برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2020-08-28

نویدنو  07/06/1399           Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • بسیاری از شهروندان بلاروس که می‌خواهند علیه مشکلات و علل نارضایتی‌ها در کشور اقدام کنند در اعتراضات شرکت دارند. بسیاری از آن‌ها به احتمال قوی به برنامه اپوزیسیون که رئوس آن در بالا مطرح شد، علاقه‌ای ندارند. آن‌ها یک «میدان» دوم، یا گسترش نفوذ ناتو و اتحادیۀ اروپایی را تا بلاروس نمی‌خواهند. اگر اپوزیسیون با حمایت امپریالیسم در استراتژی خود موفق شود هیچ‌کس به آن علاقه نشان نخواهند داد.

     

 

نویدنو: انتشار بیانیه ها به معنای موافقت کامل با محتوای آن ها نیست

بیانیه کمیتۀ مرکزی حزب کمونیست آلمان

 :دست‌ها از بلاروس کوتاه!

 عدالت

در ۹ اوت در جمهوری بلاروس انتخابات برگزار شد، و به گفتۀ کمیسیون انتخابات الکساندر لوکاشنکو رییس‌جمهور باسابقه در آن پیروز شد. اپوزیسیون پیش از آن اعلام کرده بود که چنین نتیجه‌ای را به رسمیت نخواهد شناخت، و نامزد خود سوتلانا تیخانوفسکایا را پیروز اعلام کرد. از آن پس، اعتراضاتی بخشاً خشونت‌آميز، صورت گرفته است که طی آن حداقل یک نفر از تظاهرکنندگان جان باخته است، از دو طرف مجروح شده اند، و تعدادی بازداشت شده اند. در چند کارخانه نیز اعتصاب شده است.

ایالات متحده و اتحادیۀ اروپایی بدون هیچ مدرکی نتایج انتخابات را به رسیمت نشناخته اند، و از اپوزیسیون حمایت می‌کنند. این در مورد دولت آلمان و همه احزاب در بوندس‌تاگ نیز صادق است. بلافاصله خواست تحریم‌ها مطرح شد.

این در پی سال‌ها کارزار ایالات متحده آمریکا، ناتو، و اتحادیۀ اروپایی علیه بلاروس اتفاق افتاد. دلايل این واضح است

اگر بی‌ثبات کردن بلاروس ممکن شود، و در حوزۀ نفوذ ناتو قرار گیرد، این اتحاد جنگی به هدف خود برای محاصره کامل فدراسیون روسیه بسیار نزدیک خواهد شد. به علاوه، بلاروس تنها جمهوری پیشین شوروی است که در آن بخش بزرگی از تولید در دست دولت مانده است، و دست‌آوردهای اجتماعی حداقل تا حدّی حفظ شده اند.

از سوی دیگر اپوزیسیون مورد حمایت غرب تحت رهبری تیخانوفسکابا خواهان خصوصی‌سازی بخش بزرگی از بنگاه‌های دولتی است که قرار است به تملک سرمایه‌گذاران خارجی درآیند. قرار است زمین به یک کالا مبدل شود، مسکن خصوصی شود، هنجارهای بازار و معیارهای اتحادیۀ اروپایی در پیش گرفته شوند. کاهش بودجه و خصوصی‌سازی در بخش بهداشت در نظر گرفته شده، و فهرست درمان‌های رایگان قرار است شدیداً کاهش یابد

مطالبات همیشگی صندوق بین‌المللی پول حتا پیش از آن‌که اعلام شوند، در دست تدوین هستند.

همه این‌ها را در انتشارات اپوزیسیون می‌توان خواند. خطر سناریویی شبیه ۱۴-۲۰۱۳ در اوکرائین، که همه پی‌آمدهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی قابل رؤیت بود، وجود دارد. این هم‌چنین ناسونالیسم را دربر دارد- پرچم‌های سفید- قرمز تظاهرکنندگان در بلاروس رنگ‌های هم‌دستان  وهرماخت فاشیستی از ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۵ بود.

البته، بسیاری از شهروندان بلاروس که می‌خواهند علیه مشکلات و علل نارضایتی‌ها در کشور اقدام کنند در اعتراضات شرکت دارند. بسیاری از آن‌ها به احتمال قوی به برنامه اپوزیسیون که رئوس آن در بالا مطرح شد، علاقه‌ای ندارند. آن‌ها یک «میدان» دوم، یا گسترش نفوذ ناتو و اتحادیۀ اروپایی را تا بلاروس نمی‌خواهند. اگر اپوزیسیون با حمایت امپریالیسم در استراتژی خود موفق شود هیچ‌کس به آن علاقه نشان نخواهند داد.

مداخله در امور داخلی جمهوری بلاروس و محاصره تجاوزگرانه فدراسیون روسیه خطر جنگ را بسیار افزایش می‌دهد. ما می‌گوییم: دست‌ها از بلاروس کوتاه!

ما از دولت فدرال می‌خواهیم:

- حاکمیت جمهوری بلاروس به رسمیت شناخته شود!

- دیگر در امور داخلی جمهوری بلاروس دخالت نشود!

- نه به تجریم‌ها و نه به جنگ ترکیبی علیه بلاروس- مردم بلاروس باید بتوانند راه خود را برگزینند!

 http://www.solidnet.org/article/German-CP-Statement-of-the-Central-Committee-of-the-German-Communist-Party-August-20-2020/

 

از این قلم :

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست