برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2022-07-26

نویدنو04/05/1401         Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  •  دولت زلنسکی در ایام جنگ قوانین بربرمنشانه ضدکارگری را به سود کارخانه داران به پیش می‌برد. به ویژه، دولت زلنسکی، با تصویب دولایحه در مجلس اوکراین ( که درآن تقریبا حضورتمام احزاب اپوزیسیون ممنوع شده است)،حقوق اتحادیه‌های کارگری برای قراردادهای جمعی و رشته‌ای از اقدامات برای محافظت ازکارگران را فسخ، و درراس همه به کارفرمایان اجازه می‌دهد 10 درصد ازکارگران را (با قراردادهای صفرساعته) موقتا بیکار سازند.

 

 

حمله دولت‌های اوکراین و روسیه به حقوق کارگران

درگرماگرم جنگ امپریالیستی، دولت‌های اوکراین و روسیه درحال طرح و اجرای لایحه‌هایی هستند که حقوق کارگران را به سود سرمایه بزرگ تضعیف می‌کند.

ورخوونا رادا پارلمان اوکراین دولایحه را تصویب کرده است که حقوق کارگران برای قراردادهای جمعی و دیگر محافظت های بنیادی راازبین می‌برد، و به کارفرمایان اجازه می‌دهد 10 درصد از نیروی کارخود را براساس قراردادهای "صفرساعت کار" کناربگذارند، که این امر به کارفرماها اجازه می‌دهد بدون هیچ کنترلی بر زندگی کاری آن‌ها مسلط شوند.  

به همین ترتیب، مسکو ازجنگ امپریالیستی در راستای حمله به حقوق زحمتکشان بهره برداری می‌کند. دولت روسیه درتلاش برای بازسازی زرادخانه‌ای که حدود 5 ماه پس از جنگ دراوکراین خالی شده است، به صورت بسیارخاصی آماده حرکت به سوی تصویب قانونی است که می‌تواند شرکت‌ها را، با تغییر یک سویه قراردادها در تعدادی از بخش‌ها، به تامین (نیازهای) ارتش کشورمجبور وازکارکنان درخواست اضافه کاری نماید.

جبهه رزمنده تمام کارگران (PAME)، موتور محرک اتحادیه‌های کارگری یونان، در اطلاعیه‌ای حمله دولت‌های اوکراین و روسیه علیه حقوق کارگران را محکوم می‌کند: 

" دولت زلنسکی در ایام جنگ قوانین بربرمنشانه ضدکارگری را به سود کارخانه داران به پیش می‌برد. به ویژه، دولت زلنسکی، با تصویب دولایحه در مجلس اوکراین ( که درآن تقریبا حضورتمام احزاب اپوزیسیون ممنوع شده است)،حقوق اتحادیه‌های کارگری برای قراردادهای جمعی و رشته‌ای از اقدامات برای محافظت ازکارگران را فسخ، و درراس همه به کارفرمایان اجازه می‌دهد 10 درصد ازکارگران را (با قراردادهای صفرساعته) موقتا بیکار سازند. با اجرای لایحه‌های جدید، دولت قطعا دارایی‌های اتحادیه‌های کارگری را، با وجود آن که هوادار دولت هستند، به تصرف خود درخواهدآورد. این تحولات به معنی آن است که حتی اتحادیه‌ها و سازمان‌هایی که با مرحمت امریکا و ناتو عمل می‌کردند، مانند اتحادیه‌هایی که قبلا ممنوع نشده بودند، قطعا به کارشان پایان داده می شود. دولت زلنسکی برای تصویب این لایحه‌ها حتی قبل از جنگ اقدام کرده بود، اما درانجام آن به دلیل مخالفت شدید شکست خورده بود.

این تحولات ریاکاری سازمان‌هایی مانند کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری اروپا(ETUC) و کنفدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری (ITUC) را هم نشان می‌دهد، که مدت زیادی درحال تحسین دولت ضدکارگری زلنسکی بوده‌اند. از سوی دیگر آن‌ها نگران ورود اوکراین به اتحادیه اروپا و درگیری مردم و کارگران اوکراین دراین اردوی امپریالیستی هستند، که به حقوق کارگران اروپا حمله می‌کند.

به همان ترتیب، در روسیه، دولت پوتین، با بهره برداری ازشرایط دخالت امپریالیستی درداخل روسیه، به تغییریک جانبه قراردادهای کارگران درتعدادی از بخش‌ها اجازه می‌دهد. درعین‌حال هم زمان آیین نامه هایی را مطرح می‌کند که می‌تواند به مقامات اجازه دهد تا " شرایط قانونی روابط کاردر سازمان‌های منفرد"، از جمله تعریف " شرایطی برای کارکردن ورای ساعات کاری تعیین شده، کاردرشب، کاردر تعطیلات آخرهفته و تعطیلات غیرکارگری وکار درشرایط مرخصی سالانه" را برقرارکنند.

تحولات کشورهای درگیر جنگ امپریالیستی یادآورآن است که جنگ‌های امپریالیستی، علاوه برکشته‌های بسیارازخلق‌ها، مستلزم حمله به حقوق کارگران هستند. کارگرانی که، وقتی (ازجنگ) به خانه بازمی‌گردند، صرف نظراز پی آمد جنگ، خودشان را در وضعیت بی کاری، گروگان کار و عدم امنیت، فقر و بیچارگی خواهند یافت.

همان طور که برشت گفت: " وقتی که آخرین جنگ به پایان رسید/ مغلوب شدگان و پیروزمندان بودند/ درمیان مغلوب شد‌گان مردم عادی گرسنگی می‌کشیدند/ درمیان پیروزمندان هم مردم عادی گرسنگی می‌کشیدند. "

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست