برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2023-05-17

نویدنو 1402/02/22        Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • حزب کمونیست پاکستان از همان آغاز ارزیابی کرد که تقسیم وانشعاب آشکاری در تمام نهادهای دولتی ، ازجمله در ارتش و دادگستری وجود دارد، که ازاین احزاب سیاسی رقیبی که برای تسخیر راهروهای قدرت خنجر کشیده اند حمایت می کنند. این تضادهای به تازگی گسترش یافته در 75 سال گذشته چشم انداز تاریخی مشابهی نداشته اند،

 

 

ارزیابی حزب کمونیست پاکستان از ناآرامی کنونی درپاکستان:

میدان نبردنایبان مورد حمایت چین و امپریالیسم امریکا

یک سال است که پاکستان وارد آشنفتگی شدید سیاسی و اقتصادی شده است، به ویژه از روزی که جنبش عدم اعتماد توسط ائتلاف احزاب مخالف " جنبش دموکراتیک پاکستان" علیه ائتلاف حزب حاکم تحت رهبری تحریک انصاف پاکستان وارد مجلس شد، که درآن زمان موفق شد دولت تحریک انصاف پاکستان را سرنگون کند.

تحریک انصاف پاکستان، امریکا و ارتش پاکستان را به عنوان شرکای جنبش دموکراتیک پاکستان در توطئه برای سرنگونی دولت خود مقصر اعلام کرد. تحریک انصاف پاکستان دولت جدید را با خروج از مجلس ملی ، منحل کردن دو مجلس ایالتی، و اجرای تظاهرات خشن خیابانی و مسدود کردن زیرساخت های شاهرگ اصلی در سراسر کشور تحت فشار قرار داد. تنها هدف پشت این عمل وادارکردن دولت به انتخابات جدید، جمع آوری حداکثرسرمایه احساست امریکا ستیزی و ضد ارتش افکارعمومی، کسب دوباره راه روهای قدرت با اکثریت متقاعد کننده، و اصلاح قانون اساسی به شکل ریاست جمهوری تکرارکننده حاکمیت دیکتاتوری و فاشیست طیب اردوغان در ترکیه بود.

دولت ائتلاف جنبش دموکراتیک پاکستان با واردکردن رهبر تحریک انصاف پاکستان به پرونده های مدنی، اخلاقی، جنایی و فساد تلافی کرد. با این حال، تمام این اقدامات از سوی متحدان جانبدار تحریک انصاف پاکستان در سازمان‏ های مدنی، نظامی و قضایی باطل و ناوارد اعلام شد، که اوضاع را تاجایی خراب تر کرد که در 9 ماه می، در پرونده فساد 200میلیون دلاری( پول غیرقانونی سرمایه دار پاکستانی ضبط شده دربریتانیابه وسیله دولت تحریک انصاف پاکستان درپاکستان به او برگردانده شد) نیروهای شبه نظامی رهبر تحریک انصاف پاکستان را توقیف کردند و در نتیجه، یک واکنش خشن برنامه ریزی شده در سراسر پاکستان شعله ور شد که در طی آن تاسیسات دولت و ارتش از جمله پادگان های ارتش در شهرهای مختلف، ستاد مرکزی ارتش، رادیو پاکستان، خانه فرمانده سپاه (محل سکونت بنیان گذار پاکستان آقای جناح) درلاهور مورد هدف قرارگرفتند و به آتش کشیده شدند و حتی مجسمه های شهیدان در سراسرکشور نابودشد. با وجود خشونت جنگ طلبانه از سوی تحریک انصاف پاکستان، دادگاه عالی پاکستان با کنار گذاشتن هرعقلانیت قانونی و قانون اساسی دولت را برای ارائه توضیح دستگیری رئیس احضار کرد و دستور آزادی او را صادرکرد.

حزب کمونیست پاکستان از همان آغاز ارزیابی کرد که تقسیم وانشعاب آشکاری در تمام نهادهای دولتی ، ازجمله در ارتش و دادگستری وجود دارد، که ازاین احزاب سیاسی رقیبی که برای تسخیر راهروهای قدرت خنجر کشیده اند حمایت می کنند. این تضادهای به تازگی گسترش یافته در 75 سال گذشته چشم انداز تاریخی مشابهی نداشته اند، ارتش نفوذ قدرتمند( اجتماعی، سیاسی، و اقتصادی) خود را با کمک دادگستری و دست کاری این حزب های سیاسی برقرار کرد و کنترل پاکستان را گاهی از طریق حاکمیت مستقیم نظامی و گاهی به واسطه رژیم های دو رگه  که در صورت غیرنظامی اما عملا تحت کنترل نهاد ارتش بودند حفظ کرد. حزب کمونیست پاکستان اعتقاد دارد که وضعیت تحریک آمیز کنونی محلی شده نیست بلکه به نیابت از تضادهای بازیگران بزرگ تری است که ساختارهای منطقه ای( بریکس، شانگهای) درحال بازسازی ورها کردن خود از نفوذ امریکا و کشورهای متحدآن هستند. پاکستان به خاطرجایگاه راهبردی خود، به ویژه در زمینه کریدوراقتصادی چین – پاکستان، که محل ارتباط حیاتی و تنها راه ارتباط چین با ایران، افغانستان، خاورمیانه، آفریقا و آب گرم دریای عرب است،  به ویژه اگر انسداد بالقوه دریای جنوب چین از سوی امریکا و کشورهای منطقه ای متحدآن تحقق یاد میدان نبرد کلیدی است.

حزب کمونیست پاکستان معتقد است که تضادهای پدیدارشده در میان سرمایهدارها، نخبگان فئودال( که بر حزبهای سیاسی مسلط هستند)، ونخبگان بسیار ممتاز رسمی درسازمان های قضایی، مدنی و نظامی به سرعت درحال افزایش است. آن ها نگران نیستند که شمشیر افلاس پاکستان که درطی یک سال درپرواز بوده است اکنون به صورت مصنوعی به تاخیر انداخته می شود. در نتیجه، شهروند عادی طعمه تورم بالای بی سابقه( رسما بالای 48 درصداما به صورت غیر رسمی بیش از 75 درصد است)، بیکاری شدید، وناآرامی های اجتماعی و امنیتی است. سیستم کنونی ظرفیت وت وانایی خود را برای فراهم آوردن هر راه حل عملی برای بدبختی های طبقه های لگدمال شده پاکستان، طبقه کارگر و روستائیان کاملا از دست داده است.

حزب کمونیست پاکستان از جوانان، دانشجویان، کارگران کارخانه، مستاجران مزارع، کشاورزان خرده پا، روشنفکران، روزنامه نگاران، وکلا، جامعه، زنان و دیگرطبقه کارگر پاکستان می خواهد که دشمنان واقعی خود را بشناسند. به جای تبدیل شدن به مهمات نیروهای امپریالیستی (بلوک های چین و امریکا) و دست نشانده های محلی سرمایه دارها، فئودال ها و نخبگان رسمی، باید در پلتفرم طبقه کارگر حزب انقلابی براساس ایده ال های سوسیالیستی متحد شوند، این نیروهای ضد انقلابی خون آشام را محاصره کنند، به چالش بکشند، شورش کنند ومبارزه انقلابی قدرتمندی را برای حقوق اجتماعی، سیاسی و اقتصادی علیه این نیروهای بهره کش به راه اندازند، حقوقی که تنها تحت حاکمیت دیکتاتوری پرولتاریا تضمین می شود.

 

امداد قاضی

دبیرکل حزب کمونیست پاکستان

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست