برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2021-11-09

نویدنو 18/08/1400         Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • مطالعه اسناد سیا از سال 1960 به این سو، که بسیاری از آن‌ها اکنون در اطاق مطالعه سیا قابل دسترسی است، نشان می‌دهد چه اقدامات بی پایه- والبته خطرناکی- از سوی دولت امریکا برای سرنگونی انقلاب کوبا صورت گرفته بوده است. تبلیغات برای (راه پیمایی) 15 نوامبر تمام نشانه‌های این تاریخ را حمل می‌کند، یک توطئه ی غول آسا هردو طراحی و اجرا شده  ازسوی واشنگتن و میامی.

 

 

 

دخالت امریکا در کوبا چگونه تصویر کاذبی از جامعه کوبا ایجاد می کند

مانولو د لوس سانتوس- ویجی پراشاد- برگردان: هاتف رحمانی

 

به‌نظر می‌رسدمارکو روبیو سناتورامریکایی عقده کوبا داشته باشد. اوهرچند روز یک باردرباره آرزوی خود برای سرنگونی انقلاب کوبا  به رسانه‌های اجتماعی یا بیانیه‌های مطبوعاتی متوسل می‌شود. روبیو درماه‌های اخیر، در کوبیدن برطبل حمایت از اعتراض‌های ضد دولتی درکوبا نقشی کلیدی ایفا کرده است. مثلا روبیو در 23 سپتامبر سال 2021، در توئیتی نوشت، "مردم شجاع کوبا ترس خود را در اعتراض علیه دیکتاتوری که آن‌ها را سرکوب می‌کند از دست داده اند. هولگوین(شهری درشرق کوبا-مترجم) صدای خود را علیه ظلم بالا می‌برد." روبیو در توئیت خود مقاله‌ای را هم درباره شهرکوبایی هولگوین همراه کرده بود که (براساس نوشته ‌ی مقاله)" گروهی از شهروندان کوبایی" برای برگزاری "راهپیمایی علیه خشونت" در20نوامبر برنامه ریزی می‌کنند.  مقاله در دیاریو د کوبا، سایت خبری مستقر در میامی، فلوریدا منتشر شد، که اساسا از سال 2016 تا 2019از اعانه ملی برای دموکراسی(NED) پول دریافت می‌کرد،  خود ان ای دی یک سازمان مستقل غیرانتفاعی است که تا حد زیادی از سوی کنگره امریکا تامین مالی می‌شود.

مطالعه روندانتشارات دیاریو دکوبا نشان می‌دهد که این وب سایت به صورت منظم اخبار مربوط به دیدگاه‌های مارکو روبیو علیه دولت کوبا را منتشر می‌کند. براساس مقاله به اشتراک گذاشته شده از دیاریو دکوبا از سوی روبیو در باره راهپیمایی 20 نوامبر، (این راه پیمایی) در آغاز از سوی گروهی معروف به آرچیپیلاگوArchipiélago مطرح شده است که تصمیم دارد این راهپیمایی را در سراسر کوبا عملی کند. روبیو حمایت خود از راهپیمایی را گسترش داد و در 29 سپتامبر در باره درخواستی از سوی شهروندان گوانتاناموتوئیت کرد که در تلاش اجازه مشابهی برای برگزاری راهپیمایی در 20 نوامبر هستند. او در توئیت خود، مقاله‌ای از سایت خبری سایبرکوبا را، که از فلوریدا و اسپانیا اداره می‌شود به اشتراک گذاشت. چند سایت خبری دیگرخبررسان درباره کوبا هم وجود دارند که از سوی دولت ایالات متحده امریکا وبنیادهایی مانند جامعه باز و ان ای دی تاسیس شده اند، ازجمله :

ADN Cuba، Cubanos por el Mundo, Cubita NOW, CubaNet, El Estornudo, Periodismo de Barrio, Tremenda Nota, El Toque, و YucaByte.

حوزه گسترده‌ای از این وب سایت‌های تاسیس شده از سوی دولت امریکا و سیاست مدارانی ماند روبیو به پیش برنده‌ی تبلیغات برای حمایت بیشترازاعتراض‌ها درکوبا بوده‌اند. در5 اکتبر، دولت امریکای رئیس‌جمهورجوبایدن نیزحمایت از این برنامه رااعلام کرد. برایان نیکولز، معاون وزارت خارجه امریکا درامور نیمکره غربی درتوئیتی نوشت، " مبارزه برای مطبوعات آزاد و آزادی بیان در کوبا ادامه دارد." در عین‌حال، در یک رخ دادی به میزبانی موسسه امریکایی جرج تاون، خوان گونزالس، مدیرارشد نیمکره غربی در شورای امنیت ملی، دولت کوبا را به خاطر دستگیری هنرمندان و اعتراض کننده‌ها مورد انتقاد قرار داد. او گفت " وقتی هنرمندان را به خاطر آوازخواندن و به خاطر درخواست آزادی زندانی می‌کنید، در شما چیز نادرستی وجود دارد."

15 نوامبر

در روز 9 اکتبر، سفارت امریکادر هاوانا بیانیه‌ای منتشر کرد که تصمیم دولت کوبا برای" برگزاری مانور نظامی در روزهای 18و19 نوامبروپایان یافتن آن در 20نوامبر روز دفاع ملی در سراسر کشور" مورد انتقاد قرار ‌داد، و آن‌را"  اقدامی رسوا برای مرعوب کردن کوبایی‌ها" خواند.  دولت کوبا این مانورعادی را برای آماده کرن 11 میلیون شهروندانش برای (مقابله با) سناریوهای متعددی که از دخالت احتمالی امریکا تا مصیبت‌های طبیعی را دربر می‌گیرد انجام می‌دهد.  به صورت عادی افراد نظامی ، نیروهای دفاع غیرنظامی، و اعضا عمومی مردم دراین رزمایش‌ها شرکت می‌کنند. در مقابله با این اعلام، آرچیپیلاگو در صفحه فیس بوک خود اعلام کرد که راهپیمایی ممکن است (از 20 نوامبر) به 15 نوامبر، روزی که انتظار می‌رود مقامات کوبایی مرزهای کوبا را به روی جهانگردی بازکند تغییرکند. با این‌حال، مقامات متعدد دولت امریکا و مقامات انتخابی امریکا حمایت خود را ازآن‌چه اکنون راهپیمایی  15نوامبر خوانده می‌شود اعلام می‌کنند.

اولین موج حمایت از جانب مقامات انتخابی رسید- بسیاری ازآن‌ها فرزندان کوبایی‌های تبعیدی هستند- که به صورت علنی خود را متعهد به سرنگونی انقلاب کوبا می‌دانند. در روز10 اکتبر، ماریا الویرا سالازار نماینده کنگره از فلوریدا از راهپیمایی 15 نوامبر حمایت کرد. او به میزبان یک برنامه خبری در تلویزیون میامی گفت، دولت بایدن باید معترضین کوبایی را به دسترسی به اینترنت مخفی مجهز کند. دو روز بعد، در روز 12 اکتبر، سناتور روبیو دولت کوبا را به خاطر سانسور اخبار در باره راهپیمایی مورد انتقاد قرار داد، درعین‌حال در روز 15 اکتبر کارلوس گیمنز نماینده کنگره ، فرزند پدرو مادری کوبایی که قبل از 1959 زمین‌دار بودند، نیز درحمایت از راهپیمایی 15 نوامبرتوئیت کرد. گیمنز مقاله‌ای را از هیل در توئیت خود پیوست کرد که به راهپیمایی 15 نوامبر به عنوان" اعتراض رهایی مدنی" اشاره می‌کند. ریک اسکات، سناتور دیگر فلوریدا، درنوشتن توئیت به روبیو پیوست که دولت امریکا، " در هنگامه این مبارزه برای آزادی درکوبا نمی‌تواند بی‌طرف باشد." اسکات لایحه‌ای را درسنای امریکا برای افزایش تحریم‌های اقتصادی علیه کوبا مطرح کرده است. با این‌حال، دولت کوبا از دادن اجازه به آرچیپیلاگو برای برگزاری راهپیمایی در 15 نوامبر خود داری کرد.

اندکی بعد، در روز16 اکتبر، وزارت خارجه امریکا بیانیه‌ای را منتشر کرد که طی آن تصمیم دولت کوبا برای "عدم اجازه به اعتراضات مسالمت‌آمیز" را محکوم کرد.  ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا درروز16 اکتبر در توئیتی درباره حمایت امریکا از"گردهمایی مسالمت‌آمیز" مردم کوبا منتشر کرد، که توئیت اواز سوی سفارت امریکا در هاوانا در همان روز باز توئیت شد. در روز 17 اکتبر، نیکولاس هم درباره عدم پذیرش کوبایی‌ها برای اعتراض 15 نوامبر توئیتی نوشت. این توئیت از سوی سفارت امریکا در هاوانا و از سوی برادلی فردن، نماینده دائمی امریکا در سازمان کشورهایی امریکای بازتوئیت شد.

در روز20 اکتبر، نیکولاس گزارشی از دیده بان حقوق بشر در باره اعتراضات ماه جولای در کوبا را به اشتراک گذاشت تا باردیگر دولت را به خاطر جلوگیری از راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز مورد انتقاد قراردهد. دو روز بعد، در روز 22 اکبر گونزالس هشدار داد که اگر کوبا اجازه انجام اعتراض در 15  نوامبر را ندهد ممکن است امریکا دست به اقدام بزند.

هوا سنگین است. دولت امریکا و کوبایی‌های دست راستی که در کنگره امریکا هستند برای تعیین زمینی برای رخ داد های میانه‌ی ماه نوامبر درکوبا تلاش کرده اند. آن‌ها برای سرنگونی دولت فشار را بالا خواهند برد.

ترتیب دادن یک حادثه

 در ماه آوریل سال 2021بایگانی امنیت ملی امریکا اسناد فوق محرمانه سازمان اطلاعات مرکزی امریکا(سیا) را درباره کوبا منتشرکرد. این اسناد نشان می‌دهد که درجولای 1960، دولت امریکا ترور رائول کاسترو را با پرداخت پول به یک خلبان شرکت هواپیمایی کوبا برای سقوط هواپیمای او برنامه ریزی کرده بود. مقامات سطح بالای سیا که درآن زمان بخشی از سازمان بودند( تریسی بارنز معاون سابق برنامه ریزی سیا، جی سی کینگ رئیس سابق  بخش نیمکره غربی سیا، ویلیام جی موری افسر پیشین سیا درکوبا) با خلبان کوبایی ( خوزه رائول مارتینز) برای تحقق "حادثه ای مرگ بار" که می‌توانست به مرگ رائول کاسترو منجر شود همکاری کردند. خلبان، اما، هرگز فرصت  انجام چنین حادثه ای را نیافت.

اقدام علیه زنگی رائول کاسترو یکی از پروژه های بسیاراز سوی دولت امریکا برای سرنگون کردن انقلاب ویا، از جمله 638 تلاش برای کشتن فیدل کاسترو و تهاجم در خلیج خوک‌ها در سال 1961 است.

   مطالعه اسناد سیا از سال 1960 به این سو، که بسیاری از آن‌ها اکنون در اطاق مطالعه سیا قابل دسترسی است، نشان می‌دهد چه اقدامات بی پایه- والبته خطرناکی- از سوی دولت امریکا برای سرنگونی انقلاب کوبا صورت گرفته بوده است. تبلیغات برای (راه پیمایی) 15 نوامبر تمام نشانه‌های این تاریخ را حمل می‌کند، یک توطئه ی غول آسا هردو طراحی و اجرا شده  ازسوی واشنگتن و میامی.

سرچشمه: کانترپانچ

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست