخی شهرها، دختر صدام با بیان اینکه وی روزی به عراق بازخواهد گشت، گفت: من از عقب‌نشینی نیروهای دولتی عراق از شهرهای این کشور بسیار خرسندم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رغد صدام، دختر صدام، دیکتاتور سابق عراق در گفتگویی تلفنی با روزنامه فرامنطقه‌ای القدس‌العربی گفت: من از پیروزی‌های مخالفان دولت کنونی عراق و همچنین عقب‌نشینی نیروهای دولت نوری مالکی، نخست‌وزیر این کشور از شهرهای عراق بسیار خرسند و خوشحالم.

وی افزود: خوشحالم که عزت ابراهیم، رهبر حزب بعث عراق و گروه حامی وی در یکپارچه‌کردن گروه‌های دیگر از جمله گروه "دولت اسلامی عراق و شام" موسوم به داعش و ارتش مجاهدین برای سلطه بر شهرهای سنی‌نشین عراق پیروز شده‌اند.

رغد با بیان اینکه وی لحظه به لحظه حوادث عراق را دنبال می‌کند، گفت: من مطمئنم که روزی به عراق بازمی‌گردم و برای شادی روح پدرم فاتحه می‌خوانم!

وی خاطرنشان کرد: من با اینکه از نزدیک شاهد حوادث عراق هستم اما هیچ‌گونه فعالیت سیاسی انجام نمی‌دهم.

از سوی دیگر حریر حسین کامل، دختر رغد صدام نیز از تحولات حاصل شده در عراق و به ویژه عقب‌نشینی نیروهای دولتی عراق از تکریت ابراز خشنودی کرد.

پیشتر دولت عراق رغد صدام و دیگر مسئولان نظام سابق این کشور را در لیست افراد تحت تعقیب قرار داده بود. رغد صدام و خواهرش، رنا در حال حاضر در اردن و ساجده طلفاح، مادر وی در قطر به سر می‌برند.

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: