نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2014-04-11

نویدنو  22/01/1393 

 

 

 کارزارِ کمونیست‌هایِ هند برضدِ چند‌ملیتی‌ها!

 

حزب کمونیست هندوستان(مارکسیست) همزمان با اعلام ورود تسکو (TESCO)- دومین فروشگاه بزرگ خواربار و کالاهای عمومی در دنیا- به بازار هندوستان، فراخوان خود برای بیرون راندنِ فروشگاه‌های بزرگ چند ملیتی از بخش خُرده‌فروشان از سر گرفت.

 

 این فروشگاه زنجیره‌ای غول‌آسا اعلام کرد که، برای خرید ۵۰ درصد از سهام شرکت ترنت هایپر مارکت (Trent Hypermarket Ltd)، متعلق به شرکت تاتا (TaTa) ، که ۱۲ فروشگاه زنجیره‌ای را در جنوب و غرب هندوستان می‌گرداند، ۸۵ میلیون پوند سرمایه‌گذاری خواهد کرد. از زمانی که دولت نولیبرالی هند به رهبری حزب کنگره در سال ۲۰۱۲ سرکار آمده است، نظارت بر عملکرد شرکت‌ها با مالکیت خصوصی کاهش یافته است که به ترس و نگرانی همگانی از تصرف بازارهای خریدوفروش نیازهای روزانه مردم هندوستان از سوی شرکت‌های خارجی، به خطر افتادن ۴۰ میلیون شغل، و روند خروج شتابان سودهای حاصل از کشور، دامن زده است. حزب کمونیست هندوستان (مارکسیست) در بیانیة‌ انتخاباتی‌اش تعهد کرد که محدودسازیِ سست شده در مورد سرمایه‌های خارجی را دوباره برقرار خواهد کرد. رهبران حزب در سخنرانی‌ای انتخاباتی در دهلی نو، دولت را به دلیل افزایش بهای مواد غذایی و باز گذاشتنِ دستِ شرکت‌های سرمایه‌دار خصوصی در ”چپاول منابع طبیعی کشور، ازجمله زمین، تولیدات کانی، و میدان‌های گاز زیرزمینی“ به‌شدت نکوهش کردند. پراکاش کارات، رهبر حزب، فساد ”بی‌سابقه‌“ در دستگاه دولتی هند را محکوم کرد و یادآور شد که‌، حزب ملی‌گرای راست افراطی وابسته به آیین هندو به نام  بی جی پی (BJP)، که دیگر مخالف عمدة دولت به‌شمار می‌رود، در رسوایی دست کمی از حزب کنگره ندارد. کارات گفت: ”کشور را از بندوبست‌های سیاسی حزب‌های کنگره و بی جی پی باید رها ساخت.“

حزب همچنان برپاییِ ”سامانه توزیع غیرخصوصی همگانی“ جهت فراهم‌ساختن تغذیه ارزان برای مستمندان، افزایشِ مالیات بر درآمد ثروتمندان و سودِ شرکت‌ها، و اختصاص دادنِ بودجه بیشتر برای بهداشت و آموزش را خواستار شد. حزب  کمونیست هند (مارکسیست) واگذاریِ یک سوم کرسی‌های نمایندگی در استان‌ها و کنگره ملی به زنان و نیز الغایِ مجازات اعدام در کشور را خواستار گردید.

 

به نقل از نامه مردم، شماره 944، 18 فروردین ماه 1393

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi       بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: