برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2022-03-31

نویدنو 12/01/1401         Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

 ویژه هشتمین سال جنگ جنایتکارانه علیه مردم یمن

گرسنگی گلوی یمن را می فشارد و جنگ به شدت ادامه دارد/میشله گیورگیو- هاتف رحمانی

آنجلینا جولی هنرپیشه و ستاره بین المللی، سفیرکمیسیون عالی پناهندگان سازمان ملل، به فراخوانی پیوسته است که مارتین گریفیث، معاون دبیرکل اموربشردوستانه سازمان ملل، برای جمع آوری 4.3 میلیارد دلار مطرح کرده است، مبلغی که برای تامین غذا و درمان میلیون ها قربانی یمنی ازجنگی که هشت سال است کشوررا ویران کرده است ضروری است.

این جنگ، شاخه‌ای از برخورد بین عربستان سعودی و ایران است، که تاکنون به مرگ ده ها هزارنفر - ازجمله، بنا به گزارش انتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل10.000 کودک – منجر و یمن را به "بحران انسانی پایدار" کشانده است. برگزاری کنفرانس کشورهای کمک کننده که از سوی سازمان ملل سازماندهی شده است برای جمع آوری وجوه در روز چهارشنبه برنامه ریزی شده بود.

مردم یمن واقعا درخطر گرسنگی قرار دارند. دوسوم برنامه‌های سازمان ملل کاملا تعطیل شده‌اند یا به خاطر فقدان پول و گسترش جنگ اندازه آن‌ها کاهش یافته است. کاهش کمک‌ها به کاهش جیره‌های غذایی هشت میلیون نفرو کاهش تدارکات آب آشامیدنی منجر شده است.

گوترش روبه کشورهای ثروتمند سخنرانی کرد و از آن ها درخواست کرد که فقیرترین کشورعربی را به حال خود رها نکنند گفت،" ما برای حمایت از مردم یمن آماده ایم – اما به تنهایی نمی توانیم آن را انجام دهیم. به عنوان موضوع مسئولیت اخلاقی، شایستگی انسانی و دلسوزی، همبستگی جهانی، و مرگ و زندگی، ما باید اکنون از مردم یمن حمایت کنیم. " همان طور که چند روز پیش در بیانیه ای از فائو(سازمان جهانی کشاورزی) ، یونیسف(صندوق حمایت ازکودکان سازمان ملل) و برنامه جهانی غذا برای مقیاس طبقه بندی امنیت غذایی ممنتشرشده بود، یمن سطح بالا و پایداری ازسوء تغذیه شدید بین کوکان زیر 5 سال را نشان می دهد. 

در سراسر کشور، 2.2 میلیون کودک، و 1.3 میلیون زنان حامله و شیرده به شدت دچار سوء تغذیه هستند. و 161.000 نفر در نیمه دوم سال 2022 با گرسنگی مواجه خواهند شد، آماری 5 برابر بیشتراز آمارکنونی؛ که سطح فاجعه بار قحطی را نشان می دهد.

وخامت وضعیت انسانی وعذاب جمعیت برای متوقف کردن جنگ بین نیروهای دولتی مورد حمایت ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی و شورشیان شیعه حوثی مورد حمایت ایران کافی نیست. در آغازسال(میلادی)، پیش روی شورشیان به سوی شهرهای نفتی بادخالت نیروهای مزدور تحت فرمان امارات متوقف شده بود، پیشرفتی که حوثی ها با حمله موشک‌ها و پهپادها علیه ابو ظبی به آن پاسخ دادند. وضعیت روی زمین هم اکنون یک بن بست است.

ناتوانی هریک از دو طرف برای پیروزی درجنگ هنوز اقدام‌های مشخصی را برای پایان دادن به دشمنی و ایجاد فضایی برای گفتگوها فراهم نکرده است. از این رو، دعوتی که شورای همکاری خلیج (فارس) ، سازمانی مستقر درریاض، برای شورشیان یمنی فرستاده است تا از 29 مارس تا 7 آوریل برای بحث درباره آتش بس به عربستان سعودی بروند به نظر نمی‌رسد احتمالا موفق شود.  انتظار می رود دعوت‌های رسمی از هردو طرف در روزهای آینده منتشر شود. حوثی‌ها "میهمان" نایف فلاح مبارک ال حجراف دبیرکل شورای همکاری خلیج(فارس) خواهند بود.

اما، خودِ نقش برجسته‌ی ایفا شده از سوی عربستان سعودی مانع اصلی برای دیداراست. این حقیقت که نیمی از 81 نفری که روز شنبه از سوی ریاض اعدام شدند شیعه بودند نیز وزن سنگینی دارد. یک مقام بلندپایه حوثی گفته بود که بعید است گروه با رفتن به پادشاهی سعود، که شرکت کننده فعال درجنگ است، به بمباران یمن با هواپیماهایش ادامه می دهد و از دولت عبدربه منصورهادی حمایت می‌کند، و از سوی شورشیان شیعه "فاسد" تلقی می‌شود، موافقت کند.

محمد علی الحوثی، رهبر کمیته عالی انقلابی حوثی گفت، "ریاض یک طرف جنگ است، نه میانجی". اما این بیانیه‌ها تایید یا رد دعوت را نشان نمی دهد. نمی توان انکارکرد که ممکن است شورشیان، شاید تحت فشار حامی خود، ایران مواضعشان را نرم ترکنند. تهران ماه ها است ، با میانجیگری عراق درگیر گفتگو با ریاض، برای کاهش تنش های شدید بین دوکشوراست. به نظر می رسید این هفته گفتگوها متوقف شد، اما تصور می شود که (گفتگوها) پس از اعدام جمعی انجام شده از سوی سعودی ها متوقف شده باشد. درهرحال گفتگو ها ادامه خواهد یافت.

دراین مرحله، تهران با استفاده از تمرکز روی جنگ بین روسیه و اوکراین، علاقه زیادی به بهبود روابط در منطقه و نهایی کردن توافق نامه برجام باامریکا و دیگر قدرت های غربی در باره برنامه هسته ای خود دارد، که در وین درحال مذاکره است.

https://global.ilmanifesto.it/hunger-grips-yemen-and-the-war-continues-to-rage/?goal=0_9da7bc042e-0e39cf570d-184811843&mc_cid=0e39cf570d&mc_eid=a024d638b3

 

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست