برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2020-09-14

نویدنو  22/06/1399           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • حکومت جهل و جنایت فقیهان بار دیگر فاجعه آفرید و در سحرگاه شنبه ۲۲ شهریور، نوید افکاری، کشتی‌گیر ملّی معترض به حکومت ظلم و استبداد را در زندان عادل آباد شیراز اعدام کرد. اعدام کردن نوید افکاری در ماهِ شهریور،‌ یعنی ماهی که مردم میهن ما خاطرهٔ هزاران زندان سیاسی را گرامی می‌دارند که در تابستان ۶۷ به فرمان خمینی و به دست کسانی همچون ابراهیم رئیسی، رئیس کنونی قوهٔ قضایی رژیم ولایت فقیه کشتار شدند، بار دیگر بر این حقیقت تأکید دارد که بیداد و جنایت‌پیشگی و بی‌توجهی محض به افکار عمومی ایران و جهان در سرشتِ رژیم اسلامی حاکم بر میهن ماست.  

     

 

 

 

محکومیت یک پارچه جنایت رژیم ضد مردمی ولایت فقیه در اعدام نوید افکاری

حزب توده ایران:  باز هم جنایت: رژیم ضدمردمی ولایت فقیه نوید افکاری را اعدام کرد!

هیئت سیاسی - اجرائی حزب چپ ایران (فدائیان خلق)

سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران: اعدام جنایت کارانۀ نوید افکاری را محکوم می‌کنیم

راه کارگر: پیدا کردن “گردن برای طناب دار” تنها سیاستِ رژیم ایران، اما اعدام “نوید”، امید را نخواهد کشت

بیانیه سه جریان جمهوری خواه سکولار و دمکرات

چریک های فدایی خلق: اعدام نوید افکاری، قدرت نمایی از سَرِ ترس!

بیانیه جبهه ملی ایران-اروپا سامان ششم درباره قتل نوید افکاری

 

 

باز هم جنایت: رژیم ضدمردمی ولایت فقیه نوید افکاری را اعدام کرد!

 

حکومت جهل و جنایت فقیهان بار دیگر فاجعه آفرید و در سحرگاه شنبه ۲۲ شهریور، نوید افکاری، کشتی‌گیر ملّی معترض به حکومت ظلم و استبداد را در زندان عادل آباد شیراز اعدام کرد. اعدام کردن نوید افکاری در ماهِ شهریور،‌ یعنی ماهی که مردم میهن ما خاطرهٔ هزاران زندان سیاسی را گرامی می‌دارند که در تابستان ۶۷ به فرمان خمینی و به دست کسانی همچون ابراهیم رئیسی، رئیس کنونی قوهٔ قضایی رژیم ولایت فقیه کشتار شدند، بار دیگر بر این حقیقت تأکید دارد که بیداد و جنایت‌پیشگی و بی‌توجهی محض به افکار عمومی ایران و جهان در سرشتِ رژیم اسلامی حاکم بر میهن ماست.  

نوید افکاری، کشتی‌گیر ۲۷ ساله، نایب قهرمان نوجوانان ایران، و کارگر گچ‌کار ساختمان، در شهریور ۱۳۹۷ و چند روز پس از فروکش کردن اعتراض‌های سراسری مرداد همان سال به اتهام قتل حسن ترکمان، مأمور امنیتی و کارمند حراست ادارهٔ آبفای [آب و فاضلاب] شیراز، بازداشت و سپس در دادگاه به "دو بار اعدام" محکوم شد. وحید افکاری، برادر او نیز به اتهامی مشابه بازداشت و به زندان افتاد، و برادر دیگر او به نام حبیب نیز بازداشت شد. وحید و حبیب افکاری به ترتیب به ۵۴ و ۲۷ سال زندان با شلاق محکوم شده‌اند.

بر اساس گزارش‌های موثق، گزمگان جمهوری اسلامی به روال همیشگی  برای گرفتن اعتراف اجباری، نوید و برادرانش را زیر شدیدترین شکنجه‌ها قرار داده بودند. در پیام صوتی نوید افکاری که به‌تازگی از زندان بیرون آمده است، نوید افکاری به‌صراحت می‌گوید که تحت شکنجه مجبور به اقرار به قتل کارمند حراست آبفای شیراز شده است.

بر اساس اظهارات وکیل نوید افکاری و دیگر شواهد موجود، دادگاه بدون داشتن هیچ‌گونه مدرک محکمه‌پسندی، حکم اعدام علیه نوید افکاری صادر کرده است. حسن یونسی، وکیل نوید افکاری، گفته است که ویدیوی دوربین مداربسته که دادگاه بر اساس آن می‌گوید نوید افکاری مرتکب قتل شده، "مربوط به یک ساعت قبل از زمان قتل است."

نوید افکاری از درون سیاه‌چال‌های جمهوری اسلامی به افکار عمومی ایران و جهان اعلام کرده بود که: "اگر من بی‌گناه اعدام شدم، عقل و منطق حکم می‌کند که این اولین قربانی بی‌عدالتی این بیدادگاه به اصطلاح عدالت‌محور نبوده است. سکوت شما یعنی حمایت از ظلم و ظالم..."

در هفته‌های اخیر بسیاری از سازمان‌های حقوق بشر جهانی و ورزشکاران جهان با ارسال نامه به رژیم جمهوری اسلامی خواهان لغو حکم اعدام نوید افکاری شده بودند ولی جنایتکاران حاکم بی‌توجه به افکار عمومی ایران و جهان نوید افکاری را بی‌رحمانه اعدام کردند. از جمله، الکساندر مِدوید، برندهٔ ده مدال طلای جهان و المپیک، خطاب به سران جمهوری اسلامی نوشته بود: "در عالم هستی هیچ‌کس حق ستاندن زندگی کسی را ندارد. باید به زندگی ارزش گذاشت، زندگی مهم‌ترین پدیده است. من از مقام‌های ایرانی می‌خواهم مجازات اعدام علیه نوید افکاری را لغو کنند."

اعدام نوید افکاری نیز با محکومیت شدید سازمان‌های حقوق بشر، فدراسیون بین‌المللی کشتی، و حتیٰ فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) روبرو شد. دیانا الطحاوی، مدیر خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل نیز روز شنبه در بیانیه‌ای نوشت: "اعدام مخفیانهٔ امروز صبح نوید افکاری قهرمان کشتی، بدون آنکه خود او، خانواده، یا وکیلش پیشتر از این برنامه با خبر شده باشند، آن هم بعد از محاکمه‌ای غیرعادلانه، تمسخر هولناک عدالت است که باید فوراً با اقدام بین‌المللی مواجه شود."

جنایتکاران جمهوری اسلامی هراسناک از خشم مردم نسبت به جنایتی که مرتکب شده‌ بودند حتی به خانوادهٔ افکاری اجازه ندادند تا مراسم خاک‌سپاری فرزندشان را برگزار کنند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، پیکر نوید افکاری، زیر تدابیر امنیتی شدید، شبانه در روستای سنگر از توابع بخش همایجان شهرستان سپیدان در استان فارس به خاک سپرده شد.

حزب تودۀ ایران جنایت هولناک حکومت جمهوری اسلامی در اعدام نوید افکاری را به شدّت محکوم می‌کند. فقط با تشدید مبارزه و گسترش جنبش اعتراضی مردم بر ضدِ جنایتکاران حاکم و حذف کامل دستگاه ولایت فقیه از اهرم‌های قدرت سیاسی میهن ما می‌توان امید داشت که بشود جلوی این چنین جنایت‌هایی را در آینده گرفت.

حزب تودۀ ایران

۲۲ شهریور ۱۳۹۹

هیئت سیاسی - اجرائی حزب چپ ایران (فدائیان خلق)

اعدام نوید افکاری، جنایت آشکار جمهوری اسلامی!

امروز صبح با اعدام نوید افکاری ماشین کشتار جمهوری اسلامی قربانی دیگری گرفت. جلادان حکومت چند روز پیش نوید افکاری را همراه دو برادرش به مکان نامعلومی منتقل کردند و علیرغم اعتراض ورزشکاران بهنام جهان همانند اسطوره کشتی جهان مدوید، رئیس کمیته بینالمللی المپیک، مجامع حقوق بشری، خانوادههای اعدام شدگان و هشدارهای حقوقدانان در مورد مخدوش بودن پرونده، حکم اعدام نوید افکاری را سحرگاه امروز به اجرا گذاشتند. هر چند طی روزهای گذشته، موج وسیعی از درخواستها برای توقف حکم اعدام نوید افکاری در ایران و سراسر جهان راه افتاد، اما دستگاه آدمکشی جمهوری اسلامی، تصمیم جنایتکارانهی خود را علیرغم همهی درخواستها عملی کرد.

نوید افکاری قربانی ماشین پروندهسازی جمهوری اسلامی برای معترضان و مخالفان حکومت شد. سناریوی تکراری شکنجهی افراد، مجبور کردن آنها به اعترافات دروغ با زیر پا گذاشتن همهی اصول اخلاقی، همراه با تهدید خانواده، شکنجه و آزار بستگان، درهم ریختن مرزهای عاطفی و انسانی و مجازات و انتقام تا حد مرگ در این مورد هم به اجرا گذاشتهشد. دستگاه قضائی سرسپرده و برگمارده رهبر، بار دیگر وظیفهی خود را در تائید و تکمیل تجاوز آشکار ماشین سرکوب رژیم به حریم شهروندان بیگناه و صدور و احکام ظالمانه علیه آنان به نمایش گذاشت.

اعدام نوید افکاری با توجه به ویژگیهای پرونده او، تصمیمی سیاسی در بالاترین سطح حکومتی جمهوری اسلامی است و پیام آن تهدید آشکار علیه مردم ناراضی، منتقد و مخالف است که تظاهرات اعتراضی ضد حکومتی تحمل نخواهد شد. نوید افکاری چهرهای ناشناخته مانند بسیاری دیگر از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری مرداد ۱۳۹۷ نبود، بلکه انتخابی آگاهانه از سوی دستگاه سرکوب جمهوری اسلامی است تا با این اعدام بگوید حتی آوازهی بین المللی هم مانع کشتار معترضان نخواهد بود، به کشتار در خیابان نیز بسنده نخواهد شد، بلکه با بازداشتهای فلهای، شکنجههای جمعی، توهین و اعتراف گیریها و اعدام تکمیل خواهد شد. جمهوری اسلامی با اعدام این ورزشکار نام آشنای محیط ورزشی، دارای مدال قهرمانی و محبوب و مورد علاقه ی جوانان زادگاهش، پیام داد که تصمیم حکومت ادامهی خونریزی و کشتار است.

در جمهوری اسلامی فریادهای تظلمخواهی قربانیان سرکوب و شکنجه هرگز شنیده نمیشود. این رژیم همواره از اعدام برای حذف مخالفان، ایجاد جو رعب و وحشت در جامعه استفاده کردهاست. پایههای این نظام بر کشتار و زندان بنا شده و صدور احکام اعدام علیه شهروندان کشور یکی از ابزارهای اصلی آن برای حفظ حکومت خود است.

حزب چپ ایران (فدائیان خلق) اعدام نوید افکاری را جنایتی آشکار توسط جمهوری اسلامی می داند و آن را شدیدا محکوم میکند و به خانوادهی افکاری و جامعهی ورزشی ایران و همه کسانی که پرچم دادخواهی را علیه بیدادگران برافراشتند، صمیمانه تسلیت میگوید. صدور احکام اعدام علیه معترضان خیزش های مردمی دیماه ۹۶ و آبانماه ۹۸ و اعتراضات متعاقب آن جزئی از برنامهی جمهوری اسلامی برای ارعاب مردم در شرائط دشوار کنونی است. ما سازمانها و نهادهای مدافع حقوق بشری را به اعتراض علیه اعدام نوید افکاری و شکنجه در زندانهای جمهوری اسلامی و صدور احکام ظالمانه علیه معترضان و فعالان مدنی فرامیخوانیم و بر این باوریم که بدون مبارزهی همگانی علیه جمهوری اسلامی و فشار همه جانبه بر آن، بازداشت شدگان اعتراضات ۹۶ و ۹۸ آزاد نخواهند شد، اذیت و آزار خانوادههای قربانیان و سرکوب ها پایان نخواهد یافت و احکام اعدام علیه معترضان ملغی نخواهد گشت. موفقیت در این عرصه فقط از طریق دامن زدن به یک مبارزهی همه جانبه و متحدانه ممکن است.

هیئت سیاسی اجرائی حزب چپ ایران (فدائیان خلق)

۲۲شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۰

 

سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران: اعدام جنایت کارانۀ نوید افکاری را محکوم می‌کنیم

نوید افکاری، کارگر جوان و کشتی‌گیر ۲۷ ساله  صبح روز شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ در زندان شیراز، به اتهام واهی قتل عمد  اعدام شد. وی در جریان اعتراض‌های مردم به وضعیت نابسامان کشور، اعتراض به گرانی، فقر و بیکاری در مرداد ۱۳۹۷ شیراز دستگیر شد و از آن تاریخ تا زمان اعدام در زندان تحت شکنجه  بوده تا به قتل عمد اعتراف کند. اتهامی ساختگی برای پوشاندن واقعیت دستگیری وی و هزاران نفر از مردمی که در تظاهراتهای سالهای ۹۷ و ۹۸ در خیابان‌ها رژیم اسلامی را به چالش کشیدند.

از هنگام انتشار خبر صدور حکم اعدام کارزار وسیعی در ایران و خارج از کشور و محافل بین‌المللی در محکومیت این حکم نادرست و جلوگیری از اجرای آن براه افتاده بود. علیرغم فراخوان‌های گسترده نهادها و شخصیت‌های متعدد مدنی، ورزشی و اجتماعی، و در میان ناباوری همگان رژیم ددمنش جمهوری اسلامی کینه توزانه و وحشیانه، جان نوید افکاری را ستاند خانواده و جامعه استبداد زده ایران را در عزای از دست دادن فرزندی دیگر در ماتم فرو رفت.  رژیم از وحشت واکنش مردم به این اقدام جنایتکارانه پیکر نوید افکاری را تحت تدابیر امنیتی و شبانه به خاک سپردند.

سازمان عفو بین‌الملل بخشی از پیام صوتی نوید افکاری را که چند هفته پیش ضبط کرده بود را در اختیار دارد و از این نوار نقل کرده است: “اگر من اعدام شدم بدانید که یک انسان بیگناه در حالی که با تمام توانش تلاش کرد و جنگید تا صدایش را بشوند اعدام شد.” آقای افکاری گفته بود که فریاد دادخواهی او به جایی نرسیده و “فهمیدم دنبال یک گردن برای طناب شان می‌گردند.”

رژیم اسلامی ایران با این اعدام و دیگر اعدام‌های دستگیرشدگان اعتراضات سال‌های اخیر در تلاش است تا با ایجاد رعب و وحشت، مردم را از حضور در خیابان‌ها و اعتراض بازدارد. این عمل جنایتکارانه و وحشیانه نگرانی و اضطراب سران جانی رژیمی را به نمایش می‌گذارد که می‌داند از عمر ننگین و به غایت سیاه خود چند صباحی دیگر نمانده است.

ما به شدت اعدام نوید افکاری را محکوم کرده و ضمن همدردی و همبستگی با خانواده و بستگان، اعلام می‌کنیم که سرنگونی رژیم جنایتکار تنها راه رهائی از این وضعیت دهشت‌آوری است که کشور ما گرفتار آن آمده است. ما ضمن فراخواندن همه آزادی‌خواهان به شرکت در اعتراضات مختلف که در نقاط گوناگون در حال شکل‌گیری است ، آمادگی خود را برای همکاری‌های گسترده در راه برچیدن این نظام جانی و تبهکار اعلام می‌داریم

زنده باد آزادی

سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی ایران

سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران

یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۰

 

راه کارگر: پیدا کردن “گردن برای طناب دار” تنها سیاستِ رژیم ایران، اما اعدام “نوید”، امید را نخواهد کشت

رژیم اسلامی سرانجام تصمیم گرفت در هراس از اوجگیری کمپین بین المللی اعتراض به حکم اعدام نوید افکاری،سراسیمه جان او را بگیرد و شنبه ساعت ۱۰ شب با تدابیر شدید امنیتی پیکر بی جان نوید را در روستای سنگر از توابع شهرستان سپیدان استان فارس برای همیشه به خاک بسپارد، غافل از اینکه یاد و راه نوید و دهها هزار جانباخته طول حیات ۴۱ ساله جمهوری اسلامی، ماندگار خواهد بود و مبارزه برای آزادی و برابری و بزیر کشیدن رژیم جنایت و غارت تا آخرین نفر، تا اخرین نفس، تداوم خواهد داشت.

جرم نوید افکاری و دو برادرش این بود که در اعتراضات مردمی مرداد ماه ۱۳۹۷ شرکت داشتند. اعتراضاتی علیه موج گرانی و فقر و فلاکت! نوید افکاری متولد ۱۳۷۲ یکی از قهرمانان کشتی ایران بود و در عین حال کارگر گچکار.

او را به اتهام ساختگی قتل یک مامور امنیتی رژیم در شهریور ماه ۱۳۹۷ دستگیر میکنند و تحت شدیدترین شکنجه ها قرار میدهند که در جریان آن کتف او میشکند. شکنجه گران رژیم اسلامی برای اعتراف گیری اجباری، دو برادر و دیگر اعضای خانواده او را نیز دستگیر میکنند و شهود قلابی برای سنگین کردن پرونده اش دست و پا میکنند. شهودی که به گفته بابک پاک نیا وکیل مدافع در ایران، یکی اعتراف کرد که برای اولین بار نوید را در دادگاه دیده و قبلا او را ندیده است و دیگری از شهادت خود برگشت. اما رژیمی که نگران عروج مجدد خیزشهای مردمی و انقلابی در ایران است ، هدفش اثبات یا عدم اثبات بیگناهی یک زندانی نیست، خود نفس شرکت این قهرمان کشتی و زحمتکش معترض در اعتراضات ضدحکومتی کافی است تا جان او را بگیرند تا از این طریق به خیال خام خود موجی از رعب و وحشت را در جامعه و میان مبارزان پمپاژ کنند. بی دلیل نبود که نوید افکاری در آخرین پیام صوتی خود از درون زندان “عادل آباد” شیراز گفت که آنها “دنبال گردن برای طناب دارشان میگردند” او از درون شکنجه گاه فریاد زد که در قرن ۲۱ دارند یک انسان بیگناه را به پای چوبه دار میفرستند.

ظاهرا رژیم بحران زده که  خود را بر لبه پرتگاه می بیند طناب دار و شکنجه و زندان را تنها سیاست راهبردی خویش برای حفظ حاکمیت می بیند. حاکمیتی که در اوج سرکوب، شاهد یکی از پردامنه ترین جنبش های کارگری ایران است.

اعدام جنایتکارانه نوید افکاری و محکوم کردن دو برادرش به سی تا ۵۵ سال زندان، در شرایطی صورت میگیرد که به نحو کم سابقه ای بسیاری از ورزشکاران و هنرمندان و نهادهای بین المللی از جمله کمیته بین المللی المپیک، فدراسیون جهانی کشتی، اتحادیه جهانی ورزشکاران و … اعتراض خود را به حکم اعدام نوید اعلام کرده بودند و خواهان لغو این حکم جنایتنکارانه شده بودند. هشتاد اتحادیه و سندیکای کارگری جهان نیز در بیانیه مشترکی خواهان لغو همه احکام اعدام توسط جمهوری اسلامی شدند. سازمان ما همدردی عمیق خود را به خانواده و دوستان نوید افکاری اعلام میکند.

واقعیت این است که رژیم اسلامی با پدیده نسبتا جدیدی روبرو شده است: کارزارها و کمپین های وسیع بین المللی و توفان های توئیتری! در دهه خونبار شصت در جریان اعدام هزاران زندانی سیاسی، امر اطلاع رسانی و نیز افشاگری پیرامون آن جنایات به دشواری صورت میگرفت و بسیار کم دامنه بود، اما اکنون به مدد شبکه های اجتماعی، هر جنایت رژیم به سرعت زیر ذره بین و نورافکن قرار میگیرد و بازتاب جهانی پیدا میکند و این هراس رژیم را برانگیخته است. این رژیم اما معتقد است فقط از طریق این جنایات در خیابانها و زندانها است که میتواند حاکمیتش را حفظ کند و از عروج خیزشهای مردمی همچون دیماه ۹۶ ، مرداد ۹۷ و آبان و دی ۹۸ جلوگیری کند. اما اگر اعدام دهها هزار زندانی سیاسی در طول دهه شصت توانست از پیوستن میلیونها زن و مرد و جوان به صف مبارزه برای آزادی و عدالت اجتماعی جلوگیری کند اعدام نوید و نویدها هم در دور جدید خواهد توانست رژیم ایران را به تداوم خلافت اسلامی و به سکوت کشاندن مردم فلاکت زده امیدوار کند. اما میدانیم که چنین نخواهد شد و منطق مبارزه سیاسی و طبقاتی، به ناگزیر نسل جدیدی از فعالین جنبش را بازتولید خواهد کرد.

 

برچیده باد بساط زندان و شکنجه و اعدام

پیش به سوی اعتصابات عمومی و سراسری

سرنگون باد رژیم اسلامی سرمایه داری

زنده باد ازادی ، زنده باد سویالیسم

کمیته مرکزی سازمان راه کارگر

۲۳ شهریور ۱۳۹۹

بیانیه سه جریان جمهوری خواه سکولار و دمکرات

اعدام نوید افکاری را شدیدا محکوم می کنیم!

نوید افکاری صبح روز شنبه ۲۲ شهریور ماه۱۳۹۹ (۱۲ سپتامبر ۲۰۲۰) علیرغم آن که طی روزهای اخیر موجی از مخالفت با صدور مجازات مرگ برای او و درخواست لغو آن و بازبینی پرونده‌ اش به راه افتاده‌بود، اعدام شد. اجرای چنین احکامی درحالی که متهم امکان دفاع از خود نداردو احکام آن از قبل تعیین شده‌است، چیزی جز قتل عمد نیست. انتشار خبر اجرای حکم اعدام او موجب بهت و حیرت همگان از این همه قساوت و بی‌رحمی حکومت شد و موجی از انزجار و خشم علیه جمهوری اسلامی را برانگیخت.

شتاب حکومت برای اعدام فوری نوید افکاری در حالی که شمار زیادی از ورزشکاران جهان، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، نهادهای حقوق بشری، خواستار لغو حکم اعدام او بودند، وکلای او برای درخواست تجدیدنظر در این حکم تلاش می کردند و عده ای نیز به دنبال جلب رضایت خانواده مقتول بودند، مانندهزاران احکام اعدامی که در گذشته صادر شده اند، بیان بی توجهی به حداقل موازین انسانی، هم‌چنین سراسیمگی در برابر موج اعتراضات به احکام ظالمانه‌ی اعدام علیه معترضان بود. قاتلان نوید افکاری چنان تعجیلی برای اعدام داشتند که حتی او را از آخرین دیدار با خانواده‌اش نیز محروم ساختند. خانواده‌ی او را نیز بعد از اعدام از اقدام خود مطلع کردند.

قتل نوید افکاری و بی توجهی جمهوری اسلامی به تمام درخواست‌ها برای لغو حکم اعدام او بیانگر تصمیم راس نظام جمهوری اسلامی برای تسریع در انجام چنین اقدام جنایتکارانه‌ای است. جمهوری اسلامی این بار هم تلاش کرد که با توسل به شیو‌ه‌های نخ‌نمای پخش فیلم اعترافات و صحنه‌سازی قتل مورد ادعا، فشارها برای لغو حکم و بازبینی پرونده را حنثی کند. اما همین تقلای حکومت هم افشاگر شیو‌های معمول و رسوای آن بود. همچین حکومت علی رغم اینکه قوه فضائیه دوبار حکم اعدام صادر کرده بود، مسئولیت اجرای حکم را به قصاص تقلیل داده و فضا را از توجه به حکم اعدام مربوط به «محاربه» منحرف ساخت.

نوید افکاری قربانی پرونده‌سازی‌های معمول ارگان های اطلاعاتی ـ امنيتی و دستگاه قضائی جمهوری اسلامی بود. به گفته‌ی وکیل او در پرونده‌ی نوید افکاری کوچک‌ترین مدرکی برای اثبات جرم او، جز اعترافاتی که زیر شکنجه اخذ گردیده و توسط بازجویان دیکته شده‌است، وجود ندارد. دستگاه سرکوب حکومت برادران افکاری را در زیر شکنجه وادار به اعتراف علیه همدیگر و قبول اتهامات واهی وادار کرده‌است. تنها جرم نوید افکاری و برادرانش شرکت در اعتراضات مرداد ۹۷ ‌است. صدور حکم اعدام نوید افکاری و محکومیت سنگین برادران او در واقع امر، هم‌چون احکام اعدام دیگر علیه معترضان دی‌ماه ۹۶ و آبان ۹۸، نشانه‌ی هراس حکومت از برآمد مجدد و وسیع‌تر چنین اعتراضاتی، با هدف ایجاد جو رعب و وحشت برای جلوگیری از آن در آینده است. جمهوری اسلامی بار دیگر نشان داد که در هیچ سطحی حاضر به تعامل و مصالحه با مردم نبوده و در برابر مطالبات آنها م لجاجت، نقابل، تحریف و انکار را در پیش گرفته است.

ما سه جريان جمهوری خواه سکولار و دموکرات اعدام جنایتکارانه‌ی نوید افکاری را محکوم می کنیم. همراه با جامعه‌ی جهانی و نيروهای آزاديخواه کشور انزجار خود از این اقدام دهشتناک را ابراز و مراتب همدردی خود را با خانواده‌ی ایشان و جامعه ورزشی کشور اعلام می کنیم. مجامع بین المللی موظف هستند در راستای قوانین بین المللی به جمهوری اسلامی فشار بیاورند تا به تعهدات خود در چارچوب کنوانسیون های حقوق مدنی و سیاسی عمل کند. ما از کنشگران و سازمان های سیاسی مدنی و حقوق بشری می خواهیم که هم‌چنان به اعتراض خود علیه احکام ظالمانه‌ی اعدام برای معترضان ادامه دهند. اجازه ندهند جمهوری اسلامی در هراس از خیزش مردم و به چالش کشیدن سلطه آن در خيابان ها و پرونده‌سازی در زندان‌ها، دست به کشتار بيشتر بزند. باید دست به دست هم داد، متحد شد و به صورت آگاهانه عزم را برای گذار خشونت پرهیز از جمهوری اسلامی به دمکراسی جزم کرد. تا زمانی که این نظام به حیات خود ادامه دهد اعدام، خشونت، شکنجه و زندان متوقف نخواهد شد. پایان اعدام در ایران به پایان حیات نامشروع جمهوری اسلامی ایران گره خورده است.

 

هیئت های سیاسی اجرائی:

اتحاد جمهوریخواهان ایران

حزب چپ ایران (فدائیان خلق)

همبستگی جمهوری خواهان ایران

 

چریک های فدایی خلق: اعدام نوید افکاری، قدرت نمایی از سَرِ ترس!

به گزارش خبرگزاریها، دادگستری شیراز به خانواده نوید افکاری اطلاع داده است که فرزندشان صبح امروز (شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۹) اعدام شده است. بیدادگاه های جمهوری اسلامی، نوید را به خاطر “محاربه” و اتهام ساختگی “قتل” یکی از مزدوران امنیتی رژیم به دو بار اعدام و زندان طویل المدت محکوم کرده بودند. اما اعدام این کارگر جوان که قبل از مرگ به طرق مختلف اطلاع داده و گفته بود که همه پرونده ای که علیه اش  از سوی وزارت اطلاعات ساخته شده دروغ و جعلی است و بازجویانش با توسل به وحشیانه ترین شکنجه ها او را مجبور به اعتراف علیه خودش کرده اند، بار دیگر چهرۀ رسوا و ضد خلقی دژخیمان حاکم را در مقابل همگان به نمایش گذاشت.

نوید، کارگری رنجدیده و کشتی گیری با سابقه بود که همراه با دو برادر دیگرش به اتهام شرکت در اعتراضات مردمی مرداد ماه سال ۹۷  در شیراز دستگیر و مورد شدیدترین شکنجه های “روحی و جسمی”  قرار گرفت. بنا به گفتۀ نوید، بازجویانش وی را “با دستبند از سقف” آویزان می کردند و یا “روی صورتش پلاستیک کشیده بودند و تا مرز خفگی و مرگ پیش رفته” بودند تا به خصوص به قتل یکی از مزدوران رژیم -کاری که وی انجام نداده بود، اعتراف کند.

اعدام نوید افکاری، جنایت وحشیانه دیگری توسط سردمداران جمهوری اسلامی ست که خشم و نفرت عمومی را علیه این رژیم ضد خلقی و بحران زده برانگیخت. در شرایط رشد نفرت بی سابقه از حکومت، رژیم دار و شکنجه جمهوری اسلامی کوشیده است که با این جنایت با صطلاح قدرقدرتی خود را به رخ توده های به جان آمده بِکِشد اما در شرایطی که همه واقعیت های زندگی فریاد می زنند که توده های تحت ستم تنها با توسل به مبارزه مسلحانه می توانند خود را از شر رژیم  دار و شکنجۀ جمهوری اسلامی رهائی بخشند و در شرایطی که قیام های مردمی و تظاهرات توده ای زمینه را برای ارتقای آگاهی جوانان و امکان آشنائی آنها با یکدیگر جهت انجام کار جدی سازمانی فراهم می نماید، دستگاه سرکوب جهت ایجاد رعب و وحشت در میان مردم و جلوگیری از خیزش های مردمی، هر فرد مبارزی هم که صرفاً در تظاهراتی فریاد اعتراض سر داده است را به عنوان قاتل نیروهای سرکوبگرش دستگیر و به چوبه دار می بندد تا به خیال خود، کل جامعه حساب دستشان بیاید که باید در مقابل ظلم و سرکوب های وحشیانه مزدوران رژیم با خفت و خواری سرخم کرده و دم بر نیاورند. بیهوده نبود که نوید در آخرین روزهای زندگی اش اعلام کرده بود که هیچ کار خلافی انجام نداده اما بازجویانش ” دنبال گردن برای طناب دارشان می گردند”.

امروز در شرایطی که احتمال خیزش گرسنگان خواب از چشم سردمداران رژِیم ربوده و آنها مرتباً از شورش های در راه مردم به یکدیگر هشدار می دهند، جمهوری اسلامی بار دیگر یک زندانی سیاسی را با استناد به “مطالب ساختگی و سراسر کذب” اعدام نمود. این رژیم خدمت گزار امپریالیستها و سرمایه داران زالو صفت داخلی با توسل به چنین اعدام هائی (هنوز مدت کوتاهی از اعدام مصطفی صالحی، کارگری که در قیام آبان شرکت کرده بود نمی گذرد) می کوشد از یک طرف به توده های جان به لب رسیده و پر خشم و کین ما پیام دهد که اگر به خیزش برخیزند چنین عاقبتی در انتظارشان می باشد تا به خیال خام خود آنها را دچار ترس و ناامیدی سازد و از طرف دیگر به نیرو های سرکوبگر خود روحیه داده و آنها را در اعمال هر گونه وحشیگری و جنایت در حق توده ها تشویق و تشجیع نماید.

اما واقعیت این است که سردمداران جمهوری اسلامی از ترس خیزش سهمگین توده های مبارز ایران است که به چنین اعدام هائی توسل می جویند. چرا که این رژیم بحران زده و زبون با تضادهای درونی رسوایش که قادر به پاسخگوئی به ابتدائی ترین نیازهای جامعه نمی باشد به نمایش قدرت محتاج است. قدرت نمایی از ترس، توصیف وضعیت فعلی سردمداران جمهوری اسلامی در شرایط بحرانی کنونی است.

اعدام نوید افکاری که لکه ننگ دیگری است بر دامن ننگین جمهوری اسلامی یک بار دیگر نشان داد که تا جمهوری اسلامی در قدرت است زندان و شکنجه و اعدام پایانی ندارد. به همین دلیل هم باید سرنگونی این رژیم ددمنش آماج اصلی مبارزات و اعتراضات مردمی باشد.

پایان دادن به اعدام در جامعه ما در گرو نابودی رژیم جمهوری اسلامی و روی کار آمدن حکومتی مردمی و مستقل از سلطه امپریالیستهاست.

ننگ و نفرت بر سردمداران جلاد جمهوری اسلامی!

جمهوری اسلامی ، نوکر غارتگران، دشمن زحمتکشان، نابود باید گردد!

چریکهای فدایی خلق ایران

۲۲ شهریور ۱۳۹۹- ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۰

 

بیانیه جبهه ملی ایران-اروپا سامان ششم درباره قتل نوید افکاری

هم‌میهنان آزاده،

روز شنبه ۲۲ شهریور ۹۹ نوید افکاری پس از تحمل نزدیک به ۲ سال شکنجه های وحشیانه، رسما در زندان«عادل آباد» شیراز اعدام شد. ولی بدلایلی شواهد حکایت از قتل نوید در زیر شکنجه یا اعدام فراقضایی با قصد جلوگیری از آزادی احتمالی او پس از مذاکرات اولیای دم در روز یکشنبه ۲۳ شهریور دارد. زیرا اولیای دم از اعتراف رسمی همبند نوید، شخصی بنام«سعید ارجمند دشتکی» مبنی براینکه که وی زیر شکنجه ناچار به شهادت دروغ علیه نوید افکاری شده بوده و این شهادت به عنوان دلیل اصلی محکومیت نوید افکاری و برادرانش مورد استفاده ی دادگاه قرار گرفته است، اطلاع داشته اند. درحالیکه وظیفه شرعی و قانونی دستگاه قضایی جلب رضایت از اولیای دم است و معلوم هم نیست که چرا بدون حضور نماینده دادستان و پزشک قانونی نوید«اعدام» شده است. وانگهی حسن یونسی، وکیل نوید افکاری، فاش می کند که به این زندانی اجازه ی آخرین دیدار پیش از اعدام با خانواده ی خود نیز داده نشده است.

هم‌وطنان، حاکمیت جمهوری اسلامی می خواهد با کشتن یک کارگر و کشتی گیر که بقول خودش ۲ سال است که با ناجوانمردترین دشمن تاریخ بشریت یعنی بی عدالتی دسته و پنجه نرم میکرده، چنین شتابان؛ بدون رعایت حتی قوانین و رسوم قضایی خود، به طبقات محروم و آسیب دیده که دیگر بقول رهبرش مصتضعف هم نیستند، اعلام نماید که هرگونه اعتراض و شورش تحمل نشده و با شدیدترین وجهی سرکوب خواهد گردید. این یک اعلام جنگ به اکثریت قریب به اتفاق ملت ایران است. با این تهدید، شخص خامنه ای و بیتش عملا هیچ روزنه امیدی برای آشتی با بیشترین ملت ایران را باز نمی گذارد و اعلام می کند که تا او در سریر قدرت جای دارد با مشتی آهنین از تکیه گاه خود دفاع خواهد کرد.

مخالفین چنین رژیم بی خرد که اتکاء بنفس ندارد و تنها به نیروی سرکوب خود تکیه و اعتماد می کند باید فکر بکرتری از آرزوی یک گذار متمدنانه به حاکمیت ملی در سر بپروراند.

جبهه ملی ایران با کمال تاثر و تاسف قتل ناجوانمردانهِ جوانمرد، نوید افکاری را به مادر و برادران افکاری وملت آزاده ایران دلارامی می گوید. زندگی نکبتبار جمهوری اسلامی یقینا دیری نخواهد پایید!

پاینده ایران

هیات اجرایی جبهه ملی ایران-اروپا سامان ششم

۲۳ شهریور ۱۳۹۹

 

 

از این قلم :

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست