برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2023-05-17

نویدنو 1402/02/27        Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • شکست دادن حزب عدالت و توسعه با آمدن حزبی مشابه عدالت و توسعه توهم بزرگ وفریب دادن مردم بود. ائتلاف به اصطلاح ملی عامل این توهم است و برای فریب مردم تلاش می کند.

 

 

 

ارزیابی اولیه کمیته مرکزی حزب کمونیست ترکیه

 از نتایج انتخابات 14 می: "فریب بزرگ"

شکست دادن حزب عدالت و توسعه با آمدن حزبی مشابه عدالت و توسعه توهم بزرگ وفریب دادن مردم بود. ائتلاف به اصطلاح ملی عامل این توهم است و برای فریب مردم تلاش می کند.

از سوی دیگر، حزب عدالت و توسعه، بیش از 20 سال درحال فریب کشور بوده است. اکنون فرصت دارد مدت طولانی تری در مجلس واحتالادر دفتر ریاست جمهوری به این کار ادامه دهد . باوجود تمام فقر، بی عدالتی و ویرانی ناشی از زلزله، بخش های بزرگی از جامعه با رای دادن به حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی نمی خواهند به فراتر از توهمی که از سوی دولت ایجاد می شود بروند.

برای انجام این کار دخالت هایی لازم بود تا اولویت های سیاسی و ایدئولوزیک آن ها، که عملاکاملا متزلزل بود واژگون شود. از سوی دیگر ائتلاف ملی، کل راهبرد خود را روی جلوگیری از این دخالت ها بنا کرده است. تنها دفاع از سکولاریسم، ضد امپریالیسم و زیر سوال بردن نابرابری ژرف ناشی از اقتصاد بازار می توانست پایگاه اجتماعی ائتلاف مردمی را بسیج کند.

شاید این بسیج کردن نمی توانست نتایج مورد انتظار را در انتخاب به دست آورد، اماتصویر جاری در ترکیه  را می توانست به صورت ریشه ای تغییر دهد.

ائتلاف ملی برای جلوگیری از این بسیج تشکیل شد. ائتلاف مردم و ائتلاف ملی یک دیگر را تکمیل می کنند.

هردو ائتلاف، از جانب خودشان، به ایجاد وضعیت توهمی خدمت کردند که بخش بزرگی از جامعه را شامل می شود، و اردوغان کسی بود که در این جا یک قدم به پیش برداشت.

حزب چپ سبز(حزبی که حزب دموکراتیک خلق تحت نام آن وارد انتخابات شد) با تنوع سیاسی و ایدئولوژیک خود و نفوذ درمیان جمعیت کرد به این تصویر افزوده شده بود. این سازمان، که براساس شکاف ها و تنش ها در داخل سیاست های بورژوایی عمل می کند و به عمل خود ادامه خواهد داد، ازهمان توهم تغذیه می شود و شانس تبدیل شدن به بازیگری مستقل را از دست داده است.

از طرف دیگر، حزب کارگر( حزب کارگران ترکیه، حزبی که در سال 2014 از حزب کمونیست ترکیه انشعاب کرد واز لیست حزب دموکراتیک خلق وارد مجلس شد) با جذب کسانی که  از شباهت ائتلاف ملی به حزب عدالت و توسعه ناراحتند، اما کسانی هستند که می خواهند از راه آسان و در داخل محدویت های این نظم اجتماعی به آزادی و عدالت دست یابند فضای فریبنده دیگری ایجاد کرده است. این حزب، که به جستجوی بی زحمت کسانی جواب می دهد که از دست راستی کردن حزب جمهوری خلق ناامید شده اند، اکنون به عنوان "چپ"  عمل خواهند کرد چون بخش های اجتماعی که حزب جذب می کند این اجازه را می دهد.

از سوی دیگر، حزب کمونیست ترکیه، دچار این توهم شده است که در یک کارزار انتخاباتی که درآن به صورت آشتی ناپذیری از سکولاریسم، استقلال، ایالت گرایی، جمهوری خواهی، سوسیالیسم دفاع می کند و بر ارزش های پیشرفته انسانی تاکید می کند می تواند آرا خود را افزایش دهد.

برای افزایش آرا خود، تصور می کردیم بدون مصالحه ارزش ، اصول و موضع خود کار بیشتری می‎ کنیم.

ما قادر به انجام این کار را نبوده ایم.

البته، ما به خاطر آن که نتوانسته ایم  بخشی ازآن فریب بزرگ نخواهیم بود. ما در 15 می، اعلام کردیم که باید به مبارزه خود ادامه دهیم. حزب ما خود را تنها، یا حتی اساسا با رای ها اندازه گیری نمی کند.

 حزب کمونیست ترکیه هرکاری برای تضمین آن که بخش های بزرگی توسط حزب عدالت و توسعه فریب خوردند به حال خود رها نخواهندشد.واقعیت های قتصادی و سیاسی ترکیه به آشفته کردن"جهان سوررئال"ی که رای دهندگان به اردوغان به آن چسبیده اند ادامه خواهد داد.

نا امیدی ژرف از ائتلاف ملی یا نمایش ائتلاف انتخاباتی احساس می شود. بزرگترین ترس ما آن بود که بخش بزرگی از جمعیت مخالف حزب عدالت و توسعه ممکن است دچار تضعیف روحیه شوند. حزب عدالت و توسعه تنها با توضیح آن که ائتلاف ملی از قبل محکوم به نا امیدی است و با تقویت ایمان مردم به کشور خود می تواند در این تضعیف کردن روحیه دخالت کند.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری پیش روی ما است. نومیدی باید کنار گذاشته شود و برای باخت اردوغان تلاش شود. حزب کمونیست ترکیه دراین راستا کار موثری به عهده دارد.

اما آزمون واقعی به زحمتکشان ترکیه، به طبقه کارگر در مقابل تشدید حمله های سرمایه داده خواهد شد. آزمون واقعی دفاع از سکولاریسم در یک محیط سیاسی خواهد بود که ارتجاعی تر می شود. آزمون واقعی درمبارزه علیه ناتو و انحصارات بین المللی در برابر دولتی داده خواهد شد که هدف آن  واردکردن ترکیه در معاملات و ماجراجویی های جدید در جهان پشت عوام فریبی ضد امپریالیسم است.

حزب کمونیست ترکیه هرگز دچار هیچ توهمی دراین موضوع ها نبوده است. برعکس، ما دریک موضع گیری بسیار واقع گرایانه قرار داریم.

ما با همان عزم به راه خود ادامه خواهیم داد.

اگر مردم ما را به عنوان حزب انتخااتی ندیدند، از این امر دلخور نخواهیم شد.

همان طور که گفتیم، ما در 15 می اینجا هستیم. برای سکولاریسم، برای جمهوری، برای سوسیالیسم.

ما اینجا هستیم

همراه یک دیگر...

15 May 2023

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست