برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2022-01-30

نویدنو 10/11/1400         Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • در روزهای اخیر، تقابل بین امریکا- ناتو- اتحادیه اروپایی و روسیه تشدید می‌شود. استقرار گسترده نیروهای نظامی در سراسر منطقه از بالتیک تا دریای سیاه با مذاکراتی بین این نیروها همراه است. ...در شرایط غالب بر جنبش جهانی کمونیستی، دست‌یابی به موضع مشترک در چنین موضوع هایی آسان نیست. برای دست‌یابی به چنین موضعی، اول از همه، روشن کردن رویکردهای متفاوتی که وجود دارد ضروری است، و دراین رابطه، نامه سرگشاده بخش روابط بین الملل کمیته مرکزی حزب‌کمونیست یونان درباره قطعنامه پیشنهادی حزب‌کمونیست اسپانیا در رابطه با تحولات ذکرشده مفید است.

 

 

مقابله بین امریکا- ناتو- اتحادیه اروپایی و روسیه

حزب کمونیست یونان- برگردان : هاتف رحمانی

در روزهای اخیر، تقابل بین امریکا- ناتو- اتحادیه اروپایی و روسیه تشدید می‌شود. استقرار گسترده نیروهای نظامی در سراسر منطقه از بالتیک تا دریای سیاه با مذاکراتی بین این نیروها همراه است.

حزب‌کمونیست یونان و دیگر احزاب‌کمونیست و کارگری تحولات را پیگیری می‌کنند. حزب ما دراین رابطه بیانیه‌ای را در تاریخ 22/01/2022از طرف دبیرخانه در ریزوپاستیس (ارگان حزب) منتشر کرد که آن بیانیه رامی‌توان در اینجا  خواند

در شرایط غالب بر جنبش جهانی کمونیستی، دست‌یابی به موضع مشترک در چنین موضوع هایی آسان نیست. برای دست‌یابی به چنین موضعی، اول از همه، روشن کردن رویکردهای متفاوتی که وجود دارد ضروری است، و دراین رابطه، نامه سرگشاده بخش روابط بین الملل کمیته مرکزی حزب‌کمونیست یونان درباره قطعنامه پیشنهادی حزب‌کمونیست اسپانیا در رابطه با تحولات ذکرشده مفید است.

***

نامه سرگشاده بخش روابط بین المللی کمیته مرکزی حزب‌کمونیست یونان

درباره قطعنامه حزب‌کمونیست اسپانیا

رفقا

در تاریخ 24/01/2022 ما پیشنهاد حزب‌کمونیست اسپانیا را در رابطه با قطعنامه آن، که برای امضا باز است دریافت کردیم.

این متن ویژه، با وجود این واقعیت که به نظر می‌رسد یک "خط هوادار صلح"را ترویج می‌کند، اما دراساس خود یک متن ریاکارانه تبرئه کننده‌ی امپریالیسم، تحریفِ واقعیت، و ایجادکننده توهم برای مردم است. به خاطر این‌که :

1)     این متن تمام رخ‌داد های خطرناک اخیر در رابطه با روابط امریکا- ناتو- اتحادیه اروپایی با روسیه را به لفاظی تهاجمی امریکا و ناتو، یا آن طور که بیانیه می‌گوید"عقاب‌های پنتاگون" نسبت می‌دهد.  بیانیه به این طریق، با وقاحت سبب‌های اصلی رقایت امپریالیستی و جنگ‌ها را، که بر ستیزه شدید در میان انحصارات، طبقات بورژوازی، و متحدان آن‌ها برای مواد اولیه، مسیر های حمل و نقل و سهم بازار استوار است نادیده می گیرد.

2)     متن حزب‌کمونیست اسپانیا به این شیوه این توهمات را تغذیه می‌کند که امپریالیسم می‌تواند به "بازها" و " کبوترها"، به "جنگ طلب‌ها" و"صلح طلب‌ها"،تقسیم شود و در نهایت امپریالیسم هوادار صلح می‌تواند وجود داشته باشد. اما، امپریالیسم نه تنها سیاست خارجی تهاجمی بلکه خود انحصار سرمایه‌داری، با تمام مشخصات توصیف شده از سوی لنین است، که هنوز کاملا معتبر است.

3)    متن حزب‌کمونیست اسپانیا روی مسئولیت امریکا متمرکز است، که همان‌طور که یادآوری می‌کند" با واکنش شدیدی تهدید می‌کند" و" اروپای شرقی را میلیتاریزه کرده است. هم زمان،  بیانیه از هر اشاره ای به اتحادیه اروپا خودداری می‌کند، انگار که اتحادیه اروپایی وجود ندارد. اما، سی سال پیش بازارمشترک اروپا با پیمان ماستریخت به اتحادیه اروپا تبدیل شد، که در موارد بسیاری نه تنها حمایت نیروهای سیاسی محافظه کار و سوسیال دموکرات، بلکه حتی نیروهای اپورتونیسم، همانند مورد یونان را نیز نداشت.  اتحادیه اروپایی به عنوان یک قطب سرمایه‌داری مستقل در رقابت امپریالیستی شرکت دارد، منافع انحصارات اروپایی را ترویج می‌کند و دخالت نظامی و پلیسی را در کشورهای دیگر سازمان می‌دهد. با وجودتقابل‌های جدی اروپا با امریکا، که خود را زمان به زمان نشان می‌دهد، اتحادیه اروپا همکاری راهبردی با امریکا و ناتو را حفظ می‌کند، که اکثرکشورها در این همکاری برای ارتقا منافع انحصارات اروپایی شرکت می کنند. ارزیابی متن حزب‌کمونیست اسپانیا که ناتو صرفا" ابزار امریکا برای حفظ سلطه خود در اروپا" است، عمیقا خطا است.  

4)     متن حزب‌کمونیست اسپانیا مسئولیت‌های دولت‌های کشورهای اتحادیه اروپایی را پنهان می کند. هیچ اشاره‌ای به آن‌ها وجود ندارد. اما، دولت محافظه کار دموکراسی ملی دریونان توافق راهبردی با امریکا را ترویج می‌کند، که یونان را به پایگاه گسترده نظامی امریکا و سکوی پرتاب علیه خلق‌های دیگر تبدیل کرده است، تا منافع بورژاوزی را ترویج کند. مسئولیت توافق‌نامه ائتللاف بین سوسیال دموکراسی و"چپ" در اسپانیا، که به صورت ممتد در دخالت‌های امپریالیستی - به عنوان مثال علیه کوبا- و طرح‌های ناتوشرکت می‌کند نیز پنهان می‌شود. نمونه اخیر استقرار یک کشتی جنگی در ناوگان ناتوی عازم به سوی دریای سیاه، هم زمان تدارک  استقراردیگرادوات نظامی است. درخواست حزب‌کمونیست اسپانیا ازما برای امضا متنی به اصطلاح هوادارصلح، درحالی که در دولت کشور عضو ناتو شرکت و این طرح‌های جنگی امپریالیستی را ترویج می‌کند ریاکارانه است.  ما فراموش نکرده ایم که دیگر نیروهای کمونیسم اروپایی به همین شکل عمل کرده بودند، در حالی که ناتو درحال بمباران مردم یوگسلاوی بود در دولت‌های کشورهای عضو ناتو در ایتالیا و فرانسه شرکت کردند.

5) متن حزب‌کمونیست اسپانیا کاملا نایده می‌گیرد که روسیه‌ی امروز اتحادشوروی نیست بلکه یک قدرت قوی سرمایه‌داری است که یک زرادخانه قدرتمند هسته‌ای را به "ارث" برده است که آن را به روز می‌کند، و در رقابت شدیدی با دیگر قدرت‌های امپریالیستی برای  پیشرفت منافع گروه های انحصاری روسیه و نه منافع مردم روسیه است. روسیه سرمایه‌داری فعالانه در رقابت جهانی برای منافع تعداد اندک و بهره کشی از بسیاری شرکت می‌کند، از این رو موضع لنینیستی که " جنگ ادامه سیاست با دیگر ابزارهای خشن است" از اهمیت ویژه ای برخورداراست.

6) متن حزب کمونیست اسپانیا درخواست تیره و تقریبا غیرممکن "انحلال" ناتو را ترویج می‌کند. این انحلال اگر مبارزه برای جدایی هرکشوری از ناتو و هر اتحاد امپریالیستی مانند اتحادیه اروپا تقویت نشود چگونه اتفاق خواهد افتاد؟ یک چنین جدایی چگونه می‌تواند ایمن باشد ودر طرح‌های بورزواری، مثل مورد خروج موقت یونان و فرانسه از جناح نظامی ناتو شرکت نداشته باشد؟ آشکار است که درخواست "انحلال" ناتو، بدون مبارزه برای جدایی از طرح‌های امپریالیستی درهرکشور و جدایی از ناتو و تمام ائتلاف‌های امپریالیستی چیزی جز خاک پاشیدن به چشمان مردم نیست. به علاوه، تنها مبارزه برای قدرت کارگری –مردمی می‌تواند جدایی از اتحادهای امپریالیستی مانند ناتو و اتحادیه ارپایی راتامین ، و حقوق کارگران – مردم را تضمین نماید.

7) متن حزب‌کمونیست اسپایا خواهان " سیستم امنیت انسانی جدیدی" است که می‌تواند به مشکلات واقعی ناشی از عدم امنیت: فقر، گرسنگی، نابرابری، بیکاری، فقدان خدمات بنیادی عمومی، بیماری‌ها، تغییرآب وهوا یا زرادخانه‌های بزرگ کشتارجمعی پاسخ دهد. مادامی که قوانین بازار و شیوه تولید سرمایه‌داری غالب است، چنین سیستمی نمی‌تواند وجود داشته باشد. ترویج چنین مدینه فاضله‌ای که سرمایه‌داری می‌تواند"انسانی" شود یک توهم است. حزب‌کمونیست یونان از به موقع بودن و ضرورت سرنگونی سیستم بهره کشانه بربرمنشانه سرمایه‌داری حمایت می‌کند. تنها آلترناتیو برای خلق‌ها سوسیالیسم است!

از تمام گفته های فوق روشن است که چرا حزب‌کمونیست یونان نمی‌تواند این راه حل ویژه حزب‌کمونیست اسپانیا را، که دیدگاه‌های بورژوازی نسبت به "صلح" و تصورات اپورتنیستی نا درست را گسترش می‌دهد امضا کند.

حزب ما، در هماهنگی با احزاب‌کمونیست و کارگری دیگر در کشورهای مربوط به خودشان و به صورت جهانی:

·    به مبارزه خود علیه پایگاه‌های نظامی مرگ که امریکا و ناتو درکشور ما بنا می‌کنند، علیه مانورهای ارو –اتلامتیک، مانند مدافع اروپا و رای اتلانتیک که روسیه را محاصره می‌کند ادامه خواهد داد.

·    ما به مبارزه علیه ناتو ، اتحادیه اروپایی و ماموریت‌ها و طرح‌های امپریالیستی دولت های بورژوایی ادامه خواهیم داد.

·    به مبارزه علیه به اصطلاح موافقت‌نامه های دفاعی با امریکا و فرانسه و نیز دیگر"موتلفان" بورژوایی ماند موافقت‌نامه با کشور اسرائیل، که مردم فلسطین را می‌کشد ادامه خواهیم داد.

·    ما به رای دادن علیه تسلیحات نظامی و مبارزه علیه آن‌ها در پارلمان ادامه خواهیم داد، چون آن سلاح‌ها، آن چنان که به دروغ از سوی احزاب بورژوازی ادعا می‌شود نه برای ضرورت‌های "دفاع ملی"، بلکه برای طرح‌های امپریالیستی، دخالت ها و جنگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

·    حزب ما مبارزه خود برای بازگشت تمام نیروهای مسلح یونانی شرکت کننده در ماموریت‌های امپریالیستی در خارج کشوربه وطن را تقویت خواهد کرد

·    به مبارزه برای فراهم آوردن پیش شرط های لازم  برای ایجاد ائتلاف اجتماعی بین طبقه کارگرو دیگرلایه های مردمی، که برخورد با انحصارات وطرح های امپریالیستی را مقدور می‌سازد ادامه خواهیم داد.برای خروج یونان از تمام ائتلاف‌های امپریالیستی، باتضمین فراهم شده از قدرت کارگران مبارزه خواهیم کرد.

·    حزب ما همبستگی بین‌المللی و انترناسیونالیسم پرولتری خود را تقویت خواهد کرد. حزب برای هماهنگی فعالیت و مبارزه مردم منطقه ما ، خلق‌های اروپا و به صورت جهانی، در تمام قاره‌ها، علیه مداخلات و جنگ‌های امپریالیستی، محاصره ویرانگرعلیه کوبا، بحران‌های اقتصادی سرمایه‌داری، فقر و بیکاری، برای صلح و کامیابی خلق‌های جهان، همکاری دوجانبه اقتصادی-سیاسی فرهنگی سودمند برای خلق‌های کشورهایمان، جامعه جدید سوسیالیسم- کمونیسم، به صورت قطعی تری همکاری خواهد کرد.

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست