نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2014-05-29

نویدنو  08/03/1393 

 

 

 

« هم اسلحه، هم فاحشه، هم مواد مخدر...»، یا پطر پاراشنکو

گریگوری کالیادا - برگردان: ا. م. شیری

 

۴ خرداد- جوزا ۱۳۹۳

صرفنظر از میزان مشارکت مردم در انتخابات رئیس جمهوری اوکراین در روز یکشنبه (۲۵ ماه مه)، نتیجه آن، به باور عمومی، از پیش مشخص شده است: پاراشنکو، فرد مورد علاقه آمریکا را رئیس جمهور اعلام خواهند کرد. نقشه جغرافیائی اولویتهای انتخاباتی که برای ۲۵ ماه مه تعیین شده، اوکراین را باز هم بیشتر تقسیم خواهد کرد: تولید کننده شکلات و سارق «نجیب» پولهای کشور را در بخش قابل ملاحظه ای از کشور بعنوان رئیس جمهور نخواهند پذیرفت. حتی در صورت اداره مستقیم اوکراین با اشاره دست بایدن،نولاند و پائت، پاراشنکو هیچ شانسی برای متوقف ساختن جنگ خونین داخلی ندارد. بویژه اینکه، آمریکائیها چنین وظیفه ای را برای «خرگوش شکلاتی» تعیین نکرده اند...

میلیاردر پاراشنکو، کسب و کار خود را با شستن پولهای کارگاهداران کهنه اتحاد شوروی آغاز کرد. افسانه های حاکی از چگونگی موفقیت کسب و کار فردی پاراشنکو ابداعی هستند. روابط جنائی پدرش که در سال ۱۹۸۶ بجرم سرقت ثروتهای هنگفت محکوم و به زندان افتاد، به کمک او شتافتند. پدرش بعد از آزادی از زندان، ابتدا به تجارت مشغول شد و سپس پسرش را به این کار جلب نمود. به تجارت کثیف مشغول شدند: همه چیز از تصرف اموال دولتی بوسیله باندهای مسلح آغاز گردید. پاراشنکوها فقط اوکراین را تهدید نمی کردند. وکیل دادگستری مشهور کی یف، تاتیانا مونتیان، کار خانوادگی آنها در ترانسدنسترویا را (جمهوری خودمختار جدایی طلب مولداوی. م.) بخاطر می آورد: «وحشتناک بود: هم اسلحه، هم فاحشه، هم مواد مخدر حمل و نقل می شد، و همه آنها را این پدر و پسرک هدایت می کردند». در مقابل همه این خدمتگزاریها، در سال ۲۰۰۹ پطر پاراشنکو از پدرخوانده خود،  ویکتور یوشنکو، عنوان قهرمان اوکراین را برای پدرش خرید.

پطر پاراشنکو در سایه تلاشهای خستگی ناپذیر در بکارگیری پولهای بودجه برای خدمت به کسب و کار شخصی وسیعا شهرت یافت. استاد پولسازی «زیرمیزی»-  رئیس جمهور آینده بخشی از اوکراین خواهد بود. او بارها به فساد مالی در مقیاس بزرگ، به لابیگری علنی، به تقلب و دستکاری در بودجه، به فرار از پرداخت مالیات، به معاملات غیرقانونی هنگام خرید سهام مؤسسات، به تهدید به قتل مخالفان سیاسی و رقبای خود متهم شده است. با این حساب، آنکه برای سرقت پولهای بودجه تلاش می کند، نه یک دله- دزد خرده پا، بلکه یک الیگارش واقعی، صاحب امپراطوری عظیم کسب و کار چندین رشته ای می باشد.

در رتبه بندی جهانی یهودیان ثروتمند بر اساس لیست مجله آمریکائی فوربس (Forbes)، پطر پاراشنکو با داشتن ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون (یک میلیارد و ششصد میلیون) دلار ثروت، در ردیف ۱۳۰ جای گرفته است. نام اصلی رئیس جمهور آینده اوکراین پطر والتسمان است. این الیگارش نام خانوادگی پارشنکو را از مادر یهودیش به ارث برده است.

در گذشته پاراشنکو یکی از حامیان مالی حزب «اوکراین ما» و ویکتور یوشنکو بود. پاراشنکو، مالک «کانال پنجم» می باشد، که طی سالیان زیادی به تبلیغات خشن ضد روسیه مشغول است. تا زمانهای اخیر، سود کمپانی «روشن»( Roshen) متعلق به او از کار در بازارهای روسیه سالانه به صدها میلیون دلار بالغ می شد. بر اساس شاخص های سال ۲۰۱۲ سهم روشن از بازار محصولات قنادی روسیه ۳ و ۲ دهم درصد (رتبه ۶ در میان تولید کنندگان) بود. پاراشنکو پولهای بدست آورده از روسیه را همواره برای اجرای پروژه های ضد روسیه مصرف می کرد.

نامزد امروزی ریاست جمهوری و رئیس جمهور فردا، مبارزه برای بازپس گیری کریمه و دفاع از اوکراین در مقابل «تجاوز خارجی» را اولویت خود می نامد. پیدا کردن پیشنهادات مشخص در برنامه پیش از انتخاباتی پاراشنکو دشوار است، چرا که هیچ پیشنهادی در آن وجود ندارد. جای آنها را دعوت به ساختن اوکراین «آزاد و اروپائی»، «بازسازی ارتش» و غیره گرفته است. هرگاه که پاراشنکو از «میهن پرستی»، «اتحاد ملی»، «دفاع از حقوق بشر» جرف می زند، بسیاری از مردم اوکراین احساس انزجار می کنند.

پطر پاراشنکو حتی بعنوان یک آفتابپرست سیاسی مشهور است. این الیگارش برای دست درازی به حزانه دولتی با وقاحت خاصی به داخل سیاست اوکراین وارد شده است که کوتاه کردن دست او از آنجا دیگر ممکن نیست. با وجود همه هوسها و عطش آشکار به قدرت، او فاقد تیم نامدار، مستعد و متخصص می باشد. نه فکری دارد و نه برنامه ای برای عمل. فقط پول دارد و آرزو برای کسب قدرت و داشتن پول باز هم بیشتر.

اکنون پطر پاراشنکو با وجود کنترل گروههای منطقه ای حاکم در استانهای وینیتسیا، ولین، چرنوویتسک و زاپاروژی، آرزوی تصاحب همه اوکراین را در سر می پروراند. توطئه های سیاسی پاراشنکو، که نامش با دهها جنجال پیوند خورده، هیچ حد و مرزی نمی شناسد. او یکی از پرسوناژ منفور و عنصر فاسد شماره یک اوکراین بوده و خواهد بود. ، برغم شکست دهها نقش پاراشنکو در سیاست بزرگ اوکراین، اکنون در سایه حمایت های همه جانبه واشنگتن، او خودش را برای نشستن بر صندلی ریاست جمهوری آماده می کند.

http://www.fondsk.ru/news/2014/05/23/i-oruzhie-i-prostitutki-i-narkota-ili-petr-poroshenko-27651.html

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: