برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2022-02-26

نویدنو 07/12/1400         Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

 

 

 

بیانیه احزاب کمونیست در باره رخ داد های اوکراین

نویدنو: در ادامه توجه شما را به بیانیه چند حزب کمونیست دررابطه با تحولات اوکراین و جنگ جلب می کنیم .

بیانیه حزب کمونیست بریتانیا درباره جنگ اوکراین

بیانیه حزب کمونیست هند (مارکسیست)

بیانیه آکل درباره وضعیت در اوکراین

 

بیانیه حزب کمونیست بریتانیا درباره جنگ اوکراین

جنگ را متوقف، صلح را آغازکنید

جنگ بین روسیه و اوکراین بخشی از جنگ گسترده تر بین قدرت های سرمایه داری است، که در یک سوی آن روسیه و در سمت دیگرآن اوکراین و قدرت‌های توسعه طلب ناتو قراردارند.

هیچ‌یک از طرفین این جنگ حافظ منافع واقعی خلق‌های روسیه ، اوکراین یا به صورت گسترده‌تراروپا نیستند، که زندگی مسالمت آمیز و تعیین آینده جامعه خودشان را رها از سلطه خارجی دربرمی‌گیرد.

پوتین نماینده منافع بورژوازی بزرگ الیگارش‌ها است که ازسرقت دارایی‌های اقتصادی کشورازطبقه‌کارگر روسیه سود می‌برد. پوتین بسیار دورازمیل به احیا اتحادشوروی، سوسیالیسم را رد می‌کند و صریحا به سیاست لنینی فدرالیسم و خودمختاری که حقوق ملت‌ها و ملیت‌ها را تضمین می‌کند حمله کرده است.

 دولت اوکراین نماینده الیگارش‌های اوکراینی است که مانند همتایان روسی خود، ثروت سرقتی خود را در بانک‌های غربی مانند بانک اعتبار سوئیس انبار می‌کنند و بخش اعظم پول‌های خود را از طریق  بخش مالی لندن پولشویی می‌کنند. حزب کمونیست اوکراین و نمایندگان مجلس آن – که از حق حاکمیت ملی اکرایین دفاع می‌کنند- غیرقانونی شده و کشور به روی سرمایه غربی باز شده است.

ناتو اتحادی از قئرت‌های امپریالیستی، تحت سلطه امریکا، با تاریخ طولانی از بمباران، تجاوز، اشغال و تکه پاره کردن ملت‌ها از جمله عراق، افغانستان، یوگسلاوی، لیبی و سوریه تا همین امروز است. 

(سیاست) گسترش روبه شرق ناتو و اتحادیه اروپا با نقض تعهدات مستند داده شده به گورباچف رئیس جمهوراسبق و شواردنادزه وزیرامورخارجه اسبق ، آرایش نظامی ناتو دراروپای شرقی و کشورهای بالکان و در دریاها و اقیانوس‌های اطراف روسیه، کودتای فاشیستی و مورد حمایت امریکا برای جایگزین کردن رئیس‌جمهور به صورت دموکراتیک انتخاب شده از سوی سیاست‌مداران هوادار غزب در سال 2014، قتل عام تنبیه نشده در دفتر مرکزی اتحادیه کارگری در اودسا، خودداری دولت اوکراین از اجرای توافق‌نامه مینسک 2 مورد حمایت سازمان ملل شامل خودمختاری برای منطقه دونباس، و درروزهای اخیر- آن‌طور که از سوی ناظران سازمان برای امنیت و همکاری دراروپا ثبت شده است- گسترش حملات علیه "جمهوری‌های خلق" در دونباس و  لوگانسک... همگی شرایط را برای جنگ امروز آماده کرده‌اند.

اما، هیچ‌یک از این‌ها تهاجم نظامی گستردۀ به راه افتاده از سوی رئیس‌جمهور پوتین در 24 فوریه را توجیه نمی‌کند. حمله اوکراین را بیشتر بی ثبات می‌سازد و دست عناصری را در اروپای شرقی، بریتانیا، امریکا و ناتو که توسعه طلبی، نظامی‌گرایی، تحریکات و جنگ را به مذاکره و حل مسالمت‌آمیز مشکلات در بین  و درداخل کشورها ترجیح می‌دهند تقویت می‌کند.

درعین حال غول‌های نفتی و شرکت‌های اسلحه‌سازی امریکا، بریتانیا و اروپای غربی از این جنگ سود عظیمی به دست می‌آورند.

حزب کمونیست بریتانیا، از این‌رو، خواهان آتش بس بی‌درنگ در اوکراین، متوقف کردن تمام عملیات نظامی وآغاز گفتگوها برای یافتن راه حل عادلانه برای مشکل اوکراین است.

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل، هرجا که ضروری و با توافق باشد، می‌توانند برای حفظ جوامع ازحمله مجدد مستقر شوند. دولت‌های غربی در سازمان برای امنیت و همکاری در اروپا باید خروج ناظران از کشور را وارونه کنند.

تحریم‌ها علیه روسیه  تنها هر پیشرفتی را دشوارتر می‌سازد. این تحریم به رفاه مردم روسیه، اوکراین و باقی اروپا از جمله بریتانیا آسیب خواهند زد، درعین‌حال اروپا را به تامین انرژی از شرکت‌های امریکایی و دیکتاتوری‌های خاورمیانه وابسته‌تر خواهد نمود.

دولت بریتانیاباید به‌جای جنگ‌طلبی و ارسال بازهم بیشتر نیروها و جنگ‌افزارهای نظامی به اروپای شرقی و کشورهای بالتیک، با استفاده ازعضویت دائمی خود در شورای امنیت سازمان ملل همراه با چین برای صلح و راه حلی مورد مذاکره همکاری نماید.

هدف باید اوکراین غیرنظامی شده و بی طرفی باشد که مرزهای حاکمیت آن به لحاظ داخلی و خارجی مورد احترام و تضمین شده است. 

حزب کمونیست بریتانیا درهمبستگی با تمام خلقها و جنبش‌هایی که خواستار پایان بی‌درنگ اقدام نظامی دراوکراین هستند می‌ماند و هر حرکتی را برای خاموش کردن صداهای ضد جنگ خواه در بریتانیا، اوکراین یا روسیه محکوم می‌کند.

کمیته سیاسی حزب کمونیست بریتانیا

***

بیانیه حزب کمونیست هند (مارکسیست)
اوکرائین: صلح یک اولویت است

حزب کمونیست هند (مارکسیست) نگرانی شدید خود را از درگیری مسلحانه بین روسیه و اوکرائین ابراز می‌کند. مایه تاسف است که روسیه به اقدام نظامی علیه اوکرائین دست زد. مخاصمات مسلحانه باید فوراً متوقف شوند و صلح برقرار گردد.

پس از انحلال اتحاد جماهیر شوروی، بر خلاف تضمینی که به روسیه داده شده بود، ناتو به سرکردگی ایالات متحده به طور پیوسته به سمت شرق گسترش یافته است.

تلاش‌ها برای پیوستن اوکرائین به ناتو یک تهدید مستقیم برای امنیت روسیه خواهد بود. روسیه هم‌چنین به دلیل تهدید حضور نیروها و موشک‌های ناتو در مرزهای خود در شرق اروپا نگران امنیت خویش است. از این رو خواست روسیه برای تضمین‌های امنیتی، از جمله عدم پیوستن اوکرائین به ناتو، مشروع می‌باشد.

امتناع ایالات متحده و ناتو از تامین نیازهای امنیتی روسیه و جنگ‌طلبی ایالات متحده در اعزام نیرو به منطقه، تنش‌ها را بیش‌تر کرده است. برای برقراری صلح، نگرانی‌های واقعی همه خلق‌ها، از جمله منطقه دونباس در شرق اوکرائین، باید مورد توجه قرار گیرد. روند مذاکرات باید از سر گرفته شود و توافقات قبلی دو طرف باید رعایت شود.

حزب کمونیست هند (مارکسیست) از دولت هند می‌خواهد که فوراً اقداماتی را برای اطمینان از ایمنی هزاران شهروند هندی، عمدتاً دانش‌آموزانی که در اوکرائین سرگردان هستند، و برای برای تخلیه همه شهروندان هندی انجام دهد.

برگرفته از سایت عدالت

***

بیانیه آکل درباره وضعیت در اوکراین

آکل تعرض اوکرایینی روسیه را محکوم و خواستار آتش‌بس فوری و خروج سربازان روسی ازخاک اوکراین است. رخ‌دادهای چند روز گذشته عقب نشینی از توافق‌نامه مینسک را نشان می‌دهد. ما اعلام می‌کنیم که احترام به استقلال و یک پارچگی ارضی کشورها وعدم مداخله درامور داخلی آن‌ها الزام قوانین بین‌المللی است. به‌همین لحاظ، این قوانین از سوی تمامی کشورهای جامعه بین‌المللی باید مورد احترام باشند.

نظامی سازی شدید که در ماه‌های اخیر دراین منطقه درحال گسترش بوده است، که برمسابقه ژئوپلیتیک عمیق‌تر بین امریکا- ناتو- اتحادیه اروپا از یک سو و روسیه از سوی دیگرمتمرکزشد، خطرعظیمی را برای امنیت و صلح دراروپا و جهان ایجاد کرده است. مسئولیت عدم اجرای بسته اقدامات توافق مینسک، ازجمله نقض حقوق فردی و جمعی شهروندان ساکن اوکراین شرقی از سوی دولت اوکراین به گردن تمام طرف‌های درگیر است.

یک باردیگر، نشان داده شده است که استاندارد دوگانه اعمال شده در رابطه با احترام به قوانین بین‌المللی دیر یا زود علیه کسانی بازمی‌گردد که درچنین اعمالی درگیرهستند. حتی بیشتر ازآن، آن ‌ا به خلق‌ها آسیب می‌زنند، چیزی که ما متاسفانه در قبرس نیمه اشغال شده، به خوبی با آن آشناییم.

ما از تمام طرف‌های درگیر درخواست می‌کنیم به مسیر دیپلوماسی و گفتگو بازگردند. پی‌آمدهای فاجعه بارگسترش تقابل جنگی روی قبرس هم، با پی آمدهای فوری اقتصادی و انرژی در زمانی که کل بشریت ازقبل دچار تاثیرات فقر و بیماری همه‌گیر است،  تاثیر خواهد گذاشت.

دبیرخانه آکل  

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست