برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2022-11-23

نویدنو 02/09/1401         Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • با آغاز جنبش مهسا در شهریور 1401 درایران نیروهای ترقی خواه و احزاب کمونیست و کارگری بسیاری با مبارزات مردم ایران اعلام همبستگی و از این جنبش حمایت کرده اند. نویدنو این سیل همبستگی را به نقل از نامه مردم ارگان مرکزی حزب توده ایران برای اطلاع خوانندگان باز انتشار می‌کند.

 

 

همبستگی احزاب کمونیست و کارگری و نیروهای ترقی خواه جهان بامردم ایران در قیام مهسا

با آغاز جنبش مهسا در شهریور 1401 درایران نیروهای ترقی خواه و احزاب کمونیست و کارگری بسیاری با مبارزات مردم ایران اعلام همبستگی و از این جنبش حمایت کرده اند. نویدنو این سیل همبستگی را به نقل از نامه مردم ارگان مرکزی حزب توده ایران برای اطلاع خوانندگان باز انتشار می‌کند.

***

فهرست

 حزب کمونیست سوئد:از مبارزات مردم ایران حمایت کنیم

بیانیهٔ همبستگی حزب کمونیست ترکیه با مبارزهٔ مردم ایران با رژیم ولایت فقیه

بیانیهٔ حزب کمونیست اتریش

بیانیهٔ حزب کمونیست اسپانیا

بیانیهٔ سازمان سری‌لانکایی ”زنان مدافع حقوق

پیام همبستگی حزب کمونیست پرتغال

پیام همبستگی حزب کمونیست آمریکا

پیام حزب کارگران ایرلند

بیانیهٔ حزب کمونیست کانادا

پیام حزب کمونیست نروژ

پیام همبستگی حزب کارگران بلژیک با مبارزهٔ شجاعانهٔ زنان و مردم ایران

اعلامیۀ حزب کار اتریش  (PdA)

بیانیۀ هیئت اجرایی حزب کمونیست بریتانیا

همبستگی اتحادیهٔ سراسری فرهنگیان بریتانیا با زنان و دختران ایران

بیانیهٔ فدراسیون جهانی جوانان دموکرات در همبستگی با مبارزهٔ مردم ایران

بیانیهٔ دفتر مطبوعاتی کمیتهٔ مرکزی حزب کمونیست یونان: چارهٔ تاریک‌اندیشی و واپس‌گرایی، مبارزه برای ریشه‌کن کردن بنیادهای طبقاتی آن است

حزب کمونیست فرانسه همگان را در حمایت از زنان ایران به یک راهپیمایی فراخواند

پیام هیئت سیاسی کمیتهٔ مرکزی حزب کمونیست سودان  به حزب تودهٔ ایران

آکل، حزب مترقی زحمتکشان قبرس، حمایت خود را از تظاهرکنندگان در ایران اعلام می‌کند!

همبستگی جوانان و ترقی‌خواهان قبرس با دادخواهان مرگ مهسا امینی در ایران

حمایت جنبش کارگری و سندیکایی بریتانیا از جنبش مردم ایران!

کودیر خواستار حمایت و همبستگی بین‌المللی در محکوم کردن عاملان مرگ خانم امینی شده است.”

***

 

حزب کمونیست سوئد:از مبارزات مردم ایران حمایت کنیم

پاییز امسال آتش اعتراض‌ها علیه رژیم ایران بار دیگر شعله‌ور شد، این بار در پی قتل وحشیانهٔ زنی جوان به‌نام مهسا امینی به‌بهانهٔ رعایت نکردن قانون پوشش عمومی در بازداشتگاه پلیس.

بار دیگر جوانان و دانشجویان در خط مقدم اعتراض‌ها قرار دارند. آنان علیه سرکوبگری رژیم و اعدام‌های روزانه زندانیان و معترضان شجاعانه مبارزه‌ می‌کنند. ما همبستگی صمیمانه‌مان را با معترضان اعلام می‌داریم و دیگران را به‌حمایت از آنان فرامی‌خوانیم.

برای سقوط این رژیم حتی یک روز هم زود نخواهد بود. دست‌های این رژیم نه‌فقط به‌خون جوانان و دانشجویان بلکه به‌خون  همه مردم زحمتکش آغشته است. در مبارزه برای زندگی‌ای بهتر، منافع کارگران، جوانان، و دانشجویان به‌یکدیگر گره می‌خورند. به‌همین دلیل ما از اعتصاب‌های کارگران که پیوند میان ستمدیدگان کشور را محکم‌تر می‌کند، استقبال می‌کنیم.

مشارکت کارگران در اعتراض‌ها همچنین پویایی اجتماعی چند لایه را در پشت آن‌ها نشان می‌دهد. اگرچه سرکوب خشن علیه زنان جرقه‌ای شد که آتش اعتراض‌ها را شعله‌ور کرد، اما عامل‌هایی دیگر مانند خصوصی‌سازی‌ها، کاهش دستمزدها، و دشوارتر شدن وضعیت زندگی و معیشت زحمتکشان به‌وجود آمدن این نارضایتی عمومی را باعث شدند. در مبارزه علیه رژیم باید همه این نیروها با هم متحد شوند. امید و اعتقاد ما این است که چنین شیوه‌ای می‌تواند مبارزه را به‌جلو ببرد.

وضعیت ژئوپلیتیکی هم نقشی مشخص بازی می‌کند، زیرا ایران خود را رویاروی دولت‌های غربی قرار داده است. با این وجود، این به‌معنی آن نیست که این رژیم نقشی مترقی بازی می‌کند. ما هرگونه دفاع از رژیم کنونی به‌این دلیل که این رژیم ضد امپریالیسم کشورهای غربی است را قویاً رد می‌کنیم. ما با تمام کسانی که درخیابان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، و محل‌های کار در سراسر ایران مبارزه می‌کنند همبستگی‌مان را اعلام و از مبارزه آنان کاملاً حمایت می‌کنیم.

حزب کمونیست سوئد

****

بیانیهٔ همبستگی حزب کمونیست ترکیه با مبارزهٔ مردم ایران با رژیم ولایت فقیه

 به مناسبت ادامهٔ اعتراض‌ها و مقاومت مردم در نقاط متعدد ایران طی هفته‌های اخیر، مایلیم از طرف حزب کمونیست ترکیه دیدگاه‌ها و همبستگی رفیقانۀ خود را بیان و ابراز کنیم.

رژیم سرمایه‌داری اسلام‌گرای ایران مسبب نابرابری‌ها، بی‌عدالتی‌ها، جنایت علیه مردم، و تاریک‌اندیشی است که کل کشور را در بر گرفته است.

ما کمونیست‌های کشور همسایه، قیام و مقاومت مردم، زنان، و جوانان ایران را به‌دقت دنبال می‌کنیم و شجاعت، امیدواری، و عزم و ارادهٔ آنان را می‌ستاییم. با وجود این، به نظر ما، مطالبات مردم باید شفاف و مستقل باشد. مبارزه باید سازمان‌دهی شود تا هیچ نیروی دیگری، چه در داخل و چه در خارج از کشور، نتواند آن را انحراف بکشد. اینکه منافع قدرت‌های امپریالیستی همیشه منطبق با منافع طبقهٔ حاکم در ایران نیست، نباید مبارزۀ طبقاتی در این کشور خاص را زیر سایه قرار دهد. آنچه رژیم ولایی از آن بهره می‌گیرد مناسبات سرمایه‌داریِ کار، ظلم و سرکوب فزاینده، و نقص حقوق ابتدایی انسان‌ها و حقوق اجتماعی و صنفی و آزادی‌های مردم به‌نام شریعت اسلام است. ما، بنا بر تجربۀ خود در ترکیه، به‌خوبی با این سازوکار آشناییم.

مردم ایران، که تاریخ و فرهنگی غنی و تجربه‌ای طولانی در مبارزه دارند، شایستهٔ آینده‌ای آزاد، برابر حقوق، روشن‌بین، و سکولار هستند. در همین ارتباط، ما به تلاش‌های بی‌وقفهٔ حزب تودهٔ ایران در راه نزدیک‌تر کردن تحقق این آینده درود می‌فرستیم و بر ادامهٔ همبستگی خود با آن حزب تأکید می‌کنیم.

زنده باد مبارزهٔ مردم برای برابری و آزادی!

زنده باد انترناسیونالیسم پرولتری!

زنده باد سوسیالیسم!

***

بیانیهٔ حزب کمونیست اتریش

تظاهرات در ایران ادامه دارد – همبستگی ما مهم است!

 

مهسا (به زبان کُردی “ژینا”) امینی، زن ۲۲ سالهٔ کُرد ایرانی، در روز ۱۳ سپتامبر، به‌دلیل رعایت نکردن پوشش اسلامی مطابق با قوانین ارتجاعی کشور [بدحجابی]، به دست “پلیس امنیت اخلاقی” [گشت ارشاد] در تهران دستگیر و مورد بدرفتاری قرار گرفت. او چند روز بعد در بیمارستان در وضعیتی “مشکوک” درگذشت.

مرگ مهسا موج گسترده‌ای از اعتراض علیه رژیم ولایی را برانگیخت که به‌ویژه زنان در پیشاپیش آن قرار دارند. این موج یکی دیگر از موارد اعتراض‌های مردم ایران و در ادامهٔ آنهاست. مردم ایران دچار فقر و مشکلات فزایندهٔ زندگی روزمره‌اند. از سال ۲۰۲۱، اعتراض‌های مکرر در واکنش به کمبود آب و سانسور صورت گرفته است. در ماه مه ۲۰۲۲، اعتراض‌هایی در واکنش به افزایش قیمت مواد غذایی اساسی، به‌ویژه فراورده‌های غلات، صورت گرفته است. این نارضایتی و انزجار، از اواسط ماه سپتامبر گذشته، با خشم مردم از اعمال قوانین ارتجاعی و سرکوبگرانه در آمیخته است که زندگی روزمره مردم، به‌ویژه زندگی زنان، را تحمل‌ناپذیر کرده است.

ما با زنان و جوانانی که برای کسب آزادی فردی و دموکراسی در ایران پیکار می‌کنند ابزار همبستگی می‌کنیم.

اعتراض‌های جاری، که از استان کردستان آغاز شد، اکنون به سراسر کشور و طبقات گوناگون اجتماعی گسترش یافته است. دانشجویان در ۸۰ دانشگاه، از جمله در دانشگاه‌های تهران، شریف، اصفهان، و فردوسی، راه اعتراض را نشان می‌دهند. آنها دیگر حاضر به پذیرش تفکیک جنسیتی تحمیلی نیستند. کارگران در شرکت‌های صنعت نفت نیز اعتصاب می‌کنند و اتحادیهٔ صنفی معلمان خواستار اعتصاب سراسری است. شعار “زن، زندگی، آزادی”، که در مبارزات آزادی‌خواهانهٔ خلق کُرد مطرح شد، اکنون در کل جنبش اعتراضی گسترش یافته است.

رژیم ولایی با مشت آهنین به اعتراض‌ها واکنش نشان داد و پلیس و نیروهای مسلح را به مقابله با مردم فرستاد. صدها نفر در اثر خشونت پلیس جان باختند و عدهٔ زیادی زخمی شدند. تعداد بازداشت‌شدگان احتمالاً از ۱۰هزار نفر بیشتر شده است.

واکنش قدرت حکومتی نشان می‌دهد که رژیم ولایی از مردم خود در هراس است و بنابراین در برابر هر مقاومتی با تمام قدرت مقابله می‌کند. با وجود این، مبارزهٔ زنان، جوانان، دانشجویان، و کارگران ایران ادامه دارد. ما با مبارزهٔ آنها ابراز همبستگی می‌کنیم و همراه با آنها خواهان آزادی همهٔ دستگیرشدگان و پایان دادن به برخورد نظامی با غیرنظامیان هستیم.

زنده باد همبستگی انترناسیونالیستی!

حزب کمونیست اتریش – اشتایرمارک

***

بیانیهٔ حزب کمونیست اسپانیا

در همبستگی با رفقای حزب تودۀ ایران

 

در هفته‌های اخیر، در سراسر ایران تظاهرات متعددی علیه دیکتاتوری ولایی اوج گرفته است که خواستار رعایت حقوق بشر و پایان دادن به حکومت دیکتاتوری است. در خط مقدم این اعتراض‌ها، زنان و دانشجویان و در روزهای اخیر کارگران مناطق نفت‌خیز جنوب قرار دارند. زحمتکشان ایران، پس از دو سال اعتصاب و اعتراض گسترده، می‌گویند دیگر بس است. این اعتراض‌ها در واکنش به سیاست‌های نولیبرالی رژیم در پیروی از دستورهای صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی است که طبق آمارهای دولتی، جمعیت ایران را به سطح فقری بی‌سابقه سوق داده است (۴۰درصد مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند).

در این وضعیت، حزب کمونیست اسپانیا از رفقای خود در حزب تودۀ ایران حمایت می‌کند و دیگران را به این حمایت فرامی‌خواند. حزب تودهٔ ایران از ارکان اساسی حمایت از این اعتراض‌هاست گرچه دهه‌هاست که خود تحت پیگرد و سرکوب بوده است.

ما نیز، مانند رفقای حزب تودۀ ایران، هرگونه مداخلهٔ خارجی و سوءاستفاده از اعتراض‌های برحق در ایران را محکوم می‌کنیم. در ضمن، فراموش نمی‌کنیم که به‌رغم لفاظی‌های ضدّامپریالیستی رژیم ایران در ظاهر و مانورهای برون‌مرزی آن در منطقه، جمهوری اسلامی ایران، در زیر این ظاهر، مددکار وفادار منافع امپریالیستی بوده، با آمریکا توافق‌هایی کرده، از نیروهای ضدانقلابی در نیکاراگوئه حمایت کرده، و حتی در سرنگون کردن جمهوری دموکراتیک خلق افغانستان مشارکت فعال داشته است. ما بار دیگر بر حمایت خود از زحمتکشان ایران و از فراخوان رفقای حزب تودۀ ایران به همهٔ نیروهای مترقی و چپ ایران برای متحد شدن در یک جبههٔ ضدّدیکتاتوری با هدف نهایی استقرار حکومت ملی-دموکراتیک به‌منظور برقراری آزادی، استقلال، و عدالت اجتماعی در ایران تأکید می‌کنیم.

****

بیانیهٔ سازمان سری‌لانکایی ”زنان مدافع حقوق

در همبستگی با زنان ایران

۲۵ اکتبر ۲۰۲۲ [۳ آبان ۱۴۰۱]

سازمان “زنان مدافع حقوق” در سری‌لانکا وضعیتی را که زنان ایرانی طی سال‌ها داشته‌اند، و همچنین مرگ مهسا امینی، زن جوان ۲۲ ساله‌ای را که روز ۱۳ سپتامبر به‌اصطلاح “پلیس امنیت اخلاقی” او را به جرم بدحجابی بازداشت کرد، دنبال کرده است. [به قرار اطلاع] چند ساعت پس از بازداشت مهسا، او به‌شدت بیمار و در بیمارستان بستری شده بود. در روز ۱۶ سپتامبر، اعلام شد که مهسا در بیمارستان فوت شده است. به گفتهٔ بستگان مهسا، او پیش از آنکه بازداشت شود، وضعیت سلامت خوبی داشته است. گمان می‌رود که او را در زمانی که در بازداشت به‌اصطلاح “پلیس امنیت اخلاقی” بوده است، کتک زده باشند. پیش از هر چیز، ما دستگیری غیرمنطقی مهسا امینی و رفتار غیرانسانی با او را که باعث مرگش شده است محکوم می‌کنیم.

بحران اقتصادی‌ای که اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان را در بر گرفته است به زندگی طبقهٔ کارگر و زحمتکشان، فارغ از قومیت، سن، و جنسیت آنها، آسیب رسانده است. با این حال، در اکثر کشورها، به‌دلیل هنجارهای اجتماعی حاکم، موانع اخلاقی، مردسالاری، و همچنین مقررات مذهبی، و در بیشتر کشورهای اسلامی به‌دلیل هنجارهای مذهبی‌ای که دولت‌ها در قوانین کشور گنجانده‌اند، زنان متحمل رنج و آسیب بیشتری‌اند. به نظر ما، هر زن و مردی در این دنیا باید آزادی تصمیم‌گیری دربارهٔ بدن خود و زندگی خود داشته باشند، به شرط آنکه مانع و ناقض حقوق و بهروزی فرد دیگری نباشد. حجاب پوششی است که زنان مسلمان می‌پوشند، اما پوشیدن آن باید به انتخاب خودشان باشد. حجاب اجباری چیزی جز محدود کردن آزادی زنان نیست. زنان باید حق تصمیم‌گیری در مورد زندگی خود داشته باشند. زنان نیز مانند مردان همسن و بالغ خود قادر به چنین تصمیم‌گیری‌ای هستند. چیزی که هر حکومتی باید تضمین کند این است که زنان، به‌عنوان انسان، به آموزش مناسب و برابر [با مردان] و همچنین به فرصت‌هایی برابر برای توسعه و رشد مهارت‌های خود دسترسی داشته باشند. ما با مبارزهٔ زنان ایران برای حفظ عزت و کرامت خود، و برای تحقق برابری و عدالت، قاطعانه ابراز همبستگی می‌کنیم.

اطلاع داریم که بسیاری از گروه‌های مترقی در ایران برای دادخواهی در مورد مرگ مهسا امینی و همچنین برای تحقق خواستِ آزادی و برابری برای زنان، دست به دست یکدیگر داده‌اند. درود صمیمانهٔ ما به همهٔ جوانان و نوجوانانی که با خواست تغییر واقعی در ایران مبارزه می کنند. ما از مبارزهٔ مردم ایران حمایت می‌کنیم و از رئیس‌جمهور و دولت ایران می‌خواهیم که خواست‌های مردم را برآورده کنند. همچنین، از دولت ایران می‌خواهیم که بدون ظلم و ستم به زنان، حق آنان در تصمیم‌گیری در مورد زندگی‌شان را رعایت کند. ما همچنین هرگونه تلاش آمریکا و امپریالیست‌های متحد آن را برای سوءاستفاده از مرگ مهسا امینی، با هدف بی‌ثبات کردن کشور ایران به‌خاطر منافع تنگ‌نظرانهٔ امپریالیستی خود، محکوم می‌کنیم. ما اِعمال خشونت علیه مردمی که برای آرمانی عادلانه مبارزه می‌کنند، و نیز حبس‌های ناعادلانهٔ معترضان را به‌شدت محکوم می‌کنیم. به خانواده‌ها و دوستان آنهایی که جان خود را در راه مبارزه فدا کردند تسلیت می‌گوییم و برای مجروحان آرزوی بهبودی سریع داریم. ما درودهای رفیقانهٔ خود را به تشکیلات دموکراتیک زنان ایران می‌فرستیم. همچنین، از همهٔ سازمان‌های مترقی در سراسر جهان می‌خواهیم که از مبارزهٔ مردم ایران برای مطالبهٔ حقوق خود و برای تحقق عدالت حمایت و با آن اعلام همبستگی کنند.

با سپاس.

با احترام‌های رفیقانه،  سامانمالی گوناسینگه،

دبیر “زنان مدافع حقوق” سری‌لانکا

****

پیام همبستگی حزب کمونیست پرتغال

به کمیته مرکزی حزب تودهٔ ایران

لیسبون، ۱۳ اکتبر ۲۰۲۲ [۲۱ مهر ۱۴۰۱]

 رفقای عزیز،

ما رخدادهای اخیر ایران، از جمله سرکوب خشونت‌آمیز کارگران و مردم ایران را که برای حقوق خود- به‌ویژه حقوق زنان ایران- مبارزه می‌کنند، با نگرانی دنبال می‌‌کنیم. همچنین، مانورهایی که برای بهره‌برداری از مشکلات واقعی مردم صورت می‌گیرد و هدف آنها تشدید دخالت، بی‌ثبات‌سازی، و تجاوز خارجی به کشور شماست، موجب نگرانی ماست.

همچون موقعیت‌های قبل، این بار نیز ما همبستگی خود را با مبارزهٔ کارگران و مردم ایران و به‌ویژه با حزب شما ابراز می‌کنیم. حزب شما در شرایطی سخت و در حالی که فعالیت مخفی دارد، جانب کارگران، جوانان، زنان، و توده‌های مردم ایران را می‌گیرد، و به مبارزه در راه تحقق دموکراسی، پیشرفت اجتماعی، حاکمیت ملی، صلح، و سوسیالیسم ادامه می‌دهد.

کارگران و خلق‌های ایران در دوره‌ای دشوار و اوضاعی پیچیده زندگی می‌کنند. امپریالیسم، و پیش از همه امپریالیسم آمریکا، علیه کشورهایی که به سلطه و سرکردگی امپریالیسم و استراتژی‌اش در رویارویی با این کشورها تن در نمی‌دهند، چندین جبههٔ تجاوز، دخالت، و بی‌ثبات‌سازی باز می‌کند. مبارزه برای کسب حقوق اجتماعی و اقتصادی و برای دموکراسی بیش از پیش به دفاع از حاکمیت ملی پیوند خورده است.

ما بار دیگر همبستگی خود را با مردم مبارز ایران اعلام می‌کنیم. ما تأکید می‌کنیم که مردم ایران تنها کسانی‌اند که حق دارند در مورد سرنوشت خود و ایران، دور از دخالت و فشار خارجی، تصمیم بگیرند.

دفتر امور بین‌المللی حزب کمونیست پرتغال

****

پیام همبستگی حزب کمونیست آمریکا

حزب کمونیست آمریکا همبستگی خود را با رفقای خود در حزب تودهٔ ایران و با مردم ایران ابراز می‌کند که شجاعانه علیه سیاست‌های سرکوبگرانهٔ جمهوری اسلامی ایران مبارزه می‌کنند. زحمتکشان ایران بار دیگر برای ابراز نارضایتی از قوانین غیردموکراتیک و به‌شدّت محدودکنندهٔ دولت علیه زنان به‌پا خاسته‌اند. مرگ دختر جوانی به نام مهسا امینی در بازداشت نهادهای دولتی مورد تازه‌ای از اِعمال خشونت علیه مردم و به‌ویژه زنان ایران است.

حزب کمونیست آمریکا خشونت بی‌رحمانهٔ جمهوری اسلامی ایران و بسیج ستیزه‌جوی آن و بازداشت‌ها و قتل‌هایی را که به کشته شدن بیش از ۱۵۰ نفر در تظاهرات مسالمت‌آمیز منجر شده است محکوم می‌کند.

حزب کمونیست آمریکا به زحمتکشان ایران، به‌ویژه به نسل جوان به‌خاطر پیکار شجاعانه‌اش برای دموکراسی و عدالت اجتماعی در شرایطی بسیار دشوار، درود می‌فرستد. تاریخ غنی مبارزهٔ زحمتکشان ایران در راه دستیابی به دموکراسی و استقلال برای همهٔ ترقی‌خواهان سراسر جهان الهام‌بخش است.

ما در ایالات متحد آمریکا با نوع متفاوتی از سرکوب مواجهیم، اما در مبارزهٔ شما برای دموکراسی و عدالت اجتماعی نیز شریک هستیم. ما همواره با خطر راست افراطی مواجهیم که دموکراسی در این کشور را مدام تهدید می‌کند. طبقهٔ کارگر آمریکا نیز با تمام بی‌عدالتی‌های اقتصادی و اجتماعی، از جمله تبعیض علیه زنان و اقلیت‌ها، مبارزه می‌کند. ما همچنین برای مبارزه با نیروهای امپریالیسم که ایران را هدف می‌گیرند، و نیز برای متوقف کردن دخالت‌های نظامی و اقتصادی و… آمریکا در همهٔ کشورهای مستقل دیگر، تلاش می‌کنیم. ما تمام تحریم‌های اقتصادی را که آمریکا و متحدان امپریالیستی‌اش بر کشور شما اعمال کرده‌اند محکوم می‌کنیم. این تحریم‌ها آسیب زیادی به زحمتکشان ایران زده است.

ما با اقدام‌های امپریالیستی آمریکا برای تغییر رژیم در ایران مخالفیم. امپریالیسم آمریکا در ایران خواهان دولتی مطیع در قدرت است، همچنان که در زمان شاه بود.

اتحاد زحمتکشان، سندیکاهای کارگری، دانشجویان، معلمان، کارگران، و روشنفکران منبع مهم قدرت جنبش شماست و به موفقیت در مبارزه برای دموکراسی و استقلال کمک خواهد کرد.

حزب کمونیست آمریکا فعالیت‌های رفقای خود در حزب تودهٔ ایران را فعالانه دنبال می‌کند و، همراه با آنان، همبستگی خود را با مبارزه برای دموکراسی، استقلال، و عدالت اجتماعی در ایران اعلام می‌کند.

با ابراز همبستگی،

شعبهٔ امور بین‌المللی، حزب کمونیست آمریکا

***

پیام حزب کارگران ایرلند

در همبستگی با مبارزهٔ مردم ایران

۱۶ اکتبر ۲۰۲۲ [۲۴ مهر ۱۴۰۱]

حزب کارگران ایرلند همبستگی خود را با مردم ایران اعلام می‌کند که در حال مبارزه‌ای شجاعانه با دیکتاتوری دین‌سالار حاکم بر ایران هستند. مبارزات دانشجویان، جوانان، زنان، و کارگران با این رژیم، نمایشی از قدرت مردم ایران در مطالبهٔ حقوق سیاسی، اجتماعی، و اقتصادی‌شان در برابر درنده‌خویی آشکار این رژیم است.

قتل مهسا امینی ۲۲ ساله به‌دست “گشت ارشاد”؛ سرکوب بی‌رحمانهٔ تظاهرات؛ نقض مداوم حقوق زنان؛ خصوصی‌سازی‌ها و وارد کردن ضربه‌های بی‌رحمانهٔ اجتماعی و اقتصادی به کارگران و خانواده‌های آنها؛ همگی در وقوع اعتراض‌ها و اعتصاب‌های سراسری کنونی سهم داشته است. اقدام قهرمانانهٔ کارگران صنعت نفت و گاز و فراخوان شجاعانهٔ شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای اعتصاب سراسری و دست از کار کشیدن در مدرسه‌ها، زمینه را برای گسترش مبارزه با رژیم ایران فراهم می‌کند.

حزب کارگران ایرلند مبارزهٔ جوانان و زنان ایران را تحسین می‌کند که تا کنون نیز بهای سنگینی برای نبرد خود در راه تحقق حقوق دموکراتیک و پیشرفت اجتماعی پرداخت کرده‌اند. بسیاری از این جوانان و زنان شکنجه و زندانی شده‌اند و برخی دیگر هزینهٔ نهایی را [با از دست دادن جان خود] پرداخت کرده‌اند.

چشم‌انداز مبارزات مردم ایران و طبقهٔ کارگر ایران در حال گسترش و تعمیق است. گزارش‌هایی که در مورد کشته و زخمی شدن زندانیان در پی آتش‌سوزی بزرگ در زندان منفور اوین منتشر شده است، ما را نگران کرده است. در این زندان، صدها زندانی سیاسی محبوس‌اند که در جریان اعتراض‌های گسترده در آن کشور بازداشت شده‌اند.

حزب کارگران ایرلند درودهای گرم خود را به حزب تودهٔ ایران و کارگران و فعالانی تقدیم می‌کند که با تمام وجود در تظاهرات و اعتراض‌های جاری برای ایستادگی در برابر رژیم دین‌سالار و تاریک‌اندیش ایران شرکت می‌کنند.

حزب کارگران ایرلند ضمن آنکه از مبارزهٔ مردم ایران با دیکتاتوری [حاکم بر ایران]‌ حمایت می‌کند، تلاش قدرت‌های امپریالیستی را برای دخالت در این تحولات و به انحراف کشیدن آن به سود امپریالیسم، محکوم می‌کند.

نه به مداخلهٔ امپریالیستی!

آری به حاکمیت ملی و حقوق دموکراتیک و اجتماعی!

آری به پیشرفت اجتماعی و سوسیالیسم!

پیروز باد مبارزهٔ مردم ایران با دیکتاتوری حاکم!

 تِد تاینان، صدر،  جری گرنجر، دبیر بخش بین‌المللی

کمیتهٔ اجرایی مرکزی حزب کارگران ایرلند

***

بیانیهٔ حزب کمونیست کانادا

تظاهرات اعتراضی در ایران، فرصتی برای پیشروی مترقی یا غلبه و پیروزی خارجی؟

در پی قتل بی‌پروای مهسا امینی به‌دست رژیم دین‌سالار سرکوبگر [ایران] به رهبری آیت‌الله علی خامنه‌ای و با ریاست رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی در دولت، اکنون زنان پیشگام مبارزه در ایران شده‌اند. زنان در اعتراض به قوانین حاکم بر زندگی خود و نقش “پلیس اخلاق” [“گشت ارشاد”] در اجرای آن قوانین- قوانین منسوخ و سرکوبگرانه‌ای که حتی بر جنبه‌های دنیوی زندگی هر زن حاکم است- شجاعت عظیمی به نمایش گذاشته‌اند. برادران، پدران، و دوستان زنان نیز که حقانیت واکنش زنان به سرکوب را درک می‌کنند، به زنان پیوسته‌اند.

گرچه مرگ مهسا امینی بود که اعتراض‌های جاری را برانگیخت، مسائل و موضوع‌های دیگری نیز وجود دارد که مردم ایران را در پنج یا شش سال گذشته خشمگین کرده است، از جمله مسائل اقتصادی در پی افزایش قیمت‌ها و به ویژه افزایش قیمت بنزین. در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ [۱۳۹۶ و ۱۳۹۸] تظاهرات دیگری در سراسر کشور در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی حکومت صورت گرفت.

بسیاری از مردم در غرب شاهد آن بوده‌اند که امپریالیسم، و پیش از همه امپریالیسم آمریکا، نارضایتی‌های برحق مردم محلی [کشورهای دیگر] را به انحراف کشیده است تا امکان تغییر رژیم محلی در راستای تأمین منافع شرکت‌های بین‌المللی و دولت‌هایی که از جانب این شرکت‌ها عمل می‌کنند، فراهم شود. بسیاری از مردم در غرب، احتمال وقوع “انقلاب” مشابهی را در اعتراض‌های اخیر ایران می‌بینند. آنها به‌درستی از ریاکاری دولت‌های غربی انتقاد می‌کنند که مدعی احترام به حقوق زنان‌اند، ولی از رژیم‌هایی حمایت می‌کنند که حقوق زنان، مردان، کودکان، و کل جمعیت کشور را با خشونت زیر پا می‌گذارند؛ مادام که آن رژیم‌ها امکان دسترسی بدون محدودیت شرکت‌های بزرگ به منابع و سود را فراهم کنند. این از ریاکاری دولت کانادا است که کودتا علیه دولتِ تا حدودی مترقی در هندوراس را به رسمیت شناخت، به تلاش‌هایی که برای سرنگون کردن دولت مترقی ونزوئلا صورت می‌گرفت فعالانه کمک کرد، در سرنگون کردن رئیس‌جمهور مترقی و منتخب در انتخابات دموکراتیک هائیتی شرکت کرد، و حالا دولت ایران و رفتار آن با زنان و نبود دموکراسی در حکومت ایران را محکوم می‌کند.

امپریالیسم کانادا مُجدانه خواهان اعمال تحریم‌های بیشتر بر ایران شده است، تحریم‌هایی که پیش از همه به طبقهٔ کارگر و مردم رنج‌دیدهٔ ایران ضربه زده است. دولت فدرال [حزب] “لیبرال” کانادا، و متأسفانه حامیان آن در حزب “نیودموکرات”، همان تصمیم دولت “محافظه‌کار” در سال ۲۰۱۲ برای گسستن همهٔ روابط دیپلماتیک با ایران را حفظ کرده‌اند، تصمیمی که به طبقهٔ کارگر کانادا و ایران آسیب می‌رساند. حزب کمونیست کانادا، دولت کانادا را به‌علت استفاده‌اش از تحریم‌ها به درخواست کسانی که خواهان تبدیل کردن ایران به کشوری نفت‌محور با حکومتی دست‌نشانده در خدمت شرکت‌های بزرگ نفتی‌اند، محکوم می‌کند.

ما متوجه هستیم که دست‌های کثیف امپریالیسم ممکن است در این بحران دخالت داشته باشد، عناصر خاصی را تأمین مالی کند، از برخی بخش‌ها به شکل‌های دیگری حمایت کند، و تلاش کند برآمد این اعتراض‌ها را [به سمت دلخواه خود] هدایت کند. خطر ترفندهای خارجی واقعی است و همیشه وجود دارد. با این حال، نارضایتی‌ها[ی مردم ایران] نیز واقعی است، خشم [آنها] عمیق و جدّی است، و تظاهرات [آنها] برحق و مبتنی بر ناخشنودی و نفرت مردمی از سیاست‌ها و رفتارهای رژیم کنونی ایران است.

حزب کمونیست کانادا هر دولت و نهاد خارجی را که تلاش کند از اعتراض‌های کنونی [در ایران] برای پیشبرد برنامه‌های امپریالیستی استفاده کند، محکوم می‌کند. بهترین راه برای تقویت مبارزه [مردم ایران] و اطمینان از موفقیت آن، پیوستن طبقهٔ کارگر و سازمان‌ها و حزب‌های سیاسی آن به مبارزه، هم‌صدا شدن آن با مردمی که هم‌اکنون به خیابان‌ها آمده‌اند، و به عهده گرفتن نقش پیشتاز در بیان خواست‌ها و در تعیین سمت‌وسو و چگونگی برآمد نهایی است.

ما از خواست‌های زنان و دانشجویان و جوانان ایران حمایت می‌کنیم. ما از خواست زنان برای رهایی از محدودیت‌های بی‌وقفه‌ای که حاکمان دین‌سالار ایران بر آنها تحمیل می‌کنند، حمایت می‌کنیم. ما مقاومت و سرسختی بی‌باکانهٔ آنها را تحسین می‌کنیم. ما از همهٔ طرف‌های درگیر [در اعتراض‌های ایران] می‌خواهیم که دست به دست دیگرانی بدهند که به‌دنبال تغییرند، تا گنجانده شدن خواست‌های آنها در برنامه‌ای مترقی برای کل ملت تضمین شود. امکان غلبه و پیروزی خارجی نیز واقعی است. پیدا کردن متحدان لازم در میان طبقهٔ کارگر که قدرتمندترین دشمن ارتجاع است، مؤثرترین راه برای تضمین خنثی شدن مداخلهٔ خارجی و تحقق پیشروی مترقی واقعی است. ما این ارزیابی حزب تودهٔ ایران را تأیید می‌کنیم که ویژگی مبارزهٔ کنونی را پیش از هر چیز اعتراض زنان و جوانان و دانشجویان دانسته است و اشاره می‌کند که اگر در روند به چالش کشیدن رژیم سرکوبگر ایران، که اعتراض‌های کنونی بیانگر آن است، امیدی به ایجاد تغییر واقعی باشد، این امر مستلزم مشارکت کارگران و دیگر زحمتکشانی است که پیشگام اعتراض‌های سال‌های ۹۶ و ۹۸ بودند.

حزب کمونیست کانادا از مردم ایران حمایت می‌کند، نه از دولت‌های امپریالیسم؛ و برای زنان و حامیان آنها پیروزی‌ای را که سزاوار آن‌اند آرزو می‌کند.

 کمیتهٔ اجرایی مرکزی، حزب کمونیست کانادا

۱۱ اکتبر ۲۰۲۲ [۱۹ مهر ۱۴۰۱]

***

پیام حزب کمونیست نروژ

حزب کمونیست نروژ از مبارزات زنان، جوانان و کارگران ایران پشتیبانی می‌کند

حزب کمونیست نروژ و سازمان جوانان کمونیست‌‌های نروژ با حمایت و همبستگی خود از احزاب خواهر و رفقا در ایران امید دارند تا زنان، کارگران و دانشجویان ایرانی در مبارزه با جنایات و ظلم رژیم تئوکراتیک در جمهوری اسلامی تا پیروزی به‌پیش بروند.

اعمال سرکوب، آزار و اذیت و کشتار سیستماتیک توسط نیروهای امنیتی و به اصطلاح «پلیس اخلاقی» علیه زنان، کارگران اعتصابی، دانشجویان، کمونیست‌ها و دگرباشان ماهیت ارتجاعی رژیم کنونی را که برخلاف منافع طبقه کارگر ایران و مانع مبارزه آنها برای سوسیالیسم و ​​دموکراسی است را نشان می‌دهد. حزب کمونیست نروژ و کمونیست‌های جوان در نروژ امروز در کنار حزب توده ایران و سازمان‌های مترقی و کارگری ایران قراردارند و به‌این وسیله همبستگی خود را با مبارزات عادلانه مردم ایران ابراز می‌کنند. درعین حال، ما تلاش‌های فرصت‌طلبانه امپریالیست‌های غربی و رسانه‌های آنها برای براندازی این اعتراضات مردمی به‌هدف پیشبرد سیاست‌های ارتجاعی، تحریم‌های اقتصادی و دیپلماتیک و جنگ‌افروزی را محکوم می‌کنیم.

 زنده باد مبارزه حق‌طلبانه زنان ایران و طبقه کارگر! زنده باد مبارزان ایران!

زنده باد کمونیسم! زنده باد انترناسیونالیسم پرولتری!

حزب کمونیست نروژ

رهبر حزب رونا اونسن

۲۰ مهرماه ۱۴۰۱

***

پیام همبستگی حزب کارگران بلژیک با مبارزهٔ شجاعانهٔ زنان و مردم ایران

به حزب تودهٔ ایران،

به مردم ایران،

بروکسل، ۷ اکتبر ۲۰۲۲ [۱۴ مهر ۱۴۰۱]

 ما به خیزش مردم ایران- به‌ویژه زنان، دانشجویان، و دختران دانش‌آموز- برای دستیابی به حقوق [اجتماعی] خود، حتی با وجود سرکوب وحشیانه، به دیدهٔ تحسین می‌نگریم. مردم ایران دیگر واقعیت روزمرّهٔ گشت‌های خیابانی [ارشاد] را نمی‌پذیرند که به بهانهٔ نقض حجاب، زنان را آزار جسمی یا کلامی می‌دهند. آنها [معترضان] خواهان برابری و حق انتخاب [نوع پوشش]، و خواهان آزادی نحوهٔ پوشش به میل خود هستند.

ما با خانواده، دوستان، و عزیزان مهسا امینی، و همهٔ دیگر قربانیان موج مداوم سرکوب در ایران صمیمانه ابراز همدردی می‌کنیم. لازم است که دربارهٔ مرگ غم‌انگیز مهسا امینی و احتمال شکنجه و بدرفتاری با او تحقیق بی‌طرفانه و مؤثر صورت گیرد. خانوادهٔ او و همهٔ خانواده‌های قربانیان بی‌گناه، حق دارند حقیقت را بدانند و دادخواهی کنند.

ما از مقام‌های ایران می‌خواهیم که خشونت علیه معترضان را که همچنان سبب آسیب دیدن بی‌دلیل آنهاست، بی‌درنگ متوقف کنند. حق اعتراض، بدون تهدید شدن به بازداشت خودسرانه یا خشونت جسمانی یا مرگ، حق اساسی هر انسان است. در دهه‌های اخیر، سیاست کشورهای «غربی» در مورد ایران، همراه با تحریم‌های کمرشکن، به‌هیچ‌وجه نتوانسته است اوضاع کشور را بهبود بخشد. برعکس، تحریم‌های «غرب» به خانواده‌های ایرانی و به‌ویژه به زنان آسیب فراوانی زده است، و نابرابری‌ها و فقر را تشدید کرده است.

تغییر مثبت در ایران با بسیج مردم و طبقهٔ کارگر آن پدید خواهد آمد. تصمیم‌گیری دربارهٔ آیندهٔ کشور به عهدهٔ مردم آن کشور، بدون دخالت خارجی، است.

حزب کارگران بلژیک بار دیگر بر همبستگی خود با مبارزهٔ شجاعانهٔ زنان و مردم ایران تأکید می‌کند و اطمینان دارد که این مبارزه به پیروزی خواهد رسید.

****

اعلامیۀ حزب کار اتریش  (PdA)

همبستگی با مردم مبارز ایران

 قتل تکان‌دهندهٔ مهسا امینی موج اعتراض برحقی را در ایران برانگیخته است که در حال حاضر با وحشیگری شدید رژیم دین‌سالار ایران سرکوب می‌شود. قتل مهسا یک مورد اتفاقی نیست. این قتل مانند ذره‌بینی  است که رفتار و اعمال غیرانسانی رژیم ایران را نشان می‌دهد که پیوسته ابتدایی‌ترین حقوق اجتماعی زنان را زیر پا گذاشته است.

قیام علیه این رژیم در بیش از ۸۰ شهر، واکنش وحشیانهٔ رژیم را به دنبال داشته است که تا کنون بیش از ۵۰ کشته و صدها زخمی بر جای گذاشته است. رژیم ایران برای مهار کردن خشم مردم، حتی ارتباطات مخابراتی و اینترنتی را قطع کرده است. اما اعتراض همچنان ادامه دارد و به‌سادگی نمی‌توان آن را خاموش کرد.

مبارزه با ستم و کشتار خودسرانهٔ دستگاه سرکوب حکومت ایران به‌روشنی نشان می‌دهد که حکومت‌ها را فقط به‌خاطر ابراز مخالفتشان با آمریکا و دیگر دولت‌های امپریالیستی نمی‌توان مترقی دانست. همچنین، به خشم اتحادیۀ اروپا و اظهارات ریاکارانه در این مورد نمی‌توان هیچ اعتمادی داشت. در عربستان سعودی نیز زنان به همین علت مورد آزار و اذیت و سرکوب قرار می‌گیرند، اما دولت‌های “دموکراتیک” و “روشنفکر” ما آن کشور را همچنان متحد معتمد خود می‌دانند.

حزب کار اتریش در کنار ستم‌دیدگان ایران و مردمانی می‌ایستد که به علت دیدگاه‌های واپس‌گرایانه و تاریک‌اندیشانه مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرند. حزب کار اتریش از کمونیست‌هایی که در ایران تحت سرکوب مستمر هستند حمایت و با آنها ابراز همبستگی می‌کند. ما با شعارهای حزب تودهٔ ایران مبنی بر مبارزۀ هماهنگ مردم با دیکتاتوری حاکم و گسترش و تداوم مبارزه موافقیم. همچنین، حزب کار اتریش تأکید می‌کند که پیشبُرد کنونی روند دموکراتیک شدن ایران فقط می‌تواند موقتی باشد؛ کارگران و به‌ویژه زنان فقط در سوسیالیسم می‌توانند از زنجیرهای ستم و بهره‌کشی رها شوند.

حزب کار اتریش، وین، ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲ [۸ مهر ۱۴۰۱]

***

بیانیۀ هیئت اجرایی حزب کمونیست بریتانیا

در همبستگی با مردم ایران

۲۷ سپتامبر ۲۰۲۲

 هیئت اجرایی حزب کمونیست بریتانیا بازداشت مهسا امینی ۲۲ ساله به دست “گشت ارشاد” رژیم دین‌سالار در روز ۱۴ سپتامبر [۲۳ شهریور] و رفتار وحشیانه با او را که به کشته شدن وی در زمان بازداشت منجر شد، قاطعانه محکوم می‌کند.

ما همچنین واکنش رژیم دیکتاتوری و دستگاه پلیس، نظامی، و امنیتی آن را به تظاهرات گستردهٔ مردم با شعار “زن، زندگی، آزادی” که در پایتخت ایران و بیش از ۸۰ شهر دیگر در سراسر ایران برپا شد، بی‌چون‌وچرا محکوم می‌کنیم. ما خواستار توقف هرگونه آزار، ارعاب، و تحقیر زنان در ایران هستیم.

تلاش‌های بی‌رحمانه برای خاموش کردن صدای هزاران نفری که شجاعانه پا به میدان گذاشته‌اند و بیرون راندن آنان از خیابان‌ها، تا کنون به کشته شدن بیش از پنجاه نفر، زخمی شدن صدها نفر، و بازداشت شدن هزاران تن انجامیده است.

آنچه در آغاز به شکل ابراز خشم علیه کشته شدن مهسا امینی و سرکوب و کنترل‌های محلی قرون وسطایی علیه زنان ایرانی در تمام جنبه‌های زندگی‌شان به راه افتاد، چنان نیرو و شتابی گرفت که به جنبش اعتراضی سیاسی و اجتماعی بزرگی بدل شد؛ جنبشی که تا کنون بی‌سابقه بوده و اکنون خواهان پایان دادن به رژیمی است که در بیش از چهل سال گذشته، ارمغانش برای مردم فقر و رنج بوده است.

این جنبش، با وجود خشونت فزاینده و بی‌امان علیه آن و قطع شدن اینترنت و سایر شبکه‌های ارتباطی با هدف ناکام گذاشتن سازمان‌یابی مردم و جلوگیری از ثبت شواهد تکان‌دهندهٔ اقدام‌های جنایتکارانهٔ رژیم، جنبشی بالنده است.

حزب کمونیست بریتانیا خواستار توقف بی‌درنگ اقدام‌های خشونت‌آمیز، وحشت‌آفرین، و سرکوبگرانهٔ رژیم علیه مردم معترض ایران و آزادی همهٔ دستگیرشدگان و بازگشت امن آنان به آغوش خانواده‌هایشان است.

حزب کمونیست بریتانیا با مردم ایران و مبارزات آنها ابراز همبستگی می‌کند و از همهٔ نیروهای مترقی بریتانیا و سرتاسر جهان می‌خواهد که از اعتراض‌های توده‌یی مردم ایران و مطالبات آنان برای داشتن کشوری آزاد، دموکراتیک، و مستقل پشتیبانی کنند. ما بار دیگر تأکید می‌کنیم که آیندهٔ ایران از آنِ مردم ایران است و آنها خودشان، بدون دخالت مستقیم یا غیرمستقیم قدرت‌های خارجی با هر بهانه‌ای، برای آیندهٔ خود تصمیم می‌گیرند.

ما همراه با جنبش کمونیستی بین‌المللی همبستگی خود را با رفقایمان در حزب تودهٔ ایران ابراز می‌کنیم که بیش از ۸۰ سال در قلب مبارزه در راه تحقق عدالت و صلح در ایران و در سراسر منطقهٔ خاورمیانه حضور داشته‌اند. ما در این برههٔ حساس در کنار شما هستیم.

 رابرت گریفیتز، دبیرکل

کارول استاوریس، سازمان‌دهنده زنان

کِوان نلسون، دبیر بین‌المللی

 به‌نمایندگی از هیئت اجرایی حزب کمونیست بریتانیا

***

همبستگی اتحادیهٔ سراسری فرهنگیان بریتانیا با زنان و دختران ایران

۵ اکتبر ۲۰۲۲ [۱۳ مهر ۱۴۰۱]

اتحادیهٔ سراسری فرهنگیان بریتانیا (‏NEU‏) [با بیش از نیم میلیون عضو] ‏با زنان، دختران، دانشجویان، و همهٔ معترضان به مرگ مهسا امینی ابراز همبستگی می‌کند. مهسا امینی را به‌اصطلاح «گشت ارشاد» ایران به اتهام نقض قوانین سختگیرانهٔ کشور در مورد نحوهٔ پوشش زنان بازداشت کرده بود. او در روز ۱۶ سپتامبر در بازداشت پلیس [گشت ارشاد] درگذشت. تظاهرات در دانشگاه‌ها و شهرهای سراسر کشور که از سقز، زادگاه مهسا امینی، از ۱۷ سپتامبر آغاز شده است، تا کنون ادامه دارد. معترضان خواستار پایان دادن به حجاب اجباری تحمیلی بر زنان هستند.

روز ۲ اکتبر [۱۰ مهر]، دانشجویان تظاهرکننده در دانشگاه صنعتی شریف، با نیروهای پلیس ضد شورش مواجه شدند که دانشگاه را محاصره کرده و دانشجویان را به دام انداخته بودند. این برخورد چند مجروح به جا گذاشت و پلیس شماری از دانشجویان را نیز بازداشت کرد. اتحادیهٔ سراسری فرهنگیان بریتانیا شجاعت دختران دانش‌آموز ایران را که در اعتراض‌ها شرکت دارند، تحسین می‌کند. این دانش‌آموزان شجاع روسری‌های خود را درمی‌آورند و در هوا تکان می‌دهند و خواستار حق تصمیم‌گیری دربارهٔ سرنوشت و آیندهٔ خود هستند.

اتحادیهٔ سراسری فرهنگیان بریتانیا از دولت ایران می‌خواهد که به حق اعتراض مسالمت‌آمیز و به حق زنان و دختران در تصمیم‌گیری در مورد چگونگی لباس پوشیدن خودشان احترام بگذارد. ما خواستار آزادی فوری و بی‌قیدوشرط همهٔ بازداشت‌شدگان در جریان اعتراض‌های پس از کشته شدن مهسا امینی، و نیز آزادی همهٔ زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. اتحادیهٔ سراسری فرهنگیان بریتانیا (NEU) عضو وابستهٔ کودیر، کمیتهٔ دفاع از حقوق مردم ایران (CODIRاست که گزارش‌های روزآمدی در مورد وضعیت ایران منتشر می‌کند.

همکاران، از ادارهٔ آموزش و پرورش منطقهٔ خود بخواهید که عضو وابستهٔ کودیر شود و از طریق آنها پیام‌های حمایت و همبستگی برای زنان و دختران ایران بفرستد.

‏ اتحادیهٔ سراسری فرهنگیان بریتانیا (NEU) با همکاری سازمان‌های دیگر، از طیف گسترده‌ای از پویش‌های بین‌المللی حمایت می‌کند که هدف آنها حمایت از معلمان و اتحادیه‌های آنها، پیشبُرد آموزش باکیفیت برای همه، فعالیت در راه کاهش فقر، توسعهٔ پایدار، و ترویج حقوق بشر است.‏

برای اطلاعات بیشتر لطفاً با ‏international@neu.org.uk تماس بگیرید.

***

بیانیهٔ فدراسیون جهانی جوانان دموکرات در همبستگی با مبارزهٔ مردم ایران

۲۷ سپتامبر ۲۰۲۲ [۵ مهر ۱۴۰۱]

مهسا امینی ۲۲ سال بیشتر نداشت. پس از آنکه «گشت ارشاد» جمهوری اسلامی ایران او را به‌علت «بدحجابی» بازداشت کرد، با او بدرفتاری شد و در نهایت او در روز ۱۵ سپتامبر [۲۴ شهریور] در بازداشتگاه کشته شد.

قتل مهسا امینی موجی از اعتراض‌های مردمی را هم در شهر زادگاهش سقّز و هم در دیگر شهرهای سراسر ایران پدید آورده است که زنان و جوانان نقش و سهم بسیار چشمگیری در آن دارند. خواست‌های معترضان [در این دو هفته] از دادخواهی برای مهسا امینی به مبارزه برای انحلال «گشت ارشاد» ارتجاعی و منفور و حتی پایان دادن به رژیم دین‌سالار ایران، و همچنین دفاع از صلح، حاکمیت ملّی، حقوق بشر و حقوق دموکراتیک، و عدالت اجتماعی فراروییده است.

این خبر که نیروهای امنیتی رژیم دین‌سالار ایران تا کنون دست‌کم ۵۰ نفر را کشته‌اند که بیشتر آنها تظاهرکنندگان جوان بودند، و صدها نفر دیگر هم زخمی و قطع عضو شده‌اند، باعث نگرانی و تأسف سازمان جهانی جوانان دموکرات (WFDY) است.  همچنین، باخبر شدیم که فقط در چند روز اخیر، هزاران تن از معترضان دستگیر شده‌اند.

با گسترده‌تر شدن جنبش اعتراضی در ایران، همچنین می‌بینیم که نیروهای ارتجاعی در خاورمیانه و حامیان امپریالیستی آنها در آمریکا و اتحادیهٔ اروپا برای بهره‌برداری از این وضعیت و پیشبُرد منافع خود، تلاش‌هایی می‌کنند. سازمان جهانی جوانان دموکرات هم‌صدا با نیروهای مترقی ایران این تلاش‌ها را تقبیح و محکوم می‌کند و معتقد است که امپریالیسم و ارتجاع نه به وضعیت ایران واقعاً‌ اهمیت می‌دهند و نه منافع مردم ایران برای آنها مهم است.

شعارهای معترضان در تظاهرات ایران به‌روشنی سمت‌وسوی مثبت و ترقی‌خواهانهٔ معترضان در مورد آیندهٔ صلح، حقوق بشر و حقوق دموکراتیک، حاکمیت ملّی، و عدالت اجتماعی [در ایران] را بیان می‌کند. علاوه بر فریادهای مکرر «زن، زندگی، آزادی»، یکی دیگر از شعارهای اصلی و تحسین‌برانگیز این اعتراض‌ها، «مرگ بر ستمگر؛ چه شاه باشه چه رهبر» است.

جوانان تودهٔ ایران [سازمان جوانان حزب تودهٔ ایران]، که از زمان بنیادگذاری فدراسیون جهانی جوانان دموکرات عضو این سازمان بوده است، تأیید کرده است که شعارهای تظاهرات و موضع‌گیری اعتراض‌ها در دفاع از صلح، دموکراسی، حقوق بشر و حقوق دموکراتیک، و ایرانِ مستقل بوده است. تظاهرکنندگان هرگونه مداخله یا حرکت خارجی امپریالیسم و همدستان ارتجاعی آن را برای بهره‌برداری از تحولات کنونی ایران رد می‌کنند و با آن مخالف‌اند.

فدراسیون جهانی جوانان دموکرات از همهٔ سازمان‌های عضو خود می‌خواهد که از مبارزهٔ جوانان ایرانی در راه صلح و پیشرفت حمایت کنند، و با این کار، به جلوگیری از هرگونه تلاش برای بهره‌برداری از اوضاع ایران و منحرف کردن مسیر جنبشی دموکراتیک، سکولار، و مترقی در آن کشور یاری رسانند. فدراسیون جهانی جوانان دموکرات همبستگی خود را با جوانان تودهٔ ایران اعلام می‌کند. ما از راه تماس و همکاری نزدیک [با جوانان توده] تلاش خواهیم کرد که نگذاریم این جنبش مردمی به‌سوی صلح و پیشرفت، از مسیر خود منحرف شود.

فدراسیون جهانی جوانان دموکرات همبستگی خود را با خانواده و دوستان مهسا امینی و همچنین با همهٔ قربانیان «گشت ارشاد» و رژیم دین‌سالار [ولایی] جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کند. ما هرگونه تلاش نیروهای امپریالیستی مانند آمریکا، اتحادیهٔ اروپا، و ناتو را برای استفاده از این وضعیت به‌عنوان بهانه‌ای برای مداخله و تجاوز امپریالیستی محکوم می‌کنیم. بار دیگر تأکید می‌کنیم که آیندهٔ ایران و نظام سیاسی آن موضوعی است که فقط مردم ایران باید دربارهٔ آن تصمیم بگیرند. ما به جنبش مردمی و خواست‌های شرافتمندانهٔ صلح، حاکمیت ملّی، حقوق بشر و حقوق دموکراتیک، و عدالت اجتماعی که در حال حاضر در ایران جاری و مطرح است، درود می‌فرستیم.

***

بیانیهٔ دفتر مطبوعاتی کمیتهٔ مرکزی حزب کمونیست یونان: چارهٔ تاریک‌اندیشی و واپس‌گرایی، مبارزه برای ریشه‌کن کردن بنیادهای طبقاتی آن است

 از Rizospastis (رادیکال)، روزنامهٔ حزب کمونیست یونان

۲۳ سپتامبر ۲۰۲۲ (۱ مهر ۱۴۰۱)

ما رژیم ایران را به‌خاطر قتل وحشیانهٔ مهسا امینی ۲۲ ساله به‌دست پلیس مذهبی به‌علت «بدحجابی»، و همچنین به‌خاطر سرکوب اعتراض‌های مردمی، تقبیح و محکوم می‌کنیم. این جنایت نفرت‌انگیز نوک کوهِ یخ تبعیض اجتماعی آشکاری است که زنان [ایران] در آموزش و تحصیل، در خانواده، و حتی در نوع لباس خود متحمل می‌شوند، تبعیضی که مبتنی بر نگاه منسوخ و ارتجاعی به موقعیت زن در جامعه است. اعلامیه‌های ریاکارانهٔ مقام‌های اتحادیهٔ اروپا، آمریکا، و ناتو و تحریم‌هایی که اِعمال می‌کنند، سپر محافظی برای «امینی»ها در برابر خشونت‌های چندجانبهٔ اعمال شده علیه آنها [در ایران] نیست. مقام‌های اتحادیهٔ اروپا و آمریکا و ناتو در روند رقابت‌های بین‌امپریالیستی خود، از همین شیوه‌های تاریک‌اندیشانه [در جمهوری اسلامی ایران] علیه زنان بهره‌برداری می‌کنند. علاوه بر این، اینها [در آمریکا و اتحادیهٔ اروپا و ناتو] همان نیروهایی هستند که در عین حال از رژیم‌های کشورهای دیگری نیز حمایت می‌کنند که همان شیوه‌ها را علیه زنان به‌کار می‌گیرند. راه‌حل و چارهٔ تاریک‌اندیشی و واپس‌گرایی علیه حقوق زنان در سراسر جهان، تقویت جبههٔ مبارزه با «ارزش‌های» پوسیده و «ارتجاعی شدن» مدرن جامعهٔ سرمایه‌داری است. خشم و برآشفتگی در برابر وقوع چنین جنایت‌های فجیع می‌تواند به نیروی مبارزه برای ریشه‌کن کردن بنیادهای طبقاتیِ موقعیتِ نابرابر زنان در سرمایه‌داری و «پوشش مذهبی» و فرهنگی آن‌ تبدیل شود.

***

حزب کمونیست فرانسه همگان را در حمایت از زنان ایران به یک راهپیمایی فراخواند

 

فابین روسل، رهبر حزب کمونیست فرانسه، در گفتگو با رادیو بین المللی فرانسه ضمن محکوم کردن قتل مهسا امینی توسط پلیس گشت ارشاد جمهوری اسلامی، همگان را به شرکت در یک راهپیمایی همبستگی با مبارزات زنان ایران علیه استبداد مذهبی در این کشور فراخواند. رهبر حزب کمونیست فرانسه مبارزۀ زنان ایران را علیه حجاب اجباری،اسلامگرایی و تحجر جمهوری اسلامی استثنایی و تحسین برانگیز خواند. او تمام رهبران و احزاب فرانسه را به حمایت صریح و  روشن از جنبش زنان ایران فراخواند و افزود : متاسفانه پایتخت های کشورهای اروپایی حمایت لازم را از جنبش زنان و مردان ایران برای رهایی از ستم تاریک اندیشی و استبداد دینی در این کشور اعلام نمی کنند.. رهبر حزب کمونیست فرانسه جنبش جاری جوانان ایران را بی سابقه و منحصربفرد خواند و افزود که زنان ایران با سوزندان روسری های خود در ملاء عام اراده و تمایل خود را برای رهایی از ستم دیکتاتوری مذهبی اعلام می کنند و در نتیجه حمایت از آنان ضرورتی انکارناپذیر است.

***

پیام هیئت سیاسی کمیتهٔ مرکزی حزب کمونیست سودان  به حزب تودهٔ ایران

 هیئت سیاسی کمیتهٔ مرکزی حزب کمونیست سودان حمایت کامل خود را از مبارزهٔ جاری در ایران اعلام می‌کند که در آن، تظاهرات توده‌یی [در مقیاس وسیع] در اعتراض به کشتن کاملاً بی‌دلیل زن جوان، مهسا امینی، در بسیاری از شهرها، از جمله تهران، صورت می‌گیرد. به نظر هیئت سیاسی [حزب کمونیست سودان]، اعتراض‌های جاری در ایران از ابراز خشم و نفرت اولیه از قتل خانم امینی فراتر رفته و اکنون به محکوم کردن عمومی سیاست‌های رژیم دین‌سالار تحمیل شده به مردم ایران فراروییده است. واکنش خشن و وحشیانهٔ دیکتاتوری حاکم به نارضایتی‌ها و تظاهرات مردمی رو به رشد که کشور را در بر گرفته است- و به شهید شدن دست‌کم سی نفر و زخمی شدن صدها معترض منجر شده است که حال برخی از آنها بسیار وخیم است- فقط نشان دهندهٔ این واقعیت است که رژیم دین‌سالار ایران تصمیم گرفته است به سرکوب شدید جنبش توده‌یی در ایران ادامه دهد. با این حال، به‌رغم ادامهٔ استفادهٔ رژیم از زور و سرکوب بی‌حدّ و مفرط، دیده می‌شود که تظاهرات در شهرها و شهرستان‌های سراسر ایران ادامه دارد. صِرف این واقعیت که نیروهای امنیتی نظامی رژیم برای تقویت نیروهای پلیس اعزام شده‌اند- که آشکار است [برای مقابله با مردم] با مشکل روبه‌رو شده‌اند- به این معنی است که اکنون در تلاش برای سرکوب کردن تظاهرات توده‌یی فزاینده، کل ماشین سرکوب رژیم دین‌سالار ایران به‌کار گرفته می‌شود تا از ادامه یافتن تظاهرات جلوگیری شود.به همین مناسبت، هیئت سیاسی حزب کمونیست سودان حمایت کامل خود را از مبارزهٔ جاری در ایران با خواست دموکراسی، صلح، و عدالت اجتماعی اعلام می‌کند. در عین حال، همبستگی بی‌دریغ خود را با رفقای عزیزمان در حزب تودهٔ ایران ابراز می‌کنیم که سهم سازنده و عمده‌ای در جنبش مخالفت با دیکتاتوری در ایران دارند. در این لحظهٔ حساس، از همهٔ حزب‌های کمونیست و کارگری در سراسر جهان می‌خواهیم که حمایت خود را از مبارزهٔ مردم ایران نشان دهند.

هیئت سیاسی حزب کمونیست سودان  ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۲ [۳ مهر ۱۴۰۱

***

آکل، حزب مترقی زحمتکشان قبرس، حمایت خود را از تظاهرکنندگان در ایران اعلام می‌کند!

 

آکل، حزب مترقی زحمتکشان قبرس،  با انتشار اخبار و تحلیل‌های ترقی‌خواهانه در روزهای اخیر، حمایت خود را از جنبش اعتراضی مردم ایران اعلام کرده است. رفقای قبرسی در دهه‌های اخیر تحولات سیاسی-اجتماعی ایران را در هماهنگی با حزب تودهٔ ایران دنبال کرده‌اند و یکی از گردان‌های پیگیر جنبش همبستگی با مبارزهٔ مردم ایران برای صلح و ترقی بوده‌اند. رفیق ورا پولیکارپو، عضو کمیتهٔ مرکزی و رئیس شعبهٔ روابط بین‌المللی کمیتهٔ مرکزی آکل، در روز پنجشنبه ۲۲ شهریور در مصاحبه‌ای مفصل با رادیو “آسترا” در قبرس، شنوندگان را در جریان تحولات روزهای اخیر ایران گذاشت. رفیق پولیکارپو در پاسخ به اولین سؤال مصاحبه‌کننده گفت: “ما باید با محکوم کردن رخدادهایی که به مرگ مهسا امینی منجر شد، شروع کنیم. به صِرف وجود “گشت ارشاد” که در سال ۱۳۶۰ در ایران تأسیس شد، گفته شده که دختر جوان 22 ساله‌ای را به‌دلیل اینکه لَختی از مویش از زیر روسری نمایان بوده است، او را دستگیر کردند و مورد آزار و اذیت قرار دادند. این دختر جوان در زمانی که در بازداشت گشت ارشاد بود، بر اثر ضرب و جرح جان خود را از دست داد. این مسئله‌ای نیست که کسی بتواند بپذیرد.”

رفیق پولیکارپو در ادامه به این موضوع اشاره کرد که اکنون مشخص است که تظاهرکنندگان خواستار انحلال “گشت ارشاد” و همچنین منع استفادهٔ پلیس و نیروهای امنیتی و نظامی از سلاح‌های جنگی و کُشنده در مقابله با معترضان‌اند. او در ادامهٔ صحبت‌هایش اشاره کرد: “اکنون جنبش مردمی واقعاً توده‌یی در ایران وجود دارد که در خارج از آن کشور به آن اشاره‌ای نمی‌شود.”

رفیق پولیکارپو در پاسخ به آخرین سؤال رادیو آسترا دربارهٔ اینکه “آیا مردم در نهایت موفق خواهند شد این رژیم را سرنگون کنند یا خیر؟” گفت: “تا جایی که به ما مربوط می‌شود، این موضوعی است که خود مردم ایران باید در مورد آن تصمیم بگیرند. ما با هرگونه مداخلهٔ خارجی در ایران یا هر جای دیگری قاطعانه مخالفیم. تصمیم‌گیری دربارهٔ آیندهٔ تحولات ایران موضوعی است که فقط به عهدهٔ خود مردم ایران است. در وضعیت کنونی که ما در مورد آن صحبت می‌کنیم، آنچه ما از آن حمایت می‌کنیم، تأمین حقوق بنیادی دموکراتیک و انسانی زنان و همهٔ مردمی است که در آن کشور [ایران] زندگی و مبارزه می‌کنند.

***

همبستگی جوانان و ترقی‌خواهان قبرس با دادخواهان مرگ مهسا امینی در ایران

 

روز یکشنبه ۳ مهر ۱۴۰۱ (۲۵ سپتامبر ۲۰۲۲) تظاهرات اعتراضی بزرگی در مقابل ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور قبرس برگزار شد. این تظاهرات به ابتکار ایرانیان مقیم قبرس، جوانان، زنان، دانشگاهیان، و همچنین دانشجویان و هواداران ادون (سازمان جوانان ترقی‌خواه قبرس) و از جمله دانشجویان ایرانی هوادار ادون سازمان‌دهی و برگزار شد. در این تظاهرات، نسل جوان ایرانی مقیم قبرس، از دختر و پسر، فعالانه شرکت داشتند. شعارهای تظاهرات به زبان‌های یونانی، انگلیسی، و فارسی، در اساس همان شعارهای تظاهرکنندگان در ایران بود. در جریان این تظاهرات، بیانیه‌ای کوتاه خوانده شد که اوضاع کنونی ایران را بازگو می‌کرد. متن بيانيهٔ این تظاهرات در نیکوزیا را خانم مجری برنامه خواند،‌که اصلاً ایرانی است و در 4 سالگی به قبرس مهاجرت کرده است. متن آن بیانیه چنین است:

به همهٔ آزادی‌خواهان و به همهٔ ترقی‌خواهان

مردم ایران امروز مبارزهٔ خود را علیه رژیمی به پیش می‌برند که یکی از خشن‌ترین و ظالم‌ترین حکومت‌های جهان است. این رژیم تا کنون هزاران نفر را در زندان‌ها، در خیابان‌ها، یا در بازداشتگاه‌ها به قتل رسانده است. حکومت اسلامی ایران زندگی را بر زنان و دختران ایران سیاه کرده و طبیعی‌ترین آزادی‌ها را از آنها سلب کرده است. لازم است اعلام کنیم که ایران ۷درصد کل منابع طبیعی جهان را در اختیار دارد. از جمله، در کنترل ذخایر گاز جهان مقام دوم، و از لحاظ منابع نفت جهان مقام چهارم را دارد. با وجود این، مردم ما [ایران] گرسنه‌اند. روحانیون حاکم تمام منابع و مراکز تولید ثروت را در اختیار گرفته‌اند، و به مردان و زنان ظلم می‌کنند. امروزه شما با اولین انقلاب در تاریخ روبه‌رو هستید که زنان آن را آغاز کرده‌اند و در صف اول آن قرار دارند. از آن حمایت کنید. تا امروز، طی هشت روز اعتراض در ایران، ده‌ها نفر کشته شده و هزاران نفر به بازداشتگاه‌ها فرستاده شده‌اند. علیه این ظلم با ما هم‌صدا شوید و خواست‌های ما را فریاد بزنید.”

***

حمایت جنبش کارگری و سندیکایی بریتانیا از جنبش مردم ایران!

 

روزنامهٔ مورنینگ استار که دیدگاه‌ها و سیاست‌های جنبش کارگری و سندیکایی بریتانیا را منعکس می‌کند و تحولات کشورمان را پیگیرانه دنبال می‌کند و همراه با تحلیل‌های واقع‌بینانه و مردمی گزارش می‌کند، در 10 روز گذشته پنج گزارش دقیق از جنبش اعتراضی جاری در ایران منتشر کرده است. به لطف این گزارش‌ها، بسیاری از فعالان کارگری برداشت درستی از سمت‌گیری تحولات و ضرورت همبستگی با جنبش اعتراضی کنونی در ایران دارند.

به گزارش مورنینگ استار در روز 28 شهریور، فعالان حقوق بشر ایرانی عاملان مرگ یک دختر جوان ایرانی در بازداشتگاه رژیم اسلام‌گرا در ایران را محکوم کردند.

به گزارش مورنینگ استار، معاون دبیرکل کمیتهٔ دفاع از حقوق مردم ایران (کودیر) در اطلاعیهٔ مطبوعاتی این کارزار بین‌المللی دفاع از حقوق زنان، کارگران، و اقلیت‌های ملی و مذهبی گفت که درگذشت خانم امینی “پیامد مستقیم برخورد جسمانی و سرکوبگرانهٔ جمهوری اسلامی با زنان” است. وی گفت: “گشت ارشاد رژیم اسلام‌گرای ایران آشکارا برای اجرای قانون ناعادلانه و وادار کردن مهسا به تسلیم در برابر مقررات غیرانسانی و ضدّزن این رژیم تلاش کرده است. آنها زندگی یک زن جوان را از او و خانواده‌اش ربودند.” “این گواه دیگری است از اینکه برای رژیم دین‌سالار ایران، حقوق بنیادی انسانی و دموکراتیک شهروندان، به‌ویژه زنان، ارزشی ندارد و می‌توان آنها را نادیده گرفت.”

***

کودیر خواستار حمایت و همبستگی بین‌المللی در محکوم کردن عاملان مرگ خانم امینی شده است.”

 

روز پنجشنبه ۳۰ شهریور، مورنینگ استار گزارش مفصل دیگری از تحولات روزهای اخیر ایران منتشر کرد. این روزنامه به نقل از یکی از گردانندگان کودیر، کارزار بین‌المللی دفاع از حقوق مردم ایران، نوشت: “ابعاد تظاهرات امسال از تظاهرات اعتراضی سال 2019 وسیع‌تر است. امروز اعتراض زنان در ایران در ارتباط با قتل مهسا امینی در روز جمعهٔ گذشته در بازداشتگاه [گشت ارشاد]، ادامه یافت. مهسا به اتهام نقض قوانین مربوط به حجاب اجباری دستگیر شده بود.”

در ساری، شهر بزرگی در یک استان شمالی ایران، جمعیت زیادی از مردم، زنان خشمگینی را که حجاب خود را به نشانهٔ اعتراض به آتش کشیدند، تشویق کردند. اعتراض‌های خیابانی در تهران و سایر شهرهای کشور برگزار شد. تظاهرات دانشجویی در دانشگاه‌ها گسترش یافته و بازارهای سراسر کردستان ایران در اعتراض به قتل مهسای ۲۲ ساله بسته شده است.”

معاون دبیرکل کمیتهٔ دفاع از حقوق مردم ایران (کودیر) به مورنینگ استار گفت: “قتل مهسا امینی جرقه‌ای بود که تظاهرات گستردهٔ بی‌سابقه‌ای را در سراسر ایران شعله‌ور کرد.” “وسعت این بسیج اعتراضی، شبیه به حرکتی است که در نوامبر ۲۰۱۹، طی یک هفته اعتراض‌های وسیع مردمی به سه‌برابر شدن ناگهانی قیمت بنزین، ایران را تکان داد.”

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست