برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2023-04-08

نویدنو 1402/01/18        Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • در سال ۲۰۱۷ حدود ۸۰ میلیون نفر در سراسر جهان در معرض گرسنگی مطلق بودند. جنگ‌ و تغییرات اقلیمی رقم گرسنگان جهان را در اوایل سال ۲۰۲۰ به ۱۳۵ میلیون نفر رساند. در نتیجه کرونا تعدادگرسنگان جهان به ۲۷۶ میلیون نفر رسید و پس از تجاوز نظامی روسیه به اوکراین این رقم به۳۵۰ میلیون نفر افزایش یافته است.

 

 

هشدار مدیر برنامه جهانی غذا به ثروتمندان: اگر کمک نکنید گشوده‌شدن دروازه‌های جهنم را روی زمین خواهید دید

  • اخبار روز

عالی‌ترین مقام برنامه جهانی غذای سازمان ملل از کشورهای ثروتمند خواست به یاری دیگر نقاط جهان بیایند وگرنه نتیجه نابرابری کنونی مهاجرت‌های بزرگ، بی‌ثباتی و گرسنگی فراگیر خواهد بود.

به گزارش زمانه، دیوید بیزلی، مدیر برنامه جهانی غذای سازمان ملل روز جمعه ۳۱ مارس/۱۱ فروردین هشدار داد که بدون میلیاردها دلار کمک بیشتر برای غذارسانی به میلیون‌ها انسان گرسنه، در یک تا یک‌نیم سال آینده جهان شاهد مهاجرت گسترده، کشورها و دولت‌های بی‌ثبات، و کودکان و بزرگسالان گرسنه خواهد بود.

دیوید بیزلی گفت که کمک‌های آمریکا و آلمان و افزایش میزان آن در سال ۲۰۲۲ تا حدودی امیدبخش بود ولی از چین، کشورهای حاشیه خلیج فارس، ثروتمندانی که در دوران همه‌گیری کرونا ثروتمندتر هم شده‌اند و سایر کشورها خواست تا گام‌های سریع و بزرگی برای حل بحران گرسنگی در جهان بردارند.

بیزلی پیش از آنکه در سمت مدیر برنامه غذای سازمان ملل فعال شود، فرماندار ایالت کارولینای جنوبی آمریکا بود. او قرار است هفته آینده زمام بزرگترین سازمان بشردوستانه جهان را به سیندی مک کین، یک دیپلمات آمریکایی دیگر بسپرد. او گفت که «بسیار نگران» است که برنامه جهانی غذا حدود ۲۳ میلیارد دلاری را که امسال برای کمک به میلیون‌ها نفر نیاز دارد جمع آوری نکند.

او گفت که وضع کمک‌های بین‌المللی به قدری بد است که اگر بتوان به ۴۰ درصد از رقم مورد نیاز هم دست یافت، شگفت‌زده خواهد شد.

سال گذشته، برنامه جهانی غذا، ۱۴٫۲ میلیارد دلار کمک جمع آوری کرد که بیش از دو برابر ۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷، یعنی سالی بود که بیزلی به عنوان مدیر اجرایی این نهاد منصوب شد. در سال ۲۰۲۲ کمک‌های جمع‌آوری‌شده به بیش از ۱۲۸ میلیون نفر در بیش از ۱۲۰ کشور و منطقه در جهان کمک کرد.

بیزلی گفت که او توانست سال گذشته ایالات متحده را متقاعد کند که کمک‌های خود را از حدود ۳٫۵ میلیارد دلار به ۷٫۴ میلیارد دلار برساند.  او همچنین توانست آلمان را متقاعد کند که سهم خود را از ۳۵۰ میلیون دلار چند سال پیش به ۱٫۷ میلیارد دلار افزایش دهد. با این حال مدیر این نهاد وابسته به سازمان ملل گفت که به تداوم این کمک از سوی آمریکا و آلمان در سطح کنونی امیدی ندارد.

او گفت که کشورهای دیگر اکنون باید گام بردارند. مدیر برنامه جهانی غذا از چین نام برد.  دومین اقتصاد بزرگ جهان که سال گذشته فقط ۱۱ میلیون دلار به برنامه جهانی غذا کمک کرد.

بیزلی چین را به دلیل موفقیتش در کاهش قابل توجه گرسنگی و فقر در سرزمینش تحسین کرد، اما گفت که این کشور در سال گذشته کمک اندکی به رفع گرسنگی در جهان کرده است.

او گفت که چین باید «در دیپلماسی چندجانبه‌گرا مشارکت کند» و کمکی گه برای جهان حیاتی است را دریغ نکند.

وی با بیان اینکه با افزایش قیمت نفت، کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز می‌توانند کارهای بیشتری انجام دهند، به ویژه کشورهای مسلمانی که با کشورهای شرق آفریقا، صحرا و سایر نقاط خاورمیانه روابطی دارند، ابراز امیدواری کرد که صادرکنندگان ثروتمند نفت آستین‌ها را بالا بزنند.

بیزلی گفت که ثروتمندترین میلیاردرها در طول همه‌گیری کووید-۱۹ سودهای بی‌سابقه‌ای به دست آوردند، و «هرچند فعالیت خیریه‌ای در بلند‌مدت راه‌حل مقابله با بحران غذایی نیست ولی اینکه از برخی از چند میلیاردر جهان بخواهیم تا در بحران کنونی که وضعیت فوق‌العاده‌ای است گامی بردارند و به ما کمک کنند، کار زیادی نیست

بیزلی گفت برنامه جهانی غذا به دلیل کمبود بودجه کمک‌های خود به افغانستان را به نصف کاهش داده و اکنون تنها به ۴ میلیون نفر در این کشور جنگ و قحطی‌زده کمک می‌کند.

او گفت: «ما در حال حاضر پول کافی برای دسترسی به آسیب پذیرترین افراد را نداریم. بنابراین ما در حال حاضر در یک بحران بزرگ قرار داریم و اگر چاره‌ای نیندیشیم به معنای واقعی کلمه می‌توانیم جهنمی روی زمین داشته باشیم

مدیر برنامه جهانی غذا گفت که به رهبران غرب و اروپا گفته است در حالی که آنها همه چیز را بر مناقشه اوکراین و روسیه متمرکز کرده‌اند ولی «بهتر است آنچه را که در جنوب و جنوب شرقی شما وجود دارد فراموش نکنید، زیرا می‌توانم به شما اطمینان دهم که اگر این کار را نکنید، بحران گریبان خودتان را خواهد گرفت

او گفت که با ۴۰۰ تریلیون دلار ثروت در این سیاره، هیچ دلیلی وجود ندارد که هیچ کودکی از گرسنگی بمیرد.

مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا گفت که رهبران باید نیازهای بشردوستانه را که بیشترین تأثیر را بر ثبات جوامع در سراسر جهان خواهد داشت، اولویت بندی کنند.

او چندین مکان دارای اولویت را مشخص کرد – منطقه ساحل آفریقا و همچنین شرق این قاره از جمله سومالی، شمال کنیا، سودان جنوبی و اتیوپی. سوریه که بر اردن و لبنان تأثیر می‌گذارد. و آمریکای مرکزی و جنوبی که در آن تعداد افرادی که به ایالات متحده مهاجرت می‌کنند اکنون پنج برابر یک سال و نیم قبل است.

 به گفته بیزلی بحران‌های جهانی در چند سال گذشته وضع فقر و گرسنگی در جهان را به شکل دراماتیکی تغییر داده است.

او گفت زمانی که در سال ۲۰۱۷ در منصب مدیر برنامه جهانی غذا نشست ۸۰ میلیون نفر در سراسر جهان در معرض گرسنگی مطلق بودند.  درگیری‌ها و جنگ‌ها، تغییرات اقلیمی رقم گرسنگان جهان را در اوایل سال ۲۰۲۰ و پیش از فراگیر شدن کرونا به ۱۳۵ میلیون نفر رساند. در نتیجه کرونا تعدادگرسنگان جهان به ۲۷۶ میلیون نفر رسید و پس از تجاوز نظامی روسیه به اوکراین این رقم به۳۵۰ میلیون نفر افزایش یافته است.

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست