برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2020-09-12

نویدنو  17/06/1399           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • از سوی دیگر، حقیقت مسلمی است که مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در بلاروس وجود دارد که به نا آرامی در میان مردم دامن می زند. با این حال، این امر انحصارا مربوط به مردم بلاروس، و به ویژه طبقه کارگر آن است ، که درخواست های مستقل خود را مشخص و برای بهبود وضعیت خود مبارزه کنند، به نحوی که جنبش اعتراضی نه به مدافع گروه های مخالف سرمایه دار داخلی و سرمایه بزرگ اروپایی و امریکایی، بلکه به نقلیه ای برای بهبود وضعیت در کشور یعنی گسترش حقوق سیاسی و اجتماعی به جای ویران کردن آن ها به بهانه مبارزه با فساد تبدیل شود.

     

 

 

نویدنو: انتشار بیانیه ها ومقالات به معنای موافقت کامل با محتوای آن ها نیست

حزب کمونیست نوین هلند و سازمان جوانان کمونیست هلند نگران تحولات بلاروس

مینسک 16 شهریور 1399

9/7/20 

انتخابات در 9 اوت در جمهوری بلاروس برگزار شد، که طبق اعلام کمیسیون انتخابات الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوروقت برنده آن شد. اپوزیسیون از قبل ، پیش از برگزاری انتخابات اعلام کرده بود که چنین نتیجه ای را نخواهد پذیرفت و اعلام کرد سوتلانا تیخانوسکایا ، نامزد آن برنده انتخابات است. از آن زمان اعتراض ها و ناآرامی های مدنی در بلاروس وجود داشته است.

امریکا و اتحادیه اروپا نتایج رسمی انتخابات را به رسمیت نشناخته اند. آن ها از مخالفان حمایت می کنند و تحریم هایی را بر بلاروس تحمیل کرده اند. دولت هلند هم از این قاعده مستثنا نیست. دلیل های این اقدام ها روشن است.  این دلایل را می توان در تضادهای داخل امپریالیستی، رقابت اقتصادی و نظامی بین بلوک های مختلف قدرت، که در آن اتحادیه اروپا و امریکا در یک سو و روسیه در سوی دیگر آن قرار دارند  یافت.  هدف واقعی تحریم ها و دخالت اتحادیه اروپا و امریکا دفاع از دموکراسی نیست، بلکه بازکردن هر چه بیشتر اقتصاد بلاروس به روی سرمایه اروپایی و امریکایی است.

به علاوه، آن ها برای بی ثبات کردن بلاروس و آوردن آن به حوزه نفوذ ناتوتلاش می کنند، و این می تواند این ائتلاف جنگ طلبان را به هدف راهبردی آن، یعنی محاصره بیشتر فدراسیون روسیه، قدرت امپریالیستی در حال رقابت نزدیک تر کند. این امر تهدید به ستیزه ها و جنگ را افزایش می دهد.

مردم بلاروس اگر این تحولات گسترش یابد هیچ موفقیتی نخواهند داشت. اپوزیسیون تحت رهبری تیخانوسکایا و مورد حمایت اتحادیه اروپا و امریکا، خواهان خصوصی سازی بیشتر شرکت های  تحت مالکیت دولتی است، که می تواند زیر سلطه سرمایه گذاران خارجی  درآید. اپوزیسیون خواهان تبدیل زمین به کالا، خصوصی کردن مسکن اجتماعی و مقررات زدایی بیشتر از بازارها است. کاهش بودجه و خصوصی سازی بخش بهداشت نیز بخشی از برنامه آن ها است. تحول خطرناک دیگر تجدید حیات ملی گرایی است - پرچم های سفید- قرمز- سفید به نمایش در آمده در برخی از تظاهرات در بلاروس رنگ های پرچم رژیم  بلاروس همکار آلمان ها در دوران اشغال فاشیستی بود.

از سوی دیگر، حقیقت مسلمی است که مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در بلاروس وجود دارد که به نا آرامی در میان مردم دامن می زند. با این حال، این امر انحصارا مربوط به مردم بلاروس، و به ویژه طبقه کارگر آن است ، که درخواست های مستقل خود را مشخص و برای بهبود وضعیت خود مبارزه کنند، به نحوی که جنبش اعتراضی نه به مدافع گروه های مخالف سرمایه دار داخلی و سرمایه بزرگ اروپایی و امریکایی، بلکه به نقلیه ای برای بهبود وضعیت در کشور یعنی گسترش حقوق سیاسی و اجتماعی به جای ویران کردن آن ها به بهانه مبارزه با فساد تبدیل شود. پاسخ به نقص های سرمایه داری مانند سوء استفاده از قدرت و فساد از بین بردن حقوق اجتماعی نیست بلکه سوسیالیسم است!

حزب کمونیست نوین هلند و سازمان جوانان کمونیست تحریم و دخالت اتحادیه اروپا و امریکا در امور داخلی بلاروس را به نفع سرمایه بزرگ اروپایی و امریکایی محکوم می کند. ما فراخوان نخست وزیر روته را برای " اقدام سرسخت و متحد اروپایی" و رویکرد دولت هلند را ، که دخالت بیشتر اتحادیه اروپا را ترویج می کند به طور کلی محکوم می کنیم .

ما می گوییم :

دست ها از بلاروس کوتاه!

نه به دخالت در امور داخلی جمهوری بلاروس!

نه به تحریم ها علیه بلاروس!

همبستگی با طبقه کارگر بلاروس!

مردم بلاروس باید بتوانند راه خود را بدون دخالت خارجی تعیین کنند!

 

کمیته مرکزی حزب کمونیست نوین هلند

کمیته مرکزی جوانان کمونیست هلند

 

از این قلم :

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست