برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2022-01-11

نویدنو 20/10/1400         Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • نویدنو: احزاب کمونیست وکارگری دربیانیه های مختلفی همبستگی خود را با مبارزات مردم وکارگران قزاقستان علیه الیگارشی حاکم و محکومیت دخالت خارجی در امور آن کشوراعلام می کنند. نویدنو به مرور ترجمه متن این بیانیه ها را در اختیارخوانندگان خواهدگذاشت. در ادامه به ترجمه چهار بیانیه توجه کنید.

 

 

 

رخ دادهای قزاقستان از منشور داوری ها-2

بیانیه‌های همبستگی احزاب‌کمونیست با زحمتکشان قزاقستان

نویدنو: احزاب کمونیست وکارگری دربیانیه های مختلفی همبستگی خود را با مبارزات مردم وکارگران قزاقستان علیه الیگارشی حاکم و محکومیت دخالت خارجی در امور آن کشوراعلام می کنند. نویدنو به مرور ترجمه متن این بیانیه ها را در اختیارخوانندگان خواهدگذاشت. در ادامه به ترجمه چهار بیانیه توجه کنید.

بیانیه همبستگی کمیته مرکزی حزب کمونیست بلژیک با جنبش مردمی کارگران در قزاقستان، جنبش سوسیالیستی و حزب کمونیست قزاقستان

حزب کمونیست بلژیک همبستگی خود را با جنبش مردمی کارگران، جنبش سوسیالیستی قزاقستان و حزب کمونیست قزاقستان، که روزهای متعدد علیه تهی دستی، بیکاری، افزایش هزینه‌های زندگی و قوانین ضد مردمی و ضد سندیکایی اعتراض می کردند و با سرکوب وحشیانه از سوی رژیم و بورژوازی قزاق رودررو هستند ابراز می‌دارد. بورژوازی اززمان احیا سرمایه داری در سال 1991 و فروپاشی اتحادشوروی در این جمهوری سابق شوری در آسیای مرکزی با مشت آهنین حکومت کرده است. ما ازمبارزه جنبش مردمی کارگری قزاق که سال‌ها علیه این الیگارشی ملی مبارزه می‌کند حمایت می‌کنیم . این بورژوازی توانسته است با تکیه بر تناقض‌های بین امپریالیستی، که برای کنترل منابع غنی کشور که از قبل کاملا به روی امپریالیسم غربی بازاست تلاش می‌کند خود را حفظ کند. از این رو، اتحادیه اروپایی درحال حاضر اولین شریک اقتصادی قزاقستان است و مواففتنامه همکاری جدیدی در ماه می گذشته در بروکسل بین دو شریک امضا شده است. به علاوه،سرمایه امریکایی با 700 شرکت در کشور به خوبی مستقرشده است. نفت بزرگترین استخراجی شرکت‌های امریکایی مانند شورون و اکسون موبایل است. دقیقا دراین شرکت‌ها است که مبارزه تحت رهبری کارگران بخش انرژی (نفت وگاز) برای ملی‌سازی بخش تحت کنترل کارگران آغازشد.

این مبارزات جدید نیستند. ده سال پیش، هم کارگران بخش درحین اعتصاب سرکوب رژیم را، که با تمام مطالبات کارگران و کمونیست‌ها مخالفت می‌کند تحمل کردند. ازسال 2015 فعالیت حزب کمونیست قزاقستان، عضو شبکه همبستگی سولیدنت، ممنوع شده است و رژیم از فعالیت قانونی جنبش سوسیالیستی قزاقستان هم که عضوی از کنفرانس بین المللی احزاب کمونیست و کارگری است خود داری می کند.

امروز، سرکوب با خواست درهم شکستن و سرکوب اعتراضات گامی پیش تررفته است. دولت از روسیه درخواست کرده است، که براساس موافقت نامه نظامی ارتش خود را اعزام خواهد کرد. رئیس جمهوردست نشانده که وابسته به سلطان نظربایف الیگارش است نیز خواستار آتش مستقیم به اعتراض کننده ها شده است.

ما ازمطالبات جنبش مردمی حمایت می کنیم و مخالف هر اقدام نیروهای امپریالیستی برای استقرار پیاده‌های خود در تناقض‌های داخل امپریالیستی هستیم. ما هشدار خطر جنگی را می دهیم که نمی تواند غیرمحتمل باشد.

ما سرکوب علیه جنبش مردمی کارگران در قزاقسان را محکوم می‌کنیم.

ما خواهان آزادی زندانیان سیاسی و آزادی فعالیت قانونی حزب کمونیست قزاقستان و جنبش سوسیالیستی قزاقستان وآزادی فعالیت برای اتحادیه های کارگری هستیم.

ما سرکوب رفقای حزب کارگران کمونیست روسیه را که برای حمایت از اعتراضات درقزاقستان دستگیرشده اند محکوم می کنیم. ما خواهان آزادی بی درنگ آن ها هستم.

کمیته مرکزی حزب کمونیست بلژیک

****

 

همبسگی حزب کمونیست کارگران اسپانیا با مبارزه مردم قزاقستان

حزب کمونیست کارگران اسپانیاحمایت و همبستگی خود را با بسیج های کارگران و مردمی که در قزاقستان رخ می‌دهداعلام وقتل ها، دستگیری ها، و تمام حمله هایی را که نیروهای پلیس وارتش دولت قزاق علیه اعتراض کنندگان انجام می دهند محکوم می کند.

اعتصاب ها و گردهمآیی هایی که از دوم ژانویه رخ داده اند بهبود زندگی و شرایط کار مردم قزاق را هدف گرفته است، که دولت بخش اعظم ثروت کشور را به شرکت های انحصاری که از غیبت اتحادیه های کارگری و حقوق سیاسی طبقه کارگر کشور بهره می برند واگذار کرده است.

ما دخالت قدرت های خارجی درکشور ، که هم سرکوب اعتراض هارا هدف گرفته اند و هم برای بهره برداری ازآن ها برای بدترکردن مقابله داخل امپریالیستی تلاش می کنند را هم محکوم می کنیم.

به خاطر تمام این موارد، ما درخواست می کنیم:

·         پایان دادن بی درنگ با دشمنی ها علیه مردم و خارج کردن سربازان از شهرها

·         آزادی کلیه زندانیان سیاسی و دستگیرشدگان

·         بهبود حق ایجاد اتحادیه های کارگری، احزاب سیاسی، انجام اعتصاب ها و همایش ها

·         قانونی کردن فعالیت های حزب کمونیست قزاقستان و جنبش سوسیالیستی قزاقستان

نگذاریم انسدادسیاست ها مبارزه طبقاتی را لغوکند

دبیرخانه کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگران اسپانیا

 ****

 

حزب کمونیست سوئد از کارگران و مردم قزاقستان حمایت می‌کند

 بالارفتن قیمت سوخت به جرقه ای تبدیل شد که قزاقستان سرشار از بیکاری، فقرو بی چیزی همگانی را به آتش کشید. اما چند روز طول کشید تا پس از نفتگران رزمنده منطقه جنوبی کشور تمام کشور با خشم به خیابان‌ها آمدند و نارضایی خود را اعلام کردند. نارضایی گسترده است و تنها یک جرقه لازم بود تا بشکه باروت را به آتش کشاند.

مطالبات کارگران برای شرایط کاری بهتر، دستمزدها و شرایط معیشتی مشروع است و حمایت کمونیست‌های قزاق از کارگران مبارزقابل ستایش است. حزب کمونیست سوئد از آن‌ها و از مطالبات جنبش سوسیالیستی قزاقستان کاملا حمایت می‌کند:

·         توقف بی درنگ دشمنی‌ها علیه مردمشان و خارج کردن سربازان از شهرها!

·         استعفای بی درنگ تمام مقامات نظربایف، ازجمله رئیس جمهورتوقایف!

·         آزادی کلیه زندانی سیاسی و دستگیرشدگان!

·         تضمین حقوق حزب کمونیست ممنوع شده قزاقستان و جنبش سوسیالیسی قزاقستان!

·    ما تمام کارگران و کارگران کشور را به کاربست عملی درخواست قانونی نفتگران ژانآاوزن فرا می خوانیم – ملی کردن تمام معادن و صنایع بزرگ مقیاس کشور تحت نظارت مجامع کارگری!

هم زمان شاهدیم که درگیری خارجی در قزاقستان افزایش می یابد. روسیه وعده سرباز می دهد، امریکا فرصت را برای گسترش حوزه منافع خود مناسب می بیند وترکیه درحفظ دولت کنونی منافع بزرگی دارد. ما هر گونه دخالت خارجی درکشور را رد می کنیم- وضعیت باید از سوی زحمتکشان قزاقستان ونه هیچ کس دیگری حل شود.

حمایت همه جانبه از کارگران رزمنده قراقستان!

زنده باد جنبش سوسیالیستی قزاقستان!

 

بخش بین المللی حزب کمونیست سوئد

***

بیانیه حزب کار اتریش، همبستگی با اعتراض‌های مردمی و کارگری در قزاقستان

اعتراض‌ها، گردهمایی‌ها و اعتصاب‌ها در قزاقستان بیان مقاومت مردم و طبقۀ کارگرعلیه سرکوب و بهره کشی است، که سبب فقدان حقوق، فقر، افزایش قیمت‌ها وبیکاری شده است. رژیم قزاق، که سی سال پیش پس از پایان یافتن شوروی، تشکیل شد نیازهای مردم را نادیده می گیرد، حقوق دموکراتیک و اجتماعی را نفی می کند و ازخشونت علیه هر مقاومتی استفاده می کند. سال‌ها، اعتصاب‌ها و اعتراض‌ها به تکراردرهم شکسته شدند و کارگران کشته شدند، اتحادیه‌های کارگری ممنوع و حزب کمونیست و جنبش سوسیالیستی قزاقستان غیرقانونی شدند. دراین وضعیت، قدرت های امپریالیستی، ازجمله روسیه، امریکا، چین و کشورهای اتحادیه اروپا با رژیم فزاق همدستی کردند و به هم دستی خود در دوران نورسلطان نظربایف و " تابعان" ونوکران اوبرای منافع اقتصادی وژئو استراتژیک ادامه دادند.

مقاومتی که اکنون به صورت تهاجمی آغازشده است قانونی و ضروری است. حزب کارگر اتریش همبستگی خود را با مردم قزاق و طبقه کارگر و سازمان‌ها و احزاب غیرقانونی شده آن‌ها اعلام می کند. مبارزه طبقاتی علیه سیستم اقتصادی –سیاسی، الیگارشی ملی و متحدان امپریالیست آن‌ها مورد حمایت انترناسیونالیستی وهمبستگی ماست.

حزب کار اتریش درخواست می کند:

·         پایان دادن به خشونت پلیس و ارتش علیه گردهمایی‌ها، خارج کردن ارتش از شهرها،

·         آزادی زندانیان سیاسی و معترضان دستگیرشده.

·         تضمین حقوق کارگران، ازجمله حق اعتصاب و تجمع، و تشکیل آزادانه اتحادیه های کارگری

·         لغو غیرقانونی بودن جنبش سوسیالیستی قزاقستان و نیز حزب کمونیست قزاقستان

·         عدم دخالت نظامی و سیاسی قدرت‌های امپریالیستی، نه امریکا، نه اتحادیه اروپا، نه روسیه یا چین

·         پایان دادن به رژیم سرکوب و اقتدارگرا در قزاقستان،که هنوزشامل محرمان نظربایف است

·         انتقال مسالمت آمیز به سیستمی دموکراتیک که درآن حقوق مردم و طبقه کارگربیان می شوند

·         انتقال ثروت، صنایع و منابع قزاقستان به مالکیت اجتماعی تحت کنترل طبقه کارگر.

 

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست