برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2021-12-04

نویدنو 12/09/1400         Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • علی با کارگران و بازنشستگان در خیابان های تهران تا پیش از همه گیری کرونا، آزادی و عدالت اجتماعی را فریاد می زد همزمان با فعالان ساسی – کارگری همکاری فعالی داشت در کنار بزرگانی چون استاد ناصر زرافشان و زنده یاد فریبرز رییس دانا ودیگر عزیزانِ مبارز، از حقوق کارگران دفاع می کرد.

 

 

برمزارعلی : به یاد علی مبارزی خود ساخته

 

اولین بار علی را در بند 6 زندان کارون دیدم، کارگری مقاوم و مبارز که همه ترفند های دشمن طبقاتی نتوانست در اراده ی او خللی وارد کند دوستی 38 ساله ما از آن شرایط ناهنجار تحمیلی آغاز شد. علی در زمان دستگیری سال 62  کارگری از سازمان مخفی حزب توده ایران بود که تا آخرین روز های زندگی ش به این آرمان وفادار باقی ماند. او در آن زمان دیپلم نگرفته بود و چون به مبارزه در همه ی عرصه های اجتماعی باور داشت لذا می باید به تحصیل ادامه می داد ولی در زندان تنها امکانی که در اختیار داشت خودکار بود، بدون دفتر وکاغذی که بتواند برای تمرین ریاضیات رشته ای که می خواست در آن ادامه تحصیل بدهد استفاده کند. از این رو از یک امکان دیگر استفاده کرد او پاکت های سیگارهای مصرف شده را جمع آوری می کرد و روی آن ها تمرین می کرد در آن سال درهمه ی شهرهای استان خوزستان علی با رتبه اول در رشته ریاضیات قبول شد. دوران دشوار زندان را با سربلندی بدون هیچ ضعفی پشت سر گذاشت. در بازجویی ها شجاعانه ازاصول اعتقادات ش دفاع می کرد و هرگز در این مورد عقب نشینی نکرد. در بازجویی ها دستگیری های اعضای حزب را غیر قانونی اعلام می کرد. پس از آزادی اززندان در کنکور شرکت کرد و جزو نفرات اولی بود که در رشته مهندسی عمران و کارگردانی قبول شد. چون بازاری نمی اندیشید رشته هنر و کارگردانی را ادامه داد. رشته ای که در آن می توانست روشنگری کند و مبارزه را در این عرصه ادامه دهد. در این رشته هم با رتبه اولی از دانشگاه سراسری قبول شد به دلیل توانایی ها و شایستگی هایش تلویریون از او دعوت به کار کرد. ولی علی استخدام در تلویزیون ایران را به دلیل این که از او خواسته شده بود، فیلمی بسازد که نشان بدهد مبارزان کرد یک گروه ضد انقلاب بیش نیستند (رهاکرد) واز این همکاری انصراف داد. از این رو مجبور شد به عنوان یک کارگر وارد پروژه های عمرانی – نفتی بشود.

 در پروژه ی پتروشیمی بیستون کرمانشاه با هم در زمینه مسایل کارگری – سیاسی همکاری می کزدیم. در این پروژه او مسیول کارگاه آرماتور بندی بود کارگرانش همگی از کردهای بومی بیستون بودند. روابط او با کارگران آن اندازه رفیقانه بود که کارگران با علاقه برایش کار می کردند این روابط آن اندازه دوستانه بود که این کارگران برای حل اختلافات خانوادگی شان از علی دعوت می کردند به خانه آن ها برود و میان آن ها وهمسرشان میانجی گری کند. من وعلی در یک خوابگاه بودیم اکثر شب هاکارگران با موتورسیکلت به خوابگاه ما می آمدند وعلی را برای حل اختلافات محلی - خانوادگی به روستا می بردند. علی برای کارگران یک برادر ، یک روشنگر رادیکال بود. توانایی علی درایجاد یک رابطه ژرف و صمیمی با کارگران حیرت آور بود. در این کارگاه متاسفانه به وسیله برخی رفقای واخورده اش مورد ستم مضاعف قرار گرفت. زمانی که همین رفقای قدیم علی را اخراج کردند در حالی که او به شدت از نظر مالی گرفتار بود و نیازمند کار بود. کارگران بومی و غیر بومی به دلیل اخراج علی اعتصاب کردند. همه حتا خانواده علی تصور نمی کردند در این کارگاه که به وسیله رفقایش اداره می شود کمترین حقوق را دریافت می کند.او این ستم ورنج را به جان می خرید و برای کسی مطرح نمی کرد تنها من که در کنارش بودم شاهد این رنج و درد علی بودم. علی شاعری انقلابی بود که حاضر نبود شعرهایش منتشرشود با اصرار یکی از رفقایش اولین کتاب مشترکشان را در سوید منتشر کردند بنام جان رنج که اشعار علی و مقالات دوستش تلاشی بود برای مبارزه ی ایدیولوژیک وافشاگری برای کارگران جهت شناخت مبارزه طبقاتی. علی با کارگران و بازنشستگان در خیابان های تهران تا پیش از همه گیری کرونا، آزادی و عدالت اجتماعی را فریاد می زد همزمان با فعالان ساسی – کارگری همکاری فعالی داشت در کنار بزرگانی چون استاد ناصر زرافشان و زنده یاد فریبرز رییس دانا ودیگر عزیزانِ مبارز، از حقوق کارگران دفاع می کرد. ویراستار مقالات این گروه بود، نمایش نامه می نوشت و شعر می سرود.

اگر چه دیگر علی در میان ما نیست ولی باورش با باور همه ی رفقایش همیشه زنده و پویا برای عدالت اجتماعی و آزادی می رزمد. بدرود علی

8 آذر ماه 1400

این متن در مراسم خاکسپاری رفیق علی یزدانی خوانده شد.

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست