برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2021-04-26

نویدنو   5 /02/1400           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • مااطمینان زیادی داریم که واکسن‌های ما، واکسن‌هایی که در حال فرآوری هستند موثر خواهند بود. نتایجی که ما تا امروز داشته ایم نتایج رضایت بخشی است. و ما اطمینان داریم که قبل از پایان سال 2021، تمام مرم ما با واکسن‌هایی که تولید می‌کنیم مصون خواهند شد..با محاصره شناخته شده‌ای که ما هدف آن هستیم و با وضعیت کشور ما، اگر ما این صنعت را بیش از 35 سال قبل در کشور خود توسعه نداده بودیم، کسب نتایجی که ما در مبارزه با بیماری همه گیر می گیریم برای ما بسیار دشوار می بود.

     

 

کوبا چگونه بر بیماری همهگیر غلبه کرد:

 از فرآوری واکسن‌های جدید تا اعزام پزشک‌ها به خارج برای کمک به دیگران

 برگردان: هاتف رحمانی

امی گودمن: درحالی که مرگ ناشی از کووید-19 در امریکا از 560.000 نفر گذشت و برزیل بیش از4.200 کشته را تنها در یک روز رکورد زد، ما امروز برنامه خود را با نگاه به چگونگی موفقیت مبارزه کوبا با بیماری همه گیر آغاز می کنیم. از سال گذشته، در کوبا تنها 440 نفردر اثر کووید-19 مرده اند، که یکی از پایین ترین نرخ‌های سرانه مرگ را در جهان به جزیره اختصاص می دهد. کوبا در حال فرآوری 5 واکسن کووید-19هم‌هست که دو واکسن از آن ها وارد مرحله سوم آزمایش شده‌اند. مارتینز رئیس بیو کوبا فارما(سازنده واکسن ها) است. 

ادواردو مارتینز دیال: مااطمینان زیادی داریم که واکسن‌های ما، واکسن‌هایی که در حال فرآوری هستند موثر خواهند بود. نتایجی که ما تا امروز داشته ایم نتایج رضایت بخشی است. و ما اطمینان داریم که قبل از پایان سال 2021، تمام مرم ما با واکسن‌هایی که تولید می‌کنیم مصون خواهند شد..با محاصره شناخته شده‌ای که ما هدف آن هستیم و با وضعیت کشور ما، اگر ما این صنعت را بیش از 35 سال قبل در کشور خود توسعه نداده بودیم، کسب نتایجی که ما در مبارزه با بیماری همه گیر می گیریم برای ما بسیار دشوار می بود.

امی گودمن: کوبا دههها، سرمایه‌گذاری سنگینی روی سیستم پزشکی و داروسازی خود کرده است، بخشی به خاطر شش دهه تحریم امریکا که واردات لوازم و مواد اولیه از کشورهای دیگر را برای کوبا دشوارتر کرد. در دهه 1980کوبا اولین واکسن مننژیت B جهان را تولید کرد. کوبا داروهای مهم سرطان را فرآوری کرد که اکنون در امریکا و جاهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تا چند لحظه دیگر، ما به هاوانا خواهیم رفت، اما در ابتدا تقاضا می کنم به بریده ای از سریال مستند جدید بر خط (آنلاین)«جنگ علیه کوبا» توجه کنید که از سوی Belly of the Beast گروه رسانه ای مستقل در کوبا ساخته شده است. یک بخش از سریال به تلاش های کوبا در مبارزه با کووید-19 در داخل و خارج کشور می پردازد. ماجرا از سوی لیز اولیوا فرناندز روزنامه نگار کوبایی روایت می شود.

لیزاولیوا فرناندز: هر صبح، ده ها هزار پزشک، پرستار و دانشجویان پزشکی در سراسر کوبا به خیابان‌ها می‌آیند. آن ها در خط مقدم مبارزه علیه کووید-19 قرار دارند. تالیا رویز دانشجوی سال اول پزشکی است.

تالیا رویز: من احساس ترس نمی کنم. اگر مراقب باشیم و اقدامات لازم را انجام دهیم، آلوده نخواهیم شد.پزشک هایی وجود دارند که از آغاز بیماری با آن روبه‌رو شدند، و بیمار نشده اند. برای نمونه پدرخودم. سلام پدر.

لیز اولیوا فرناناندز:خوان جسس ، پدر تالیا، یک پزشک خانواده است که در کلینیک کوچک نزدیک منزل خود کار می‌کند. او در ماه مارس، برای یک ماموریت پزشکی در لومباردی، ایتالیا، به گروهی از پزشکهای کوبایی پیوست.  در آن زمان، لومباردی کانون جهانی بیماری همه گیر بود.

دکتر خوان جسس رویزآلِمان: تعداد مورد های بیماری سیستم بهداشت آن جا را به هم ریخته بود. ما به کارکنان پزشکی که دیگر قادربه اداره چنین مورد های زیادی نبودند کمک کردیم. و جان تعدادی را نجات دادیم. زمانی که برای مراسم خداحافظی قدم می زدیم، افراد از تمام خانه ها، بیرون آمدند و ما را تحسین کردند. بهترین احساسی بود که من در تمام عمرم داشتم. این دلیلی است که شما به ماموریت ها  ادامه می دهید.

لیز اولیوا فرناناندز: اولین بار نبود که خوان جسس زندگیش را بسیار دور از وطن به خطر می انداخت. او عضو بریگاد هنری ریو Henry Reeve ، نیروی ویژه پزشکی کوبا است.

دکتر خوان جسس رویزآلِمان: هنری ریو یک سرباز امریکایی بود که در جنگ 1868 علیه اسپانیایی‌ها برای کوبا جنگید. بریگاد در سال 2005 تشکیل شد. طوفان کاترینا نیواورلئان را نابود کرد. مرگ بسیار زیادی در اثر طوفان وجود داشت. کوبا اعزام 100 پزشک را برای کار در کنار پزشکان امریکایی  مطرح کرد. ما آماده رفتن بودیم.

لیز اولیوا فرناناندز: جورج دبلیو بوش پیشنهاد کمک کوبا به نیواورلئانی‌ها را رد کرد. از آن پس، خوان جسس نجات یافتگان از فجایع طبیعی و بیماری های همه گیر را در سراسر جهان درمان کرده است.

امی گودمن: این بریده‌ای از یک سریال ویدیوئی «جنگ علیه کوبا« است که توسط Belly of the Beast یک سازمان رسانه‌ای مستقل در کوبا ساخته شده است، که موسس آن رید لیندسی روزنامه نگاراست، که از هاوانا به ما می پیوندد، همچنین دکتررولاندو پرز رودریگز، مدیر علم و نوآوری در بیوکوبافارما BioCubaFarma از هاوانا به ما می پیوندد، که بر توسعه دارویی کوبا، از جمله فرآوری واکسن های کووید-19 نظارت می‌کند. او بنیان گذار مرکز ایمنی‌شناسی مولکولی کوبا و عضو آکادمی علوم کوبا نیز هست

دکتر رولاندو پرزرودریگز: صبح بخیر. من مایلم به خاطر این دعوت برای به اشتراک گذاشتن تجربه رودررویی ما با بیماری همه گیر کووید-19با شما تشکر کنم. 

باید بگویم اولین مورد کووید-19 که ما در کوبا داشتیم  روز 11 مارس (2020) گزارش شد. و در آوریل همان سال، تصمیم گرفتیم این پروژه واکسن کووید-19، چندین واکسن مختلف – یک پروژه واکسن کووید-19- را آغاز کنیم. و در 13 اوت، ما اولین تایید را برای مرحله اول آزمایش بالینی با اولین واکسن برای تست کسب کردیم. از این رو، ما در یک زمان کوتاهی، موفق شدیم پیشرفت بالینی این واکسن نامزد شده برای تست  را به دست بیاوریم.

امروز، همان طور که شما گفتید، ما پنج واکسن نامزد در مرحله بالینی داریم، که دو تا از آن ها در مرحله سوم آزمایش های بالینی هستند. همه‌ی این واکسن های نامزد شده به عنوان آنتی‌بادی دامنه‌ی اتصال گیرنده‌ی پروتئین اس 5 مورد استفاده قرار می‌گیرند، که به سطح گیرنده متصل می‌شود، از این رو این آنتی در پایه‌های فن آوری های مختلف بیان می‌شود. سه تا از واکسن ها از پروتئین ارثی تولید شده در سلول پستانداران ، و دو تای دیگر از (پروتئین تولید شده در سلول) غازها استفاده می کنند. اما در همه‌ی واکسن هایی که ما اکنون فرآوری می‌کنیم، از یک پایه‌ی فن آوری استفاده می کنیم که واکسن های بسیار بی خطری، (نارسا) هستند. تمام فرمول ها هم از تمام فن آوری هایی که ما در کوبا برای واکسن پیشگیری کننده قبلی استفاده می کردیم سود می برند، از این رو بسیار بی خطرهستند. ما در کار با این نوع از فن آوری ها تجربه‌ای طولانی داریم. و این دلیلی است که ما می‌توانیم به صورت واقعی تا این حد گسترده وارد توسعه بالینی شویم.

امی گودمن: کوبا اولین کشور در امریکای لاتین خواهد بود که واکسن تولید می‌کند، این با وجود محاصره‌ی امریکا است. آیا می‌توانید درباره‌ی این که این (پیشرفت‌)ها چگونه رخ می دهند صحبت کنید. فکر می‌کنید چرا کوبا این قدر جلوتر (از امریکا) است؟

دکتر رولاندو پرزرودریگز: نه. لازم است بگویم که ما در کوبا، همان طور که می دانید، در قرن گذشته سرمایه‌گذاری عظیمی در بیوتکنولوژی( فن آوری زیستی) کردیم. تا دهه‌ی 1980 قرنِ پیش، ما فرآوری صنعت بیوتک را آغاز کرده‌ بودیم، شاید زودتر. و بعد، با یک سیستم بهداشت عمومی که ، می دانید، رایگان، همگانی، و پوشش‌دهنده کامل است ترکیب شد، و این ترکیب صنعت بیوتک و یک سیستم بهداشت اولیه‌ی خوب، فکر می کنم که تلفیق یا موثر بودن تمام این تولیدات بیوتک در بهداشت را امکان پذیرکرد و استفاده از تجربه و ظرفیت ساخت این چنین سریع این پروژه‌های واکسن را فراهم آورد و در سیستم بهداشتی نشان داد.

امی گودمن: چرا فکر می کنید وقتی که موضوع کووید-19 و نجات مردم مطرح می‌شود کوبا از ایالات متحده امریکا خیلی پیشی گرفته است؟ منظورم امریکا- منظورم سرانه است، من فکر می‌کنم وضعیت کوبا این چنین است، بین 40 و 60 برابر مرگ سرانه‌ی کمتر از امریکا در طی سال. آیا این امر، با وجود آن که امریکا ثروتمند ترین کشور جهان است و  تحریم‌های عظیمی را علیه کوبا تحمیل کرده‌است، که نه تنها حمایت امریکا ، بلکه حمایت کشورهای سراسر جهان را از کوبا باز می‌دارد چگونه امکان پذیر است ؟

دکتررولاندو پرز رودریگز:  شما می دانید، این همان چیزی است که من پیش از این سعی کردم توضیح دهم. ترکیبی از صنعت دارویی- زیست درمانی ملی وجود دارد، اما سیستم بهداشت را در کوبا آن چنان سازماندهی می‌کنیم، که این سیستم رایگان، همگانی و با پوشش کامل، با قابلیت دسترسی به کل جمعیت کشور است، و این سیستم بهداشت اولیه است که افراد بیمار را هم جستجو می کند. خوب، ما انتظار نداریم افراد به سیستم مراقبت بهداشتی بیایند، ما دنبال افراد (بیمار) می گردیم، از این رو این رویکردی بسیار فعال و پیشگیرانه برای بهداشت است. و فکر می کنم این نوع سازمان امکان پذیر می‌کند که با منابعی نه چندان زیاد، بتوانید تاثیر بزرگی روی بهداشت داشته باشید. شاید به این دلیل است که ما تمام سیستم بهداشت را به این شیوه سازماندهی می‌کنیم.

امی گودمن: من از رید لیندسی، که این سریال را که نام آن «جنگ علیه کوبا» است تولید کرده و بنیانگذار Belly of the Beastاست دعوت می‌کنم که به این گفتگوبه پیوندد. اگر ممکن است در باره، همه چیز، در زمان کووید-19، حتی فراتر از واکسن ها، در باره آن چه کوبا انجام داده است، آن‌چه شما در سریالتان مستند کرده‌اید، مانند اعزام پزشکان به محل‌هایی مانند برزیل، بولیوی، اکوادورو فراتر از آن ها صحبت کنید.

رید لیندسی: خیلی متشکرم امی

می‌دانید که، من پنج‌سال در هائیتی بودم، و اولین تجربه مستقیم من با پزشک های کوبایی در آن‌جابود. و من آن را قابل توجه یافتم. آن‌چه برنامه کوبایی انجام می‌داد تنها آوردن پزشک‌هایی از کوبا برای کار در فقیرترین محلات هائیتی نبود؛ بلکه آموزش پزشک های هائیتیایی در کوبا نیز بود. و کوبا، در آن زمان، بیشتر از دانشگاه های دولتی هائیتی پزشک فارغ التحصیل می کرد، و آن ها به هائیتی باز می گشتند و در آن جا کار می کردند. و به یک معنا، فرار مغز معکوس بود.

و با زندگی دراین‌جا، کوبا، می‌دانید که پزشک من تنها یک یا دو بلوک از من فاصله دارد. اگرهر مشکلی داشته باشم، به آنجا می‌روم. رایگان است. لازم نیست هیچ ورقه‌ای نشان دهم. و این همان چیزی است که برای سلامت در اینجا وجود دارد. تا اندازه‌ای می‌تواند غافلگیر کننده باشد که نباید فرمی را پرکنید و بیمه و یا برگه دیگری از خود را نشان دهید.

و، البته، زمانی که کووید-19 ضربه زد، می‌دانسم که کوبا باید آماده شود. و در این جا احساس امنیت  می کردم، راستش، نسبت به امنیتی که در امریکا داشتم امنیت بیشتری احساس می‌کنم. من گفته ام را به مادرم، که اغلب نسبت به جاهای مختلف دنیا که من در آن‌ها بوده‌ام نگران بوده است، به یاد می‌آورم- من به او گفتم ،الان من نسبت به او بیشتر نگرانم تا او نسبت به من.

امی گودمن: من می خواهم به بریده‌ی دیگری از فیم شما، جنگ علیه کوبا، در باره اخراج هزارها دکتر کوبایی در سال 2018 از سوی رئیس‌جمهور راست افراطی برزیل، ژایر بولسونارو برگردم.

دکتر ماریو دیاز: بولسونارو همیشه پیرو رئیس جمهور امریکا بوده‌است. آن ها او را ترامپ لاتینی می‌خوانند. امریکا می‌خواهد با قطع درآمد اقتصاد کوبا را فلج کند، تا برای تغییرهای سیاسی در جزیره تلاش کند. زمانی که کوبا برنامه را رها کرد، یک باره حدود 1700 شهرداری بدون دکتر ماندند. من در برزیل بیماری داشتم، که یک مرد سالخورده 70 ساله‌ای بود که مرد. او برای وداع قرار ملاقاتی گذاشت. او درست همین جا روی شانه من گریست.

لیز اولیویا فرناندز: میلیون‌ها برزیلی در محلات فقیر بدون بهداشت رها شدند. آن تنها آغاز ماجرا بود. رئیس جمهور اکوادور متحد ترامپ شد، و بعد، در نوامبر 2019، صدها پزشک کوبایی را اخراج کرد. در همان ماه، کودتایی مورد حمایت امریکا ،اوو مورالس رئیس‌جمهور بولیوی را برکنار کرد. دولت دوفاکتوی بولیوی بی‌درنگ پزشک‌های کوبایی را هدف گرفت.

نقل قول از: جنین آنز رئیس جمهور موقت: دکترهای قلابی کوبایی...

نقل قول از: دکتریواندرا مورو واله: آن‌ها گفتند ما دکتر نیستیم. ما را به جنایتکار بودن متهم کردند.

لیز اولیوا فرناندز:یوانورا موررئیس هیئت اعزامی پزشکی کوبایی در بولیوی بود.

دکتریواندرا مورو واله: آن ها به سوزاندن خانه‌های پزشک‌های کوبایی تهدید کردند. دیگران را تسلیم اینترپول (پلیس بین‌المللی) کردند. به روی دو عضو دسته پزشک‌ها اسلحه کشیدند. تعدادی از زن‌های ما را برهنه تفتیش کردند.

امی گودمن: این بریده‌ای از فیلم جنگ علیه کوبا، اثررید لیندسی، بنیانگذارتولید بلی او د بیست است که این سریال را ساخت. الان، این خیلی جالب است، چیزی است که در برزیل اتفاق می‌افتد. و آیا می‌توانید در باره‌ی تاثیرات این اتفاق صحبت کنید؟ منظورم آن‌است، که ما هم اکنون خبرمرگ 4.200 نفررا تنها دیروز در برزیل گزارش کردیم. این رقم بیش از 10 برابر کوبایی هایی است که در کل دوران بیماری همه‌گیر مرده‌اند.

رید لینسی: بله، شما می‌دانید، و درجریان ساختن سریال، ما با دکترهای بسیاری که بخشی از پزشک‌های کوبایی در برزیل بودند صحبت کردیم. و آن‌ها اذیت شده بودند، چون می‌دانستند به این جامعه هایی که کمک می‌کردند، دیگر قادر به کمک نیستند، و از این موضوع رنج می‌بردند. مردم از کووید-19 می‌مردند.

می‌دانید که، آن بخشی از سیاست‌های ترامپ برای خردکردن اقتصاد کوبایی‌ها بود، چون کوبا به بخش‌های دیگر جهان پزشک می‌فرستد، وموارد بسیاری مانند هائیتی وجود دارد که هیچ شاهدی بر آن‌که کارآن‌ها چیزی چز نوع‌دوستی است وجود ندارد، اما کوبا به جاهایی مانند برزیل هم پزشک اعزام می‌کند، و برای آن مقداری پول دریافت می‌کند، و از آن پول برای سوبسید بهداشت در کوبا استفاده می‌کنند. و به همین خاطر، دولت ترامپ دنبال این برنامه ها رفت تا اساسا به اقتصاد کوبا صدمه بزند. و آن تنها کاری نبود که آن ها انجام داده‌اند.

آن چه واقعا در مورد واکسن ها قابل توجه است و آن‌چه کوبا در سال گذشته به آن دست یافته است، آن است که کوبا درست همین الان در حال تحمل یک بحران اقتصای طاقت فرسا است، و بخشی به خاطر کووید-19. بدیهی است که دیگر گردشگری وجود ندارد، و کوبا در اقتصاد خود تا حد زیادی وابسته به گردشگری است. اما حتی قبل از آن، افرادی بودند که وضعیت اقتصادی کوبا را با دوره ویژه‌ی پس از فروپاشی اتحاد شوروی مقایسه می‌کردند، که بدتر از رکود بزرگ(امریکا) تلقی می‌شد. و دلیل آن تحریم‌های امریکا بود. اکنون، تحریم دهه‌ها ادامه داشته است، اما ترامپ-  در حکومت ترامپ، آن تحریم ها به مراتب  بسیار بدتر شدند.

و شما می‌دانید، این یک داستان واقعی است که ما سعی می‌کنیم با جنگ علیه کوبا روایت کنیم. و احساس می کنم اهمیت خاطر نشان کردن آن که این یک پروژه است – چیزی که واقعا برای Belly of the Beast یگانه است- و من از این که بخشی از آن هستم افتخار می‌کنم- آن است که یک همکاری بین روزنامه‌نگاران و فیلمسازان امریکایی و روزنامه‌نگاران و فیلمسازان کوبایی است. بسیاری از افراد در بلی او د بیست روزنامه‌نگارها و فیلمسازان جوان کوبایی هستند. آن‌ها داستان‌هایی را در باره دخالت امریکا در کوبا برای یک شنونده جوان در ایالات متحده روایت می‌کنند. و احساس می‌کنیم که واقعا مهم است، چون در ایالات متحده مردم در خط مقدم فشار برای تغییر سیاست در امریکا هستند، اما همیشه نمی توانند اطلاعات درباره تاثیر سیاست امریکا در بخش های دیگر جهان، مانند کوبا رابه دست آورند، اظلاع نه تنها ازآن‌که این سیاست چگونه روی کوبایی ها تاثیر می‌گذارد، بلکه اطلاع ازآن‌که این سیاست روی مردم امریکا چگونه تاثیر می‌گذارد. و شما پیش از این نمونه‌ای را یادآور شدید. کوبا داروهای نجات‌بخشی تولید می‌کند که به خاطر محاصره‌ی امریکا در امریکا قابل دسترس نیست.

امی گودمن: اجازه دهید به دکتر رولاندو پرز رودریگز برگردیم. کوبا برای واکسن هایی مانند سوبرانا چه برنامه‌هایی دارد؟ برای استفاده از آن چه برنامه‌ای دارید؟ و آیا مانند  پزشک‌ها، برنامه‌ای برای صدور این واکسن‌ها دارید؟ و درآزمایش‌های واکسن‌ها چند نفر شرکت داشته اند؟

دکتررواندو پرز رودریگز: بسیار خوب، می‌دانید که، ما ماه ژوئن در انتظار گرفتن نتیجه‌ی اولین سه آزمایش های بالینی هستیم، اگر ما داده‌های بالینی را برای اثربخشی این واکسن‌ها آماده کنیم، می‌توانیم برای استفاده اضطراری از اداره تنظیم مقررات کوبا اجازه بگیریم. و بعد می‌توانیم برنامه گستره مصون سازی کشور خود را آغاز کنیم.

اما، به موازات آن، می‌دانید که، این اولین سه آزمایش بالینی، بیش از 80.000 نفر را درگیر می‌کند- چون واکسن نامزد سوبرانا، یا هر واکسن نامزد، یک آزمایش بالینی دارد که باید بیش‌از 44.000 نفر را شامل شود، و واکسن دیگر، واکسن نامزد آبدالا Abdala,یک آزمایش بالینی دارد که باید 48.000 داوطلب را درگیر کند. اما به موازات این اولین سه آزمایش بالینی، مااز افراد در معرض خطر، گروه های مردم، مثلا کارکنان بهداشت، همه افرادی که مستقیما با بیماری رودررو هستند، پیشینه‌های بالینی تهیه می‌کنیم. و بعد، در بین این کارکنان- پزشک‌ها، پرستارها و کارکنان- هم اکنون یک پیشینه بالینی تهیه می‌کنیم. تمام این داده‌ها از مرحله سوم و داده‌های بالینی در میان این جمعیت، یک پیشینه‌ی بالینی فراهم می کند، که مانند یک کار واقعی است، چون دراین نوع سابقه، شما نه تنها تحت تاثیر خواهید بود، بلکه نشان خواهد داد، واکسن به چه طریقی درمتوقف کردن انتقال ویروس، ونه فقط جلوگیری از بیماری موثرخواهد بود. ما باید تا ماه ژوئن یک به روزآوری انجام دهیم تااجازه استفاده اضطراری از اداره تنظیم مقررات کوبا را دریافت کنیم.

امی گودمن: می‌خواهم به امریکا برگردم- می‌خواهم به رویکرد دولت امریکا به کوبا به‌پردازم. رئیس‌جمهور بایدن در دوران کارزار انتخاباتش وعده داد تا محدودیت های کنونی بر ارسال پول و سفر به کوبا را بر دارد. اما این که او تصمیم دارد برقراری دوباره روابط با جزیره را دنبال کند مبهم باقی می‌ماند. ماه پیش، جن پساکی سخنگوی کاخ سفید گفت تغییر سیاست در برابر کوبا اولویت بایدن نیست، و اضافه کرد دولت او در حال بازبینی نام‌گذاری کوبا از سوی ترامپ به‌عنوان کشور حامی تروریسم است. این سخنرانی بایدن برای جمعیتی در برواردکانتری، کالیفرنیا، درست روزهای قبل از انتخابات ریاست جمهوری 2020 است.

جوبایدن: ما باید به یک سیاست جدید کوبایی نیز رای دهیم. روی‌کرد این دولت همکاری نیست. کوبا امروز به آزادی و دموکراسی نزدیک‌تر از آن‌که  چهار سال پیش بود نیست. در حقیقت، زندانی‌های سیاسی بیش‌تری وجود دارند، و پلیس مخفی بی‌رحم تر از همیشه است. و روسیه یک بار دیگر حضور عمده در هاوانا است.

امی گودمن: خوب، این بایدن درست قبل از انتخابات بود. البته، در سال‌های دوره اوباما-بایدن، آن‌ها در حال عادی کردن روابط با کوبا بودند. رید لیندسی، می خواهیم با تو به برنامه خاتمه دهیم، اگرممکنه در باره‌ی تاثیری که این تحریم‌های امریکا روی کوبا داشته اند بگو، و اگر این تحریم‌ها برداشته شوند معنی آن چه خواهد بود؟

رید لیندسی: همان طور که گفتی، کوبا در حال فرو رفتن به داخل بحران اقتصادی باور ناپذیری است. و تحریم ها مطلقا ویرانگربوده اند ودر تمام بخش های اقتصادی کوبا اعمال می شوند. آن ها انتقال نفت از ونزوئلا را مسدود کردند. بحران انرژی در کوبا وجود داشت. آن ها انتقال پول را مسدود کردند. اگر می‌خواستید پولی به کوبا بفرستید، قادر به انجام آن نبودید. شما دیگر از طریق وسترن یونیون * نمی‌توانید پول بفرستید. آن ها به صورت اساسی تمام سرمایه‌گذاری را متوقف کردند. آن ها کوبا را کشور حامی ترور خواندند. آن ها تمام گردشگری امریکا(به کوبا) را متوقف کردند. حتی اگر کووید-19 وجود نداشت، هیچ گردشگر امریکایی نمی توانست به اینجا بیاید.

و به طور اساسی، بایدن، اگرچه گفت که تصمیم دارد سیاست کوبایی جدیدی را اجرا کند، اما نشان نداده است که خواستار آن است. و همین دیروز، خوان گونزالزکه – اساسا، برای شورای امنیت ملی کار می کند که جهت سیاست امریکای لاتینی را اداره می کند، به سی ان ان گفت،» بایدن در سیاست کوبا اوباما نیست». و گفت که بایدن – که دولت مایل نیست سرمایه سیاسی لازم را برای تغییر سیاست به سمت کوبا سرمایه‌گذاری کند. دولت بایدن از سوی کوبایی های قدرتمند امریکایی تحت فشار است. دو کوبایی امریکایی رئیس‌های کمیته‌ی روابط خارجی سنا و کمیته‌ی امور خارجی مجلس هسند. آن ها فشار زیادی دریافت می کنند و علاقه‌ای هم به تغییر سیاست ندارند. حداقل تا کنون، نشان داده اند که علاقه‌ای ندارند. از این رو، تاکنون وضعیت موجود از سیاست به سوی کوبا بسیار دور است.

امی گودمن: خوب، من می‌خواهم از هر دو شما از این‌که با ما بودید تشکر کنم، رید لیندسی، روزنامه نگار و بنیانگذار Belly of the Beast، سازمان رسانه‌ای مستقل که کوبا و روابط امریکا-کوبا را پوشش می‌هد، و نیز کارگردان سریال جنگ علیه کوبا، که محصول اجرایی دانی گور و اولیوراستون است، و دکتر رولاندو پرز رودریگز، مدیر علم و نوآوری بیوکوبا فارما است. او موسس مرکزمصونیت شناسی مولکولی کوبا، و عضو آکادمی علوم کوبا نیز هست.

·   *شرکت امریکایی خدمات مالی و ارتباط راه دور جهانی

منبع: دموکراسی ناو

 

 

 

 

 

 

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست