برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2022-10-05

نویدنو 13/7/1401         Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • نویدنو: پس از مشورت‌های سران سه قوه و برگزاری نشست غیرعلنی مجلس که نتیجه تصمیم‌های آن درچهره شعار نمایندگان درصحن مجلس، با تشویق نیروی انتظامی و طلب انتقام از سپاه بازتاب یافت، و با تهاجم شبانه به دانشجویان متحصن شریف درحضور هزاران نفر از مردم و خانواده دانشجویان، روشن شد که نظام قصد شنیدن صدای معترضین را ندارد. سخنان فردای این رخ دادهای آقای خامنه‌ای مهر محکمی بر این تصمیم  زد.

***

 

  • فراخوان انجمن اسلامی شریف به اعتصاب سراسری؛ ما فاتحه این دولت را خواندیم

  • فراخوان به اعتصاب در مدارس؛ شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

  • سندیکای کارگران هفت تپه: حمله به دانشجویان محکوم است!

  • بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون تداوم خیزش‌های مردمی در سراسر کشور

  • بیانیه شورای بازنشستگان ایران:

  • بیانیه اتحاد بازنشستگان :

  • پیام زندانیان سیاسی گوهردشت: بازداشت شدگان را دریابید

  • بیانیه انجمن حمایت از حقوق کودکان: دستانتان را از روی ماشه بردارید

 

 

 

کارگران، دانشجویان ، بازنشستگان و... در صف حمایت از قیام مردم

نویدنو: پس از مشورت‌های سران سه قوه و برگزاری نشست غیرعلنی مجلس که نتیجه تصمیم‌های آن درچهره شعار نمایندگان درصحن مجلس، با تشویق نیروی انتظامی و طلب انتقام از سپاه بازتاب یافت، و با تهاجم شبانه به دانشجویان متحصن شریف درحضور هزاران نفر از مردم و خانواده دانشجویان، روشن شد که نظام قصد شنیدن صدای معترضین را ندارد. سخنان فردای این رخ دادهای آقای خامنه‌ای مهر محکمی بر این تصمیم  زد.

اما این رشته‌ای است که یک سر آن می‌تواند کشتار وسرکوب بیشتر و سر دیگرش تعمیق جنبش و برآمدن نیروهای نو به نو و بارور تر شدن جنبش مردمی شود. این وضعیت ممکن است ظاهرا عطش چپ نمایان ذوب در ولایت را تسکین دهد و با بالا انداختن شانه‌ای خیال خود را راحت کنند که، " ماکه گفته بودیم اغتشاش از نوع انقلاب مخملی است" . اما حکم روند انقلابی در تحکیم و تجدید قوای خود نقاب از چهره آلوده آن‌ها برخواهد داشت و تشت رسوایی  تسلیم عریان آن‌ها به منافع بورژوازی و ضدیت با منافع اکثریت مردم در سخت ترین نبرد زندگی را از بام به کف خیابان پرتاب خواهد کرد.

درادامه بیانیه هایی را که در این روزها منتشر شده است جهت اطلاع خوانندگان منتشر می کنیم.

***

فراخوان انجمن اسلامی شریف به اعتصاب سراسری؛ ما فاتحه این دولت را خواندیم

یک‌شنبه دهم مهرماه روز خونین دانشگاه بود، روزی که به حقیقت در کنار ۱۸ تیر ۷۸ و ۲۵ خرداد ۸۸ لکه ننگین دیگری بر کارنامه حاکمیت در برخورد با دانشجویان معترض خواهدبود. دانشجویانی که در پی خلف وعده رئیس دانشگاه مبنی بر آزادی تمام دانشجویان زندانی شریف که در هفته گذشته بازداشت شده بودند، برای دومین روز متوالی تحصن کرده بودند و از حق خود برای اعتراض استفاده کردند، به ناگاه با شبیخون مامورین امنیتی و چماقداران لباس شخصی مواجه شدند، مامورینی که در اقدامی شگرف، دست به محاصره دانشگاه زده و با انواع سلاح‌ها به دانشجویان و اساتید دانشگاه حمله‌ور شدند. این محاصره و حملات برای ساعت‌ها ادامه داشت، تعداد زیادی از دوستان ما به ناحق زخمی و بازداشت شدند. بنا بر گزارشاتی که به دست انجمن رسیده شمار بازداشتی‌های امشب بیش از سی نفر بوده‌است. بسیاری از جراحت‌های این حادثه قابل جبران نخواهدبود و برای همیشه با دانشجویان این سرزمین باقی خواهد ماند.

گرچه دل هر انسان آزاده‌ای با دیدن آن‌چه بر دانشجویان این سرزمین رفت، خون و چشمان هر انسان بینایی، تر خواهدشد اما در پس این خشونت عریان، به نظر می‌رسد سناریویی از پیش طراحی شده برای خفه‌کردن صدای دانشجویان معترض وجود داشته و دانشگاه شریف قرار بوده است محل عبرت بقیه دانشگاه‌های کشور و البته عقده‌گشایی‌های اقلیتی تندرو شود. بر اساس فیلم‌ها و مستندات رسیده به انجمن اسلامی، ماموران لباس شخصی، در شب شنبه ۹ مهرماه، تقریبا ۱۲ ساعت قبل از آغاز تجمع دانشجویان اقدام به نصب دوربین و تجهیزات رادیویی، درست در مقابل درب اصلی دانشگاه واقع در خیابان آزادی می‌کنند، محلی که فضای تمامی تجمعات اعتراضی شریف بوده است. آیا ممکن است که نصب تجهیزات یاد شده که به وضوح در فیلم مشخص است توسط همان کسانی انجام می‌شود که روز بعد به ساحت دانشگاه حمله کرده‌اند، اتفاقی بوده باشد؟ در اقدامی تامل برانگیز دیگر، دکتر زلفی‌گل، وزیرعلوم، که ظاهرا به هدف کمک به دانشجویان تنها ساعتی پس از شروع درگیری خود را با سرعت به دانشگاه رسانده، جز حمله به یکی از اساتید شناخته‌شده و خوش‌نام دانشگاه و انداختن مسئولیت همه خشونت‌های رخ‌داده بر گردن دانشجویان بی‌دفاع شریف کاری از پیش نمی‌برد. به نظر می‌رسد همه این رخدادها زمینه‌ای بوده تا مقدمات لازم را برای اتفاقات تلخی که در ادامه رخ می‌دهد مهیا کند و سرکوب و حمله نیروهای امنیتی به دانشجویان آخرین قطعه این پازل شوم بوده‌است.

اساتید محترم و دانشجویان گرامی دانشگاه شریف، حمله دیروز چماقداران به ساحت دانشگاه اقدامی کم‌نظیر در طول تاریخ دانشگاه شریف از قبل از انقلاب تا به امروز است. این حمله به خوبی مشخص می‌کند مسئولین و در راس آن‌ها رئیس دانشگاه و وزیرعلوم، ناتوان‌تر از آن هستند که بتوانند امنیت دانشجویان را حتی در داخل دانشگاه تامین نمایند. حضور در دانشگاهی که مسئولانش توان برقراری امنیت دانشجویانش را ندارند اقدامی غیرعاقلانه است. از این رو ما از همه شما اساتید و دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف می‌خواهیم، تا آزادی همه دانشجویان بازداشتی، عذرخواهی رسمی مسئولان دولتی و حکومتی و جبران خسارت‌های پیش‌آمده برای دانشجویان، تضمین مکتوب مبنی بر وجود امنیت برای دانشجویان در دانشگاه و محیط اطراف آن وعدم تکرار این حادثه در آینده و در آخر بسته‌شدن پرونده‌های تشکیل‌شده برای تمامی دانشجویان شریف در این مدت که به خاطر نادیده گرفتن حق بدیهی اعتراضشان بوده، از هرگونه حضور در کلاس‌های درسی چه به صورت حضوری و چه مجازی خودداری کنید. یقین بدانید که اگر تا زمان رسیدن به همه خواسته‌های فوق بر سر کلاس‌های درس حاضر شوید، این قبیل اقدامات در آینده تداوم خواهد‌یافت و دیگر هیچ کسی قادر نخواهدبود در دانشگاه دهان خود را برای اعتراض باز کند.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شریف بر خود واجب می‌داند در این برهه حساس همگان را دعوت به اتحاد کند و از تمامی دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های سراسر کشور می‌خواهیم به نشانه همبستگی با اساتید و دانشجویان دانشگاه شریف، کلاس های خود را تعطیل کنند. لازم به ذکر است که انجمن اسلامی در مسیر بازیابی شان از دست رفته دانشگاه از دادن هیچ هزینه‌ای ابا نخواهد داشت.

***

فراخوان به اعتصاب در مدارس؛ شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

فرهنگیان آگاه، دانش آموزان شجاع و مردم عدالتخواه و ستم دیده ایران:

در حالی سال نو‌ تحصیلی در مدارس و دانشگاه ها را آغاز کردیم که جامعه با چالش ها و البته‌ امیدهای جدی تری روبرو شده است. امروز دانشجویان این فرزندان دیروز ما معلمان،صدای حق خواهیشان رساتر از همیشه طنین انداز شده و علی رغم شدیدترین سرکوب ها، جانانه برای آزادی و عدالت می رزمند. از طرف دیگر معلمین هم در پیکاری که سالهاست در برابر آموزش پادگانی-حوزوی، پولی شدن و طبقه ای شدن آن، تعطیلی اصل ۳۰ (آموزش رایگان و با کیفیت)عدم به رسمیت شناختن حق تشکل یابی و وضعیت اسفبار معیشتی، در پیش گرفته اند، از سوی حاکمیت با سرکوب، ارعاب و زندانی شدن روبرو بوده اند و ده ها تن از فعالان تشکل های صنفی فرهنگیان در سراسر کشور مورد غضب مستمر نهادهای سرکوبگر قرار گرفته و اکنون بسیاری از آنان در زندان بوده و یا با اتهامات واهی و خطر حبس های طولانی مدت و اخراج روبرو هستند.

در روزها و هفته های اخیر سراسر ایران شاهد اعتراضات حق طلبانه و عدالتخواهانه وسیع اقشار مختلف مردم است که در واکنش به قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی به دست یکی از واحدهای گشت ارشاد تهران آغاز شد. حاکمیت این بار هم مثل همیشه به جای پاسخگویی منطقی و عاقلانه، دست به ابزار سرکوب و خشونت برد و متاسفانه تاکنون دست کم صد نفر از هموطنان عزیزمان را کشته و هزاران دختر و پسر جوان را زخمی و یا بازداشت کرده است.بسیاری از این معترضان به جان آمده، دانش آموزان و دانشجویانی هستند که همراه با میلیون ها ایرانی دیگر از خفقان تحمل ناپذیر موجود به تنگ آمده اند و صدها تن از آنها اکنون در زندان و تحت فشار و شکنجه های روانی و‌ جسمی به سر می برند. متاسفانه در شامگاه روز یکشنبه نیروهای سرکوبگر با حضور در دانشگاه شریف و با سلاح به مقابله با نخبه ترین فرزندان وطن برخاستند تا به خیال خام خود صدای این جوانان حق خواه وطن را خاموش کنند.
در اعتراض به چنین وضعیتی، مردم ایران در سطحی وسیع تر و هم بسته تر در شهرهای مختلف به میدان آمده اند و با اتحاد هر چه بیشتر و هم صدایی در حق خواهیشان، بر خشم و خشونت حاکمیت افزوده اند. پیوستن خیل عظیمی از اساتید دانشگاه ها، معلمان، فعالان اجتماعی زندانی، بازاریان، کارگران، ورزشکاران، هنرمندان، رانندگان و کامیونداران، روزنامه نگاران، نویسندگان پیشرو و … به اعتراضات توده ای که اتحادی مبارک برای دست یابی به آرزوهای بلند و دیرین ملت ایران است، بیش از همه شکاف بین مردم و حاکمیت را به خوبی به تصویر کشیده است.
در شروع سال تحصیلی جدید بسیاری از اساتید و معلمان و همچنین جمعیت وسیعی از دانش آموزان اعلام کرده اند که تا آزادی دانش آموزان و دانشجویان زندانی و بازگشت شان به کلاس درس، از رفتن به دانشگاه و مدرسه خودداری خواهند کرد و یا در مدارس و دانشگاه ها اعتصاب خواهند نمود.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، از نیروهای نظامی و انتظامی دعوت می کند که به وظیفه ی اصلی خود که همانا حفظ جان و امنیت شهروندان است، عمل نمایند و در کنار مردم معترض و عدالتخواه قرار گیرند.
نیروهای نظامی و انتظامی بهتر است حساب خود را از لباس شخصی های قاتل و سرکوبگر و آمران خشک مغزشان جدا ساخته تا در آینده ی نزدیک نزد وجدان خود و دادگاه مردمی شرمسار نشوند.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ، همراهی و همبستگی قاطعانه خود را با موج وسیع اعتراضات و اعتصابات عدالتخواهانه و حق طلبانه ی مردمی اعلام می دارد. امسال روز جهانی معلم یعنی پنجم اکتبر در ایران هم زمان شده است با یک تعطیلی سراسری، از همین رو شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران از معلمان و دانش آموزان می‌خواهد که در روز سه شنبه مورخ ۱۲ مهرماه با اعتصاب در مدرسه و خودداری از کلاس رفتن، همبستگی و همراهی خود را با همه معترضان جان به لب آمده، نسبت به بی عدالتی های حاکمیت نشان دهند.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

۱۰مهر ۱۴۰۱

 

سندیکای کارگران هفت تپه: حمله به دانشجویان محکوم است!

"فرزند کارگرانیم کنارشان می مانیم"

کارگران و زحمتکشان، مردم ستمدیده؛

همانطور که همگی در جریان هستید، خیزش خیابانی و سراسری در اکثر شهر های ایران  همچنان در جریان است.

جنبش های مختلف در ایران با شعار "زن زندگی ازادی" در کنار هم برای بدست آوردن مطالبات خود مبارزه را در اشکال مختلف ادامه می دهند.

خمیر مایه پیوند اعتراض های خیابانی با  اعتصاب  کارگری در اشکال مختلف در حال شکل‌گیری است.

طی هفته گذشته ما شاهد فراخوان های  گسترده دانشجویان در بخش های مختلف مبنی بر حمایت از خیابان  بوده ایم.

حضور پرشور دانشجویان این  فرزندان کارگران و زحمتکشان  که بار ها شعار سر دادند " فرزند کارگرانیم، کنارشان می مانیم"   امروز همچنان این عزیزان در کنار زنان و مردان ستم دیده، ثابت قدم ایستاده اند و در دانشگاه   صدای #ژینا_امینی_ها هستند.

فرزند کارگران می دانند که شعار زن زندگی آزادی در پیوند است با شعار نان کار آزادی و به این دلیل حاکمان همانطور که در آبان ۹۷ در جریان اعتصاب کارگران هفت تپه برای مدافعان نان کار آزادی، اداری شورایی حکم بیش از ۱۰۰ سال زندان را صادر کردند،  تا  شاید صدای جنبش کارگری را خفه سازند!!  امروز در اشکال دیگری دست به انتقام زده اند  تا به خیال خود در  پیوند شعار زن زندگی آزادی با شعار نان کار آزادی خللی وارد کنند

همانطور که همگی اطلاع دارید در روز یکشنبه  ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۱ حمله وحشیانه ای به فرزند کارگران در دانشگاه شریف شروع شده است.

ما کارگران، زحمتکشان و فرودستان جامعه به شما قول خواهیم داد که در کنار فرزندان خود خواهیم بود.

سرکوب شما دانشجویان عزیز، سرکوب کارگران و ستم دید گان است، کشتن شما یعنی کشتن پدر و مادر زحمتکش شما، پس مطمئن باشد "فرزندان دلیر " در کنار شما هستیم و " کنارتان" می مانیم.

نان و آزادی را از ما گرفته اند و با  حمله به ژینا هاو حدیث ها و.. با حمله به شما می خواهند صدای همگی را خفه کنند، اما فریاد خشم و نفرت ما  از ستم استثمارگران و تاریک پرستان خاموشی ندارد.

"فرزندان دل بند " مادران و پدران و دیگر انسان های شریف و آزادی‌خواه ، شما را تنها نخواهند گذاشت!

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه حمله به دانشجویان،را شدیدا محکوم می کند.

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه، بازداشت و ربودن دانشجویان، ضرب و شتم دانشجویان، استفاده از گاز آشک آور،  استفاده از شوکر، تفنگ ساچمه ای و تیر جنگی  و دیگر اشکال خشونت دولتی  بر علیه دانشجویان را  یک جنایت آشکار  می داند و باید آمران و عاملان این جنایت سریعا  شناسایی و داد گاهی  و تمامی بازداشت شده گان سریعا آزاد گردند.

قطعا این جنایت و دیگر جنایت ها را نه فراموش می کنیم و نه می بخشیم.

فرزندان دلبند، با شعار، " فرزند کارگرانیم  کنارشان می مانیم " دشمنان را رسوا کنید، با فریاد " زن زندگی آزادی،  نان کار آزادی " صاحبان زر و زور را به لرزه در آورید، آینده از آن ماست!

 

زنده باد اتحاد و همبستگی سراسری کارگران 

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱

****

بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون تداوم خیزش‌های مردمی در سراسر کشور

این مبارزه، مبارزه ما کارگران است و باید آنرا به سرعت از خیابان‌ها به مراکز کار خود گسترش دهیم

اعتراضات مردمی که پس از قتل حکومتی مهسا امینی آغاز شد، به فوریت در سراسر کشور گسترش یافت و به جنبشی عظیم علیه کل مناسبات ضد انسانی موجود تبدیل شد.

از همان ابتدای اعتراضات مردمی، دانشجویان مبارز و آزادیخواه در سراسر کشور به این اعتراضات پیوستند و با اعتصابات و اعتراضات بی وقفه‌ی خود که روز به روز ابعاد هر چه گسترده‌تر و سازش ناپذیرتری به خود گرفته است، دانشگاه‌ها را به نقطه امیدی برای پایان دادن به شرایط جهنمی موجود تبدیل کردند.

اعتصاب سراسری معلمان در روزهای چهارم و ششم مهرماه و فراخوان اعتصاب سراسری آنان برای روز دوازده مهر و شروع اعتراضات دانش‌آموزی، قیام مردمی علیه وضعیت موجود را بیش از پیش به نقطه برگشت‌ناپذیری برده و در این سو، تمامی تشکل‌های کارگری و بازنشستگان با صدور بیانیه‌های اعتراضی و وجود زمزمه اعتصابات گسترده در مراکز کارگری، دوشادوش هم می‌روند تا نوید بخش تحولاتی عظیم و بنیادین در کشور شوند.

حاکمیت با تمام دم و دستگاه سرکوبش متشکل از همه‌ی ارگان‌های امنیتی و نظامی و انتظامی علیه مردم آزادیخواه به میدان آمده و به کشتار معترضین دست زده‌ است. در خیابان و دانشگاه مردم را به گلوله می‌بندند، به وحشیانه‌ترین شکلی آنان را مورد ضرب و جرح قرار می‌دهند، هزاران نفر را بازداشت کرده‌اند و با امنیتی کردن اظهار نظرهای هنرمندان و ورزشکاران برجسته و بازداشت آنان، سعی در به تمکین کشاندن یک جامعه هشتاد و پنج میلیونی کارد به استخوان رسیده، دارند.

اما مردم ایران تماماً علیه وضعیت موجود به پاخاسته‌اند و این جنبش را سر بازایستادن نیست. این یک جنگ است، یک جنگ تمام عیار و مصافی تعیین کننده. حکومت به جنگ مردم آمده است تا بقایش را با انسان‌کُشی و سرکوب بی‌رحمانه تداوم بخشد. اما درمقابل، خیزش سراسری مردم ایران نیز برای به دست آوردن زندگی‌، آزادی‌ و حرمت و کرامت انسانی‌اش، قدرتمندتر از همیشه به پیش میرود.

این جنبش، فراخوان آزادی، برابری و به زیر کشیدن استثمار و انقیاد است. پیروزی این جنبش، عدالت و رهایی را نه تنها برای مردم ایران به ارمغان خواهد آورد بلکه رنگ خود را بر جنبش‌های آزادیخواهانه و برابری‌طلبانه در کل منطقه خاورمیانه و سرتاسر جهان خواهد زد.

امروز جهانی به احترام انفجار آزادیخواهی و برابری‌طلبی در ایران، کلاه از سر برداشته و با شور و شعف وصف ناپذیری در جای جای گیتی به حمایت از آن برخاسته‌اند.

کارگران نفت و گاز و پتروشیمی، کارگران ذوب آهن اصفهان و فولاد در سراسر کشور، کارگران صنایع خودرو سازی، کارگران معادن و صنایع غذایی، کارگران خدمات شهری و اتوبوس‌رانی‌ها و مترو، رانندگان کامیون و عموم کارگران در سراسر کشور!!

این جنبش برای جلوگیری از تحمیل هزینه‌های خونبار و غیرقابل جبران از سوی حکومت، باید در کمترین زمان ممکن به پیروزی برسد و این میسر نیست مگر با به میدان آمدن متحدانه ما کارگران در تمامی مراکز مهم تولیدی کشور.

چشمان مهسا و همه دختران و پسران نوجوان و جوان کتک خورده و در خون غلطیده ایران و دانشجویان و همه انسانهای آزادیخواه بدستان توانمند ما کارگران است.

این مبارزه، مبارزه ماست و باید آنرا به سرعت از خیابان‌ها به مراکز کار خود گسترش دهیم.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- یازدهم مهرماه ۱۴۰۱

****

بیانیه شورای بازنشستگان ایران:

 

حمله به دانشجویان ، حمله به همه ماست.

چند روز است که فرزندانمان زیر حمله وحشیانه وخشونت بار نیروهای سرکوبند، جوانان ما در شرایط فشار اقتصادی و محیط افسرده و یکنواخت مدرسه بزور و ضرب و به امید تامین آینده شان زحمت کشیدند. ما شاهد تلاش بی حد و شب نخواببهایشان بودیم ما شاهد انزجارشان از محیط کسل آور و پلیسی مدارس بودیم چون خودمان هم در چنین محیطهای کنترل شده و پلیسی کار کرده و یا میکنیم . درد آنها را کاملا درک میکنیم با همه مشکلات تحمیلی درس خواندند و دانشگاه رفتند ولی شرایطشان بدتر شد. اجازه نفس کشیدن که نداشتند و هر روز تعدادی از همکلاسیهایشان احضار و تنبیه پادگانی میشدند . بنا به حق طبیعیشان اعتراَض کردند و خواهان پایان یافتن فضای رعب و تهدید در دانشگاه ها و آزادی همکلاسیهای خود شدند . به حجاب اجباری و بازداشت و حبس و کشتن زنان بخاطر حجاب اعتراض دارند. ولی برایشان قشون مسلح اونیفورمی و لباس شخصی گسیل کردند. نیروهای سرکوب با همه تجهیزات جنگی فرستادند.

علیه جوانانی که فقط کوله پشتی کتاب و دفترشان همراهشان بود ، ارتش و لباس شخصی میفرستید؟! آنهارا در دام انداخته و بازداشت میکنید، گاز اشک آور و گلوله میزنید؟

این صحنه ها را در فیلم های نازیسم دیدیم و بس!

جگر گوشه هایمان درصدد مطالبات انسانی و تامین آینده شان هستند و این از نظر شما جرمست!!

ما خانواده ها پشت جوانانمان هستیم برای هر تار مویشان خون دل خوردیم

اجازه نمیدهیم تلنگری به آنها وارد کنید

هرچه زودتر آزادشان کنید تا بدون هیچ ممنوعیتی به دانشگاه برگردند .اگر شما آخر خط را دیده اید ، ما هم دیده ایم.

***

بیانیه اتحاد بازنشستگان :

 

دانشگاه سنگر آزادی و عدالت

دانشگاه از دیرباز سنگرآزادی و عدالت بوده است و حکومت‌های استبدادی از بدو تاسیس دانشگاه در ایران تحمل این سنگر را نداشته‌اند.

حمله و تهاجم به دانشگاه یکی از روش‌های مقابله با جنبش های اعتراضی بوده است.
هنوز طنین این شعار دانشجویان در گوش ما بازنشستگان و کارگران است “فرزند کارگرانیم/کنارشان می‌مانیم” . ما هم با صدای بلند می‌گوییم “تا روز آزادی کنارتان می‌مانیم.”

قشون کشی شب گذشته لباس‌شخصی‌ها به دانشگاه شریف و محاصره دانشجویان معترض وجدان عمومی را آزرد و بار دیگر خشم همگانی را برانگیخت. این دانشجویان را دیگر با هیچ ترفندی نمیتوانند فریب‌خورده بنامند زیرا این دانسجویان با معیارهای خودشان در دانشگاهی پذیرفته شده‌اند که قطب علم می‌نامند.

دانشجویان معترضی که بعدازظهر روز یکشنبه دهم مهر در محوطه دانشگاه تجمع برگزار کرده بودند چه تهدیدی برای امنیت این حکومت به شمار میروند که رئیس دانشگاه و حراست و بسیج دانشجویی در یک تبانی شوم همان کاری را کردند که حکومت در حملات به کوی دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۸انجام داد یعنی نیروهای لباس شخصی را برای سرکوب دانشجویان شریف فرستاد.

فیلمی که از در ورودی دانشگاه اشراف منتشر شده نشان می‌دهد که بیرون در دانشگاه لباس‌شخصی‌هایی با کیف کج با باتوم و تفنگ‌های ساچمه‌ای و پینت‌بال جمع شده‌اند. صدای دانشجویان به گوش می‌رسد که فریاد می‌زنند: “هم‌وطنت رو داری می‌زنی؟ بی‌شرف!”

لباس شخصی ها و نیروهای امنیتی همان روبات‌های هستند که صرفا برای سرکوب تربیت شده‌اند، تربیت شده اند که فکر نکنند و نیندیشند بلکه بخورند و بیاشامند و خشونت بورزند. همه می‌دانند که روبات-لباس شخصی فقط با درخواست رئیس دانشگاه و حراست می تواند وارد دانشگاه شود. در ماجرای شب گذشته دانشگاه شریف هم، هر اتفاقی که برای هر دانشجویی بیفتد از صدر حکومت تا رئیس دانشگاه و حراست مسئول هستند.

این دانشجویان سرزنده و آزادیخواه در سنگر همیشگی آزادی و عدالت حضور داشتند ولی ربات‌های لباس شخصی فقط به فرمان بالادستی‌ها واکنش نشان می‌دهند و توانایی فکر کردن و اندیشیدن به عواقب کارشان را ندارند ولی رئیس دانشگاه و حراست می‌دانند چه وقت این روبات‌ها را به میدان بیاورند.

اما اگر این سرکوب‌ها پاسخ می‌داد باید از سال ۷۸ تاکنون صدایی از دانشگاه به گوش نمی‌رسید و اعتراضات دانشجویی در سال ۷۸ برای همیشه پایان می‌یافت.

تاریخ تمامی حملات را به دانشگاه ثبت و ضبط می‌کند و روز پاسخگویی فراخواهد رسید.

جنبش با گلوله فرو نمی‌نشیند

اتحاد بازنشستگان

****

پیام زندانیان سیاسی گوهردشت: بازداشت شدگان را دریابید

مردم شریف ایران،

آنچه با شما در میان می‌گذاریم حاصل تجربه‌ی زیسته‌ خودمان است؛ واقعیتی است که با گوشت و پوست و استخوان تجربه کرده‌ایم، سخنی است برآمده از دل، بر دل‌هایتان بنشانیدش.

حکومت‌های استبدادی برای سرکوب معترضین ترفندهای متعددی به کار می‌برند؛ یکی از رایج‌ترین‌شان بازداشت‌های گسترده و کور است. شنیده‌ها حاکی از این است که دیکتاتوری حاکم بر ایران، طی دو هفته‌ی گذشته، بیش از ۱۰ هزار نفر از مردم مظلوم این خاک را بازداشت کرده است.

تجربه نشان داده که استبداد حاکم کمترین حقی برای مردم، به‌ویژه بازداشت‌شدگان و زندانیان، قائل نیست. جمهوری اسلامی کارنامه‌ای سیاه در اسیرکشی دارد. از اعدام زندانیان سیاسی در دهه‌ی شصت تا شکنجه‌های منتج به مرگ محبوسین کهریزک، تا کشتن بازداشتی‌هایی چون ستار بهشتی و زهرا کاظمی، تا اهمال در درمان، و قتل زندانیانی چون هدا صابر، بهنام محجوبی، بکتاش آبتین، و آخرین آنها ضرب‌وشتم و قتل مهسا (ژینا) امینی نمونه‌های این جنایت‌هاست.

زندان‌ها و بازداشتگاه‌های ایران، در شرایط عادی، از کمترین امکانات اولیه برخوردارند. در شرایطی که جنبشی عظیم و فراگیر در جریان است و بازداشت‌هایی چنین گسترده و کور در دستور کار؛ این حداقل امکانات هم وجود ندارد و بازداشتی‌ها در وضعیت شکنجه‌ی دائم قرار دارند.

در سلول‌های انفرادی دو و نیم در یک و نیم متری چندین نفر را جا می‌دهند، به طوری که حتی فضا برای نشستن هم ندارند، چه رسد به خوابیدن و استراحت کردن. صدها نفر را در سوله‌ها و انبارهایی می‌کنند که حتی دستشویی و توالت هم ندارند و بازداشتی‌ها گاهی مجبورند در گوشه‌ای از همان سوله دستشویی کنند. زخمی‌ها و بیماران را به حال خود رها می‌کنند و کمترین توجهی به آنها نمی‌شود و در چنین وضعیتی، بسیاری از بازداشتی‌ها افراد ناشناخته و گمنام هستند که توسط نیروهای امنیتی و پلیس به شدت ضرب‌وشتم و شکنجه می‌شوند. برخی از این شکنجه‌ها برای گرفتن توبه نامه و اعترافات اجباری است، اما بسیاری‌شان عقده‌گشایی‌های نیروهای سرکوبگر است. هوشیار باشیم که این اعترافات اجباری در برخی مواقع منجر به احکام سنگینی چون اعدام نیز شده‌اند.

خانواده‌های بازداشت‌شدگان، بدانید که سلامتی و حتی جان عزیزانتان در خطر است اگر گمنام و ناشناس باشند، پس هرگز دروغ‌های بازجوها و بازپرس‌ها را باور نکنید و گرفتار تهدید و تطمیع آنها نشوید و تا می‌توانید نام و مشخصات عزیزان دربندتان را رسانه‌ای کنید. ضروری است که با هم همراه و هماهنگ باشید و به صورت جمعی پیگیر وضعیت بازداشت‌شدگانتان باشید.

برای پیگیری و نجات عزیزانتان نیاز ضروری به کار هماهنگ و سازماندهی شده دارید. همراه با وکلا و فعالین حقوق بشر جدی و پای کار کمیته‌ای برای پیگیری بازداشت‌شدگان، و سخنگویانی برای انعکاس وضعیت آنها و فعالیت‌های خود تعیین کنید. وقت آن رسیده که کمیته‌ای برای پیگیری و رسیدگی به وضعیت بازداشت‌شدگان و زندانیان سیاسی تاسیس شود. ترس به دل راه ندهید، چه در کنار و همراه هم می‌توانیم بزرگترین کارها را برای نجات عزیزان و جوانانمان انجام دهیم.

وکلای شریف و مجامع و فعالین حقوق بشری، شما بهتر از هرکس می‌دانید که غفلت و کم‌کاری در این زمینه ممکن است رقم‌زننده‌ی فجایع جبران‌ناپذیری باشد، پس آنچنان که همیشه بوده‌اید، کنار خانواده‌های بازداشتی‌های اخیر باشید و لحظه‌ای از آنها غفلت نکنید.

سرکوب و بازداشت و زندان، درد مشترک همه‌ی ما ایرانیان است و امروز بیش از هر زمان دریافته‌ایم که این درد مشترک هرگز جدا جدا درمان نمی‌شود. در این همراهی و هماهنگی است که می‌توانیم به یکدیگر امید دهیم که نترسیم، نترسیم، ما همه با هم هستیم؛ حتی در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها.

سعید اقبالی، مطلب احمدیان، احد برزگر، پیام شکیبا، حسن صادقی، حمید کاشانی، نصرالله لشنی، سعید ماسوری
مهر ۱۴۰۱

****

بیانیه انجمن حمایت از حقوق کودکان: دستانتان را از روی ماشه بردارید

به خشونت علیه کودکان پایان دهید

بر‌اساس مفاد پیمان‌نامه حقوق کودک، کودکان باید در فضای بدون خشونت کودکی کنند، ببالند و دولتها موظف هستند از کودکان حمایت کنند. بر اساس قانون اساسی، ضرورت دارد که حق آزادی بیان و اعتراض مدنی به رسمیت شناخته شود. حضور کودکان با باتوم در خیابانها برای مقابله با اعتراضات اخیر، نقض آشکار حقوق کودکان است و تاثیرات جبران ناپذیری بر روح و روان و سلامتی کودکان می‌گذارد.

به کارگیری کودکان در عملیات نظامی سرکوب خیابانی از سویی و کشته شدن و دستگیری کودکان در اعتراضات اخیر از دیگر سو نشان می‌دهد که رهبران و مسئولان کشور کمترین توجه را به حق بقا و رشد همه جانبه کودکان دارند و به جای حمایت از حق بقای کودکان، زمینه را برای تشدید خشونت تا گرفتن حق زندگی کودکان فراهم کرده‌اند.

دولت جمهوری اسلامی در ارتباط با حمایت از حق بقای کودکان موظف به پاسخگویی در کمیته حقوق کودک سازمان ملل است. نیروی انتظامی، وزارت دادگستری و به ویژه مرجع ملی حقوق کودک باید پاسخگوی مردم و خانواده‌ها در قبال کشته شدن و زندانی شدن کودکان معترض باشند.

انجمن حمایت از حقوق کودکان درخواست فوری توقف هرگونه خشونت علیه کودکان را دارد و برای مذاکره با مسئولان قضایی جهت آزادی کودکان دستگیر شده اعلام آمادگی می‌کند و لازم به ذکر است که انجمن برای حمایت قضایی از کودکان می‌تواند وکالت آنان را به رایگان به عهده گرفته و کمکهای مشاوره روانشناسی را در اختیار کودکان و خانواده‌های آنان قرار دهد.

انجمن حمایت از حقوق کودکان ۱۴۰۱/۰۷/۱۱

 

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست