برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2022-04-18

نویدنو 29/01/1401         Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • سیاست مسکو موقعیت نیروهای ملی‌گرا، راست افراطی و فاشیست را در داخل خود اوکراین تقویت کرده است. تشکل‌های نظامی راست افراطی مانند بخش راست در داخل ماشین امنیتی شهرداری‌های بزرگ متعددی ارتقا یافته‌اند، درعین‌حال اندازه، نفوذ واعتبار گردان فاشیستی آزوف افزایش یافته است.

 

 

بیانیه کمیته سیاسی حزب‌کمونیست بریتانیا در باره جنگ اوکراین:

کمونیست‌ها سرکوب و سانسور را محکوم می‌کنند

جنگ رژیم پوتین در اوکراین همان نیروهایی را که او ادعامی‌کند باید با آن‌ها جنگید تقویت می‌کند.

یکم، نقض روسی حق حاکمیت اوکراین و بمباران نابه جای مناطق غیر نظامی ناتو را قادرکرده است تا خود را به عنوان ضامن صلح، آزادی و حق حاکمیت ملی دراروپا ترویج نماید، درعین حال رئیس‌جمهور زلنسکی خود را به عوان ناجی ملت اوکراین عرضه کند.

دوم، سیاست مسکو موقعیت نیروهای ملی‌گرا، راست افراطی و فاشیست را در داخل خود اوکراین تقویت کرده است. تشکل‌های نظامی راست افراطی مانند بخش راست در داخل ماشین امنیتی شهرداری‌های بزرگ متعددی ارتقا یافته‌اند، درعین‌حال اندازه، نفوذ واعتبار گردان فاشیستی آزوف افزایش یافته است.

سوم، تجاوزروسیه بهانه‌ای برای گسترش قابل توجه سانسور و خودسانسوری در رسانه‌های جمعی فراهم آورده است. خبرپراکنی رسمی آر. تی روسیه و کانال ماهواره ای اسپوتنیک آن از شبکه سخن پراکنی جریان اصلی در سراسر اروپا، ازجمله بریتانیا ممنوع شده اند، در عین حال دیدگاه‌های ضد جنگ و منتقد ناتو اکنون ازبسیاری از پوشش‌های رسانه‌ای محروم و حساب‌های رسانه‌های جمعی سانسور یا مسدود شده‌اند. این محدود کردن آزادی بیان می‌تواند پی آمدهای دراز دامنی برای شهروندان بریتانیا و کشورهای عضو ناتوداشته باشد تا در آینده دولت‌های خود را مسئول نگه ارند.

ازاین‌رو خبرهای اندک یا اصلا هیچ خبری در باره سرکوب سوسیالیست‌ها و سازمان‌های مترقی اوکراین رئیس‌جمهور زلنسکی که سیاست‌های ملی گرای تهاجمی متحدان راست افراطی خود را به اشتراک می‌گذارد منتشرنشده است.

در 6 مارس، میخائیل و الکساندر کونونویچ، رهبران اتحادیه جوانان کمونیست اوکراین، از سوی افسران امنیتی در کیف دستگیرشدند. آن‌ها سپس درخفا نگه داری شدند، به صورت جدی مورد آزار قرارگرفتند و اکنون با اتهام‌هایی در رابطه با جاسوسی رو در رو هستند ( آن‌ها اصالت بلاروسی دارند). دیگر فعالان چپ گرا، سندیکاهای کارگری، روزنامه نگاران و بلاگرها از آن‌زمان دستگیر یا ناپدید شده اند.

در بیستم مارس، مقامات اوکراینی 11 حزب به اصطلاح دررابطه با روسیه، ازجمله اپوزیسیون اصلی پارلمانی را ممنوع کردند. سازمان های دیگرازجمله اتحادیه نیروهای چپ، اپوزیسیون چپ، حزب سوسیالیست و دیگران که هوادار مسکو نیستند اما با عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا مخالف هستند نیزغیر قانونی شدند.

حزب کمونیست اوکراین از سال 2015، با وجود حمایت حوزه انتخاباتی و پس از آن‌که رهبر آن به صورت فیزیکی در حین سخنرانی درمجلس کشور مورد حمله قرارگرفت غیر قانونی بوده است. نمادهای چپ و کمونیستی و انتشارات کمونیستی تحت قوانین "کمونیست زدایی از کشور" همانند دیگر کشورهای اروپای شرقی و کشورهای بالتیک ممنوع است.

بسته شدن تمام ایستگاه‌های تلویزیونی مستقل دراوکراین ازسوی اتحادیه رسانه در سراسراروپا محکوم شده است.

بسیاری از این روی‌دادها در رسانه‌های جمعی اروپا منعکس نشده است. در عین‌حال سرکوب دولتی اوکراینی‌ها جنگ به راه افتاده از سوی رئیس‌جمهور پوتین و الیگارش‌های آن در 24 ماه فوریه را توجیه نمی‌کند، مبارزه برای حقوق دموکراتیک عالمگیراست. این حق باید اوکراین و اروپا و نیز روسیه و خاورمیانه رادربرگیرد.

حزب‌کمونیست بریتانیا با صدای بلند درخواست می‌کند که برادران کونونویچ آزاد شوند، که تمام احزاب سیاسی اوکراینی و خروجی های رسانه‌ها مادامی که درگیر اقدام‌های تروریستی و خرابکاری نشده اند اجازه عمل آزادانه را داشته باشند، واقدامات جنایتکارانه راست افراطی و گروه‌های فاشیستی به جای مدارا و تشویق کیفرداده شوند.

ما بر فراخوان خود برای آتش بس بی درنگ و برقراری آرامش با مذاکره که به حق حاکمیت اوکراین احترام می‌گذارد و در عین‌حال نگرانی‌های مشروع روسیه نسبت به آرایش نظامی  26 ساله ناتو دراروپای شرقی و بخش‌هایی از اتحاد شوروی سابق به رسمیت می‌شناسد دوباره تصریح می‌کنیم.

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست