برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2023-04-06

نویدنو 1402/01/17         Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • اوفرکاسیف نماینده مجلس گفت،" آن چه دولت می‌خواهد انجام دهد درست کردن یا محکم کردن یااصلاح سیستم قضایی، به نحوی که عادلانه باشد نیست، بلکه دقیقا عکس آن است. آن‌ها می‌خواهند کنترل سیستم قضایی را در دست بگیرند. من فکر می‌کنم که ما نباید به وضعیت به عنوان ازکارانداختن دادگستری، بلکه به عنوان کودتای رژیم اشاره کنیم."

 

 

دراسرائیل چه می‌گذرد؟ دولت راست افراطی در بحران، اعتصاب عمومی و اعتراض توده ای

بنیامین ناتانیاهو نخست وزیر اسرائیل عاجز از سه ماه اعتراض‌های بی سابقه علیه امضا طرح ائتلاف ملی‌گرا- مذهبی او برای ازکارانداختن دادگستری، روز دوشنبه دگمه توقف را فشرد و خواستار گفتگوهای مصالحه شد.

روز شنبه پس از آن‌که ناتانیاهو وزیر دفاع را به خاطر به چالش کشیدن برنامه از کار انداختن دادگستری او برکنارکرد ده‌ها هزار نفر از اعتراض کننده‌ها در تمام شهرهای اسرائیل با طغیان خود به خودی خشم به خیابان‌ها آمدند.

تظاهرکننده‌ها در تل آویو اواخر روز شنبه بزرگ راه اصلی را مسدود و آتش بزرگی برپا کردند، در عین حال پلیس با معترضینی که خارج خانه خصوصی ناتانیاهو در اورشلیم تجمع کرده بودند برخوردکرد. به محض حرکت پلیس برای پاک کردن بزرگراه ها و جاده‌ها برخوردهایی در تل آویو، حیفا، بیر شوا،پاردس هانا و دیگر محل‌ها گزارش شده بود.

اوفرکاسیف نماینده مجلس گفت،" آن چه دولت می‌خواهد انجام دهد درست کردن یا محکم کردن یااصلاح سیستم قضایی، به نحوی که عادلانه باشد نیست، بلکه دقیقا عکس آن است. آن‌ها می‌خواهند کنترل سیستم قضایی را در دست بگیرند. من فکر می‌کنم که ما نباید به وضعیت به عنوان ازکارانداختن دادگستری، بلکه به عنوان کودتای رژیم اشاره کنیم." او به الجزیره گفت،" ناتانیاهو می‌خواهد اسرائیل را به یک دولت تحت کنترل قومی تبدیل کند- چون به نظرمن اسرائیل هرگز دموکراسی نبوده است، چون این دولت بربرتری یهودی استوار است، از این رو نمی‌تواند از همان اول دموکراسی خوانده شود- اما درحال رفتن زیر کودتایی است که دولت می‌خواهد تعقیب کند، اسرائیل در حال تبدیل شدن به یک دیکتاتوری فاشیستی تمام عیار است."   

صبح روز دوشنبه،آرنون بار داوید دبیر کل هیستادروت( سازمان عمومی کارگران) به اعتصاب عمومی بی‌درنگ تا توقف ازکارانداختن دادگستری فراخوانده است. بارداوید در بیانیه ای مهیج امروز صبح گفت،" این اعتصابی تاریخی است که درآن کارگران و کارمندان همراه هم ازکارانداختن دادگستری را متوقف خواهندکرد. اعتصاب به سرعت گسترش یافت. تمام پروازها در فرودگاه بن گوریون متوقف و بسیاری از مراکز خرید تعطیل شده بودند. بسیاری از کسب و کارها به ویژه در بخش فنی به اعتصاب یوستند و بانک‌ها و مقامات محلی نیز در اعتصابند.

افریم داویدی تظاهرکننده و عضوبرجسته پیشین هیستادروت در طی یک سخنرانی صبح روز دوشنبه گفت،" بنجامین ناتانیاهو باید به خانه برگردد.  این ازکار انداختن قوه قضایی باید متوقف شود- این برنامه باید از روی میز برچیده شود و هرگز دوباره از آن صحبتی نشود." او به صدها تظاهرکننده گفت ،"ماباید علیه فاشیسم و برای دموکراسی واقعی بدون نژادپرستی، بدون استثمار طبقاتی و بدون اشغال بجنگیم." و اضافه کرد،" ما در چند روزگذشته دیده ایم فردی که مسئول اجازه دادن به این گروه افراطی است تا تلاش کنند اسرائیل را به یک دیکتاتوری فاشیستی تبدیل کنند بنیامین ناتانیاهو است."

به دنبال ملاقات ویژه‌ای که شنبه شب بین روئسای دانشگاه‌های اسرائیل برگزارشد، تصمیم گرفته شد که نهادهای پژوهشی اسرائیل صبح روز دوشنبه آغاز کلاس‌ها را متوقف کنند.بیانیه منتشر شده از سوی رئیس‌های دانشگاه‌ها می‌گوید،" ما، روئسای دانشگاه های پژوهشی، دانشگاهها، بخش‌ها واداره‌ها، تدریس را در تمام دانشگاه‌های پژوهشی اسرائیل، علیه زمینه ادامه روند قانون‌گذاری که بنیاد دموکراسی اسرائیل را تضعیف و تدام هستی آن را با خطر رودر رومیکند متوقف خواهیم کرد." به دنبال این اعلامیه، لیست طولانی از دانشگاه‌ها تصمیم گرفتند به اعتصاب دانشگاه‌ها بپیوندند، که بیزالل،کالج ماکس اشترن دره ایزرائیل، مرکز علمی روپین، کالج علمی تل آویو، کالج مطالعات مدیریت و کالج مهندسی، طراحی و هنر شنکار در میان آن‌ها قرار دارند. به علاوه، شورای ملی دانشجویان و جوانان، نماینده دانش‌آموزان دبیرستان‌ها و مدارس متوسطه، اعتصاب سراسری اعلام کرد. شورا خواهان" متوقف کردن قانون گذاری برای از کار انداختن دادگستری" است.  

با اعلام "هفته فلج" صدها هزار نفر به اعتراض های سراسری می پیوندند

عصرروز شنبه صدهاهزاراسرائیلی برای 12 مین هفته پیوسته اعتراض‌ها درسراسر کشوربه خیابان ها آمدند. سازمان دهندگان اعتراض‌ها ادعا کردند که بیش از 630.000 نفر در راهپیمایی‌ها شرکت کردند.هزاران فعال بلوک ضد اشغال و در میان آن‌ها اعضا هاداش و حزب کمونیست اسرائیل شب شنبه در 11 محل : تل آویو، اورشلیم، خیفا، هرزلیا، بیر شوا، ناتانیا، کفرصبا، کارمیل، هادهاشارون،هاوگومه محل اتصاب گالیله شمالی و پاردس هانا کارکور راه پیمایی کردند.  

تظاهرات اصلی در تل آویو برگزارشد، که برآورد می‌شود حدود 200.000 نفر در راه پیمایی اصلی که درخیابان کاپلات شهر ساحلی برگزارشد شرکت کردند. بعد هزاران معترض به بزرگ راه ایالون رفتند، و ساعت‌ها راه بندان ایجادکردند. پلیس از ماشین‌های آب پاش برای متفرق کردن معترضین استفاده کرد، 32 نفر از آن‌ها در حین تلاش افسران برای پاک سازی جاده دستگیر شدند.

پلیس گفت در جاده 65 در اسرائیل شمالی، معترضان به دلیل نافرمانی از جمله بندآوردن مسیرها دستگیرشده‌اند، چون صدها نفر تقاطع را مسدود کردند. یک گروه کمک قانونی اعلام کرد 9 نفر درآن تظاهرات در اوراکیوا، نزدیک هدرا دستگیرشدند، هزاران معترض ضد ازکارانداختن قوه قضائیه و تعداد کوچک‌تری از حامیان مجلس قانون‌گذاری با یک دیگر رو به رو شدند، رو در رویی تندی که به دستگیری سه نفربرای خشونت فرضی ختم شد. پلیس اعلام کرد ماجرا در اورآکیوا جایی که حزب دست راستی  لیکود ناتانیاهودر انتخابات گذشته رقم بزرگ 47 درصد آرا را کسب کرد، بدون زخمی یا آسیب خاتمه یافت. در اورشلیم دستگیری‌هایی رخ داد که تعداد کل دستگیرشدگان کشور به 44 نفر رسید.

تظاهرکننده‌ها روز شنبه شب "هفته فلج" سراسری اعلام کردند که از روز یکشنبه آغاز خواهد شد، پس از آن ناتانیاهو اعلام کرد که دولت ممکن است اصل مرکزی قانون گذاری را در روزهای آینده تصویب کند. گسترش سراسری اعتراضات کشور را آشفته کرده است چون دولت برنامه خود را برای محدود کردن شدید دادگستری در اوایل ژانویه اعلام کرد. علاوه بر اعتراض‌های عمومی، تعداد فزاینده ای از کارکنان ارتش تصمیم به توقف خدمات خود بر سر قانون گذاری گرفته‌اند یا از قبل آن را متوقف کرده‌اند، که این امر به ترس شدید درنهاد امنیتی  برای آینده کشور دامن می زند.

دراین اعتراض ها پرسنل نیروی هوایی، پزشکان، کارکنان شاخه امنیتی و... بسیاری دیگر از صنوف و مشاغل شرکت دارند....

نکات اصلی طرح دولت

تغییرات پیشنهادی می‌تواند قدرت دادگاه عالی را دربرابر قوای مقننه و اجرائیه کاهش دهد، به مجلس اسرائیل قدرت دهد تصمیم‌های دادگاه عالی را با اکثریت ساده 61 رای از 120 رای لغو نماید.

پیشنهاد دومی می‌تواند قدرت دادگاه عالی برای بررسی مشروعیت قوانین پایه اسرائیل، که به عنوان قانون اساسی کشور عمل می‌کند لغو نماید.

اصلاحات همچنین میتواند نحوه انتخاب قضات را تغییر، و درانتصاب قضات به سیاست مداران قدرت قطعی بدهد.

برگرفته از سایت حزب کمونیست اسرائیل

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست