برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2023-03-14

نویدنو 1401/12/23         Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • روز شنبه (20 اسفند1401) هزاران شهروند در پراگ  در تظاهراتی ضد دولتی به راه پیمایی اعتراضی پیوستند. اعتراض کننده‌ها به سقوط استانداردهای زندگی و افزایش قیمت‌ها و ادامه حمایت نظامی  دولت از اوکراین اعتراض کردند.

 

 

هزاران نفر از مردم چک

علیه افزایش قیمت‌ها و کمک نظامی به اوکراین تظاهرات کردند

 

روز شنبه (20 اسفند1401) هزاران شهروند در پراگ  در تظاهراتی ضد دولتی به راه پیمایی اعتراضی پیوستند. اعتراض کننده‌ها به سقوط استانداردهای زندگی و افزایش قیمت‌ها و ادامه حمایت نظامی  دولت از اوکراین اعتراض کردند.

گزارش رسانه‌ها حاکیست:

راه پیمایی از سوی حزب دست راستی قانون،احترام،کارشناسی (PRO) سازماندهی شده بود و تظاهرکنندگان با حمل پرچم‌ها و پلاکاردهایی خواستار استعفای دولت پتر فیالا نخست وزیربودند. کابینه کنونی چک به خاطر شکست در برطرف کردن موضوعات ناشی از افزایش تورم مورد انتقاد بوده است.

ایندریچ راجشی در سخنرانی برای جمعیت حاضروعده داد: " ما برا ی اطمینان از آن‌که این دولت فاجعه ملی پتر فیالا هر چه زودتر برکنار شود هرکاری انجام خواهیم داد."

این سیاست مدار افزود که کشور سزاوار دولت جدیدی است که بتواند" منافع شهروندان جمهوری چک را در اولویت قرار دهد."

دیگر سخنرانان در راهپیمایی شامل حداقل یک سناتور فعلی و یک سناتور بازنشسته و نیز یک وکیل و یک کارگردان سینما بودند.

راجشی در پایان سخنرانی هشدار داد که اگر تا 10 آوریل دولت برکنار نشود ، ماه آینده تظاهرات دیگری برگزار خواهد شد، که شرکت کنندگان ساختمان دولت را مسدود خواهند کرد.

پس از پایان مراسم روز شنبه، گروهی از تظاهرکننده‌ها به سوی موزه ملی راهپیمایی کردند و درآن‌جا شعار دادند که پرچم اوکراین باید از سر درآن حذف شود. طبق اعلام سخنگوی پلیس، چندین ده نفر تلاش کردند وارد ساختمان موزه شوند، که منجر به درگیری با افسران شد. رسانه‌های محلی گزارش کردند که در تظاهرات 18 نفر دستگیر، و دو پلیس زخمی شدند.

ویت راکوسان وزیر کشور چک رفتار معترضین را محکوم کرد.  

کمونیست‌های کانادایی خواستار خروج اوتاوا از ناتو، وکاهش هزینه‌های نظامی شدند

گزارش رسانه‌ای دیگری حاکیست که :

الیزابت راولی رهبر حزب‌کمونیست کانادا از دولت فدرال درخواست کرد هزینه‌های نظامی را تا 75 درصد کاهش دهد، از ناتو خارج شود، وبه راه حل مسالمت آمیزی برای جنگ اوکراین دست یابد.

راولی در یک کنفرانس مطبوعاتی در پارلمان کانادا گفت:" ما از دولت و مجلس درخواست می‌کنیم که هم اکنون اقدام کنند و بودجه نظامی را 75 درصد کاهش دهند، از ناتو خارج شوند و خواهان حل مسالمت‌آمیز جنگ اوکراین شوند."

حزب‌کمونیست کانادا یک کنفرانس مطبوعاتی درپاسخ به دیدار کمیته فرعی مجلس با مدیران عامل سه فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ کانادا برگزار کرد و" افزایش نجومی" قیمت مواد غذایی را مورد پرسش قرار داد.

راولی شرکت‌های بزرگ را هم به خاطر کسب سودهای مالی در زمان بحران، و دولت را به خاطر عدم حمایت از مصرف کنندگان مورد انتقاد قرارداد.

خواسته‌های دیگر منجمد کردن قیمت‌های مواد غذایی، سوخت و اجاره بها و نیز نرخ بهره بانکی را شامل می‌شد. او هم چنین از اوتاوا خواست حقوق‌ها و مستمری‌ها را افزایش دهد، و درآمد قابل زیست تضمین شده را قانونی کند.

حزب‌کمونیست کانادا که در سال 1921 تاسیس شده است دومین و قدیمی ترین سازمان سیاسی شناخته شده کشوراست. حزب درحال حاضر هیچ نماینده ای درمجلس ندارد.

کمیته صلح یونان به اعتراض علیه دیدار ناو هواپیما بر امریکا از بندر کرت فرا خواند.

دیگر گزارش‌های رسانه‌ها می‌گوید:

کمیته صلح چانیا در جزیره کرت یونان، که صاحب بزرگترین بندر طبیعی مدیترانه است، خواستار راه پیمایی در روز شنبه دراعتراض به دیدار ناو هواپیمابرامریکایی از این بندر شد.

ناو هواپیما بر یواس اس جورج اچ.دبلیو. بوش با بیش از 6.000 خدمه  روز جمعه  در کمتر از شش ماه برای دومین بار به ساحل سودا در شهرداری چانیابازگشت.

طبق نوشته 902.gr ، کمیته صلح گفت رسیدن هزاران سرباز امریکایی به ساحل، آمدن به مرخصی در بدترین زمان ممکن است. یونان در حال حاضر در بهت تصادف قطارهفته پیش است که 57 کشته وده ها زخمی به جا گذاشت.

کمیته صلح، با اشاره به چندین نزاع و حمله به افراد محلی که گرفتارسربازان مست امریکایی شده بودند گفت:" کمتر از 24 ساعت از زمانی که آن‌ها به اینجا آمدند گذشته است و اولین حادثه‌های( زحمت عمومی) گزارش شده است."

این ناو هواپیمابر از ماه اوت در مدیترانه مشغول عملیات بوده است. کاپیتان دیو پولار افسر فرمانده یواس اس جورج اچ.دبلیو. بوش گفت سربازان در حال وقت گذرانی برای تجربه فرهنگ یونانی بودند.

پولارگفت،"  به عنوان سفیران  کشورخود، ما تنها برای ادامه حفظ شهرت برجسته مهمانانی قابل احترام در منطقه زیبای اطراف ساحل سودا برنامه ریزی می‌کنیم.... این جنگجویان اهمیت نماینده ایالات متحده بودن درمیان ملت‌های متحد ما را درک می‌کنند."  

https://countercurrents.org/2023/03/thousands-of-czechs-protest-price-rises-and-military-aid-to-ukraine/?swcfpc=1

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست