برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2023-04-29

نویدنو 1402/02/09        Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • یک بی سواد سوداگرشد، حمیدتی تحصیلات رسمی ندارد. عنوان "ژنرال" در اوج جنگ 2005-2003 به خاطر مهارت او به عنوان یک فرمانده در بریگاد جان جاوید در دارفور جنوبی به او اعطا شد. چند سال بعد، او به شورش علیه دولت پیوست، برای ائتلاف با شورشیان دارفور مذاکره کرد، و شهرنیالا را که در دست دولت بود تهدید به حمله کرد.

 

 

درگیری سودان: حمیدتی- جنگ سالاری که یک نیروی شبه نظامی قویتر از دولت ایجاد کرد

نویدنو

در زدو خوردهای مسلح به دنبال ماه‎ها تنش بین ارتش و گروه شبه نظامی پشتیبانی سریع، در خارطوم پایتخت سودان، ده‎ها نفر کشته شدند.  پشت این تنش‎ها عدم موافقت بر سر ادغام گروه شبه نظامی در داخل نیروهای مسلح – شرط کلیدی توافق انتقالی که هرگز امضا نشد اما از سال 2021 هر دو طرف به آن وفادار بوده اند- نهفته است. 

ژنرال محمد حمدان دقلو، که بیشتر به حمیدتی معروف است، رهبر نیروی پشتیبانی سریع است. او، محرک کلیدی جنگ داخلی است که به سرعت گسترش یافته است، همان‎طور که در دیگر لحظات کلیدی در تاریخ اخیر سودان محرک بوده است. 

نیروهای پشتیبانی سریع حمیدتی از سوی عرب‎های دارفوری معروف به جان جاوید هدایت می‎شوند. این عبارت به نیروهای مسلح عرب اهل دارفور و کوردوفان در سودان غربی اشاره می‎کند. دراون از حاشیه غرب دور سودان، - در عرض یک دهه- به قدرت مسلط در خارطوم تبدیل شده است. و حمیدتی در بازار سیاسی به نماد خشونت سودان تبدیل شده است.

من دهه‎ها پژوهنده سودان بوده‎ام. در طی سال‎های 6-2005 من دستیار تیم میانجی برای دارفور بودم، و از سال 2009تا 2011 به عنوان مشاور ارشد پانل سطح بالای اتحادیه افریقا برای سودان بودم، که به استقلال سودان جنوبی منجرشد. تازه‎ترین کتاب من، همراه با جاستین لینچ، دموکراسی نا تمام سودان را مورد بررسی قرار می‎دهد. 

مسیر کاری حمیدتی ازسوی یک متخصص خشونت درسی عینی ازکارفرمایی سیاسی است. رفتار او و مصونیت او (تاکنون) قطعی‎ترین شاخصی است که سیاست‎های نوع مزدوری را تعریف می‎کند که زمان زیادی است پیرامون سودان را به خانه به شهر پایتخت آورده است.  

آمدن از پیرامون

حمیدتی اهل دورترین نقطه پیرامونی، با ساختار سیاسی خارطوم بیگانه است. دقلو، پدربزرگ او، رهبر طایفه کوچکی بود که در سراسر چراگاه های چاد و دارفور گردش می‎کرد. مردان جوان این گروه شترچران، بی زمین و به حاشیه رانده شده به عنصر مرکزی شبه نظامیان عرب تبدیل شدند که نیروی ضد شورشی خارطوم را از سال 2003 در دارفور هدایت می‎کردند.

یک بی سواد سوداگرشد، حمیدتی تحصیلات رسمی ندارد. عنوان "ژنرال" در اوج جنگ 2005-2003 به خاطر مهارت او به عنوان یک فرمانده در بریگاد جان جاوید در دارفور جنوبی به او اعطا شد. چند سال بعد، او به شورش علیه دولت پیوست، برای ائتلاف با شورشیان دارفور مذاکره کرد، و شهرنیالا را که در دست دولت بود تهدید به حمله کرد.

حمیدتی خیلی زود بادولت معامله کرد. خارطوم می‎بایست دستمزدهای پرداخت نشده گروه او را پرداخت می‎کرد و برای زخمی‎ها و کشته شدگان تاوان می‎پرداخت. او به ژنرالی ارتقا یافت و وجه نقدی سخاوتمندانه‎ای دریافت کرد.

پس از بازگشت به لیست پرداخت خارطوم، حمیدتی وفاداری خود را ثابت کرد. رئیس جمهور عمرالبشیر که از سال 1933 تا آوریل 2019 ، تا وقتی که  برکنارشد بر سودان حکومت می‎کرد به او علاقمندشد، برخی اوقات با او مانند پسری که هرگز نداشت رفتارمی‎کرد.

اما، در روزهای پس از سرنگونی بشیر، برخی معترضان جوان دموکراسی در خیابان‎ها در اطراف وزارت دفاع چادر زدند و او را به عنوان نگاه جدید ارتش در آغوش گرفتند.

کشوری در جیب او

پشت پرده، حمیدتی از توانایی هوش تجاری و دلاوری نظامی خود برای ایجاد گروه شبه نظامی قوی تراز نیروی درحال زوال سودان استفاده کرد.

ال بشیر نیروی حمایت سریع را به عنوان واحد جداگانه‎ای در سال 2013، اساسا برای مبارزه با شورشیان ارتش رهایی بخش سودان شمالی درکوهستان‎های نوپا تاسیس کرد. نیروی جدید به دومین نیروی بهتر تبدیل شد. اما با یک ناوگان کامیون‏های پیکاپ جدید همراه با ماشین‎های توپ سنگین، خیلی زود به نیروی قابل اتکایی تبدیل شد که در آوریل 2015  درجنگ علیه شورشیان دارفور نقش کلیدی را ایفا کرد.

متعاقب دخالت نیروهای نظامی امارات و عربستان سعودی به یمن در مارس 2015، سودان معامله‎ای را برای فرستادن سربازان سودانی به یمن با عربستان سعودی امضا کرد. یکی از فرماندهان عملیات ژنرال عبدل فاتح ال برهان بود که اکنون ریاست شورای نظامی انتقالی را از سال 2019 در اختیار دارد. امابیشتر رزمنده‎ها از نیروی حمایت سریع حمیدتی بودند. این امر پول نقدزیادی را مستقیما به جیب حمیدتی ریخت.

و نیروهای حمیدتی در نوامبر سال 2017، کنترل معادن طلای صنعتی جبل عامر - تنها منبع درآمدهای بزرگ سودان – را در دارفور به دست گرفتند. این امر با شکست و دستگیری موسا هلال رقیب اصلی او، که علیه عمر البشیر شورش کرد دنبال شد.

حمیدتی به ناگهان روی دو منبع به غایت سودمند درآمد ارزی دست گذاشت.

حمیدتی برای کسانی که سیاست‎های صحرا را دنبال می‎کنند یک مدل آشنای مورد تایید مزدورگرایی دولتی است. ادریس دبی رئیس جمهور مرحوم چاد نیروهای ویژه ضد شورش خود را با پرداخت فرانسه یا آمریکا تا حد زیادی به همین روش استخدام کرد. همه می‎توانند انتظار داشته باشند که یک روزسربازان نیروهای حمایت سریع به لیبی گسترش یابند.

از سوی دیگر، با به کارگیری عادی شبه نظامی‎ها برای جنگ عملی در حنگ‎های سودان در داخل کشور و درخارج ، ارتش سودان به یک پروژه  خودبینی وابسته شده است. ارتش با تانک‎های تحریک کننده، توپخانه و هواپیما، مالک مغرور املاک عجیب و غریبی در خارطوم، است. اما واحدهای پیاده نظام کارکشته درجنگ اندکی دارد. نیروهای دیگردر حوزه‎های امنیتی، ازجمله واحدهای عملیات اطلاعات ملی و خدمات امنیتی، و شبه نظامی‎ها مانند واحدهای پلیسی – و نیروی حمایت سریع سازمان یافته‎اند.

درو کردن گردباد

اما پیچ و تابی هم در داستان وجود دارد. هرحاکمی درسودان، با یک استثنای قابل توجه، از قلب خارطوم و شهر همسایه نیل برخاسته است. استثنا خلیفه عبدالله ال تائیشی است که یک عرب دارفوری بود. ارتش او اکثریت نیروها را آماده کرد و در سال 1885 خارطوم را مغلوب کرد. نخبگان کنار رودخانه حاکمیت خلیفه( 1885-1898) را به عنوان یک مستبد به یاد دارند. آن‎ها وحشت کرده‎اند که آن دوره ممکن است بازگرد.

حمیدتی چهره آن کابوس است، اولین حاکم خارج از دستگاه سیاسی موجود در سودان در طی 120 سال. با وجود ستم‎ها علیه شبه نظامیان حمیدتی، او هنوز برای دستگاه سیاسی موجود سودان به عنوان یک دارفوری و خارجی شناخته می‎شود.

وقتی که رژیم سودان باد جان جاوید را در سال 2003 در دارفور کاشت، انتظارکمی داشت که در شهر پایتخت خود گردباد درو کنند. درحقیقت بذرها خیلی زودترکاشته شده بود. دولت‎های پیشین راهبرد جنگ را در سودان جنوبی و کوردوفان جنوبی تایید کرده بوند تا مردم محلی را به جان هم بیندازند. این راهبرد ترجیح داد با اعزام واحدهای عادی ارتش – متشکل از پسران تشکیلات رودخانه‎ای – آن‎ها را در معرض خطر قرار دهد.

حمیدتی همان گردباداست. اما به صورت غیرمستقیم استیلای آن هم هست، انتقام به حاشیه رانده شدگی از لحاظ تاریخی. تراژدی به حاشیه رانده شدگان سودانی آن است که کسی را که به عنوان قهرمان خود مطرح می‎کنند رهبر بی باک  باندی از ولگردهایی است که بالاترین توانایی را برای بازی دربازار چند ملیتی نظامی دارند.  

آلکس د وال استاد محقق و دبیر انحصاری بنیاد جهانی صلح در دانشکده فلچر دانشگاه توفتس (ماساچوست امریکا)  است

https://portside.org/2023-04-24/sudan-conflict-hemedti-warlord-who-built-paramilitary-force-more-powerful-state

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست