برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2022-08-06

نویدنو15/05/1401         Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • چین روز پنج‌شنبه رزمایش بزرگ و بی‌سابقه‌ای را در تاریخ این کشور آغاز کرد که قرار است تا روز یک‌شنبه ادامه داشته باشد. این رزمایش جدی‌ترین واکنش پکن به سفر یک روزه نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان است که چین آن‌را بخشی از قلمرو حاکمیت و یکی از استان‌های خود می‌داند.

 

 

عبور موشک‌های بالستیک چین از آسمان تایوان در دومین روز رزمایش؛

واشنگتن واکنش نشان داد 

رسانه‌های دولتی چین روز جمعه ۵ اوت در دومین روز رزمایش ارتش این کشور اعلام کردند که برای نخستین بار موشک‌های بالستیک چینی به صورت مستقیم از فراز آسمان تایوان عبور کردند.

چین روز پنج‌شنبه رزمایش بزرگ و بی‌سابقه‌ای را در تاریخ این کشور آغاز کرد که قرار است تا روز یک‌شنبه ادامه داشته باشد. این رزمایش جدی‌ترین واکنش پکن به سفر یک روزه نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان است که چین آن‌را بخشی از قلمرو حاکمیت و یکی از استان‌های خود می‌داند.

چین در نخستین روز بزرگترین مانور نظامی خود چندین موشک بالستیک به آب‌های شمال، جنوب و شرق تایوان شلیک کرد.

وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد که از ۹ موشکی که توسط نیروهای نظامی این کشور شناسایی شده‌اند، ۴ فروند آن‌ها از فراز آسمان تایوان عبور کرده‌اند.

منگ ژیانگ کینگ، استاد دانشگاه دفاع ملی پکن وابسته به ارتش چین به تلویزیون دولتی «سی‌سی‌تی‌وی» (CCTV) گفت: «رزمایش ما این بار شامل شلیک مستقیم موشک‌هایی بود که برای نخستین بار از فراز تایوان عبور کردند

او در ادامه گفت که موشک‌های چینی از حریم هوایی محل استقرار پدافند هوایی موشکی پاتریوت تایوان عبور کردند.

منگ ژیانگ کینگ همچنین گفت که رزمایش ارتش آزادی‌بخش خلق (PLA) با هدف شبیه‌سازی «محاصره» جزیره انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسمی چین، شینهوا، در رزمایش ارتش این کشور از بیش از ۱۰۰ هواپیمای جنگی و بیش از ۱۰ ناوشکن و ناوچه جنگی استفاده شده است.

چین از رزمایش نیروهای خود در اطراف جزیره به دلیل اقدام‌های «تحریک‌آمیز» آمریکا و متحدانش در تایوان دفاع می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا: واکنش «افراطی و خطرناک» چین توجیهی ندارد

اما آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم که برای شرکت در اجلاس شش ماهه وزیران خارجه «آسه‌آن» به شرق آسیا سفر کرده است، گفت که سفر خانم پلوسی «صلح‌جویانه» بود و «هیچ تغییری» در سیاست آمریکا نسبت به چین ایجاد نشده است.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: «هر جا که قوانین بین‌المللی به ما اجازه دهد پرواز خواهیم کرد، کشتی‌هایمان را حرکت خواهیم داد

آقای بلینکن همچنین تأکید کرد که واشنگتن به انجام ترانزیت‌های هوایی و دریایی استاندارد از طریق تنگه تایوان ادامه خواهد داد.

وزیرخارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود گفت که چین با برگزاری بزرگ‌ترین رزمایش خود در تنگه تایوان، نه تنها تایپه بلکه می‌خواهد همسایگان تایوان را هم بترساند.

بلینکن با بیان اینکه واکنش «افراطی و خطرناک» چین به سفر خانم پلوسی توجیهی ندارد، گفت که واشنگتن بارها برای پکن روشن کرده است که به دنبال ایجاد بحران نیست.

پیشتر هم جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرده بود که چین از سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان به عنوان بهانه‌ای برای افزایش فعالیت‌های نظامی در اطراف تنگه تایوان استفاده می‌کند.

ژاپن: پکن شلیک موشک را فورا متوقف کند

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن هم روز جمعه به هنگام دیدار با هیات آمریکایی به سرپرستی خانم پلوسی گفت که رزمایش‌ چین صلح و امنیت منطقه را تهدید می‌کند. از همین رو او از پکن خواست تا «فورا» شلیک موشک را متوقف کند.

نوبو کیشی، وزیر دفاع ژاپن هم به نوبه خود با اعتراض به فرود موشک‌های بالیستیک چین در منطقه اقتصادی انحصاری این کشور، از این رویداد به عنوان «تهدید جدی» برای امنیت ملی و مردم نام برد.

پکن سفرای چند کشور اروپایی را احضار کرد

اما در مقابل، پکن اعلام کرد که دیپلمات‌های چند کشور اروپایی را در اعتراض به بیانیه‌های صادر شده توسط اتحادیه اروپا و کشورهای گروه ۷ در انتقاد از رزمایش چین احضار کرده است.

وزارت خارجه چین روز جمعه اعلام کرد که دنگ لی، معاون این وزارتخانه، این مواضع را «دخالت عمدی» در امور داخلی کشورش دانسته و مراتب اعتراض پکن را به این کشورها اعلام کرده است.

‌او در ادامه گفته است که چین «قاطعانه و با استفاده از همه ابزارها» از تجزیه کشور جلوگیری می‌کند.

سامانه‌های دفاع موشکی تایوان به حالت آماده‌باش درآمدند

هم‌زمان با موج انتقادهای کشورهای غربی از رزمایش ارتش چین، وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که چندین هواپیما و کشتی جنگی چینی برای دومین روز از خط میانه تنگه تایوان که این جزیره و سرزمین اصلی چین را جدا می‌کند، عبور کرده‌اند.

تنگه تایوان با عرض ۱۵۰ کیلومتر این جزیره کوچک را از سرزمین اصلی چین جدا می‌کند.

وزارت دفاع تایوان همچنین اعلام کرد که در پی عبور موشک‌های چینی از فراز این کشور، ارتش تایوان سامانه‌های دفاع موشکی خود را به حالت آماده‌باش درآورده است.

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست