برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2022-01-14

نویدنو 24/10/1400         Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • گزارشهای متعدد از منابع گوناگون همگی مؤید این واقعیت است که شرکتهای تولیدکننده این واکسنها و مؤسسات قدرتمند حامی آنها به ویژه بنیاد گیتس، تا کنون هیچ اقدامی برای رسیدگی به وضع آسیبدیدگان، کمک و درمان آنها انجام ندادهاند. در نمونه هندوستان از نادرستی و تبهکاری دست اندرکاران تبلیغ و فروش این واکسن سخن گفته میشود: نمایندگان PATH با ادعاهای دروغین درباره ایمنی و اثربخشی داروها، دختران درمانده روستایی را عملاً با زور به این آزمایشها کشانده و والدین آنها را پیش از تزریق با ارعاب وادار به امضای رضایتنامههایی کرده بودند که حتی توانایی خواندن آنها را نداشتند!

 

 

 

سود یا سلامت انسان‌ها؟

طلیعه حسنی

 

در اواسط همین ماه آبان۱۴۰۰، بیبیسی فارسی با هیجان بسیار خبر داد: «برای اولین بار نتیجه یک تحقیق فراگیر نشان میدهد واکسن «اچپیوی» (HPV) یا پاپیلومای انسانی در بریتانیا توانسته نزدیک به ۹۰درصد موارد سرطان دهانه رحم را کاهش دهد.» بیبیسی در ادامه گزارش خود با «تاریخی» خواندن این یافته نوشت این «نشاندهنده آن است که واکسن اثرش را گذاشته است.» (تأکیدات از نگارنده است)

این خبر، یادآور یک مقاله تحقیقی بود که سال گذشته در «دانش و امید» با نام «اهرمهای بنیاد بیل گیتس برای کنترل جهان،...»۱ به چاپ رسید. یاکوب لویچ، نویسنده این مقاله در بخشی از آن در توضیح رابطه «گیتس و شرکتهای دارویی بزرگ» نوشت، واکسنِ گارداسیل، که با تبلیغات گسترده و پرسروصدایی در سال ۲۰۰۶ وارد بازار شد، درآمد سالانهای معادل یک و نیم میلیارد دلار به همراه داشته است و شرکت مِرک، با کمک تاییدهای پرشور از طرف نهادهای پزشکی حاکم، آمریکاییها را متقاعد ساخت که گارداسیل میتواند دختران را در مقابل سرطان دهانه رحم مصون نماید. در حالیکه اثربخشی واکسن هنوز اثبات نشده بود و رابطه بین عفونت اچپیوی در سن جوانی و تبدیل آن به سرطان بعد از گذشت ۲۰ تا ۴۰ سال نامعلوم.

لویچ در ادامه به نتایج دردناک و تکاندهنده تزریق این واکسن در هندوستان پرداخت. در سال ۲۰۱۰، هفت دختر نوجوان در ایالتهای گجرات و آندراپرادش، بعد از تزریق واکسن اچپیوی به عنوان بخشی از یک «مطالعهٔ آزمایشی» گسترده با بودجه بنیاد گیتس و سازماندهی «PATH»۲ جان خود را از دست دادند. این واکسن که محصولِ شرکتهای گلاسکواسمیت کلاین و مِرک است، با ادعای جلوگیری از ابتلا به عفونتی که شاید در سنین پیری منجر به سرطان دهانۀ رحم شود، به حدود ۲۳هزار دختر بین ۱۰ تا ۱۴ ساله هندی، تزریق شد. بنا بر بررسیهای پزشکان هندی، حداقل ۱۲۰۰ دختر در اثر این واکسن دچار اختلالات سیستم خودایمنی یا عوارض جانبی شدید شدند.

پیش از ادامه مطلب، برای آشنایی با اهمیت عوارض جانبی شدیدی که در گزارش فوق اشاره میشود، نگاهی میکنیم به نمونه «جولیا بلاسکو»، که اکنون دادخواست او در ایالت رودآیلند آمریکا علیه شرکت مِرک به دلیل عوارض شدیدی که زندگی و آینده او را ویران کرده، در جریان است.

 

جولیا بلاسکو۳، نمونهای تکاندهنده از هزاران قربانی دیگر

جولیا بلاسکو در ۱۳ سالگی در آگوست ۲۰۱۴، اولین دوز واکسن گارداسیل را دریافت کرد. وی پیش از این دختری شاداب و سالم و فعال بود و هیچ مشکل جدی سلامتی نداشت. مادر جولیا، پس از سالها بمباران تبلیغاتی آنلاین، چاپی و تلویزیونی توسط مِرک، با تزریق واکسن به دخترش موافقت کرد. در این تبلیغات، گارداسیل واکسنی بسیار امن برای پیشگیری از سرطانی معرفی میشد که «مادرهای خوب» باید دختران خود را پیش از نوجوانی با آن واکسینه کنند. مادر آن زمان، از این که شرکت مِرک در «بزرگنمایی بیماری» تبحر دارد و از تبلیغات نادرست و شیوه ترساندن برای بالا بردن میزان فروش گارداسیل استفاده میکند، کمترین اطلاعی نداشت.

جولیا چند ساعت پس از دریافت اولین دوز، برای ۴۸ ساعت دچار علائمی شبیه آنفولانزا از جمله درد عمومی، سر درد، حالت تهوع و تب گردید. در هفتههای بعد، احساس فشار و وزوزِ در گوش به سر درد اضافه شد. علائم او غیرعادی بود و داروهای آزاد و مسکنهای معمولی کمکی به تسکین آنها نمیکردند. با شدیدتر شدن این عوارض در ماههای بعد، وقتی مادر جولیا او را نزد پزشکش برد، دکتر همراه با تجویز استروئید، دومین دوز گارداسیل را نیز به او تزریق کرد. علائم مشابه آنفولانزا بار دیگر ظاهر شدند. احساس خستگی و بدن درد با گذشت زمان، به اضافه سرگیجه، سردرد، گوش درد و وزوز گوش آنقدر شدید شدند که جولیا را از رفتن به مدرسه بازمیداشتند.

مراجعات مکرر جولیا و مادرش به چندین متخصص برای سر درآوردن از «طلسمی» که وی را به این مصیبت گرفتار کرده است، بینتیجه بود و در حالی که شدت عوارض رو به فزونی داشت کسی پاسخی برای چرایی آنها نداشت و هیچ دارویی نیز مؤثر واقع نمیشد. وقتی زمان تزریق سوم رسید، مادر جولیا به واکسن گارداسیل مشکوک شد و آن را با پزشک دخترش در میان گذاشت. پزشک پذیرفت که جدول زمانی تزریق واکسنها و ظهور و اوجگیری عوارض در جولیا قابل تأمل هستند، اما نمیتواند با قاطعیت گارداسیل را عامل آن بداند و دوز سوم را هم را به او زد.

جولیا اکنون در ۲۱ سالگی، پس از تشخیص فیبرومیلژیا (یک سندرم درد اسکلتی ـ عضلانی مزمن) و سالها مبارزه، دیگر قادر به همراهی با همسالان خود و لذت بردن از بسیاری چیزها که در گذشته از آنها لذت میبرد، نیست.

بنا بر متن دادخواست وی، گارداسیل عامل ابتلای جولیا به یک بیماری خودایمنی جدی و ناتوانکننده، از جمله «سندرم تاکی کاردی ارتواستاتیک وضعیتی» (POTS)، و مجموعهای از عوارض نامطلوب، آسیبها و دردهای پیچیده است. POTS یک اختلال خودایمنی است که میتواند به معلولیت کامل منجر شود. افراد مبتلا به POTS اغلب دچار غش، سردردهای میگرنی، اضطراب و سایر مشکلات سلامتی میشوند.

اگر مادر جولیا از خطرات ایمنی شناخته شده مرتبط با گارداسیل آگاه بود، هرگز تصمیم به تزریق این واکسن به دخترش نمیگرفت. با مراجعهای کوتاه به اینترنت میتوان دختران و پسران دیگری مانند جولیا یافت که در نتیجه استفاده این واکسن زندگیشان نابود شده و معلول گردیدهاند.

 

اطلاعات عمومی درباره سرطان دهانه رحم و میزان شیوع آن

سوابق تاریخی نشان میدهند که دلیل تولید واکسنها در گذشته، سرعت انتقال بالا و مهلک بودن تعدادی از بیماریها بوده است. اما دادههای مربوط به «سرطان دهانه رحم» (که حالا پسربچهها را نیز شامل دریافت اجباری آن کردهاند!) تا به امروز نتوانسته بسیاری از پژوهشگران را قانع سازد که این بیماری احتیاج به واکسنی برای پیشگیری دارد. بر اساس «برگه دادهها»ی (Facts Sheet) «مرکز ملی اطلاعات واکسن» آمریکا۴: اکثریت ۲۰۰ نوع ویروس پاپیلومای انسانی (اچ.پی.وی) شناخته شده شایع در آمریکا مضر نیستند؛ ۷۵درصد آنها، زگیلهای غیرسرطانی کمخطر هستند؛ این عفونت اغلب در زنان و مردان از نظر جنسی فعال دیده میشود (نه همه!) و در بیش از ۹۰درصد موارد بعد از دو سال بهطور طبیعی از بین میرود؛ گاهی عفونت «اچپیوی» به طور طبیعی از بین نرفته و مزمن میشود؛ زنانی که سالها به طور مزمن به ویروس «اچپیوی» آلوده باشند و ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم را به موقع شناسایی و درمان نکنند، ممکن است به سرطان دهانه رحم مبتلا و در صورت درمان دیررس بمیرند.

در «برگه دادهها» یک نکته مهم دیگر دیده میشود: پس از اینکه در دهه ۱۹۶۰ میلادی، آزمایش پاپ اسمیر۵ به یک آزمایش معمول برای غربالگری تشخیص سرطان در معاینات زنان آمریکایی تبدیل شد (در واقع در همه دنیا، از جمله ایران)، موارد سرطان دهانه رحم در آمریکا ۷۵درصد کاهش یافت. یعنی یک کنترل ایمنی ساده بدون هیچ دارو و تزریقی نقش مهمترین عامل پیشگیری را ایفا میکرد بیآنکه هزینه سنگینی به کسی تحمیل شود. این در حالی است که به نوشته «هِدِر کالاگان» در سال ۲۰۱۵، هزینه واکسن اچپیوی در آمریکا در سه نوبت برای هر نوبت ۱۱۶ دلار بود. این رقم امروز برای دو نوبت تزریق ۴۵۰دلار به اضافه هزینه دو بار ویزیت پزشک است. این هزینه در ایران در سال ۱۳۹۶، آن هم فقط در بخش خصوصی، برای هر تزریق ۳۰۰هزار تومان بود.۶ محاسبه قیمت امروز آن با توجه به افزایش نرخ دلار در این سالها به عهده واردکنندگان محترم دارو!

اما نکته جالب دیگر، نتیجه مطالعهای در سال ۲۰۱۴ در آمریکا است که نشان داد این نوع سرطان در این سال کمتر از ۳درصد سرطانهای شناسایی شده و حدود یک دههزارم (۰۰۰۱/۰) درصد از جمعیت این کشور (یعنی ۳۰۰ تا ۳۵۰ نفر) بود.۴ به گفته مقامات وزارت بهداشت ایران، بر پایه گزارش سازمان جهانی بهداشت، این رقم در سال ۱۳۹۶ در ایران هزار نفر مبتلا (و نه ضرورتاً مرگ) بود.۶

 

تجربه هندوستان در کشورهای دیگر

نگارنده از مترجمین مقاله «اهرمهای بنیاد گیتس...» بودم و با تجربه تلخ هندوستان درباره این واکسن و سیاهکاریهای سودجویانه بنیاد گیتس و شرکا در این گونه موارد آشنایی داشتم. با این حال هیجان بیبیسی در انعکاس این خبر «تاریخی» مرا به جستجوی بیشتر در فضای مجازی کشاند که نتیجه آن یافتن گزارشهای تکاندهنده و گسترده متعدد، شامل اطلاعات فوق و نیز داستان غمانگیز جولیای جوان، نمونهای از هزاران مورد بود. در این جستجو دیدم که موارد مشابه هندوستان از کشورهای دیگر نیز گزارش شده است. مثلاً در ماه مارس سال ۲۰۱۸، گروههایی از قربانیان پنج کشور بریتانیا (قابل توجه بیبیسی)، اسپانیا، ایرلند، کلمبیا و ژاپن بعد از برگزاری یک سمپوزیوم بینالمللی در توکیو، در ماه آوریل همان سال بیانیه مشترکی منتشر کردند. آنها در این بیانیه با تأکید بر ضرورت تحقیق برای روشن شدن حقیقت، خواهان یافتن و توسعه روشهای مداوا، و حمایت از زندگی روزمره، تحصیل و اشتغال قربانیان شدند.۷

در سال ۲۰۱۷، در ایرلند تعدادی از والدین بیش از ۶۵۰ دختر نوجوانی که بر اثر تزریق واکسن گارداسیل دچار آسیبهای جدی شده بودند، گروهی به نام «پیگیری عوارض وحشتناک واکنش به گارداسیل»۸ را تشکیل دادند. خانوادههای آسیبدیدگان موفق شدند در دوبلین تظاهراتی نیز علیه این واکسن انجام دهند.۹

در کلمبیا، در تاریخ ۶ آوریل ۲۰۱۵ خانوادههایی که دخترانشان پس از تزریق این واکسن دچار عوارض حاد شده بودند، کارزاری علیه آن به راه انداختند. در حمایت از این کارزار، یهودا شوئنفلد، پزشک و محقق بیماریهای خودایمنی اهل اسرائیل در سومین سمپوزیوم بیماریهای خودایمنی کلمبیا گفت، هیچگاه واکسن گارداسیل را به دخترش توصیه نخواهد کرد.۱۰

آخرین گزارشهای تارنمای «پایگاه ثبت عوارض جانبی واکسنها»ی دولت آمریکا نیز، مرگ ۵۱۰ نفر بعد از تزریق واکسن «اچپیوی» و بیش از ۶۲هزار عوارض جانبی را نشان میدهند.۱۱

در نمونه ژاپن، در بیانیه وکلای قربانیان آمده است که دولت این کشور بعد از بالا گرفتن نتایج فاجعهبار عوارض جانبی واکسن گارداسیل «اچپیوی»، مجبور به متوقف کردن توصیه واکسیناسیون سراسری دختران در ۱۴ ژوئن ۲۰۱۳ شد. وکلای ژاپنی در این بیانیه که دقیقاً پنج سال بعد از تاریخ پیش گفته در ۲۰۱۸ انتشار یافت، با انتقاد از دولت ژاپن که ادعا میکند نمیتواند اطلاعات کافی در اختیار عموم قرار دهد، با ارائه نتایج برخی از مطالعات، بر اهمیت این عوارض تأکید دارند: تعداد گزارش عوارض جانبی شدید در هر یک میلیون تزریق واکسن «اچپیوی» در مقایسه با سایر واکسنهای معمول، به طور متوسط بیش از هفت برابر است و تعداد تأییدیههای صادر شده برای مصدومیت و معلولیت افراد توسط «سیستم امداد واکنشهای نامطلوب دارویی» تقریباً ده برابر بیشتر.

دولت ژاپن نُه سال پیش واکسن «اچپیوی» را رسماً تأیید کرد و بسیاری از قربانیانی که در زمان واکسیناسیون، دانشآموز دبستانی یا دبیرستانی بودند، اکنون دیگر بزرگسال هستند، ولی تاکنون هیچ درمان مؤثری دریافت نکردهاند. این قربانیان از عوارض جدی متعددی مانند بدن درد سراسری؛ حرکات غیرارادی؛ اختلالات ذهنی و حرکتی؛ اختلال در خواب، حافظه و یادگیری رنج میبرند. آنها به دلیل این عوارض قادر به حضور منظم در مدرسه نبوده و بناچار از ادامه تحصیل در دانشگاه یا یافتن شغل صرفنظر کردهاند.۷

در گزارشهای مربوط به ایالات متحده آمریکا نیز نکات قابل توجه دیگری از جمله اجباری شدن تزریق این واکسن برای تمام دانشآموزان مقطع راهنمایی اعم از دختر و پسر، جلب توجه میکند.

به نوشته «هِدِر کالاگان»، در سوم آگوست ۲۰۱۵ در «اکتیو پست»۱۲، اجباری شدن این واکسن را آسوشیتدپرس خبر داد. طبق این خبر تنها کسانی با معافیت پزشکی یا مذهبی از تزریق آن معاف خواهند بود، که به تأکید نویسنده، دریافت هر دوی این معافیتها مشکل است. کالاگان مینویسد: پسر یا دختر. مدرسه دولتی یا خصوصی. اکنون اگر کودکی در ایالت رودآیلند در سن راهنمایی باشد، تزریق واکسن ویروس پاپیلومای انسانی «اچپیوی» اجباری است. این واکسن به احتمال زیاد همان گارداسیل شرکت مِرک است. همانی که قبل از اینکه مجوز آن به سرعت توسط «سازمان غذا و دارو»ی آمریکا (FDA) صادر شود، در کمتر از دو سال روی حدود ۱۲۰۰ کودک زیر ۱۶ سال آزمایش شد.

کالاگان در بخش دیگری مینویسد: در ماه ژوئن (۲۰۱۵)، کالیفرنیا، اولین ایالتی بود که واکسیناسیون برای تمام کودکان در مدارس دولتی و خصوصی را اجباری کرد. الزامات مشابهی هم برای همه بزرگسالان شاغل در مهد کودکها اعمال میشود. در حال حاضر ۵۸ لایحه در ۲۴ ایالت مختلف در رابطه با واکسنها وجود دارند که حقوق مردم را تحدید میکنند، و متخلفین ممکن است شغلشان را از دست بدهند. قانون پیشنهادی فدرال (SB 277) به دنبال واکسینه کردن کل ملت است. دادههای منابع مختلف بر این نکته تأکید دارند که این واکسن مراحل کامل آزمایشات خود را طی نکرده است و تا تابستان ۲۰۰۹، بیش از ۱۵هزار مورد از عوارض جانبی این واکسن شامل سههزار مورد صدمات و عوارض شدید و ۴۸ مرگ گزارش شده است.

کالاگان ادامه میدهد: والدین مدام میگویند، اگر بدانند که واکسن «اچپیوی» از سرطان جلوگیری میکند، مطمئناً آن را برای فرزند خود انجام میدهند، اما آیا آنها میدانند که «اچپیوی» میتواند سیستم ایمنی بدن انسان را مختل سازد؟ آیا آنها از اجباری شدن این واکسن برای پسران تعجب نمیکنند؟ آیا آنها از اینکه حتی امکان انتخاب به تعویق انداختن تزریق این واکسن تا رسیدن فرزندانشان به سنین نوجوانی را ندارند، ناراحت و نگران نیستند؟»

در ادامه پرسشهای مهم هدر کالاگان، مطمئناً خبر «آزمایش واکسنهای ویروس پاپیلومای انسانی «اچپیوی» ساخت شرکت گلاسکواسمیت کلاین روی کودکان ۴-۶ ساله سالم در آمریکا در اکتبر ۲۰۱۹، قابل تأملتر و تکاندهندهتر است. به نوشته «مجله بیماریهای عفونی کودکان» در آمریکا، این آزمایش بر روی دخترانی از کلمبیا، پاناما و مکزیک انجام گرفته است.۱۳ چه کسی میتواند ادعا کند که نتیجه این آزمایش روی کودکان خردسال در چند دهه بعد چه خواهد بود؟ و چگونه قادر به تضمین چنین ادعایی است؟ و چه کسی مسئول نقص سیستم ایمنی و دیگر توانمندیهای جسمی و ذهنی این کودکان در آینده خواهد بود؟

 

تبلیغات گسترده و بیاعتنایی به عوارض جانبی حاد

گزارشهای متعدد از منابع گوناگون همگی مؤید این واقعیت است که شرکتهای تولیدکننده این واکسنها و مؤسسات قدرتمند حامی آنها به ویژه بنیاد گیتس، تا کنون هیچ اقدامی برای رسیدگی به وضع آسیبدیدگان، کمک و درمان آنها انجام ندادهاند. در نمونه هندوستان از نادرستی و تبهکاری دست اندرکاران تبلیغ و فروش این واکسن سخن گفته میشود: نمایندگان PATH با ادعاهای دروغین درباره ایمنی و اثربخشی داروها، دختران درمانده روستایی را عملاً با زور به این آزمایشها کشانده و والدین آنها را پیش از تزریق با ارعاب وادار به امضای رضایتنامههایی کرده بودند که حتی توانایی خواندن آنها را نداشتند!۱ این رضایتنامهها در واقع سندی برای رفع مسئولیت از تولیدکننده واکسن و نهادهای همدست با آن بودند.

در بیانیه انجمن ملی وکلای دادگستری ژاپن نیز به وکالت از طرف شاکیان گفته میشود که با گذشت پنج سال بعد از اعلام توقف توصیه پیشگیرانه واکسن اچپیوی، قربانیان از آنجا که هیچ نهاد پزشکی قادر به ارائه درمان مؤثری برایشان نیست، نسبت به آینده خود خوشبین نیستند.۷

از سوی دیگر همانطور که به نقل از مادر جولیا آمد، تبلیغات گسترده و اغواکنندهای به اشکال گوناگون و از مجاری مختلف توسط شرکت مِرک برای فروش هرچه بیشتر این محصول انجام میشود. نیکول ک. اچ مالدونادو، یکی از وکلای جولیا بلاسکو میگوید، مرک بیش از هر تولیدکننده واکسنی در تاریخ، برای بازاریابی و تبلیغات گارداسیل پول خرج کرده و میلیاردها دلار به جیب زده است. مِرک بدون داشتن هیچ مدرکی برای اثبات ادعای خود، به والدین دختران جوان گفت گارداسیل میتواند سرطان دهانه رحم را از بین ببرد. حالا، نظر به هزاران گزارش از صدمات شدید واکسن گارداسیل، باید این شرکت را به دلیل پنهان کردن خطرات ایمنی شناخته شده به خاطر سودهای کلان، به دادگاه کشاند.۳

رابرت اف کندی، وکیل دادگستری نیز مینویسد، قبل از گارداسیل، «وایاکس» (Vioxx) (مسکنی برای تخفیف دردهای رماتیسمی و آرتروزی) را داشتیم. آنها به دلیل اَعمال غیرقانونی خود ۹۵۰ میلیون دلار جریمه پرداختند. وقتی گارداسیل عرضه شد، اعضای هیئت مدیره مِرک به شوخی میگفتند واکسن «اچپیوی» آنها میتواند خسارت وایاکس را جبران کند! با اطمینان میشود گفت که تعدادی از همان قماش افراد که در رسوایی وایاکس دست داشتند، روی گارداسیل هم کار کردهاند و همان روشهای دستکاری علمی و پنهان کردن خطرات در مورد وایاکس را به کار بستهاند.۳

جسی ونتورا فرماندار سابق ایالت مینهسوتا آمریکا هم گفته است، ۷۰درصد هزینههای تبلیغاتی واکسن گارداسیل از طریق شرکتهای عظیم داروسازی تأمین میشود. مجله دیسکاور در سال ۲۰۱۱ خواهان دلایل علمی محکمتری برای تبلیغات شرکت مرک برای واکسیناسیون مردها با گارداسیل شد.۱۰

موضوع قابل توجه دیگر، چگونگی ارزیابی گزارشهای مربوط به عوارض جانبی این واکسن توسط دستاندرکاران مربوطه است. عدهای از پژوهشگران، وکلای دعاوی و پزشکان معتقدند در این ارزیابیها از یک سو، عوارض جانبی کمتر از تعداد واقعی نمایش داده میشوند و از دیگر سو عوارض شدید را به عنوان عوارض خفیف طبقهبندی میکنند. بدین ترتیب به نظر میرسد، تلاشی آگاهانه برای پنهان کردن واقعیت صدمات وارده به دریافتکنندگان واکسن دختر و پسر و در نتیجه فریب افکار عمومی برای پذیرش ادعاهای تبلیغاتی شرکت تولیدکننده و شرکا در جریان باشد. تارنمای «دفاع از سلامت کودکان»، در ۲۷ مه ۲۰۲۱ (۶ خرداد ۱۴۰۰) نوشت۱۴: یک مطالعه جدید نشان میدهد که بازرسان گزارشهای عوارض جانبی (VAERS) بخش قابلتوجهی از واکنشهای «شدید» در مقابل واکسن گارداسیل «اچپیوی» را بهعنوان «خفیف» ثبت کردهاند. در نتیجه اطلاعات منتشر شده درباره ایمنی واکسن گمراهکننده است. بر اساس دادههای پایگاه گزارشدهی عوارض جانبی واکسن (VAERS)، بیش از ۶۴هزار مورد از عوارض جانبی پس از دریافت واکسن گارداسیل توسط افراد گزارش شده است. اما کارشناسان تخمین میزنند که این در واقع تنها یک درصد از عوارض جانبی گزارش شده است.

گارداسیل گرانترین واکسن موجود در بازار است. در سال ۲۰۱۸، مرک تنها از فروش گارداسیل در ایالات متحده ۲/۲میلیارد دلار به دست آورد. درآمد جهانی گارداسیل در سال ۲۰۱۹ برای مرک ۷/۳ میلیارد دلار بود.

این اعداد و ارقام در کنار دادههای مربوط به قربانیان واکسن اچپیوی، چه آنها که جان خود را از دست دادهاند و چه آنها که برای تمام عمر سلامت خود را، حداقل یک چیز را نشان میدهند و آن بیاعتنایی و عدم مسئولیت انحصارهای دارویی و پشتیبانان آنها در قبال سلامت انسانهاست و این، اولویتِ سود بر سلامتِ انسانها نزدِ سوداگران انحصارهای امپریالیستی است که ادعاهای علمی آنها را نیز در مظان شک و تردید قرار میدهد.

مادر جولیا بلاسکو میخواهد مرک را به خاطر سهلانگاری، بیتوجهی و تقلب در رابطه با واکسن گارداسیل که باعث صدمات و آسیبهای جسمی و روحی دخترش شده است به دادگاه بکشاند. این دادخواست بر آن است که شرکت مرگ آگاهانه سود گارداسیل را بالاتر از ایمنی بیماران قرار داده است. خانم بلاسکو خواهان تعیین آنچنان خسارت تنبیهی علیه مرک است تا درس عبرتی شود برای همتایان آن و دیگر متهمان احتمالی از دست یازدیدن به چنین رفتارهای غیرانسانی و شرمآور. وی میگوید:

برای جبران آسیب وارد شده به دختر من دیگر خیلی دیر است. اما هنوز برای آگاه کردن دیگر والدین از واقعیت گارداسیل دیر نیست. هزاران خانواده در حال گرفتار شدن به معضلی هستند که ما گرفتار آنیم. من دوستانی در سراسر جهان پیدا کردهام که فرزندانشان مانند جولیای من رنج میبرند. او تنها نیست. من مصمم هستم تا عرضه گارداسیل را متوقف کنم تا نوههایم و سایر فرزندان مجبور نباشند بیهوده چنین آسیبهایی را متحمل شوند.۱۴

 

منابع

۱. اهرمهای بنیاد بیل گیتس برای کنترل جهان، و ثروتاندوزیهای جنایتبار در پوشش امور خیریه، یاکوب لِوِیچ، برگردان: طلیعه حسنی و فرشید واحدیان، «دانش و امید» شمارههای اول و دوم، شهریور و آبان ۱۳۹۹.

۲. صندوق جهانی فناوری نوین برای سلامت، و برنامه فناوری مناسب بهداشت (PATH)

3. https://www.expertclick.com/NewsRelease/Gardasil-Lawsuit-Claims-HPV-Vaccine-Caused-Teen-Severe-Injuries,2020234833.aspx

4. National Vaccine Information Center, Https://www.nvic.org/vaccines-and-diseases/hpv/quick-facts.aspx

۵. آزمایش پاپ اسمیر، همان آزمایش ترشحات دهانه رحم است که تا چندی پیش در معاینات زنان بسیاری عادی و رایج بود.

۶. لزوم برنامه واکسیناسیون برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم، خبرگزاری ایرنا، ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶.

7. Five Years Since the Suspension of Proactive Recommendation of the Human Papillomavirus (HPV) Vaccine in Japan. June 14, 2018. https://www.hpv-yakugai.net/2018/06/29/5years-english/

8. Reaction and Effects of Gardasil Resulting in Extreme Trauma

9. https://www.irishtimes.com/news/health/almost-650-girls-needed-medical-intervention-after-hpv-vaccine-1.3217346

۱۰. گارداسیل، ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد.

11. https://vaers.hhs.gov

12. https://www.activistpost.com/2015/08/hpv-vaccine-mandated-for-all-rhode.html

13. https://helenlobato.com/2019/10/03/hpv-vaccines-trialled-on-4-6-year-olds/

14. https://childrenshealthdefense.org/defender/serious-injuries-merck-gardasil-hpv-vaccine-significantly-underreported/

دانش و امید، شماره ۹، دی ۱۴۰۰

برای دریافت فایل مجله کلیک کنید

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست