برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2021-04-26

نویدنو   5 /02/1400           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • ما قدردان میلیون‌ها نفر از کارکنان در سیستم‌های بهداشت عمومی در سرتاسر جهان هستیم: پزشکان، پرستاران، همه‌ی کارکنان مراقبت‌های بهداشتی که هر روز در میان همه‌گیری ویروس کرونا برای نجات بیماران از این بیماری همه‌گیر حتی بدون برخورداربودن از تجهیزات پزشکی و محافظتیِ لازم، مبارزه می‌کنند، سلامتی و زندگی خودشان را در معرض خطر قرار می‌دهند.

 

 

 

اول ماه مه 2020: وضعیت فعلی و وظایف ما

 برگردان: مسعود امیدی

20 آوریل 2020

فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری (WFTU)[1] به‌مناسبت اول ماه مه سال2020 به کارگران در تمام قاره‌ها درود می‌فرستد. همه‌ی آنانی که کارشان حتی در شرایط دشواری چون بیماری همه‌گیر ویروس کرونا چرخ‌های زندگی را به حرکت در‌می‌آورند و تولید همه‌ی کالاهای لازم را برقرار نگه‌می‌دارند تا ادامه‌‌ی زندگی ممکن و نیازهای کارگران و اقشار مردم برآورده شود.

ما قدردان میلیون‌ها نفر از کارکنان در سیستم‌های بهداشت عمومی در سرتاسر جهان هستیم: پزشکان، پرستاران، همه‌ی کارکنان مراقبت‌های بهداشتی که هر روز در میان همه‌گیری ویروس کرونا برای نجات بیماران از این بیماری همه‌گیر حتی بدون برخورداربودن از تجهیزات پزشکی و محافظتیِ لازم، مبارزه می‌کنند، سلامتی و زندگی خودشان را در معرض خطر قرار می‌دهند.  آن‌ها با شجاعت و ازخودگذشتگی، در خط مقدم مبارزه قراردارند و بار مسئولیت مراقبت و درمان در شرایط یک بیماری همه‌گیر را که میلیون‌ها مورد بیماری و صدها هزار مرگ را درپی‌داشته است، بردوش می‌کشند، آن هم در یک سیستم مراقبت‌های بهداشتی عمومیِ تخریب‌شده و مواجه با کمبود بودجه و بی‌اعتبارشده توسط سیاست‌های همه‌ی دولت‌های سرمایه‌داری که آگاهانه سیستم بهداشت عمومی را تضعیف و فعالیت‌های آسیب‌دیده‌ی آن را خصوصی می‌کنند تا سودآوری سوداگرانه‌ی شرکت‌های چندملیتی را افزایش‌دهند.

کارگران و اقشار مردم، ما صدای خود را با صدای کارگران فعال در سیستم بهداشتی‌ درمانی یکی‌می‌کنیم، همبستگی خود را با مبارزه‌ی آن‌ها اعلام می‌داریم و خواستار پوشش فوری واکسناسیون، فراهم‌کردن زیرساخت‌های کافی و نیازمندی‌های بهداشت عمومی برای تأمین نیازهای دائمی و موقت مردم و برکناری بخش خصوصی و لغو تجاری‌سازی و خصوصی‌سازی سیستم بهداشت و رفاه هستیم. ما خواهان خدمات بهداشتی عمومی جهانی و با کیفیت بالا و رایگان هستیم، تقدم سلامتی کارگران بر سود!

ما به کارگران در تولید و توزیع مواد غذایی و مایحتاج اساسی، در سوپرمارکت‌ها‌، در بخش دارو، در خدمات نظافت، در بخش انرژی و سایر خدمات، که از طریق کار خود دسترسی کارگران و مردم به همه‌ی چیزهایی را که برای بقای آن‌ها ضروری است، تضمین می‌کنند، درود می‌فرستیم.

هم‌زمان، به‌مناسبت پیامدهای همه‌گیری ویروس کرونا، ما تهاجم گسترده به حقوق کارگران از طریق اخراج، عدم پرداخت، کار اعلام نشده [2] و محدودیت آزادی‌های اتحادیه‌های صنفی را محکوم می‌کنیم.

بیکاران طولانی‌مدت، کارگران بیمه‌نشده، مهاجران، پناهندگان، کسانی که از سایر گرفتاری‌ها رنج می‌برند، به معنای واقعی کلمه به سرنوشت خود رها می‌شوند، بدون اینکه بتوانند زندگی خود را تأمین‌کنند یا از نظارت بر سلامتی آنها اطمینان‌حاصل‌شود، که می‌تواند باعث بدترشدن وضعیت آن‌ها شود.

از سراسر جهان از سوی کارکنان شرکت‌هایی که مایحتاج اساسی تولید نمی‌کنند، شکایاتی بیان می‌شود که این شرکت‌ها کارکنان خود را که در خطوط تولید و دفاتر فشرده‌شده کار می‌کنند، بدون هیچ‌گونه رعایت اقدامات حفاظتی لازم، به‌کارگمارده‌اند تا شرکت‌های چندملیتی بتوانند سودآوری خود را افزایش‌دهند. در نتیجه، همه‌گیری به‌سرعت گسترش می‌یابد، همانطور که در شمال ایتالیا، ایالات متحده، ترکیه و جاهای دیگر اتفاق افتاد.

در رویارویی با همه‌ی این مسائل، ما نیرومند و فعال باقی می‌مانیم، مطالبات مبارزاتی خود را مطرح می‌کنیم: خواسته‌های کارگران برای بهداشت عمومی و رایگان برای همه، مشاغل با دستمزد مناسب، حق اشتغال کامل برای همه‌ی بیکاران، حمایت اساسی از کسانی که قادر به کار نیستند یا از ویروس کرونا یا بیماری‌های دیگر رنج می‌برند. ما خواهان لغو همه‌ی اخراج‌ها و تغییرات نامطلوب رخ‌داده در زمان شیوع همه‌گیری کرونا هستیم.

همزمان، دشمنی‌های کشورهای سرمایه‌داری و قدرت‌های امپریالیستی که ثروت طبیعی و تولیدشده‌ی مردم (کشورهای پیرامونی و کم‌‌توسعه- م ) را می‌دزدند و درگیری‌ها و جنگ‌های خونین راه‌می‌اندازند، حتی در این شرایط نیز با تثلای دیوانه‌وار آن‌ها برای تأمین منافع اقتصادی آن‌ها در برابر نیازهای کارگران، بدون‌وقفه ادامه‌دارد. تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه مردم کوبا، ونزوئلا و ایران، مداخلات امپریالیستی علیه سوریه، فلسطین، یمن، تولید و تجارت اسلحه، درگیری‌ها و خصومت‌ها همچنان ادامه‌دارد.

سوداگری در ارتباط با مواد بهداشتی و ضروری علیه ویروس کرونا، رقابت برای پیداکردن واکسنی که سود زیادی را برای شرکت‌های مربوطه در کشور به‌دنبال‌داشته‌باشد، تشدیدشده‌است.

در برابر این دشمنی‌ها و سوداگری‌های سرمایه‌داری، کارگران و مردم همبستگی و انترناسیونالیسمِ پرولتریِ ما را بالا می‌برند، به‌عنوان مثال از کوبا که پزشکان متخصص را به چهارده کشورِ تحت تأثیرِ همه‌گیری اعزام‌کرده است، یا به‌عنوان مثال از کارگران ایتالیا که یک اعتصاب عمومی برای حمایت از پزشکان و کارگران ترتیب‌دادند، و نیز با الگو گرفتن از کارگرانی که در کلیه‌ی کشورها ساکت ننشسته‌اند، کارگرانی که همچنین با شعارهای رزم‌جویانه در همبستگی با همه‌ی مردم، با این بحران مقابله می‌کنند.

حرکت کارگران مهاجر در شیکاگو که در ماه مه سال 1886 برای برقراری روز کاری 8 ساعته به‌پاخاستند و زندگی خود را فداکردند، راه طبقه‌ی کارگر جهانی را برای مطالبه‌ی مداوم حقوق خود هموار کرد.

جنبش جهانی کارگری متمرکز بر مبارزه‌ی طبقاتی مانند فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری (WFTU) میراث مبارزات آن‌ها را ارج می‌نهد و تحت هر شرایطی، علی‌رغم مشکلات، به مبارزه برای تأمین نیازهای نوین کارگران و لغو استثمار ادامه می‌دهد، برای رهایی طبقه‌ی کارگر و نجات آن از بربریت سرمایه‌داری.

وظایف فوری ما

خواهران و برادران کارگر، شاغلان و بیکاران، بازنشستگان، مهاجران و پناهندگان، افراد بومی، دانشمندان جوان، زنان و مردان، در برابر مشکلات پیچیده‌ای که با آن‌ها مواجهیم، باید یک بار دیگر در صف اول مبارزه بایستیم، توانایی‌مان را برای مبارزه درجهت لغو استثمار اجتماعی با درخواست‌های فوری و مصرانه‌ی زیر به‌هم‌بپیوندیم :

1)  ایالت‌ها و دولت‌ها باید بودجه‌ی لازم برای حمایت از بخش بهداشت عمومی را تخصیص‌دهند تا همه‌ی مردم به پوشش بهداشتی رایگان، کامل و مناسب دسترسی داشته باشند.

2)     ممنوعیت خصوصی‌سازی در بخش استراتژیک بهداشت

3)  سازمان‌های بین‌المللی باید خواسته‌ها و توصیف‌های خوب (از خصوصی سازی - م) را متوقف‌کنند و مطابق با اصول بنیانگذاری خود عمل‌کنند.

4)     واکسن ایمن و رایگان برای همه

5)     ممنوع‌شدن کلیه‌ی اخراج‌ها

6)      احترام‌گذاشتن به کلیه‌ی حقوق کارکنان شامل دستمزد، بیمه و شغل آن‌ها

7)     دفاع از آزادی‌های دموکراتیک و صنفی

8)     دفاع از حق اعتصاب

9)     تقویت انترناسیونالیسم و همبستگی بین کارگران و مردم

10) متوقف‌کردن سوداگری و قیمت‌های بالا

11) طرد پدیده‌های نژادپرستانه و نئوفاشیستی

 

همکاران عزیز،

با احترام به 75 سالگی فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری (WFTU) ، بیائید مبارزات طبقاتی‌مان را تقویت کنیم و شعارمان را به‌اجراگذاریم : "هیچ‌کس نباید تنها باشد!" همه‌ی کارگران، با هم، می‌توانیم برای تأمین نیازهای نوین‌مان مبارزه‌کنیم.

فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری (WFTUبرای ۷۵ سال پیشتاز بوده و هست. وظیفه‌ی ماست که این پیشتازی را ادامه‌دهیم و این کار را خواهیم‌کرد.

زنده‌باد انترناسیونالیسم پرولتری

زنده‌باد اول ماه مه

مبارزه ادامه دارد!


 

[1] The World Federation of Trade Unions (WFTU)

[2] undeclared work

از نظر اتحادیه‌ی اروپا، کار اعلام نشده به‌عنوان "هرگونه فعالیتی است که بابت آن پول پرداخت می‌شود که از نظر ماهیت قانونی است، اما با درنظرگرفتن تفاوت در سیستم‌های نظارتی کشورهای عضو، به مقامات دولتی اعلام نمی‌شوند". درواقع کارفرمایان برای فرارهای مالیاتی و بیمه‌ای، از انعقاد قراردادهای روشن و واقعی با کارکنان و اعلام اسامی برخی از کارکنان یا از اعلام واقعی حقوق آن‌ها به سازمان‌های مربوطه خودداری می‌کنند که بدیهی است دارای پیامدهای منفی برای کارکنان مذکور خواهد بود. در چنین شرایطی کارکنان در شرایط بیماری یا بیکاری یا بازنشستگی برای دریافت حقوق با مشکل مواجه خواهندشد. (م)

 

 

انتشار نخست: دانش و امید، شماره ۵، اردیبهشت ۱۴۰۰

 

 

 

 

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست