برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2020-10-03

نویدنو  11/07/1399           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • شورای جهانی صلح از تاریخ پیچیدهٔ این قلمرو مورد مناقشه آگاه است و نگران پیامدهای جدی‌ای است که گسترش درگیری بین این دو کشور دارد، هم برای مردم خود آنها هم برای ملّت‌های دیگر منطقه که از قبل نیز دشواری‌هایی دارند. شورای جهانی صلح ضمن اذغان به امکان بسیار واقعی تشدید چنین درگیری‌ای به جنگی تمام‌عیار، خواستار آن است که:

     

 

 

 

بیانیهٔ شورای جهانی صلح در مورد تشدید اخیر تنش‌ها بین آذربایجان و ارمنستان

 

دوشنبه ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۰

شورای جهانی صلح نگرانی عمیق خود را نسبت به تشدید اخیر تنش‌های بین آذربایجان و ارمنستان بر سر اختلاف‌های مرزی در منطقهٔ ناگورنو-قره‌باغ ابراز می‌دارد که منجر به تلفات دو طرف، از جمله غیرنظامیان شده است. این درگیری که خاستگاه‌ش به بیش از سی سال پیش باز می‌گردد، موضوع پیچیده‌ای است که قدرت‌های گوناگون منطقه‌یی و جهانی به طور غیرمستقیم در آن نقش دارند.

شورای جهانی صلح تمام دخالت‌های خارجی را تقبیح و محکوم می‌کند، چه این دخالت به صورت تحریک و تشدید تنش باشد و چه مشارکت مستقیم یا غیرمستقیم در خود درگیری، و خواستار پایان اقدام‌هایی است که نیروهای خاصی تا کنون انجام داده‌اند. راز پوشیده‌ای نیست که این ناحیهٔ خاص و کل منطقهٔ گسترده‌تر، منافع استراتژیکی برای کشورهای قدرتمند و کنترل منابع انرژی و جاده‌ها دارد، همان‌طور که در مورد خاورمیانه، شمال آفریقا و دریای مدیترانهٔ شرقی نیز دیده‌ایم.

شورای جهانی صلح از تاریخ پیچیدهٔ این قلمرو مورد مناقشه آگاه است و نگران پیامدهای جدی‌ای است که گسترش درگیری بین این دو کشور دارد، هم برای مردم خود آنها هم برای ملّت‌های دیگر منطقه که از قبل نیز دشواری‌هایی دارند. شورای جهانی صلح ضمن اذغان به امکان بسیار واقعی تشدید چنین درگیری‌ای به جنگی تمام‌عیار، خواستار آن است که:

 آتش بس فوری برقرار شود و به به تمام خصومت‌ها پایان داده شود،
 طرف‌های درگیر برای یافتن راه‌حلی سیاسی و مورد توافق برای این درگیری‌ با یکدیگر به گفت‌وگو

نشینند،

  نیروهای هوادار صلح در دو کشور و در منطقه‌ وسیع ‌تر برای جلوگیری از ادامهٔ هیستری جنگی و کوشش برای یافتن راه‌حل مسالمت‌آمیز فعالانه بسیج شوند.

شورای جهانی صلح معتقد است که موارد ذکر شده تنها راه پیشِ‌رو در جهت تأمین منافع مردم آذربایجان و ارمنستان در برابر طرح‌های امپریالیستی، و برای دفاع از صلح در منطقه است.

دبیرخانهٔ شورای جهانی صلح

آتن 28 سپتامبر 2020

سایت حزب تودۀ ایران

 

از این قلم :

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست