برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2023-03-17

نویدنو 1401/12/26         Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • روز 23 فوریه هم زمان با اولین سالگرد جنگ اوکراین چین با انتشار یک طرح صلح 12 ماده ای ضمن دعوت طرفین به آتش بس جامع و آغاز گفتگوی صلح مواضع خود را اعلام کرد. متن کامل طرح 12 ماده ای چین به شرح زیر است:

 

 

 طرح 12ماده ای چین برای صلح در اوکراین

روز 23 فوریه هم زمان با اولین سالگرد جنگ اوکراین چین با انتشار یک طرح صلح 12 ماده ای ضمن دعوت طرفین به آتش بس جامع و آغاز گفتگوی صلح مواضع خود را اعلام کرد. متن کامل طرح 12 ماده ای چین به شرح زیر است:

1-       گفتگوها باید بر پایه احترام به حق حاکمیت ملی کشورها انجام گیرد. قوانین بین‌الملی مورد پذیرش همگان، از جمله اهداف و اصول منشور سازمان ملل، باید اکیدا مورد توجه قرارگیرد. حق حاکمیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی تمام کشورها باید به صورت موثری حفظ شود. تمام کشورها، بزرگ یا کوچک، قوی یا ضعیف، غنی یا فقیر، اعضا برابر حقوق جامعه بین‌المللی هستند. تمام طرف‌ها باید مشترکا ازهنجارهای اساسی حاکم بر روابط بین‌المللی حمایت کنند واز بی طرفی و عدالت بین‌المللی دفاع کنند. باید اجرای برابر و یک شکل قوانین بین‌المللی ترویج ، و درعین حال استانداردهای دوگانه رد شود.

2- رهاکردن ذهنیت جنگ سردی. امنیت یک کشور نباید به هزینه دیگران پی گیری شود. امنیت یک منطقه نباید با تقویت یا گسترش بلوک‌های نظامی به دست آید. منافع امنیتی مشروع و نگرانی‌های تمام کشورها باید جدی گرفته شود و به درستی مطرح شود. هیچ راه حل ساده ای برای مسئله پیچیده وجود ندارد. تمام طرف‌ها باید، با تعقیب نگاه امنیت مشترک، جامع، مشارکتی و پایدار- و در نظر داشت صلح و ثبات بلندمدت جهان- به ساختن یک ساختمان امنیتی متعادل، موثر و پایدار اروپایی کمک کنند.  تمام طرف‌ها باید با تعقیب امنیت خود به هزینه امنیت دیگران مخالفت کنند، از مقابله بلوکی جلوگیری کنند، و برای صلح و ثبات در قاره اروپا با هم همکاری نمایند. (دست یابی به ماده دوم طرح میتواند مستلزم تغییرات بزرگی درشیوه ای باشد که ناتو و امریکا برای گسترش ائتلاف و موافقت نامه با اوکراینی که عضو ناتو نشده است پیش برده‌اند.)

3- متوقف کردن دشمنی‌ها. ستیزه و جنگ به سود هیچ کس نیست. همه طرف‌ها باید معقول و خود دار بمانند، ازبادزدن شعله‌ها و تشدید تنش‌ها اجتناب کنند، واز بدترشدن بیشتر یا حتی از کنترل خارج شدن بحران جلوگیری نمایند. تمام طرف‌ها( و این شامل ایالات متحده و اروپا نیز می‌شود) باید از تلاش روسیه و اوکراین برای از سرگیری هرچه سریع ترگفتگوی مستقیم حمایت کنند، به نحوی که به تدریج اوضاع را آرام و سرنجام به آتش بس جامع دست یابد.  

4- ازسرگیری مذاکرات صلح. گفتگو ومذاکره تنها راه حل مناسب برای بحران اوکراین است. تمام تلاش‌های سودمند برای فرونشاندن بحران باید تشویق و مورد پشتیبانی قرارگیرد. جامعه جهانی باید به رویکرد درست ترویج گفتگوها برای صلح متعهد بماند، درکمترین زمان ممکن برای بازکردن دری  برای یک راه حل سیاسی به طرف‌های درگیر کمک کند، و شرایط و پلتفرم هایی را برای از سرگیری گفتگو ایجادکند. چین در این رابطه به ایفای نقش سازنده ادامه خواهد داد.   

5- حل بحران بشردوستانه. تمام اقدام‌های مناسب برای سبک کردن بحران بشردوستانه باید تشویق و مورد حمایت قرارگیرد. عملیات بشردوستانه باید اصول بی طرفی وانصاف را دنبال کند، وموضوع های بشردوستانه نباید سیاسی شود. سلامت غیرنظامیان باید به صورت موثری حفظ شود، و کریدورهای بشر دوستانه باید برای تخلیه غیرنظامیان از مناطق جنگی سازمان داده شود. تلاش‌هایی برای افزایش کمک بشر دوستانه به مناطق مربوطه، بهبود شرایط انسانی، وتدارک سریع، امن و بدون مانع دسترسی بشردوستانه، با چشم اندازجلوگیری از بحران بشردوستانه در مقیاسی بزرگ‌تر لازم است. ایفای نقش هماهنگ کننده سازمان ملل در انتقال کمک‌های بشردوستانه به مناطق جنگی باید مورد پشتیبانی قرارگیرد.

6- محافظت ازغیرنظامیان و زندانیان جنگ. طرف‌های درگیر باید اکیدا به قوانین بشردوستانه بین‌المللی وفدار بمانند، از حمله به غیرنظامیان و تاسیسات غیرنظامی خودداری کنند، از زنان، کودکان و دیگر قربانی‌های جنگ محافظت کنند، و به حقوق اساسی غیرنظامیان و زندانیان جنگ احترام بگذارند. چین از تبادل زندانیان جنگی بین روسیه و اوکراین حمایت می‌کند و تمام طرف‌ها را به ایجاد شرایط مطلوب‌تری برای این هدف فرا می‌خواند.

7- حفظ امنیت نیروگاه‌های هسته‌ای. چین مخالف حملات مسلحانه علیه نیروگاه‌های هسته ای یا دیگر تاسیسات هسته ای است و تمام طرف‌ها را به رعایت قوانین بین‌المللی از جمله کنوانسیون امنیت هسته ای واجتناب اکید ازحوادث هسته ای مصنوعی دعوت می‌کند.

8- کاهش خطرات راهبردی. سلاح‌های هسته ای نباید مورد استفاده قرارگیرد، و جنگ‌های هسته ای نباید جنگیده شوند. تهدید یا استفاده ازسلا‌ح‌های هسته ای باید مورد مخالفت قرارگیرد.  باید ازتکثیرهسته ای جلوگیری و از بحران هسته ای باید اجتناب شود. چین با پژوهش، توسعه، و استفاده از سلاح‌های شیمیایی، بیولوژیک از سوی هر کشوری تحت هرشرایطی مخالف است.  

9- تسهیل صادرات غلات. لازم است تمام طرف‌ها ابتکارغلات دریای سیاه را که از سوی روسیه، ترکیه ، اوکراین و سازمان ملل امضا شده است با رفتاری متعادل به صورت کامل و موثراجرکنند، و از اجرای نقش مهم سازمان ملل در این رابطه حمایت کنند. ابتکارهمکاری در باره امنیت غذایی جهانی مطرح شده از سوی چین راه حلی عملی برای بحران غذایی جهان ارائه می‌کند.

10- پایان دادن به تحریم‌های یک جانبه. تحریم‌های یک جانبه و فشار حداکثری نمی‌تواند مسئله را حل کند، این تحریم‌ها تنها مشکلات جدیدی ایجاد می‌کنند. چین مخالف تحریم‌های یک جانبه بدون اجازه شورای امنیت سازمان ملل است. کشورهای وابسته به ایالات متحده باید سوء استفاده از تحریم‌های یک جانبه و" دست درازی قضایی" علیه کشورهای دیگررا متوقف کنند، به نحوی که سهم خود را درعدم گسترش بحران اوکراین ایفا کنند و برای کشورهای درحال رشد شرایطی ایجاد کنند تا اقتصاد و زندگی مردمشان را ارتقا دهند.  

11- حفظ ثبات صنعتی و زنجیره تامین. همه طرفین باید به صورت جدی سیستم اقتصادی موجود جهان را حفظ و با استفاده از اقتصاد جهانی به عنوان یک وسیله یا سلاحی برای اهداف سیاسی مخالفت کنند. تلاش‌های مشترکی برای تخفیف سر ریز بحران وپیش گیری از همکاری بین المللی در انرژی، مالی، تجارت غذا و حمل و نقل و تضعیف بهبود اقتصاد جهانی لازم است.

12- ترویج بازسازی پسا جنگ. جامعه جهانی به اتخاذ اقداماتی برای حمایت از بازسازی پسا جنگ در مناطق جنگی نیاز دارد. چین برای تامین کمک و ایفای نقشی سازنده در این تلاش آماده است.

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست